Boiliesoak


Plaats reactie
Maarten drenth
Berichten: 128
Lid geworden op: 30-08-2002 02:00

03-03-2006 23:12

Ik ben bezig met het maken van een zelfgemaakte boiliesoak. Deze soak bestaat nu uit water, anijs en saroma. Heeft iemand al ervaringen met iets dergekijks?

Ik wil mij boilies hiermee soaken met het idee dat er snel extra aroma's uit mijn boilies lekken. Natuurlijk heb ik ook al zo'n 30 gram anijs en 20 gram saroma toegevoegd aan mijn droge mix van 1 kg. De smaak is hierdoor wel aanwezig in mijn boilies maar een echte geur geeft het niet af omdat dit redelijk verloren gaat tijdens het koken van de boilies...

Wat denken jullie ervan?
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

03-03-2006 23:35

vissen kunnen toch niet ruiken, ik denk dat een lekker smakend meeltje bijv. knoflook poeder effectiever is dan een flavourtje of een soak, plus dat de soak er toch niet lang aan blijft zitten.
ik vis veel op wateren waar je toch de boilie uren lang erin laat liggen voor je vis vangt, dan denk ik niet dat zo'n soak wat kan toevoegen, dan is hij toch al weg...

mvg,

Jeroen
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

04-03-2006 10:19

Zelf ben ik al enige tijd bezig met het maken van soaks/dips. Na een lange tijd gerotzooi heb ik momenteel voor mezelf een dip ontwikkeld die gewoon verreweg heel goed vangt.

VOORBEELD UIT DE PRAKTIJK...

Ik beviste een mooi watertje dat nog niet echt stijf stond van de dressuur, er werdt wel veel gevist maar de vissen waren er niet te schichtig onder. Ik beviste een ready van Martinsb en op de andere hengel partikels. Ik ving vier karpers en die kwamen van de partikel hengel (ik wil erbij zeggen dat Martinsb als ready gewoon top is).

De week erna ving ik 3 karpers, waarvan 1 op de ready en 2 op de partikel.

Nu komt het mooie, de dip die ik had ontwikkeld mocht nu zijn waarde gaan tonen, dus de eerste test sessie. Ik nam expres geen partikels mee, dus ik was genoodzaakt om met boilies te vissen. Ik ving die dag 8 vissen, waarvan 4 twintigers. Niet verkeerd dacht ik, maar zou het toeval zijn.

De week erna gingen we wederom zitten voor een 18 uurs sessie, 14 runs als resultaat.

Waar dit allemaal op neer komt is dat een goede dip/soaking zeker het verschil kunnen maken. Het kost alleen wat tijd om een goede samenstelling te vinden. En als je eenmaal de basis hebt zijn er legio mogelijkheden te vinden. Ik wil je niet onthouden dat het invriezen en het geven van een suikerbad voor dergelijke gedipte boilies bij mij altijd een must was.

Succes....
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

04-03-2006 10:31

Deze dip zette je in op een voerstek? ( omdat je er op terug kwam na een eerste en tweede sessie ) en was de eerste sessie instant??
Particels vangen meer kleine vis en na overschakkeling 2 hengels op boillies. 50% meer kans op een knappere vis?

//dip kan zeker in sommige situaties meer vis vangen!!\\


Mvrg Rudolfius
Maarten drenth
Berichten: 128
Lid geworden op: 30-08-2002 02:00

04-03-2006 10:45

Ik heb gisteravond enige soaks gemaakt en die vanacht laten staan... net even gekeken en ze ruiken / smaken prima... alle soaks zijn gebaseerd op water met diverse toevoegingen..

1 soak is mijn inziens een veel te dikke derrie... deze soak bevat veel suikers en is hierdoor erg stroperig geworden. Nu heb ik op dit carpboard al vaker gelezen dat dit soort soaks juist door veel mensen gebruikt word. Nu vraag ik mij alleen af of dat dit soort stroperige soaks ook echt in de boilies trekken. Dit is nml mijn doel... Ik heb zelf het idee dat stroperige soaks niet echt in de boilie trekken maar er als het ware aan blijven plakken.
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

04-03-2006 10:46

Alle sessies waren instant Ruud, ik voerde ook niks bij nadat ik had opgeruimd. Er zaten altijd tussen poses van minimaal 6 dagen tussen.

