hoe lang moeten boillies drogen?


Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

06-04-2006 16:29

rijst niet ongekookt voeren!! het zet namelijk ontzettend uit als het water opneemt!! is niet goed als dit in de karper gaat uit zetten..

dus denk daar goed aan!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

06-04-2006 21:19

Nou dan heb ik ook een vraagje

Maak weer zelf boillie's sinds tijden...met o.a als ingredient 50 ml aminol per kilo. De boillie is ook redelijk vet te noemen.
Heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de aminol er de oorzaak van is dat de boillie niet echt droog wil worden van binnen.
De kern blijft zacht (net deeg) van de boillie na twee dagen drogen in een tochtige schuur,buitenmantel is hard. (vismeel boillies drogen in huis is hier echt vragen om problemen :D )
Nu hoeft dit geen probleem te zijn dat de kern zacht is :wink: ...echter voor de wateroplosbaarheid is het beter als de kern droog is , want boillies wat niet droog is kan ook geen vocht opnemen en mede daarom ook niks afgeven (Zo was het toch Henk :roll: )
Toch maar minimaal een week drogen dan met de huidige temeraturen? (3 tot 10 graden op het moment van schrijven).
Vrees enkel dat na een week de boillies een stadium van bederf gaan aannemen..vindt ik ook wel weer zonde van die 20 kilo :o
Suggesties?...zat anders aan dat suikerverhaal te denken
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

06-04-2006 22:04

ik laat mijn bollen drogen, tot ze op zijn, is dit nu na 4 dagen of na 4 maand, speelt geen rol vind ik.
Geen vriezer nodig, geluchtdroogde bollen, nog zo makkelijk, wel kei en keihard na een tijdje maar dat is mijn keuze van aas.
grtz Peeke
Greets Gino
Matthijs Bakker 123
Berichten: 53
Lid geworden op: 10-03-2006 14:40
Locatie: Bilthoven

07-04-2006 10:04

rijst is idd wel een goede manier :wink:
<º))))>< ------> karper rulezzz!
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

07-04-2006 10:19

Hans Brinkel schreef:Nou dan heb ik ook een vraagje

Maak weer zelf boillie's sinds tijden...met o.a als ingredient 50 ml aminol per kilo. De boillie is ook redelijk vet te noemen.
Heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de aminol er de oorzaak van is dat de boillie niet echt droog wil worden van binnen.
De kern blijft zacht (net deeg) van de boillie na twee dagen drogen in een tochtige schuur,buitenmantel is hard. (vismeel boillies drogen in huis is hier echt vragen om problemen :D )
Nu hoeft dit geen probleem te zijn dat de kern zacht is :wink: ...echter voor de wateroplosbaarheid is het beter als de kern droog is , want boillies wat niet droog is kan ook geen vocht opnemen en mede daarom ook niks afgeven (Zo was het toch Henk :roll: )
Toch maar minimaal een week drogen dan met de huidige temeraturen? (3 tot 10 graden op het moment van schrijven).
Vrees enkel dat na een week de boillies een stadium van bederf gaan aannemen..vindt ik ook wel weer zonde van die 20 kilo :o
Suggesties?...zat anders aan dat suikerverhaal te denken



Dus je droogt in een tochtige schuur zonder verwarming?Vind je het gek dat ze niet goed uitharden,lv is veelste hoog buiten om boilies te drogen.

Word tijd voor een afzuigertje,kan je ze in huis drogen :lol:
Gebruikersavatar
jeanmichel de buck
Berichten: 41
Lid geworden op: 26-08-2003 02:00
Locatie: sas van gent

07-04-2006 10:31

anders droog je ze op zolder of in de kast waar de cv staat als je de zolder of deur opening dicht laat zal het wel mee vallen met de stank


wat je ook ken doen is :D :wink: een geur kaars halen kaneel of zo en die aan steken werkt hier ook perfect
maak binne mn mix en kook ze in de schuur
fishmix en monstercrab whoehahhahahahahah was mn meissie niet bij mee maar met die geur kaars mag het wel
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

08-04-2006 21:55

Heren..zoals ik al aangaf, drogen in huis is voor mij geen optie, dus... :o :wink:
Gooi ze morgen na drie dagen drogen gewoon in de vriezer..droog ik ze wel na als de temperaturen iets hoger liggen :D
Bedankt voor jullie bijdragen, al had ik er dit keer niks aan 8) :roll: :lol:
H 8) B
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

08-04-2006 22:15

Hans,

Een ventilator erop zetten is ook nog een mogelijkheid.
Om te drogen doe ik de bollen in groentekistjes, die zijn goed te stapelen.
Dan trek ik er een grote plastic zak ( bedden en matrassenzaak) omheen met de ventilator naar boven gericht in het onderste kistje. Stekker erin en blazen maar voor 12 tot 24 uur.
Zorg wel voor een opening aan de onder én bovenkant van die zak!

De kern is nog zacht? Net deeg?
Misschien ligt het aan de kook of stoomtijd, waarschijnlijk is de boilie niet goed doorverhit en niet gaar geworden, de kerntemperatuur moet echt een graad of 80 worden om het zetmeel te laten verstijfselen.
Probeer een volgende keer wat kleinere boilies en dunne stukjes deeg mee te koken of te stomen, wanneer deze kleine dunne deegstukjes wel goed verstijfselen geven ze jou een inzicht op de te volgen werkwijze. 8) :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-04-2006 22:15

Hoi Henk,

Die ventilator is een tip om te onthouden voor de toekomst.
Drogen doe ik ook in groentenkistjes

Vrees dat ik in de fout ben gegaan met het stoomproces.
Las hier op het board 20 mm bol 3 minuten stomen op 80 graden en 25 mm bol 4 minuten op 90 graden.

Nou bij mij werkte het helaas niet...heb 2 minuten vol gestoomd, deurtje geopend en stoom laten ontsnappen en verder 10 minuten :o nagegaard op 80 graden.
Vrees dat de combisteamer teveel was afgekoeld...verder zat ik in tijdnood..een volgende keer gaat dit vast beter :D

Verder zal de hoeveelheid natte toevoegingen in totaal 140 ml per kilo (waaronder 50 ml zware stroop als aminol) hier ook wel invloed op hebben vrees ik.
Ik houd het op een combi van factoren.
Zal je suggestie welke je me per mail hebt gestuurd ter harte nemen
nu is het tijd voor een ....filmpje
:D