voeren op de rivier hoe? vanwege de stroming.


Plaats reactie
walter verheij
Berichten: 77
Lid geworden op: 14-09-2002 02:00
Locatie: hendrik ido ambacht

17-09-2002 17:21

ik wil volend weekend op de rivier gaan karperen maar hoe kan ik daar het beste voeren? zonder dat ik al mijn bolies in de plomp gooi/schiet en vervolgens dat ze mee worden genomen door de stroming.

hoe kan ik dat voorkomen???????
en hoeveel moet ik voeren???
groetjes walter
wat is de veiligste rig voor gevlochten lijnen?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

17-09-2002 21:11

Beste Walter, de ene rivier is de andere niet en op zo'n vraag is daarom niet simpelweg een antwoord te geven.
Op de bodem stroomt het nauwelijks, dat is dus niet het grootste punt.
Maar je lood moet wel willen blijven liggen, ga nou eerst eens proberen of lood van 120 tot 200 gram daar blijft liggen, indien ja, dan blijven je boilies ook wel liggen!
En als door het passeren van een grote bood je lood iets verplaatst wordt is dat geen enkel probleem voor het vissen.
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

17-09-2002 21:59

Aart,

1 ding begrijp ik niet geheel.

Als lood van 120Gram blijft liggen, dan je boillies ook wel.

Boillies zijn volgens mij geen 120gram perstuk, En hebben een groot oppervlakte waar de stroming 'pak op kan krijgen'.

Dit niet om lullige te doen. Maar mischien kan je me hier wat meer info over geven :wink:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

17-09-2002 22:48

Christiaan, is gewoon een kwestie van ervaring. Op de bodem stroomt het nauwelijks, het lood wordt dan ook niet door de stroming verplaatst maar door de druk die op je lijn komt te staan. Je kunt er dan ook gerust van uitgaan dat als lood van 200 gram blijft liggen ook je boilies blijven liggen. Vissend met 240 gram lood op de Loire bleef zelfs mais nog liggen!
Lid worden van de KSN of het VBK (indien mogelijk van beide verenigingen) is de beste optie om de belangen van de karpervisserij veilig te stellen / uit te kunnen breiden.
Martijn Schild

19-09-2002 09:07

Ik denk dat ik Aart ook niet helemaal begrijp. Natuurlijk blijft die aasboilie liggen met 200 gram lood erbij, maar je voerboilies? Die drijven gelijk weg door de stroming als je ze het water in schiet. Of begrijp ik het nou helemaal verkeerd?
Tom Boer

19-09-2002 09:44

martijn je begrijpt het verkeerd.
wat aart eigenlijk zegt is dat je voerboilies als ze eenmaal op de bodem liggen blijven ze liggen omdat er weinig stroming staat op de bodem. Dus als ze eenmaal op de bodem liggen blijven ze liggen. dat bedoeld aart volgens mij. wel is het handig om een beetje stroomopwaarts te voeren want de boilies gaan natuurlijk wel langzaam naar de bodem.

groeten tom
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

19-09-2002 12:19

het lood moet zo zwaar zijn omdat de stroming niet alleen druk op het lood uitoefend maar ook op de lijn waardoor je lood verschuift

mvg martijn
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

19-09-2002 12:20

het lood moet zo zwaar zijn omdat de stroming niet alleen druk op het lood uitoefend maar ook op de lijn waardoor je lood verschuift

mvg martijn
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

19-09-2002 12:58

Aart,

inderdaad, dit had ik even over het hoofd gezien.
ik geef je wat dat betreft volledig gelijk.

Maar nu even verder...,

Je lood krijgt zoveel weerstand, door de druk op de lijn, ok niets op aan te merken.
Maar hoe weet je, zonder dat je de bodem kan zien, dat je bij gevoerde boillies ook blijven liggen ?
Ik snap ook wel dat er op de bodem weinig stroming is. Maar hoe weet je, of het weinig genoeg is, om je 'voer aas' niet mee te laten nemen...?

alvast bedankende, en afwachtende,

Christiaan van Klaveren
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-09-2002 16:50

Christiaan,

Zou het heeeeel erg zijn als er rond 10 of 15 meter rond je haakaas aas ligt?

Dacht het ook niet. Goh, ineens heb je een voertaktiek.

Vertrouw je het niet helemaal, begin je 15 meter stroomopwaarts tot 5 meter stroomafwaarts te voeren. allicht dat je dan tussen je aas ligt.

Vertrouw je het dan nmog niet, sorry, dan kan je beter op je vertrouwde plassen/putten blijven vissen. Hoef je je nog geen eens voor te schamen. De meest karpermannen trappen het af als ze een beetje rivier zien.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

19-09-2002 17:39

christiaan,

Ik denk dat als je voer 'wat' verspreidt, dat helemaal geen probleem is. Want zeker op een rivier vinden karpers jouw boilies echt wel, ze zijn gewend afstanden te zwemmen en te zoeken naar voedsel.

succes

gerrit
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

20-09-2002 00:52

Hoi,

Ik voer op stromend water ook in een strook(je)omdat ik eigenlijk geen idee heb hoeveel meter stroomafwaats een boilie, of een maiskorrel, whatever, terecht komt.