Het mooie van het verhaal komt nu pas. Het desbetreffende water staat erom bekend dat partikels het instant beter doen dan boilies :wink:

Terugkomend op je reactie, sommige dips/soaks kunnen het verschil maken. Dat is een feitje!!

De wateren die ik bevis varieren van 12 hectaren tot 300 hectaren en dat zijn er echt een flink aantal in het Zuiden. Maar mijn thuis water 300 hectare, heb ik reeds al goede resultaten behaald met de dip. Dus het ligt natuurlijk ook aan je samenstelling.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

04-03-2006 10:50

Volgens mij breng soaken meer op dan dippen.
Die 2 seconden dat je aas zich in en vloeibaar goedje bevind gaat niet echt het verschil maken denk ik, het ligt er werkelijk "oppervlakkig" op en zal zeer snel de boilie verlaten, vis in de directe nabijheid van je aas zal er attend opgemaakt worden, maar denk na een half uur, en op stromend water al zelfs na een kwartierke dat je "dip" al helemaal weg is.
Daarom mijn voorkeur naar soaken.
Enkele dagen voor de sessie de bollen al overgieten met je vloeibare "geheime" attractor, met regelmaat je bollen opschudden, zodat niet enkele de ondersten constant in de smurrie liggen.
Op deze mannier heeft de boilie de tijd om het "vocht" op te nemen en te laten doordringen naar de kern toe, al wordt die kern van de boilie niet bereikt door de soak, hangt af van je soaktijd.
Als zulke gesoakte boilie in het water ligt dan zal het veel langer duren eer zijn "vloeibare" attractor is uitgewerkt, het komt dan ook vanuit het binnenste en niet van de oppervlakte.
Ik pas dit al jaren toe.
grtz Peeke/ gino
Greets Gino
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

04-03-2006 10:51

Maarten.

Probeer het eens met Maisolie (albert heijn) /pinda olie (carpcollector).

Gooi je boilies in een kommetje met jouw dip/soaking samenstelling, daana in een opgeblazen zakje goed schudden en lekker de vriezer in. Suiker heeft namelijk een zuigende werking en de olien zorgen ervoor dat het de kern van je boilie bereikt. Hé ik vertel alweer te veel, kom op mannen testen!!!
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel Legrand
Berichten: 459
Lid geworden op: 23-06-2004 10:17
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

04-03-2006 10:52

Gino,

Er zijn wel degelijk dips/soaks op de markt die zich na enkele seconden inpregeneren in je aas, en nog vele uren actief blijven.

Greetz Daan
<Eclips Baitrange-Carpsounder Nederland-Atropa Benelux-Bush Boats Nederland-Carpwear Benelux>
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

04-03-2006 10:52

Michiels,

Wij voelen elkaar denk ik wel goed aan.... Zo aan de berichten te lezen!
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

04-03-2006 11:48

Jeroen Hof op't schreef:Michiels,

Wij voelen elkaar denk ik wel goed aan.... Zo aan de berichten te lezen!

we staan dan ook in dezelfde KARPER he :lol: :lol: :lol:

ps: nr 32
Greets Gino
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

04-03-2006 11:53

:wink:

Ps, Heb net een 9 pagina lang artikel af en laat daar nu net een deel van die soaking en dips in terugkomen. :lol:

Moet alleen nog de foto's verzamelen en bijschieten en dan hoop ik dat het in één van de volgende nummers van "de karper" komt te staan.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

04-03-2006 12:10

ben ook bezig met één :lol:
wiervissen.Nog enkele deftige foto's maken dit jaar, het is niet dringend.
Soaks worden er ook in besproken.............

:o :o :o 9 pagina's ......... >>> Ching Ching :lol: :lol:
Greets Gino
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

04-03-2006 13:37

Ben benieuwd!! :wink:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Plaats reactie