tarwemeel of bloem


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

17-09-2002 19:55

tarwemeel en maismeel is een goede basismix heb ik gehoord. Maar kun je in plaats van tarwemeel, tarwebloem gebruiken???

met afwachtende groet
Regen zijn de tranen van god, omdat hij geen karpervisser is...
walter verheij
Berichten: 77
Lid geworden op: 14-09-2002 02:00
Locatie: hendrik ido ambacht

17-09-2002 22:56

ja dit kan wel, ik heb nog nooit anders gedaan, en als je het zeker wilt weten moet je het zelf uitproberen met een kleine mix even van ongeveer 250 gr. met bloem en de ander ook 250 gr. tarwemeel. blijven zoeken en goed LUISTEREN naar ervaren vissers en je ondekt het zelf wel hoe je het op begeven moment moet doen. bijv. je eigen mix samenstellen.

probeer veel te vragen als er iemand zit te vissen, nu moet je tevens niet alles gelijk geloven check altijd eerst wat ervan waar is want er zijn er ook zat die je voor de gek houden.
wat is de veiligste rig voor gevlochten lijnen?
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

17-09-2002 23:52

Inderdaad, er zullen er heel wat zijn die een 'jochie van 14' ( met alle respect overigens ) met een kluitje het riet insturen.

Mijn eerste tip: Lezen, Lezen, Lezen!!!!!!!!!!!!!

Lees alles wat je kunt, internet, leen de hele bibliotheek leeg.

Een leuk boek bijvoorbeeld wat boilies draaien betreft, is het boek van Bald de boer. Hij heeft ook de beginperiode van de boilie meegemaakt.
Hij is zonder enige kennis, behalve dat een boilie rond is, gaan draaien, en heeft zijn mix, na hem geprobeerd te hebben steeds ietsje ' bijgeschaafd' er staan dus ook meer dan 20 recepten in, vaak is de volgende iets beter dan de volgende ( niet altijd, dat hoort juist bij proberen ).

Ik weet niet of ze allemaal werken, maar dat proces van experimenteren is in dat boek heel mooi te zien.

Leen ook oude KARPER of Karperwereldexemplaren uit de bieb, video's; lees werkelijk alles wat erover te lezen valt.

Tweede tip: Experimenteren, experimenteren, experimenteren!!!!

'Door schade en schande wordt men wijs', en 'met vallen en opstaan' zijn van die uitdrukkingen die hierop van toepassing zijn. En ik raad je aan dit ook te doen, aangezien deze methode het leerzaamste is. Denk maar aan het voorbeeld van het verschil tussen iemand die al van kinds af aan op witvis vist en zich steeds verder ontwikkelt en die uiteindelijk bij karpervissen uitkomt, en iemand die wel eens wil gaan karpervissen, schaft zich een karperset aan en begint met vissen. Die persoon zal zich waarschijnlijk een stuk minder snel ontwikkelen ontwikkelen, omdat hij geen praktijk-ervaring heeft.

Verzin een mix, draai hem, voer ermee en vis een paar sessies.
Verbeter hem of verzin een nieuwe, en probeer weer opnieuw uit. Na verloop van tijd heb je zelf een basiskennis, waarop je dan kunt gaan voortborduren of perfectioneren.

Ik persoonlijk vind het mooier om zelf te ervaren door te proberen dat een bepaald ingredient of mix goed vangt, dan zomaar klakkeloos iets van een boek, site of cd-rom aannemen. Het is ook een grotere kick, om uiteindelijk een zelfbedachte mix te hebben die goed vangt. (althans dat vind ik)

Kortom, alles zelf uitzoeken duurt wel lang, maar je leert er ontzettend goed en veel van, en het blijft je ook beter bij, omdat elke wetenswaardigheid dan aan een persoonlijke ervaring is gekoppeld.

En naar mijn mening houdt dit leerproces ook eigenlijk nooit op. Dus, blijf verbeteren!!!

Met lerende groet,

Sjoerd Groot

Ps. Dit klinkt allemaal wel heel wijs, maar vanuit dit perspectief leerde ik, en leer ik nog immer bij. En geloof me, uiteindelijk betaalt deze manier van leren zich terug!
Gebruikersavatar
Bart Smol
Berichten: 438
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00

18-09-2002 17:45

mijn ervaring is dat je met tarwebloem
sponzige bollie`s krijgt
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

18-09-2002 18:17

Bedankt allemaal, maare nog een vraagje. Als je dus bijv. 340 gram tarwebloem heb en 170 gram maismeel heb je dan een deeg wat niet uit elkaar valt en wat makkelijk rolt enzo of moet je er nog wat aan toevoegen want als ik het ga proberen en het valt bijv uit elkaar kan ik het dus weggooien en dat vind ik zonde.

????? met afwachtende groet
Regen zijn de tranen van god, omdat hij geen karpervisser is...
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

18-09-2002 22:44

Tja, dat zijn offers die je moet maken.

