Nieuw water, ander aas?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

09-06-2006 14:59

Heren karpervissers,


Nieuw water, ander aas......Denk ik. :roll:
Het betreft om een 20 hectare water met weinig karper(stuk of 30).
Hetgeen wat me afgelopen sessie door m'n hoofd spookte:
Eenmaal aangekomen gisteren op m'n stek en nadat ik eenmaal zat kon ik boilie's gaan tellen, kilo's wel te verstaan!
De ene karpervisser na de ander kwam z'n voerbeurtje doen. Leuk en aardig maar is dit wel bevordelijk voor elkaar als iedereen z'n eigen stekkie onderhoudt met ieder een andere boilie? Het voerpatroon was ook vrij standaard te noemen,
van de 7 vissers die ik telde voerde men alle 7 boilie's en dat zo'n pond tot een kilo per stek.
Natuurlijk wil ik dat standaard patroon doorbreken.
Heb zitten denken: -Massaal voeren met kleinere boilie´s(10 kilo per voerbeurt).
-Instant vissen met een goede boilie die ik vóór het vissen introduceer over het gehele water, ook dit moet ik in grote hoeveelheden doen denk ik.
-Voeren met particles wat in mijn ogen niet of nauwlijks wordt gedaan. Dit door middel van een spod.

Waarvan deze topic? Ik ben benieuwd wat anders aanpak of voertactiek is op een water in mijn situatie. Ben niet te lui om het zelf uit te zoeken.....Ik doe niks anders. :wink:
Graag jullie mening heren.
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

09-06-2006 15:13

Koen ,

Om eerst te beginnen denk ik dat je dat massaal voeren wel weg kan laten. 10 kilo en 30 vis op 20 ha lijkt me niet een heel erg slimme zet. Vooral omdat ook de andere allemaal voeren dan ligt er zo’n berg dat je het misschien wel gaat overvoeren. Tuurlijk zal de brasem wat meepikken maar voor dat massaal voeren zal ik niet kiezen.

Instant vissen zou een optie zijn maar dat is een kwestie van uitproberen of van horen , dat je misschien beter kan voeren of beter instant kan zitten.

Vooral dat voeren met partikels door middel van een spod vind ik een goeie. Dat is echt heel anders voeren dan die andere doen. Ten eerste voer je anders aas en ten tweede heeft de ligging van je voer een hele andere structuur. Denk dat als je gaat voeren dit wel de beste optie is als je anders wil doen als de andere.
Als je dit gaat doen zal ik heel verspreid gaan voeren dus overal een spodje. Zodat ze overal wat tegen gaan komen en ze er niet meer omheen kunnen. Dan blijven ze al die plekjes tegen komen. Zo kun je misschien een vorm van ‘vertrouwen’ krijgen in de kleine plekjes partikels. Dit vertrouwen wek je vooral door het herhalen (de vis komt elke keer weer een compact plekje met partikels tegen). Of het echt compact komt te liggen is de vraag eigenlijk , dat ligt aan de diepte van je water. Dwarrelt uit elkaar , dus hoe dieper hoe minder compact.

En gooi is een keer een maiskorrel op de hair als je niet al te veel last hebt van witvis.
Hoop dat je er wat aan hebt…
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

09-06-2006 15:56

Wouter,

Diepte is al snel 3 tot 12 meter. :)
Bindmiddel zoals CeDe eigeelvoer is wel handig. :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

09-06-2006 16:01

ik zou her en der op potentiele stekken een handje boilies leggen.. dus niet alles op 1 stek. en zo veel vissen bereiken en zo bekend laten worden met je aas.. en ook op die manier vissen. dus een handje op de stek en verder niets..

Gr. Remko
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

09-06-2006 16:56

onderscheid maken met je aas!!! haakboiley zeker vissen met een goede bol, eventuele ready mades van Nash, Mainline, Solar. deze soaken in een bijpassende flavour. er een klein handje boileys per stek (instant) van dezelfde haakbollen bijvoeren en een spod voerbedje met mais/ forelpellet en een simpel witvis grondvoertje. kost je niks meer dan je stek opbouwen met homemade bollen of goedkope ready mades.
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

09-06-2006 17:45

Mark,


Ben niet van plan om ready's te gebruiken omdat het grootste gedeelte met freezerbaits vist of ze zelf draait. Ik met m'n ready's sta dan in het niets. :roll: Zeker als ik een stek wil opbouwen.
De vissen die er rond zwemmen zijn alle verbittering en moeite meer dan waard, tenminste.....dat hoop ik. :) De karpers worden al enkele jaren druk bevist en kennen de klappen van de zweep inmiddels. Vandaar dat ik goed maar origineel wil zijn. Montage e.d heb ik al bedacht en ben er te spreken over. Nu het aas en voertactiek nog, dat zal me aankomende dagen zeker achtervolgen. Ready's vallen dus af, freezerbaits zijn m'n enige uitkomst qua boilie. Merk en smaak ben ik ook al uit, eerst ff bellen naar regio 010. :wink:

Particles voeren en vissen heb ik toch op korte termijn wel voordeel mee als ik voorvoer, langzamerhand ga ik wat goede boilie's bijvoeren.

