betaine HCL


Plaats reactie
ronny geens
Berichten: 174
Lid geworden op: 18-08-2003 02:00
Locatie: beverlo

26-03-2006 15:57

Zijn hier eigenlijk veel vissers die dit product gebruiken en wat zijn jullie ervaringen ermee ?

Gr Ronnyke
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

27-03-2006 12:43

Ronny

Ik gebruik het altijd, ik heb mijn eigen ook wel eens afgevraagd waarom, toch zijn de vangsten er beter mee.

Ook zijn er testen me gedaan in de visteelt, en de vissen die het voer met betaine krijgen worden dikker ( ze eten dus meer)

Ik gebruik alleen geen HCL ( deze is chemisch) ik gebruik de versie van die van suikerbieten gewonnen wordt. ( hplc) deze wordt gebruikt in de dierenvoeding.
Gebruikersavatar
Nick Verhagen
Berichten: 391
Lid geworden op: 18-12-2004 16:06
Locatie: Schijndel

27-03-2006 16:43

Ray, waar kun je dit product verkrijgen?
Wie het kleinen niet eerd, die is het groten niet weerd.
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

27-03-2006 16:47

Nick, DD bait heeft een hele goede betaine voor een goede prijs.
Geef me maar een seintje als je interesse hebt evt. via pb.

Mvg. Daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Gebruikersavatar
Jilles van der Roest
Berichten: 21
Lid geworden op: 31-01-2005 18:50
Locatie: Lelystad/Zwolle

27-03-2006 18:05

Nick Verhagen schreef:Ray, waar kun je dit product verkrijgen?

Misschien wel bij Ray zelf... :roll: :lol:

http://www.rrt.carpobsession.nl/RRT/sit ... &Itemid=57
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

27-03-2006 18:52

Jiles

dat klopt, maar er zijn er veel meer bv van Proline.

Ik reageer eigenlijk niet om reclame te maken, maar gewoon omdat die vraag niet werdt beantwoord, en ik denk dat je vangsten beter kunnen worden om met betaine te vissen. ( in je boilie of in je dip)
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

27-03-2006 19:30

Als het voor een dip is kan je beter een fles melasse kopen.
Een liter voor ongeveer 2 euro. Stukken goedkoper en barst van de betaine...

Mvg, Niels
Gebruikersavatar
Jilles van der Roest
Berichten: 21
Lid geworden op: 31-01-2005 18:50
Locatie: Lelystad/Zwolle

27-03-2006 20:40

Ray v/d Bos schreef:Jilles
Ik reageer eigenlijk niet om reclame te maken...
daarom deed ik het ff, antwoord stond zo dichtbij... :D

Niels,
Melasse bevat zo'n 5,5% betaine (http://nl.wikipedia.org/wiki/Melasse), dat vond ik nou niet zo barstens vol... Als vergelijking; het betekend dat je al gauw zo'n 18% melasse moet toe voegen om ongeveer 1% betaine op je droge mix te hebben. Verder ben ik benieuwd wat voor soort betaine er in de melasse zit, is dit de HCl versie...? :roll:

Ronny,
Hier kan je ook nog is kijken... :wink:
http://www.karperwereld.nl/board/search ... 47&start=0
ronny geens
Berichten: 174
Lid geworden op: 18-08-2003 02:00
Locatie: beverlo

27-03-2006 21:29

Dat het vis meer doet eten had ik ook al een vermoeden. Dat het een zeer goede atracttor is ook. De mijne is ook van suikerbieten en was blijkbaar de enige soort voor het vissen omdat deze kookvast is tot 130 ° . Ray kan je me vertellen of dit bij jouw ook zo is ? Ik dacht wel dat het de hcl versie was maar kan dat ik verkeerd ben. Ik heb het product nog niet zo heel lang en daarom was ik benieuwd naar andere gebruikers van betaine.

mvg Ronny
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

28-03-2006 00:13

Ronny

Betaine ( hplc) 96% Bestand tegen warmte tot 200*C
Calciumstearaat 1.4 % ( antieklontmiddel) begint boven de 150*C te smelten.


Dus boven de 130*C.
Veeckman Tim
Berichten: 60
Lid geworden op: 30-07-2002 02:00
Locatie: gavere

28-03-2006 17:23

Is er een verschil in smaak tussen hplc en hcl. of in de vangkracht?
of is het enige verschil dat, Hcl veel zuiverdere betaine is ,pro-analyse?

mvg
Red
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

28-03-2006 18:44

Jilles,

Het is ook voor de dip, in je boiliemix zelf heb je er vrij weinig aan. Door het als dip te gebruiken wasemt het veel makkelijker/beter uit en is makkelijker op te sporen voor een karper dan wanneer het in je boilie zou zitten (harde buitenmantel). Grote hoeveelheden zijn dus ook niet nodig.

