maaien voor voeren?


Plaats reactie
Jaime Bennett-Leaver
Berichten: 305
Lid geworden op: 06-09-2004 19:20
Locatie: Ede
Contacteer:

16-03-2006 13:28

hallo
ik zit er over na te denken om met dit weer en in het voorjaar met maaien te vissen.
maar als je een voer plek wit opbouwen hoe doe je dat?
doe je er nog andere dingen bij zoals mais of zo het lijkt mij namelijk dat de maaien de grond in gaan.
dus mij vraag is hoe voer je voor met maaien en gebruik je daarbij iets anders
mvg Jaime
carpfishing is a why of life

behandel de karper goed of vis er niet op;)
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

16-03-2006 13:51

Ik denk dat er weinig tot geen mensen zijn die een voerplek met maaien opbouwen. Zeker al niet met maaien alleen. Maaien gaan idd de grond in als je ze in het water gooit ! Een keertje wou ik gaan vissen met maaien en toen waren ze zeker binnen 4 a 5 uur allemaal de grond in. Ik had namelijk een zooi maaien onder me eigen kantje gegooid om te kijken hoelang het duurde voordat ze weg waren.

Wat je wel kan doen is een deel van je maaien bevriezen. Ik weet wanneer je wil gaan beginnen met voeren maar ik denk dat als je nu met deze temperaturen die maaien zeker wel 24 uur bevroren blijven of ze bewegen in ieder geval bijna niet.

Hopelijk ben je ook weg van wat brasems vangen want anders moet je toch met wat anders gaan vissen. Denk dat je erg veel last van brasems krijg als je met maaien en maïs en misschien nog wat ander klein voer gaat vissen.

Je moet er ook rekening mee houden dat je maaien niet echt ver ken gooien. Dus je moet wel een voerplek maken onder de kant waar je in het water ken mikken.
Ook een nadeel is dat het een dure voerplek word. Maaien zijn in verhouding toch vrij dure beetjes. Voor 1 liter ben je al gauw zo’n 5 eurie kwijt.

Dit zijn allemaal negatieve kanten van maaien natuurlijk maar er zitten zeker ook verdelen aan hoor. Je kan de vissen helemaal los maken met dit spul alleen met je geen last hebben van de reeds genoemde problemen.

Als je het toch wil gaan doen zou ik een deel van de maaien bevriezen. Verder zou ik ook wat maïs gebruiken wat pellets en misschien wat hennep. Denk zelf dat maaien en hennep een hele goeie combi is ! Om toch een beetje klein voer te gebruiken. Ik heb zelf niet zo vertrouwen in 20 mm bollen met allemaal klein aasvoer er omheen zoals hennep,grondvoer,maïs en noem maar op.

Ik denk dat je ook wel aardig kan voeren als je het op deze manier kan doen. Dus doe niet te zuinig ! Alle vissen pikken natuurlijk wat mee. Van voorns tot aan brasems en van brasems tot aan karpers. Heel de populatie zou dus van je stek kunnen eten als je een goed bezochte stek hebt.

Ik hoop dat ik je hiermee genoeg heb kunnen informeren.

Groeten …..
peter andrae

16-03-2006 15:08

Jaime korda dvd gekeken daar vist danny ook met maden levende en wat dode die laatste blijven teminste liggen :wink:,maar hij vangt ze er wel op die karpers gaan echt met oogkleppen op vreten het is dat hij op deze dvd wil laten zien met wat voor systemen je karper kunt vangen anders had ik gezegd blijf lekker doorvissen met maden,maar das de bedoeling niet van de dvd.

Denk ten eerste dat je moet oppassen met de andere witvissoorten zou het inzetten op een water met hoofdzakkenlijk karper als bestand anders sta je contineu brasems te drillen en wat de meeste dachten dat andere vissoorten pas op de plaats maken als de karper op de voerstek komen kun je ook wel vergeten die gaan ook rustig door met eten,leuk om te zien hoe een grote vis door een klein baarsje even aan de kant word gezet.



mvg peet.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

16-03-2006 15:27

Eventueel mengen met wat hennep om het betaalbaar te houden. Maak je maar niet druk om de maden die zich ingraven. De karper gooit de stek wel overhoop om ook die maden te pakken.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
janwillem hilverts

16-03-2006 18:54

je zou je maden ook in je boillies kunnen verwerken! Van te voren eerst even een pan met water vullen, deze tot koken laten komen dan met een scheplepel liever een soort van soeplepel met KLEINE gaten erin, de maden erop doen en ze 10 tellen in het kokend water doen.. Hierdoor zullen ze, als ik het goed zeg, niet meer leven.. Ze worden zeer lang en dun maar je kan ze nu heel goed gebruiken en verwerken in een boillie mix! Echt een topper en nog een manier om ze te voeren mocht je verder uit de kant zitten is met gewoon lokvoer, of lokvoer gemaakt van je boillie mix.. maar net hoe duur je het wil hebben
iba born
Berichten: 153
Lid geworden op: 22-08-2003 02:00
Locatie: den haag

16-03-2006 19:39

Ik ga denk ik ook maar maaien, voordat ik ga voeren, zie ik door de sprieten mijn stek wat beter. :roll:
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

16-03-2006 20:13

MAAIUH..... 8)
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

16-03-2006 21:12

janwillem hilverts schreef:je zou je maden ook in je boillies kunnen verwerken! Van te voren eerst even een pan met water vullen, deze tot koken laten komen dan met een scheplepel liever een soort van soeplepel met KLEINE gaten erin, de maden erop doen en ze 10 tellen in het kokend water doen.. Hierdoor zullen ze, als ik het goed zeg, niet meer leven.. Ze worden zeer lang en dun maar je kan ze nu heel goed gebruiken en verwerken in een boillie mix! Echt een topper en nog een manier om ze te voeren mocht je verder uit de kant zitten is met gewoon lokvoer, of lokvoer gemaakt van je boillie mix.. maar net hoe duur je het wil hebben


Inderdaad, op deze manier kruipen ze niet meer weg. Ik heb alleen mijn twijfels of het zo erg is als ze wegkruipen.
De karper heeft een zeer goede neus en ik vermoed dat hij die maden heus nog wel ruikt, hij vindt muggenlarven etc. immers ook, en voer dat in centimeters prut is weggezakt.

