spodmix


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

07-04-2006 22:53

vandaag een 3.30sportex stok aangeschaft (100-250g) waarmee ik wil gaan spodden. nu heb ik al wat verschillende "spodvoertjes" aangeschaft die ik wil mixen om een goede mix voor het spodden te krijgen. nu was mijn vraag kan ik met dit voertje een beetje uit de voeten?

-1kg pellets 10mm
-2kg 12mm boileys white chocolate
-standaard witvis grondvoertje
-zakje aardbeien grondvoer voor witvissen
-flex sensas vloeibaar lokstofje speciaal voor karper
-blikmais
Thijs van Dijck
Berichten: 51
Lid geworden op: 20-08-2005 13:02

08-04-2006 00:15

Waarom niet gewoon gaan spodden met duivenvoer en hennep..?
Dit is veel goedkoper en is bij mij een vertrouwde mix vooral goed om te spodden.
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

08-04-2006 13:21

Thijs van Dijck schreef:Waarom niet gewoon gaan spodden met duivenvoer en hennep..?
Dit is veel goedkoper en is bij mij een vertrouwde mix vooral goed om te spodden.


Daar sluit ik me bij aan.
Een klein beetje pallets er door heen en je hebt een perfect en goedkoop spodvoertje.

groeten Joris
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

08-04-2006 16:42

joris Leferink schreef:
Thijs van Dijck schreef:Waarom niet gewoon gaan spodden met duivenvoer en hennep..?
Dit is veel goedkoper en is bij mij een vertrouwde mix vooral goed om te spodden.


Daar sluit ik me bij aan.
Een klein beetje pallets er door heen en je hebt een perfect en goedkoop spodvoertje.

groeten Joris


die pellets, dat is om ervoor te zorgen dat je duivenvoer en hennep minder snel uit je spod vliegt ??
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

08-04-2006 20:41

Wouter Vennekens schreef:
joris Leferink schreef:
Thijs van Dijck schreef:Waarom niet gewoon gaan spodden met duivenvoer en hennep..?
Dit is veel goedkoper en is bij mij een vertrouwde mix vooral goed om te spodden.


Daar sluit ik me bij aan.
Een klein beetje pallets er door heen en je hebt een perfect en goedkoop spodvoertje.

groeten Joris


die pellets, dat is om ervoor te zorgen dat je duivenvoer en hennep minder snel uit je spod vliegt ??


Nee je hebt tegenwoordig van die mooie particlespods.
Werken perfect en zitten dicht van de zijkant.
Pallets lossen gewoon snel op en trekt gauw vis aan.
En mijn ervaring is dat je tog meer/sneller vis vangt met pallets er door heen, mits je kleine pallets gebruikt 3/6 mm.

groeten Joris
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

08-04-2006 21:47

ja maar vanboven zijn die toch open ? Daar vliegt toch ook wel wat uit ?
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

10-04-2006 12:06

Nee, ze zijn er die helemaal afsluiten...


marc
mijn waarheid hoeft de jouwe niet zijn

http://www.hsvog.nl/kca/index.htm
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

10-04-2006 13:04

Ja maar als je kijkt naar bv een Korda spod of de fox stubby spod die ik heb, die zijn toch open vanboven ? En het is toch niet de bedoeling dat alles eruit vliegt, anders had een merk als Korda het zeker niet op de markt gebracht. Ik denk dat ik de oplossing heb. Wat pellets door de particles + vocht zodat het wat aan elkaar plakt.
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

10-04-2006 13:23

Mijn ervaring is dat je spod dan niet helemaal leeg is iedere keer...
Als je je spod iedere keer ff nat maakt scheelt wel maar toch.
Heb jij dat ook wouter?

Marc
mijn waarheid hoeft de jouwe niet zijn

http://www.hsvog.nl/kca/index.htm
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

10-04-2006 13:33

Hoe bedoel je,niet leeg is?Als je na de inworp een paar tikken geeft is in vrijwel allegevallen het voer eruit,blijft het toch zitten.....dan is het veelste plakkerig.
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

10-04-2006 14:45

marc heerema1 schreef:Mijn ervaring is dat je spod dan niet helemaal leeg is iedere keer...
Als je je spod iedere keer ff nat maakt scheelt wel maar toch.
Heb jij dat ook wouter?

