Slecht verteerbaar is slecht?


Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

03-03-2006 16:31

In de topic ‘Waarom tarwebloem’ repte ik een woordje over de voorkeur die ik soms heb voor moeilijk(er) verteerbare boilie ingrediënten. Met name in de zomermaanden past dit beter in mijn (voer)tactiek.

Gezien het feit dat een goede verteerbaarheid door de meeste mensen als goed voor de gezondheid van de karper en de vangstresultaten wordt gezien én omdat sommige aasleveranciers een goede verteerbaarheid als verkoopargument aanhalen, had ik verwacht dat de ‘aasexperts’ van dit board er nog wel op zouden reageren. Niets bleek minder waar. Op zich vind ik dat best vreemd. Veel mensen hebben hier toch een uitgesproken mening over de verteerbaarheid van de ingrediënten. Is een positieve(re) benadering van minder goed verteerbare boilies wellicht een insteek waar nog niemand over nagedacht heeft?
Ik hoor sommige hersenen nu kraken... :D :D

Ik denk dat veel mensen meer dan veel interesse hebben in deze materie. Het kan wellicht een aantal zaken vereenvoudigen in de zoektocht naar een goede boilie. Vandaar dat ik de volgende stelling wil poneren:

“Slecht(er) verteerbare ingrediënten zijn niet slecht voor de gezondheid van de karper en beinvloeden de vangsten niet negatief.”


Have fun. :lol:
Roelove
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-03-2006 16:38

Roelof jij valt onder beschermd wild op dit forum 8) 8)
Ik zat ook met smart te wachten, deze stelling had loslopend wild niet moeten neerzetten overigens.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

03-03-2006 16:49

- Wanneer een aas moeilijker verteerd zal een vis langer rond blijven hangen met een "vol" gevoel in zijn buik
- Zal de vis dan misschien zich net wat opgeluchter voelen wanneer de volgende lading aas ( de volgende dag) te water gelaten wordt, en het vervolgens weer gelijk eten?
- Zo ja dan zou het best kunnen dat de vis blijft hangen op de stek
- Een goed verteerbare boilie (snelle doorlooptijd) zal de vis doen doortrekken naar andere stekken? (vooral op Kanaal?)

Allemaal vragen/redenaties die in mij opkomen...

En met betrekking tot het eerste stuk van de stelling:

Zijn tijgernoten slecht voor de karper? Gezien de soms grove stukken die een vis weer uitschijt zijn deze ook slecht (niet) verteerbaar.
Breng dit in relatie met de vangsten op tijgernoten.. M.i. Hoeft het dus zeker niet negatief te zijn idd...

Bart
Laatst gewijzigd door bart van bezouw op 03-03-2006 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel Legrand
Berichten: 459
Lid geworden op: 23-06-2004 10:17
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

03-03-2006 16:54

Beste Roelof,


Wat is slecht ?
Wat is goed ?

Ja dat een langzaam verterend aas sneller de vis verzadigd dat weet iedareen wel.
Maar om persee te roepen dat het slecht is, nee zeker niet in alle gevallen.
Zeker als je een boilie heb die een goede Amino/vitaminen houding bevat zal het zeker niet in alle gevallen slecht zijn, aangezien de karper meer tijd heeft om deze bronnen op te nemen.
Wat voordeel betreft zeker een ding, je hoeft minder te voeren en als je boilie nog aantrekkelijk op de koop toe is denk ik dat je zeker je doel kan berijken op deze manier, doormiddel dat de karper een echte aaspreverentie krijgt voor jou aas dan.

Nou kan het ook slecht zijn afhankelijk van de gebruikte ingredienten.
Over het algemeen de gebruikte bulkingredienten verteren allemaal wel snel zoals gries, soja, polenta, maismeel, .
Maar er zitten melen die wat minder snel vereteren voornamelijk de melen die dierlijke eiwitten bevatten (die zo goed zijn) verteren een stuk langzamer afhankelijk van de kwaliteit van de meel kan je aanwijzen goed of slecht.

Ikzelf prevereer een gulden middenweg wat verteerbaarheid betreft.
geef mij maar een boilie die goed vol met de essentiele spulletjes zit en die nog lekker is en een goede attractie geeft in plaats van een bolletje die heel snel doorschiet als het ware, ook al kan dat laaste op sommige momenten zijn vruchte wel afwerpen.

Uiteindelijk voor mij dus liever kwaliteit dan kwantiteit.

Laaste is een beetje offtopic maargoed.