Nogmaals, je leert er uiteindelijk meer van om het zelf te doen -ook al mislukt het-
dan wanneer je het aan iemand vraagt en dat diegene vervolgens met 'ja' of 'nee' antwoordt.

Je kunt niet zomaar ineens een eersteklas boilie in elkaar draaien. Ja, kan wel , dan moet iemand je het verteld hebben. Maar als je er echt wat mee bereiken, moet je ook weten 'waarom' dat zo is. En dat weet je alleen als je het hele ontwikkelingsproces zelf hebt meegemaakt. En die ervaring en info kun je dan weer voor iets anders gebruiken...

Je kunt naar mijn menig aleen een echt goede visser worden door naast te vragen ook te proberen.

'T kost nu misschien tijd en geld, maar dat 'verdien' je later zeker terug. Neem dat maar van mij aan.

Groetjes, Sjoerd
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

19-09-2002 07:22

En dat geld heb ik dus niet!!!
Regen zijn de tranen van god, omdat hij geen karpervisser is...
Gebruikersavatar
Paul Wijnants
Berichten: 214
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

19-09-2002 09:22

Tim,

wat dacht je van 34 gram tarwebloem (of twee eetlepels) en 17 gram maismeel (of 1 eetlepel) om uit te proberen of het makkelijk rolt en hoelang ze hard blijven in het water enz. Gewoon proberen met kleine beetjes mix in diverse verhoudingen tot je een mix hebt gevonden die aan jou eisen voldoet. Persoonlijk zou ik meer maismeel nemen dan tarwebloem omdat het deeg anders erg plakkerig wordt en taai.

Groeten
Paul
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

19-09-2002 15:45

Ik heb van Evert Aalten gehoord dat je tarwebloem of meel meer moet zijn dan maismeel. Hij zelf gebruikt 2 op 1.
Regen zijn de tranen van god, omdat hij geen karpervisser is...
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-09-2002 16:43

Mannen,

als ik me er even mee mag bemoeien?

Je kan alles door elkaar gooien. Da's niet het probleem.

Maar... tarwebloem en tarwemeel zijn 2 verschillende producten. Best handig om te weten.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Thijs Tweebeeke
Berichten: 216
Lid geworden op: 01-08-2002 02:00

19-09-2002 17:01

hey meiden,

Ik ben ook 14 en heb zelf gewoon mn eigen mix samengesteld die perfect vangt.

300 gr maimeel
300 gr griesmeel
200 gr koekjesmeel
100 gr maizena

hup 10 eieren , zoete flavour en sweetner erbij en klaar is je koolhydraatrijke boilie

mzl Thijs
walter verheij
Berichten: 77
Lid geworden op: 14-09-2002 02:00
Locatie: hendrik ido ambacht

19-09-2002 18:44

dit ga ik volgend weekend proberen.
zeer veel koolhydraten tegenover weinig eiwitten

AARDAPPELZETMEEL 70 GR
BAMBIX 70 GR
CORNFLAKES 70 GR
EI 170 GR
HONDENBROKKEN 45 GR
MAISMEEL (MAISBLOEM) 45 GR
RIETSUIKER 70 GR
SPECULAAS 45 GR
TARWEGRIESMEEL 45 GR
WITTE SUIKER 70 GR
water

ik geef er nog geen oordeling over ga hem pas dit weekend draaien (proberen) en als hij goed is en in elkaar blijft zitten, normaal hard is enz. dan ga ik er volgend weekend mee vissen zo niet dan moet ik iets anders verzinnen ( andere soort mix)
wat is de veiligste rig voor gevlochten lijnen?
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

21-09-2002 16:48

Hallo Tim en anderen,

hier staat ook het 1 en ander over hoe boilies te maken.

http://home.wxs.nl/%7Ewitt0199/Nieuwesi ... _maken.htm

Sportieve groeten Henk
Gebruikersavatar
Thijs Tweebeeke
Berichten: 216
Lid geworden op: 01-08-2002 02:00

29-09-2002 11:35

Op 2002-09-19 18:44, schreef walter verheij:
dit ga ik volgend weekend proberen.
zeer veel koolhydraten tegenover weinig eiwitten

AARDAPPELZETMEEL 70 GR
BAMBIX 70 GR
CORNFLAKES 70 GR
EI 170 GR
HONDENBROKKEN 45 GR
MAISMEEL (MAISBLOEM) 45 GR
RIETSUIKER 70 GR
SPECULAAS 45 GR
TARWEGRIESMEEL 45 GR
WITTE SUIKER 70 GR
water

ik geef er nog geen oordeling over ga hem pas dit weekend draaien (proberen) en als hij goed is en in elkaar blijft zitten, normaal hard is enz. dan ga ik er volgend weekend mee vissen zo niet dan moet ik iets anders verzinnen ( andere soort mix)



zo walter jij hebt aardig wat te vermalen of niet? :razz:
Plaats reactie