Myoteren


Plaats reactie
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

29-03-2006 18:21

Tegenwoordig lijkt het wel alsof het halve board hier aan elkaar hangt van de gekruide lt-vismeelbollen, freezerbaits van Mitsz of de ready mades van Martin SB. Vooral vismeelboilies met kruiden komen keer op keer terug.

Kerrie, curry voor de engelse meelezers kom je bij de meeste kruidentopics weer tegen. 25 tot 50 gram over een kg mix en het is goed.

Bij mijn opleiding heb ik dan weer geleerd dat je meestal beter af ben door de kerrie te myoteren. Gaat zo:

Beetje olie in een pannetje en op een vuurtje verhitten.

Als de olie goed warm is de kerrie erbij doen en het geheel even laten aanfruiten.

Niet te lang laten aanfruiten zodat het niet te bitter word.


Voordeel van het myoteren is dat het de smaak ten goede komt en de smaak trekt ook de olie in. (zover ik dan weet met dat kleine beetje keukenervaring) Het is al eens op dit board voorbij gekomen maar daarna is het weer stil geworden en heb ik er nooit meer iemand over gehoord.
Hoe denken echter de aasgoeroe's (zij die zich aangesproken voelen) over het myoteren van bepaalde kruiden voordat ze in de boilie worden gestopt?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

29-03-2006 21:18

Aaaah Kevin,
goed idee.
Ook te gebruiken voor gemalen hennep en allerlei (birdfood) zaadjes en kummel en fenegriek en enz enz.. experimenteren maar.
Pas op voor verbrande olie en vingers..
:wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

29-03-2006 21:39

Laatst nog meegemaakt hoe een pannetje uit elkaar knalde toen hij wat aan myoteren was. Heel zijn gezich onder kleine druppeltjes olie. Pijn, pijn, pijn.

Hoe bedoel je met de hennep endergelijke?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

29-03-2006 23:00

Ook myoteren gebeurt beter op een Lagere Temperatuur Kevin......

Doe het nooit met paprikapoeder. Een groot misverstand over myoteren.

Ik kan je wel vertellen hoe je dit het best kan doen...

oh telefoon...

MVG Mitsz
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

30-03-2006 22:08

Mitsz,

Doel je met dat lager temperatuur toevallig het volgende:

Grote pan op het vuur en vullen met water. Kleinere pan hierin (au bain marie) en daarin dan als het ware myoteren. Heb je het al een keer over gehad.

Om paprika te myoteren... zie er zelf ook geen meerwaarde in en het hoort ook niet tot de kruiden die ik zelf geweldig vind.

Dat myoteren is echter wel een interessante discussie of topic waard. Je hoort er namelijk niks over als het betrekking heeft tot aas.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

31-03-2006 02:23

Dat komt omdat bijna niemand het doet Kevin.

Een gevolg van myoteren is in ieder gaval dat de etherisch olien uit de specerijen kunnen worden opgenomen in de (bulk)olie.

Ik heb hier aardig wat mee gerommeld en ik kan je aanraden, dat ook eens te proberen..De doseringen lopen zeer sterk uiteen per specerij (geen kruiden dus, want dan spreken we van plantenblad. Specerijen zijn veelal de gedroogde zaden van planten)

Er zijn echter aardig wat andere zaken te myoteren en die zijn meer dan aan te bevelen...

veel kookplezier.

Mitsz
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

31-03-2006 12:55

Beste Kevin,

ben helaas geen topkok, en heb ook nooit een opleiding gehad, maar ik ben wel heel erg geinteresseerd in koken. Nu heb ik ooit avn iemand een recept gekregen waarin je eenzelfde handeling doet: in een beetje olie fruit je wat heel fijn gesneden verse of gedroogde pepertjes om die dan vervolgens als een soort marinade te gebruiken voor garnalen en ze hierin te bakken. Het resultaat is verbluffend: het is alsof de smaak 100x versterkt wordt!!
Ik denk dus inderdaad dat het effect kan hebben in je boilie aangezien het eenzelfde effect heeft. In dit recept werd het gedaan met olijfolie, maar kan me voorstellen dat het met een nog neutralere olie het effect nog groter is.

Voor diegene die geinteresseerd zijn in het volledige recept, moet ik bij deze helaas teleurstellen.. de schepster ervan deed me beloven het niet te verspreiden (grazie milla a te, Nonna Antonella!). Italianen zijn een trots volkje... :D

Jordi
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

31-03-2006 18:57

In ieder geval leuk zo wat dingen te horen van verschillende mensen. Ook leuk dat niet al teveel mensen er wat vanaf weten of ervaring mee hebben. Kan ik nog lekker geheimzinnig blijven aan de waterkant. Ik ga er in ieder geval iets mee doen. En dat hoeft niet meteen met boilies te maken hebben.

Mitsz,

Zou je me misschien wat meer info/duidelijkheid kunnen mailen over myoteren en die target en leverpastie waar je het in een andere topic over had?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
janwillem hilverts

01-04-2006 19:00

kevin diederen schreef:In ieder geval leuk zo wat dingen te horen van verschillende mensen. Ook leuk dat niet al teveel mensen er wat vanaf weten of ervaring mee hebben. Kan ik nog lekker geheimzinnig blijven aan de waterkant. Ik ga er in ieder geval iets mee doen. En dat hoeft niet meteen met boilies te maken hebben.

Mitsz,

Zou je me misschien wat meer info/duidelijkheid kunnen mailen over myoteren en die target en leverpastie waar je het in een andere topic over had?


Mitsz,

Als het mogelijk is om Kevin hierin meer en nader te informeren. Zou je mij dan ook wat nadere informatie en diverse gebruikelijk dingen kunnen pb-en of mailen? In het vorige topic heb je me er ook behoorlijk mee geholpen en inderdaad.. Het was een succes en heeft de vangsten toch wel zeer vergroot Dus bij deze nog bedankt en alvast bedankt voor de misschien nadere informatie

MvG,

Jan Willem
Plaats reactie