Greetz Daan
<Eclips Baitrange-Carpsounder Nederland-Atropa Benelux-Bush Boats Nederland-Carpwear Benelux>
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-03-2006 16:55

Bart een karper heeft geen maag.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

03-03-2006 16:56

Douwe,

slecht verteerbaar in de zin van lange doorlooptijd, en dan zal zijn darm op den duur wel vol zitten toch? Dat een karper geen maag had wist ik ook wel :)

Gr Bart
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-03-2006 16:59

Daniel blijft bij mij de vraag of de vis zich wel laat verzadigen.
Laat hij al die lekkere dingetjes wel verteren of vreet hij gerust door en maakt gewoon ruimte door al die lekkere langzaam verterende deeltjes weer onverteerd uit te scheiten.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-03-2006 17:00

bart van bezouw schreef:- Wanneer een aas moeilijker verteerd zal een vis langer rond blijven hangen met een "vol" gevoel in zijn maag?

Bart


Je weet het en toch schrijf je het neer??
Vissen is een hobby, geen religie!
ted van der veen
Berichten: 251
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Geleen (limburg)

03-03-2006 17:02

Leuke topic/vraagstelling.

Denk dat verteerbaarheid weinig met gezond/ongezond te maken heeft. Even vergelijken met een mens (aiaiai, gevaarlijk): friet vind ik heerlijk, goeie doorlooptijd vanwege het vet, goede verteerbaarheid, althans voor zover ik kan nagaan maar gezond, mwoah.

Tarwebrood met veel vezels: vezels zijn an sich slecht verteerbaar, maar zorgen wel voor een goede afvoer van reststoffen (wie kent 'em niet: vezels vitaminen mineralen)

Denk dus niet dat de stelling zo makkelijk is als geponeerd, maar dat is natuurlijk ook de bedoeling.

Dus, geen idee. Wat is gezond? Ook mbt mensen is men daar niet altijd over uit. Waarom zouden we dat voor een vis dan wel weten. Chemische zoetstoffen, goed opneembaar, eveneens goed verteerbaar? En hoe zit het met de uitwerking op de gezondheid? Korte termijn/lange termijn?Weet niet of 't bewezen is, maar gezien hoe druk sommige kinderen van zoetstoffen als aspartaam worden, vraag ik 't me af.

groetz
Ted
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

03-03-2006 17:02

Douwe,
maag moest zijn "buik" ,te snel getypt..
hè mag ik ook eens een typfoutje maken zonder gelijk afgestraft te worden?

Vr Gr Bart
Laatst gewijzigd door bart van bezouw op 03-03-2006 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-03-2006 17:04

Leg notabene eens uit.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

03-03-2006 17:05

Mierenneuker.. 8) Ik zal mijn posts wijzigen,
en nu weer ontopic
Laatst gewijzigd door bart van bezouw op 03-03-2006 17:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel Legrand
Berichten: 459
Lid geworden op: 23-06-2004 10:17
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

03-03-2006 17:05

Beste Douwe,

Of de vis zich echt laat verzadigen, ik denk het wel, elk levend wezen maag of geen maag kan een vol gevoel hebben.
Probeer hetmaar in een aquarium, en dan kan je als voorbeeld dat standaard aquarium voer nemen en je zal zien dat de vissen op een gegeven moment vol zitten.

Doe je dit met een langzaam verterend voedsel voor de vis dan zal die wel moeten wachten met eten, en dan zal zijn systeem als het ware meer tijd hebben om de essentiele voedingsstoffen op te nemen.

Greetz daan
Laatst gewijzigd door Daniel Legrand op 03-03-2006 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
<Eclips Baitrange-Carpsounder Nederland-Atropa Benelux-Bush Boats Nederland-Carpwear Benelux>
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-03-2006 17:05

Antwoord ligt opgesloten in de vraag wat karper met voedsel doet dat hij niet kan verteren. Verteren voor de karper is het enzymatisch omzetten van voedsel tijdens de darmpassage waarbij de deeltjes worden afgebroken om opgenomen te kunnen worden via de darmwand.

Aanvulling. Het verzadigingsverschil tussen koolhydraten en eiwitten is een theorie die gebaseerd is op de menselijke stofwisseling.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Daniel Legrand
Berichten: 459
Lid geworden op: 23-06-2004 10:17
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

03-03-2006 17:07

Ja je heb gelijk Kees,
<Eclips Baitrange-Carpsounder Nederland-Atropa Benelux-Bush Boats Nederland-Carpwear Benelux>
daan ramakers
Berichten: 130
Lid geworden op: 17-12-2004 21:59
Locatie: turnhout

03-03-2006 17:10

hoe lang duurt het verteringsproces bij een karper eigenlijk

maw van het opzuigen tot het uitschijten

lijkt me wel intressant bij dit topic
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

03-03-2006 17:11

Dat hangt volledig af van de watertemperatuur en van de verteerbaarheid van het aas. Er is geen echte standaard voor te geven dus. Je zal iets concreter moeten zijn in je vraag.

