Nootmuskaat en doodgaan.


Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

14-03-2006 12:59

Recentelijk kwam mij ter ore, dat een hoeveelheid van slechts 10 gram nootmuskaat, je erg goed doet slapen. Alleen je wordt er niet meer wakker van(uitspraak Lonny).

Tegenwoordig flikker we van alles in ons recept: kaneel, betaine, trassie, kerry etc etc.

Vaak lees je : 10 tot 15 % op een kilo kan geen kwaad.

Maar met NOOTMUSKAAT lijkt mij dit geen best plan.

Zou dit op bepaalde wateren kunnen leiden tot KARPERSTERFTE?

gr Harnold
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-03-2006 13:50

Klepel en de klok?


Bevat nootmuskaat hallucinerende stoffen ?
Nootmuskaat wordt gemaakt door de zaden van de nootmuskaatplant Myristica fragrans te malen. Nootmuskaat bevat een aantal vetachtige stoffen, die ook als nootmuskaatolie verkocht worden. Deze olie bevat oa de stoffen elemicine en myristicine. Beide stoffen hebben een hallucinerende werking.


Myristicine komt ook voor in wortelen, peterselie en diverse andere planten, alhoewel niet altijd in de eetbare delen.

structuur van myristicine



De hallucinerende werking is vergelijkbaar met de werking van amfetamine. Bij overmatig gebruik kan het dodelijk zijn, in de loop der jaren zijn enkele dodelijke gevallen beschreven, waaronder een in Noorwegen in 1998. Dit betreft wel acute vergiftigingen met een dosis rond de 5 gram.

Er zijn hier verschillende observaties naar gedaan, maar nog geen goed gedocumenteerde studies. Ook het werkingsmechanisme is niet duidelijk.

Een andere specifieke stof in nootmuskaatolie is myristinezuur. Dit is een gewoon vetzuur en kan ook worden aangetroffen in allerlei andere oliën. Enige hallucinerende werking is er niet.




MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

14-03-2006 15:01

Niks klepel en klok.

Gewoon een vraag die bij mij opkwam na het bovengestelde.

En met dat googlen Klaas schiet ik ook niet veel op.

Mocht je de vraag niet begrijpen....is het schadelijk als wij een te grote dosis van nootmuskaat , gesteld een kilo meel ex additieven, gebruiken in onze boiliesamenstelling?

gr Harnold
Gebruikersavatar
Maarten Eldering
Berichten: 132
Lid geworden op: 02-08-2003 02:00

14-03-2006 16:00

Dit verklaart voor mij ook opeens iets.

Ongeveer een jaar geleden had we(ik, mijn zus en haar vriend) 's avonds bloemkool gegeten. Hierna hadden we een verjaardagsfeestje en na 1 biertje voelden we alle drie m al aardig zitten.

Ik dacht dat het misschien aan de bloemkool lag, maar op de bloemkool zat natuurlijk nootmuskaat.

Misschien versterken Alcohol en Myristicine elkaars werking wel.

Uitkijken dus met gistende tijgers icm met nootmuskaatboilies ;)

Nu ff serieus, ik denk idd dat je met bepaalde toevoegingen zuinig moet zijn in je voer......neem bijvoorbeeld zout, dit kan in bepaalde concentraties ook schadelijk/dodelijk zijn. Less is more!!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-03-2006 16:10

Klepel en de klok? <---- vraagteken.


Ga maar vanuit, dat nutmeg 1 van de minst schadelijke is. Er worden veeeeel gekkere dingen in ons aas geflikkerd.

Tja dat googlen: als de uni het niet meer weet wie dan?

Jan Pouwe kan in de bieb met gevaarlijke stoffen komen. Misschien is al ooit eens de ADI vastgesteld.

Vroeger moesten we sliertjes van bananen oproken werd je ook hoog. Niet dus.