Marc


Ik weet het niet :D Ik heb dat met die pellets nog niet kunnen testen. Ik heb net die fox spod gekocht en heb vorige week geprobeerd het eruit vliegen te verminderen door een paneermeeldeegje vanboven erin te duwen zodat het erin bleef. Nu dat ging soms wel goed maar soms zat bij het binnenhalen alles er nog in :s dus dat was ook niet ideaal. Zeker niet als je ver moet gooien want het is best wel vermoeiend haha.
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

10-04-2006 14:57

Mijn ervaring is meer met ook boilies er door heen, mischien dat dit het hele gebeuren ook wel negatief beinvloed.
De helft bleef er toch best vaak inhangen...
Misschien is alleen particals toch het beste en dan wat sticky gebruiken misschien.

marc
mijn waarheid hoeft de jouwe niet zijn

http://www.hsvog.nl/kca/index.htm
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

10-04-2006 15:50

Ik gebruik altijd de Korda-spod en meestal gewoon met pellets en particles. Met een beetje oefenen kun je gemakkelijk een aardig eindje werpen zonder te morsen. Er valt wel eens een beetje uit wanneer de spod bijna al het water raakt, maar dan nog denk ik dat mijn voerplekje redelijk compact is. Ga vooral niet als een gek lopen slingeren en geleidt je spod als het ware naar je stek...

Veel spod-plezier,

Jordi
Michel Admiraal
Berichten: 97
Lid geworden op: 28-02-2005 17:35

11-04-2006 08:32

Mark,

Ik zou zelf een mengeling gebruiken van kleine pelets (4-6mm) en wat grotere pellets (max 10mm). Het grootste deel is echter de kleine pellets. Vervolgens nog een deel hennep, wat tijgernoten en wat boilies.
Het grondvoer zou je kunnen gebruiken om op te starten, zodra er eenmaal vis aanwezig is kan je overschakelen op de mix zonder grondvoer.

Bijvoorbeeld.

1kg pellets
1kg hennep
1kg grondvoer
1 tot 2 blikjes zachte mais
klein handje harde gekookte mais
twee tot drie handjes tijgernoten
twee tot drie handen kleine boilies

Zo kan je makkelijk overschakelen naar een ander type haakaas (pellet, mais, tijgernoten of boilies). Vergeet je niet een PVA zakje te gebruiken?

MVG Michel
Gebruikersavatar
Peter Alter
Berichten: 161
Lid geworden op: 15-03-2006 17:19

12-04-2006 15:38

In de top van de spod zit kurk verwerkt (of toch iets dat blijft drijven), daardoor komt het zwaartepunt van de spod aan open kant te liggen. Tijdens de worp zal het zwaartepunt het snelst willen wegvliegen, en dus de rest van de spod komt erachter. De spod zal dus altijd met de open kant richting voerstek vliegen, en zo zal er ook niet veel voer uit de spod vallen... (is misschien raar gezegd, maar hier komt het dus echt wel op neer)
En inderdaad, gewoon een paar serieuze tikken geven voor je terug gaat indraaien en je spod zal netjes geleegd zijn...

Groeten,
Pieter
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

12-04-2006 18:33

Pieter Aelter schreef:In de top van de spod zit kurk verwerkt (of toch iets dat blijft drijven), daardoor komt het zwaartepunt van de spod aan open kant te liggen. Tijdens de worp zal het zwaartepunt het snelst willen wegvliegen, en dus de rest van de spod komt erachter. De spod zal dus altijd met de open kant richting voerstek vliegen, en zo zal er ook niet veel voer uit de spod vallen... (is misschien raar gezegd, maar hier komt het dus echt wel op neer)
En inderdaad, gewoon een paar serieuze tikken geven voor je terug gaat indraaien en je spod zal netjes geleegd zijn...

Groeten,
Pieter


:o
Mijn spod vliegt toch mooi met de punt naar voren hoor :o
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

12-04-2006 19:26

YO, ik heb dat ook geprobeerd met die pallets alleen oplossen doen ze bij mij niet best... :(
Ze zijn ook nogal zwaar dus kreeg ze niet echt ver met m'n spodhengel...