Melasse is een restprodukt van suikerproduktie uit suikerbieten. Dit is dus de natuurlijke variant, dacht dat het Hclp (of zoiets) is. Veel beter in ieder geval dan de chemische variant (Hcl) die veel geconcentreerder is. Ook bij betaine geldt: overdaad schaad! Een teveel aan betaine kan de vissen laten afschrikken. Het is dus waarschijnlijk beter om de natuurlijke variant te gebruiken (minder geconcentreerd).

Als je het echt wilt gebruiken zou ik je aanraden om het in de aphotheek of zoiets dergelijks te kopen. Scheelt je bakken met geld!

Moet bekennen dat ik er wel mee geflirt heb maar kon nooit echt een meerwaarde ontdekken. Het lijkt me onzin dat je opeens meer gaat vangen of zwaarder gaat vangen. Maar goed dat is mijn mening...

Mvg, Niels
Gebruikersavatar
Jilles van der Roest
Berichten: 21
Lid geworden op: 31-01-2005 18:50
Locatie: Lelystad/Zwolle

28-03-2006 20:35

Niels,
Natuurlijk is de uiteindelijke concentratie van je dip afhankelijk van hoeveel betaine je er zelf in oplost hé...! :wink:

Verder duid volgens mij de term HPLC slechts op de manier hoe het gehalte betaine (chemisch) wordt bepaald.

http://www.pharm.uky.edu/ASRG/HPLC/hplcmytry.html

Zo ver ik heb terug kunnen vinden heb je de natuurlijke "betaine" (Trimethylglycine) welke in planten voorkomt. En je hebt "Betaine hydrochloride" (betaine HCl) die gebruikt wordt in de medischewereld onder andere gebruikt wordt als verterings bevorderaar voor mensen die te weinig maagzuur hebben.

http://en.wikipedia.org/wiki/Trimethylglycine
http://www.greatvistachemicals.com/indu ... oride.html

Lees voor de grap ook eens dit stukje:
http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... &start=150

Gr, Jilles :wink:
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

28-03-2006 23:16

Niels

In de apotheek is de Betaine duurder dan in de Hengelsportzaken, ook de kwaliteit in de apotheek is veel te puur ( is dus totaal overbodig)

alle betaine die in de diervoeder gebruikt wordt ( honde / kattebrokken) is voor ons in de visserij van zeer goede kwalitiet, of je nu zit met een 96% of een 99% dat maakt voor die vis echt niet uit. Het scheelt wel kwa prijs.

Heb een jaar of 10 geleden wel eens bij een apotheker gekocht, ik geloof dat het toen iets van 45 gulden de 250gram kwijt was.
Veeckman Tim
Berichten: 60
Lid geworden op: 30-07-2002 02:00
Locatie: gavere

29-03-2006 10:28

ik betaald 10euro/ 50gr betaine bij de apotheker. dus goedkoop ist zeker niet!!

mvg
Red
ronny geens
Berichten: 174
Lid geworden op: 18-08-2003 02:00
Locatie: beverlo

29-03-2006 17:14

de prijs van betaine wordt een heel stuk lager wanneer je grotere hoevelheden afneemt en dan is het nog wel te betalen.
rik beukhof
Berichten: 57
Lid geworden op: 24-02-2006 21:25
Locatie: Gelderland.

29-03-2006 19:25

hey mensen,

Iedereen praat hier over betaine, maar hoe geeft het een meerwaarde aan je boillie. Wat is het voor een spul en waar dient het precies voor.
Ik heb hier totaal geen weet van. Zijn er hier mensen die mij het een en ander willen uitleggen hierover.

Groeten rik.
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

29-03-2006 21:22

Jilles,

Wat ik probeerde te zeggen is dat als je je boilie in de melasse dipt er betaine vrijkomt in het water. Zo is het makkelijker op te sporen voor de karper dan wanneer het in de boilie zelf zit. Je hoeft het dus niet zelf toe te voegen, het zit er immers al in.

Geloof dat betaine zelf niet door vissen aangemaakt kan worden en dat vissen het dus uit externe bronnen moeten halen. Volgens de theorie is een bal waar betaine in/aanzit dus per definitie aantrekkelijker dan een bal zonder.
Denk dus ook dat dat ook gelijk de eventuele kracht is van betaine.