Sjef waarschuwde jaren geleden al voor die 10 mil flavour op een kilo droge stof.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

14-03-2006 17:58

Wordt je stoned van nootmuskaat eten/roken?
Nootmuskaat kan inderdaad als drug worden gebruikt. Het bevat onder meer safrol-olie. Deze olie kan worden gebruikt als een van de grondstoffen voor de productie van XTC.
Nootmuskaat komt oorspronkelijk van de Molukken. Toen de Europeanen met deze specerij in aanraking kwamen, geloofde men aanvankelijk dat de noot ook kon dienen voor het opwekken van een abortus. Het verhaal gaat dat er ooit een vrouw is geweest die om een abortus op te wekken een aantal nootmuskaatnoten te slikken kreeg en ze toen heftig begon te hallucineren. Ze overleefde de behandeling ternauwernood.
In India wordt het middel bij gebrek aan beter wel eens in gevangenissen gebruikt. Meestal wordt dan een eetlepel fijngeraspte nootmuskaat ingenomen, bijvoorbeeld in glas water of cola. Fijngemalen kun je het ook snuiven. Het begint pas na lange tijd te werken. Je moet 2 tot 5 uur wachten voordat er effecten optreden. Je voelt je high en sommige gebruikers krijgen het idee te zweven. Een enkele keer lijkt alsof je geen ledematen meer hebt. Tijd en ruimte worden anders ervaren. De high neemt langzaam af, maar kan wel 1 tot 2 dagen aanhouden. Al tijdens het gebruik kun je misselijk en duizelig worden en ook kun je hartkloppingen krijgen. De volgende dag heb je een kater. Gebruikers klagen over een gevoel van algehele malaise, hoofdpijn, duizeligheid, een droge mond en hartkloppingen. Bij overdosering is een psychose mogelijk. Al met al geen prettig middel


(google)

Je gooit toch ook geen 15% nootmuskaat over je bloemkool?
iba born
Berichten: 153
Lid geworden op: 22-08-2003 02:00
Locatie: den haag

14-03-2006 18:39

nou als 5 gram al dodelijk is had ik al dood moeten zijn.Vroeger toen ik nog weleens wat gekke dingen deed, heb ik 4 hele bollen op gegeten, dat is zeker ongeveer 100 gram, waarschijnlijk meer, daarbij nog een struik foelie, dan warme melk, dat schijnt dan weer het effect positief te beinvloeden, nou helemaal niets gemerkt. Als dus 5 gram dodelijk is dan had ik dit hier niet meer kunnen schrijven. Dus dit zal wel een fabeltje zijn. Of diegene is er allergisch voor ofzo. grt
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

14-03-2006 19:18

Werkte nootmuskaat ook niet lust opwekkend?? Nog nooit een geile karper gevangen :lol: maar weet wel dat je er flink ziek van kan worden bij teveel gebruik.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

14-03-2006 19:45

Tom Engel schreef:Werkte nootmuskaat ook niet lust opwekkend?? Nog nooit een geile karper gevangen.


Niet? Nog nooit zo'n karper gevangen die jakkie bah op de onthaakmat deed? :wink:
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-03-2006 08:53

Deze olie bevat oa de stoffen elemicine en myristicine. Beide stoffen hebben een hallucinerende werking.

Myristicine komt ook voor in wortelen, peterselie en diverse andere planten, alhoewel niet altijd in de eetbare delen.


De hallucinerende werking is vergelijkbaar met de werking van amfetamine. Bij overmatig gebruik kan het dodelijk zijn, in de loop der jaren zijn enkele dodelijke gevallen beschreven, waaronder een in Noorwegen in 1998. Dit betreft wel acute vergiftigingen met een dosis rond de 5 gram.



5 gram Myristicine dus. Zijnde een onderdeel van nootmuskaat.

Vandaar de vraag

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

15-03-2006 16:32

aha en ik maar denken dat het boilie drap was :lol: .
Werkelijk voor alles krijg je hier een verklaring geweldig gewoon :wink:
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-03-2006 17:36

Maar Harnold heeft natuurlijk wel een punt.

Een te grote dosis van wat ook is niet goed.

Oma zei: "Overal waar te voor staat deugt niet, behalve tevreden."

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

15-03-2006 22:54

Ik hou zelf ook nogal van een kruidige bal, gelukkig heb ik nooit zoveel nootmuskaat gebruikt.

Wees hiermee uiterst voorzichtig.