Ik blijf denken en observeren......Bedankt voor de reactie's zover. 8)
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

09-06-2006 17:51

Koen,

Ik ken het water natuurlijk niet, maar ik heb wel mijn gedachten... :wink:

Eerst een vraag: Wat wil je? Ga je voor de toplaag van het water of wil
je aantallen vangen...?

- Ga je voor de toplaag, dan zou ik het eens proberen met 2 dagen voor-
voeren, en dan (1 handje) heel weinig boilies zeer verspreid voeren met
het voorvoeren en ook tijdens het vissen. Wat boilie samenstelling betreft:
Ik zou gewoon iets nemen waar je vertrouwen in hebt, maar ik zou wel
voor een grote bol gaan 25 a 30mm.

- Ga je voor zoveel mogelijk aanbeten, dan zou ik voor partikels gaan.
Een weekje voorvoeren met een één of andere partikel, en dan de plek
of plekken afvissen. Hoeveelheid? Ik zou zeker niet teweinig voeren, denk
aan b.v. mee snoepende witvis. Ik zou persoonlijk de partikels over het
gehele water introduceren.

- Andere optie: Single hook vissen, of iets met maden en wormen gaan
kloten in combi met hennep.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

09-06-2006 18:17

Benny,


Ik ben van plan om vis te vangen......Het liefst zoveel mogelijk natuurlijk. :D Het gaat me niet zozeer om de dikste maar om er uberhaupt vis te vangen. Die dikkerd komt vanzelf wel op de kant als ik weet hoe en wat.

Volgende week heel de week werken, komt goed uit. Goed sparen voor voer. 8)

Bedankt voor je advies, heb er wel wat aan. :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Thomas Laurens
Berichten: 29
Lid geworden op: 26-04-2006 21:04
Locatie: wageningen

09-06-2006 18:39

Ik zou gewoon een avondje met een single hook bait gaan zitten.beter geschoten dan helmaal mis!succes!
Always try 2 improve your methods
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

09-06-2006 18:40

Koen,

Gewoon 1 hengel boilie en 1 hengel partikels, en niet te dicht bij elkaar
gevist.

groetjes Benny :wink:
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

10-06-2006 09:36

Ik zit precies met het zelfde.
Alleen hier hebben een man of 5 al een voerstek geclaimt.
Ik heb al een mooi gedeelte gevonden waar verder bijna niemand vist en of voert.
De voerstekken wat ze onderhouden, gooien ze veel te veel in soms wel 30 kilo per maand en dat op ongeveer 50 vissen.
Ik ga zowieso met freezerboilies vissen, maar wat te doen met voeren?
Dacht zelf aan pallets in combinatie met hennep en een lage dosis boilies.
Dit omdat ze bij de rest alleen maar boilies of particles voeren.
En dan zo'n 5 a 10 kilo in de week wegvoeren.
Oja het witvis bestand is zeer laag dus daar heb ik geen last van.

ik hoor het graag,

groeten Joris
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

10-06-2006 10:35

hej joris je zegt dat ze 30 kilo inde maand voeren maaar een maand heeft 30 dagen dus dan kom je uit op een kilo perdag en 7 kilo inde week en jij wou 5 á 10 kilo voeren dan kom je toch op net zoveel uit ofzie ik dat verkeerd :o :o
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

10-06-2006 12:07

remco de koster schreef:hej joris je zegt dat ze 30 kilo inde maand voeren maaar een maand heeft 30 dagen dus dan kom je uit op een kilo perdag en 7 kilo inde week en jij wou 5 á 10 kilo voeren dan kom je toch op net zoveel uit ofzie ik dat verkeerd :o :o


Hun voeren bijna uitsluitend met boilies.( 1 a 2 personen ook met particles)
Ik wil dan gaan voeren met hennep en pallets.
Dus de pallets lossen snel op en de hennep wordt ook opgegeten door voorns brasem etc.
Verhouding gewijs voer ik dus veel minder naar mijn mening.
Maar al het advies is welkom.


groeten Joris
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

13-06-2006 18:39

Joris,


Als je er vanuit gaat dat het merendeel door de witvis wordt opgegeten dan blijft er toch niks/weinig voor de karper over? Laat staan dat je ze in de buurt houdt/aan het aas laat wennen(wennen bedoel ik vertrouwen).

Je kan beter een zwik met tijgernoten en/of boilie's erbij voeren om de karper z'n buik te vullen.

Mijn aanpak heb ik klaar, voorlopig voer ik 3x per week een kilo melasse-brokken die ik zelf maak. Totaal anders dan dat ze gewend zijn.
Over 2 weken ga ik er 2 nachten op vissen om te kijken of m'n aanpak werkt. Zoniet dan zoek ik verder! :wink:
Ik moet wel 600 meter sjouwen met m'n trolly.......Achja, ben geen mannetje van het uitvaren als het niet nodig is( is dus niet nodig op dat water al doet 80% het wel!! :roll: :-? ).
Succes Joris!!! Zal je wel nodig hebben. :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
jacco noordermeer

14-06-2006 14:44

joris zolang die "pallets"maar van hout zijn verziek je niet te veel op je stek :wink:

pellets daarintegen kunnen wel eens voor een verrassing zorgen
Plaats reactie