Afbeelding

Greetz,

D :P
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

13-04-2006 10:58

Wouter Vennekens schreef:
Pieter Aelter schreef:In de top van de spod zit kurk verwerkt (of toch iets dat blijft drijven), daardoor komt het zwaartepunt van de spod aan open kant te liggen. Tijdens de worp zal het zwaartepunt het snelst willen wegvliegen, en dus de rest van de spod komt erachter. De spod zal dus altijd met de open kant richting voerstek vliegen, en zo zal er ook niet veel voer uit de spod vallen... (is misschien raar gezegd, maar hier komt het dus echt wel op neer)
En inderdaad, gewoon een paar serieuze tikken geven voor je terug gaat indraaien en je spod zal netjes geleegd zijn...

Groeten,
Pieter


:o
Mijn spod vliegt toch mooi met de punt naar voren hoor :o


Deze moest ik ook 2 keer nalezen :o :o
Gebruikersavatar
Peter Alter
Berichten: 161
Lid geworden op: 15-03-2006 17:19

13-04-2006 21:43

Weet dat het nogal raar uitgelegd is, maar probeer zelf maar eens uit te leggen met zwaartepunt ed...

Het heeft te maken met soortelijk gewicht van de inhoud van de spod, en dit is zwaarder bij het voer. Dus zal dit eerst willen wegvliegen. Dus: met de opening eerst...

Wouter Vennekens, met welke spod gooi jij? Bij mij gaat hij altijd mooi...

Groeten,
Pieter
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

13-04-2006 22:20

Fox stubby spod.
Matthijs Bakker 123
Berichten: 53
Lid geworden op: 10-03-2006 14:40
Locatie: Bilthoven

14-04-2006 12:33

sommige spods hebben als het waren een klep over de opening die tijdens de vlucht dicht blijft. In het water gaat het open en kan het voer er uit. Verders denk ik qua mix: expirimenteren, er zal geen vaste mix zijn waar je altijd succes mee hebt. Gewoon kijken wat werkt.

Succes er mee
<º))))>< ------> karper rulezzz!
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

16-04-2006 13:46

Pieter Aelter schreef:Weet dat het nogal raar uitgelegd is, maar probeer zelf maar eens uit te leggen met zwaartepunt ed...

Het heeft te maken met soortelijk gewicht van de inhoud van de spod, en dit is zwaarder bij het voer. Dus zal dit eerst willen wegvliegen. Dus: met de opening eerst...

Wouter Vennekens, met welke spod gooi jij? Bij mij gaat hij altijd mooi...

Groeten,
Pieter


Ik heb nog nooit een spod met de opening naar voren zien vliegen. En ik heb er genoeg gegooid, zowel vol als leeg.
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

20-04-2006 14:22

Mij lijkt toch ook dat die spod met de neus naar voren moet vliegen.. Maar ook dan kun je deze werpen zonder dat er echt alles uitvliegt. Maar als ie met de opening naar voren toe gaat, dan lijkt me toch dat er iets verkeerd is... (of ik doe het al jaren fout :D )

Jordi
Gebruikersavatar
Kenneth Pepels
Berichten: 267
Lid geworden op: 30-01-2005 13:58
Locatie: Spaubeek (limburg)

25-04-2006 01:03

Ik vul de spod altijd op met wat grondvoer wat ik dan even aanstamp met de stamper zo verlies je haast niks. Was ook te zien in de dvd Korda vision.

Groetjes Kenneth
Carpfishing isn't just a sport, it's a lifestyle!
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

26-04-2006 19:33

hmm ik wil daar niet telkens apart nog grondvoer voor meebrengen :) en spod met opening naar voren ?? cut the crap, t is toch niet voor niets dat zon ding gestroomlijnd is, lijkt me beetje onlogisch om vervolgens achteruit te gaan vliegen he hahaha heb er wel lol om bij de voorstellingen die ik er bij krijg :p evenals de pallets :p welk draad gebruik je om die pallets n stukkie weg te krijgen :P?

oke ontopic

ik gebruik meestal hennep/pellets mix+ een klein beetje van het voer wat ik als aas gebruik. dus een handje boilies ofzo. duivenvoer gebruik ik ook vaak.
Plaats reactie