Het schijnt dus dat niemand hiermee ervaring heeft. Dus neem ik aan dat het nooit in deze grote hoeveelheden is verwerkt in een boilie...

gr Harnold
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

15-03-2006 23:35

Klaas,

te gek....
:D
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

15-03-2006 23:46

tehuis? :o :lol:
Groet'n Henk..

still growing Old.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

16-03-2006 00:01

Te ring???
Groet,

John
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

16-03-2006 00:06

Dat vond ik dus ook van jou avater John :o
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-03-2006 07:48

teven
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

16-03-2006 07:50

Telraam :lol:
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

16-03-2006 08:14

Tegoedbon?
ff v==
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-03-2006 08:23

teveel gekheid, dus niet tevreden...

on topic------>
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

16-03-2006 08:37

Noo te muskaat :-?
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

16-03-2006 09:40

Heren , voor dit soort flauwekul is deze serieuze topic niet bedoeld!

gr Harnold
geert baillievier
Berichten: 62
Lid geworden op: 14-02-2006 12:33
Locatie: Zwevegem/ Belgie

16-03-2006 10:57

Vind ik ook!
That's live!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

16-03-2006 11:23

Geen flauwekul is; zonder humor by-pass..

Nootmuskaat is een specerij afkomstig van de nootmuskaatboom (Myristica fragrans), die in regenrijke tropische kustgebieden groeit. De muskaatnoot is de gedroogde pit van de vlezige, okergele, abrikoosachtige vrucht. De pit wordt door een harde bast omgeven. Na het drogen in de zon barst de bast en komt de muskaatnoot met de zaadrok vrij. De zaadmantel (zaadrok), die om de muskaatnoot heen zit, wordt ook gedroogd en heet dan foelie, wat eveneens in de keuken wordt gebruikt. Uit de foelie wordt een etherische olie gewonnen. De muskaatnoot is ovaal van vorm en ongeveer 25 mm lang. Na het drogen van de vrucht en de noten wordt de muskaatnoot bepoederd met kalk. Dit dient om aantasting door insecten te voorkomen. De muskaatnoot is zeer hard. In de keuken wordt nootmuskaat daarom alleen in geraspte vorm gebruikt. Het woord nootmuskaat is een verbastering van het Latijnse "nuces moschatae", hetgeen "naar muskus ruikende noten" betekent.

Toepassing

Nootmuskaat wordt in de traditionele Nederlandse keuken gestrooid over gekookte sperziebonen, bloemkool, spruitjes, spinazie of asperges. Men past het ook toe in aardappelpuree en in kaassaus. Tenslotte wordt nootmuskaat ook veel gebruikt in gebak, met name in speculaas. Door de sterke smaak is een kleine hoeveelheid al voldoende.

Bovenmatig gebruik van nootmuskaat werkt hallucinerend. Men vermoedt dat dit berust op een in vivo (in het lichaam) omzetting van myristicine naar MMDA (3-methoxy-4,5-methylenedioxyamphetamine). Excessief gebruik van de werkzame stof, Myristicine(3-methoxy,4,5-methyleendioxy-allylbenzeen), kan gevaarlijk zijn. Bij volwassenen leidt inname van ca. 5 gram of meer van de geraspte noot al tot duidelijke klinische symptomen (buikpijn, braken, duizeligheid, onrust en bewustzijnsstoornissen). Nootmuskaat schijnt op deze manier vooral in gevangenissen in India gebruikt te worden. Verder bevat nootmuskaatolie nog andere etherische oliën die precursors (chemische voorlopers) zijn voor geestverruimende middelen (safrole, MMDA; elemicin: mescaline).

Productie

Nootmuskaat is afkomstig uit Indonesië, Grenada, India en Sri Lanka.

Geschiedenis

Nootmuskaat wordt al sinds de 16e eeuw gebruikt in Europese keukens. In die tijd werd nootmuskaat vooral door de Nederlanders van de VOC en door Portugezen verhandeld. Oorspronkelijk had de VOC een monopolie op de handel in nootmuskaat. In 1621 begint Jan Pieterszoon Coen met de zogenaamde 'extirpatie' van de Banda-eilanden?, die tegen het verbod van de VOC in, toch nootmuskaat bleven verkopen aan Portugezen en Britten. Deze eilanden vormden destijds de enige plek ter wereld waar deze gezochte specerij voorkwam. Wie Banda bezat, had het monopolie. De gouverneur-generaal Coen arriveert in 1621 op de eilanden met 2000 man.

Naar verloop van tijd kwamen Nederlandse slavenhandelaren die zowel slaven als nootmuskaat vervoerden erachter, dat de slaven de noten aten om er high van te worden. Zo kwam men achter de hallucinerende werking van myristicine.
Toen de scheikunde hier ver genoeg voor gevorderd was, kon men de stof uit de noot isoleren, en tenslotte zelfs namaken. De stof werd in pillen verwerkt, en belandde onder de naam XTC (ecstasy) in het housecircuit.

Bron; Wikipedia. 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.