Als het wat ondieper is kun je inderdaad zien dat het aas ondanks de harde stroming blijft liggen. het ligt er natuurlijk aan hoe hard het stroomt en hoe diep het is, maar volgens mij legt een boilie een behoorlijke afstand af voordat hij de bodem bereikt.

Vaak kun je een boilie de eerste halve meter de diepte in volgen, maar dan wordt hij ook een halve meter meegesleurd. Als je in een kuil wilt voeren, hoeveel meter moet je dan tegen de stroom in voeren?

Is dat inderdaad ongeveer een verhouding van ongeveer 1 op 1 met de diepte bij sterke stroming?

Ik hoor graag jullie mening en ervaringen,
groeten jeroen
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

20-09-2002 01:07

plat aas gebruiken kan een voordeel zijn in mijn ogen en met mijn ervaringen op kleinere goed stromende rivieren.
Ook zitten op veel plekjes in de bodem kleine kuiltjes waar je aas in rolt en door de stroming niet meer zal worden verplaatst... daar zal de karper van profiteren en jij kan daar handig gebruik van maken
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

20-09-2002 10:23

Klaas,

Het gaat er niet om of ik het niet aandurf, ja of nee, maar gewoon om het feit, hoe je nou weet dat het blijft liggen.

Dat m'n voer een beetje verspreid gevoerd word, zit ik totaal niet mee.
Maar denk je nou echt dat na 15 meter je aas/de stroming denkt " Ohhhh shit, we zijn nu op de 15 meter voorbij het haakaas, STOPPENNNNN !!!"
nee dus, oftewel, het zou nog wel verder kunnen gaan, oftewel 100, 200, mischien wel 300 meter.
Het word inderdaad wel opgegeten ja. Maar als dat je voermethode niet is, en je heb er geen vertrouwen in, dan is het al snel afgelopen.

Een strook voeren, zou een goeie oplossing wezen.
Maar nu weet je nog steeds niet, of het nou blijft liggen of niet.
Want je kan dan een strook voeren, maar dan word je gehele strook als het ware een paar honderd meter verplaatst.

Ik schrik niet van om het te gaan bevissen, ik zie het meer als een uitdaging.


wachtend op iemand die me goed kan overtuigen,

Christiaan.
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

20-09-2002 14:31

Hoi Christiaan,

overtuig jezelf en gooi wat boilie's onder de kant en je ziet dat ze blijven liggen.

Het verplaatsen van boilies zal volgens mij eerder in een kanaal met een steile, diepe kant gebeuren, daar klappen de golven veel heftiger op de kant bij scheepvaart.
In een rivier is de stroming aan het oppervlak veel sneller als bij de bodem door de wrijving van het water met de bodem, maar een schip verplaatst de hele waterlaag. dit is een zijwaartse verplaatsing, maar als er sterke stroming staat worden de boilie's door het optillen weer een stukje meegenomen.

Hoe ver? geen idee.

Op de grote rivieren heeft de scheepvaart minder invloed als in een betonnen bak lijkt mij in ieder geval.

Ik blijf met de vraag zitten hoever je stroomopwaarts moet voeren als je geconcentreerd in een kuil of tegen een richel wilt voeren? Voeren de ervaren riviervissers ook in een strook omdat ze niet weten waar hun aas exact terecht komt?

groeten jeroen
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

21-09-2002 10:31

om te voeren zou je stringers met boilies, verzwaard met een flinke rivierkei kunnen proberen?

groet
matje
Ronald de Vries
Berichten: 269
Lid geworden op: 29-04-2002 02:00

21-09-2002 11:29

---
Laatst gewijzigd door Ronald de Vries op 14-10-2004 00:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

22-09-2002 19:36

Bedankt Gerrit,

Ik ga het eens proberen met stenen en pva.

Ronald,

Zit jij dan op het stuk waar al eb en vloed is? Dat is juist het gedeelte waar de allerkleinste deeltjes bezinken. De grote keien komen daar niet op natuurlijke wijze. Als ik het goed heb is daar meer een kleibodem en verder stroomopwaarts een zandbodem.

Is de oorzaak dat de boilies worden meegenomen de scheepvaart of de stroming?

groeten Jeroen.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-09-2002 20:00

Ik wil alleen nog maar even opmerken dat jullie je echt veel te druk maken om stroming en scheepvaart. Hat is natuurlijk heel goed om over je visserij na te denken en het een en ander zo goed mogelijk proberen te doen. Het volgende is absoluut niet arrogant bedoeld, maar kan een deel van jullie wellicht overtuigen. Ik vis al langer op grote rivieren als dat de meesten van jullie oud zijn (om er zomaar enkele te noemen: IJssel, Saône, Loire, Rhône, Seine, Yonne, Garonne, St.Lawrence (Canada) etc.)en hopelijk willen jullie van mij aannemen dat als 200 gr. lood blijft liggen ook je boilies zullen blijven liggen. Alleen bij grote boten wordt alles soms enkele meters verplaatst, maar dat is totaal geen probleem om vissen te kunnen vangen.
Plaats reactie