Ik herinner me ook nog een artikel van Herwin Kwint waarin hij juist karpers vangt met aas dat bewust de grond in is getrapt. Misschien heb je wel iets zeer dressuurdoorbrekends in handen, in dit geval zouden de levende maden nog zelf het werk doen ook :)

Ik zou het in elk geval proberen. Regelmatig bijvoeren is ook een optie, het bijvoeren kan bijna geruisloos en maden voer je niet snel teveel.

Wel het katapultcupje twee keer vouwen, anders schieten ze alle kanten op :)

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Ton van der Bruggen
Berichten: 64
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Vught

16-03-2006 22:00

kevin diederen schreef:Eventueel mengen met wat hennep om het betaalbaar te houden. Maak je maar niet druk om de maden die zich ingraven. De karper gooit de stek wel overhoop om ook die maden te pakken.


Die maden graven zich echt niet in hoor! Die beestjes hebben namelijk zuurstof nodig om te blijven leven en dat is er bar weinig te vinden onder water...
Ze blijven dus gewoon stil op de grond liggen, die maden dan hé.

Blijft al met al toch een geweldig goedje om mee te voeren.
Toon mix, anders nix!
Gebruikersavatar
Peter Alter
Berichten: 161
Lid geworden op: 15-03-2006 17:19

17-03-2006 16:08

Ik denk dat er zelf rubberen maden te krijgen zijn in de handel. Deze kan je bv op je hair rijgen en dan zo vissen op je stek. Dan blijven er tenminste zeker enkele maden liggen.
Maar inderdaad, als er brasem op de stek zit heb je wel een probleempje...
Hendrik Mienstra (henk)
Berichten: 532
Lid geworden op: 22-12-2005 00:36

17-03-2006 23:06

:o
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

18-03-2006 00:24

Pieter Aelter schreef:Ik denk dat er zelf rubberen maden te krijgen zijn in de handel. Deze kan je bv op je hair rijgen en dan zo vissen op je stek. Dan blijven er tenminste zeker enkele maden liggen.
Maar inderdaad, als er brasem op de stek zit heb je wel een probleempje...


Maden die op de hair geprikt zijn kruipen echt niet meer de bodem in hoor :D
Dennis van Dorp
Berichten: 30
Lid geworden op: 10-03-2002 01:00
Contacteer:

18-03-2006 00:57

In Engeland vissen ze met big wagglers op karper met de matchhengel. Het is een kwestie van continu voeren en inwerpen. Je praat dan al snel over 2 liter maden of meer. Het werkt daar super goed. Ik ben ervan overtuigd dat het hier ook werkt, vooral op putjes waar veel dressuur heerst.
Gebruikersavatar
Ton van der Bruggen
Berichten: 64
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Vught

18-03-2006 18:42

Ik voerde in het verleden best veel met maden, 3 liter op een weekend was heel normaal. Ik maakte er een deegbal van met wat witvisvoer.
Let erop dat de maden erg veel pissen, als je ze dus bewaard, dien je wel de deksel van de emmer af te laten, anders ga je kapot van de stank...
Tijdens het vervoer van de maden,bv naar Frankrijk, kun je de deksel er niet de hele weg op laten zitten anders zijn ze naar een uurtje of 2 allemaal kapot. Hier moet je dus iets op verzinnen. De laatste trip dacht ik een goede deksel te hebben gemaakt, ik had in het midden van de mayo emmer een rond gat gesneden en daar een soort van muggengaas op geplakt, genoeg zuurstof dus voor de maden. Tijdens onze eerste stop zat de laadruimte van de Patrol dus vol met maden. Dekseltje dus niet goed gemaakt... Onderweg iets anders gemaakt en zo de reis voortgezet. Toen we 3 uur later aan het water stonden maakte ik de emmers open -ik had er twee bij van elk 10 liter- en viel bijna achterover van de amoniak lucht! De onderste maden waren verzopen in hun eigen pis. Later met voeren, als je per keer een litertje strooide, rook je amoniak lucht nog boven water uitkomen. De voorns en de brasems en af en toe een meerval, die vonden het heerlijk. De enige karper van die trip kwam van de hengel waar ik totaal geen maden had bijgevoerd...
En toch zou ik het volgende keer precies zo weer doen, alleen het vervoer , daar moet ik nog iets op vinden. Dus als er iemand sugesties heeft; graag.
Toon mix, anders nix!
Gebruikersavatar
Peter Alter
Berichten: 161
Lid geworden op: 15-03-2006 17:19

19-03-2006 18:08

Misschien eens proberen om een bodempje te maken van muggengaas?
Lijkt me klein genoeg om die maden niet door te laten en de rest kan er gewoon doorvallen...
Plaats reactie