Helaas gaan praktijk en theorie niet altijd even goed samen en is vissen geen exacte wetenschap. :wink:

Mvg, Niels
thomas wolters
Berichten: 18
Lid geworden op: 26-03-2005 15:03

29-03-2006 21:51

hallo beste mensen , ik weet niet veel van schijt kunde maar ik weet wel dat HCL gewoon zout zuur is.
:o

hahaha :lol:

voor deze keer dan
hartelijkr groeten van matthijs en mij
geert baillievier
Berichten: 62
Lid geworden op: 14-02-2006 12:33
Locatie: Zwevegem/ Belgie

30-03-2006 00:56

Als Dip is Betaine totaal waardeloos. Men moet eerst even kijken welk een werking een bepaald nutrient heeft en dan juist gebruiken.

Er zijn twee soorten; de betaine HCL en de gewone Betaine.
Beiden zijn natuurlijke produkten en het is dus gene chemische brol!!
Deze van den apotheek is dus wel super geconcentreerd; ge moogt er dus maar 1à2gr per kg mix gebruiken.
De HCL-vorm is dus een enzym met een vitaminestruktuur die zorgt voor een betere opname van nutrienten in de maag (bij mens). Het breekt oa de proteinen af tot vrije aminozuren; begint er al een belletje te rinkelen.
Het verhoogt het zuurgehalte in de maag(zoutzuur) en heeft invloed bij de aanmaak van andere Enzymen.
Het wordt aangemaakt door het lichaam maar komt ook veel voor in granen en groenten. Het wordt toegediend aan mensen bij tekort aan maagzuur(maagproblemen)
Het is vrij stabiel in zuur en warm klimaat.
De gewone betaine is een aminozuur(trimethylglycine) dat ook wordt aangemaakt door het lichaam maar eveneens voorkomt in oa eieren en lever. Deze betaine wordt medich toegediend om het homocysteine gehalte (aminozuur) in het bloed te verlagen , bij hartproblemen.
Deze vorm moet afgeschermd worden van licht en warmte.

Conclusie; laat de betaine HCL zijn werk doen in uw boilie om zodoende een hoger concentratie aan vrij AZ te krijgen en zo een grotere attractie.
De gewone Betaine is zeer onstabiel misschien is deze als dip toepasbaar, maar ik betwijfel het.

Bij deze is het misschien allemaal wat duidelijker!
That's live!
Gebruikersavatar
Jilles van der Roest
Berichten: 21
Lid geworden op: 31-01-2005 18:50
Locatie: Lelystad/Zwolle

30-03-2006 01:29

Geert, licht in de duisternis. :wink:
Je was me net voor met reageren. Ik vraag me nu alleen nog af of de karper nu grotendeels de zelfde enzymen heeft/gebruikt om z’n voedsel te verteren als de mens…??
Verder lijkt mij betaine en (vooral de HCl-versie) als dip wel degelijk door middel van pH verschil met de omgeving als een attractor kan dienen.

Tot slot, Geert hoe denk jij over het gebruik van betaine in koolhydraat rijk aas, heeft dit dan nog wel een toegevoegde waarde (behalve de eventuele attractiviteit)…?? :roll:

Gr, Jilles :wink:
geert baillievier
Berichten: 62
Lid geworden op: 14-02-2006 12:33
Locatie: Zwevegem/ Belgie

30-03-2006 08:57

Ik denk persoonlijk dat betaine zelf geen attractie vertoont, maar enkel de AZ die door de enzymatische werking vrijkomen en dan ook slechts een aantal van de AZ.
Bij de mens wordt betaine aangemaakt in de galblaas. De karper heeft geen maag dus vermoed ook geen galblaas, maar dat is gissen. Geen info van??
That's live!
iba born
Berichten: 153
Lid geworden op: 22-08-2003 02:00
Locatie: den haag

30-03-2006 16:12

beetje spuug erbij...... :roll:
Gebruikersavatar
Jilles van der Roest
Berichten: 21
Lid geworden op: 31-01-2005 18:50
Locatie: Lelystad/Zwolle

30-03-2006 18:19

geert baillievier schreef:Ik denk persoonlijk dat betaine zelf geen attractie vertoont, maar enkel de AZ die door de enzymatische werking vrijkomen en dan ook slechts een aantal van de AZ.
Bij de mens wordt betaine aangemaakt in de galblaas. De karper heeft geen maag dus vermoed ook geen galblaas, maar dat is gissen. Geen info van??

Als het goed is hebben ze wel een galblaas en alvleesklier, maar dat zegt nog steeds niks over of ze ook het zelfde enzymsysteem hebben als mensen...

http://www.koidokter.nl/html_bestanden/anatomie_koi.htm

Als je het verder hebt over de vrijkomende AZ , is dit dan doormiddel van een reactie die al plaats vind in de bol, of "pas" in de karper bij vertering en zo doende makkelijk opneembaar is...?? :roll:

Gr,
Jilles :wink:
Plaats reactie