Gr Bart
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-03-2006 17:12

Als ik het goed begrijp is van al al dat oneigenlijke voedsel niet bekend hoeveel de vis werkelijk kan verteren en benutten?
Iedere vergelijking met de menselijke stofwisseling loopt in ieder geval mank omdat het belangrijke verschil geen maag essentieel is, is het niet?

Daniel ik heb jaren een aquarium gehad ik heb de vissen nog nooit kunnen betrappen dat ze voedsel weigerden ook al waren ze tonrond.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Daniel Legrand
Berichten: 459
Lid geworden op: 23-06-2004 10:17
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

03-03-2006 17:13

Beste Naamgenoot,

Dat ligt weer helemaal aan de aspecten van wat de desbetreffende aas is samengesteld.
Evenals de algemeen conditie van de vis zelf.
Is het een zeer actieve vis, of is het weer een redelijke passiefe vis,
Evenals seizoenen daar verschilt het ook weer.

Echt een vast punt kan je daarop niet vinden.

Greetz Daan
<Eclips Baitrange-Carpsounder Nederland-Atropa Benelux-Bush Boats Nederland-Carpwear Benelux>
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-03-2006 17:13

Weet ik niet Daniel,

Want het is wel degelijk zo dat de belangstelling voor voer sterk wisselend is.

De ene keer vreten ze alles in geen tijd op en de andere keer negeren ze het volledig.

Als alle karpers die over mijn voerstek zwemmen ook daadwerkelijk het aas opnemen zou ik heel wat meer vangen.

Maar waar ligt dat aan?

Kees
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

03-03-2006 17:14

Daniel Legrand schreef:Beste Douwe,

Of de vis zich echt laat verzadigen, ik denk het wel, elk levend wezen maag of geen maag kan een vol gevoel hebben.
Probeer hetmaar in een aquarium, en dan kan je als voorbeeld dat standaard aquarium voer nemen en je zal zien dat de vissen op een gegeven moment vol zitten.

Doe je dit met een langzaam verterend voedsel voor de vis dan zal die wel moeten wachten met eten, en dan zal zijn systeem als het ware meer tijd hebben om de essentiele voedingsstoffen op te nemen.

Greetz daan


Ik heb volgens mij al een keer de karpertjes van mijn broertje "vermoord" door ze te overvoeren? Hebben deze visjes zich letterlijk doodgevreten, of is de doodsoorzaak wat anders?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-03-2006 17:15

Bart wacht maar deze discussie gaat een kant op die jou stelling ook laat wankelen.
De vraag ligt voor wat kan de vis verteren als de berekening op de menselijke stofwisseling is gebasseerd.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

03-03-2006 17:15

Kees,

De mate waarop die vissen op het moment dat ze over de voerstek trekken reeds verzadigd zijn?

Bart
Gebruikersavatar
Daniel Legrand
Berichten: 459
Lid geworden op: 23-06-2004 10:17
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

03-03-2006 17:15

Kees je slaat de spijker op zijn kop.

Ik ga nu even eten en trainen, en dan er tussen ook over nadenken kom hier vanavond zeker op terug.


Greetz Daan
<Eclips Baitrange-Carpsounder Nederland-Atropa Benelux-Bush Boats Nederland-Carpwear Benelux>
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

03-03-2006 17:21

Douwe,

Mijn stelling met betrekking tot de variabelen in de doorlooptijd?
Ik mag toch aannemen dat een lagere watertempeatuur ZEKER invloedt heeft. Vertering gaat m.b.v. enzymen, enzymen hebben een bepaald temperatuursoptimum, en wanneer de temperatuur hoger of lager is dan dit optimum zullen de enzymen minder werken. Hoe lager de temperatuur dus hoe lager ook de enzymactiviteit. (aangenomen dat de enzymen bij karpers hetzelfde in elkaar zitten als bij mensen en planten..)

Mijn tweede veriabele is er idd 1 die ik slechts uit aannames en deels uit eigen ervaring noem. Is niet wetenschappelijk onderbouwd.

Gr Bart