Slecht verteerbaar is slecht?


Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

12-03-2006 23:41

Effe verbeteren, onverteerbaar moet slecht verteerbaar zijn hier boven
geert baillievier
Berichten: 62
Lid geworden op: 14-02-2006 12:33
Locatie: Zwevegem/ Belgie

13-03-2006 01:56

Klopt , tijgernoten zijn slecht verteerbaar, ze worden verbrijzeld door de keeltanden, een klein gedeelte wordt opgenomen de rest wordt weer uitgescheten. Die kleine brokjes worden dan opnieuw gegeten door kleinere vis of zelfs weer door karper totdat alles goed verteert is!
That's live!
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

15-03-2006 15:40

Geert alvast bedankt voor je antwoord, nu heb ik gisteren een stukje van Sjef v/d Hoven gelezen(karperwereld nr9) over de verteerbaarheid van boilie(ingredienten). Hij zegt dat hij zijn boilies langer ging koken om de ingredienten in zijn boilie beter verteerbaar te maken, ik vond dit een beetje raar omdat bijna iedereen zijn boilies zo kort mogelijk kookt en toch de goede verteerbaarheid zeer belangrijk vind. Nu denk ik dat je ook voorbehandelde/gekookte producten kunt gebruiken zodat je niet zolang hoeft te koken.
Nu zou ik graag willen weten of alle producten beter verteerbaar worden door langer te koken of dat dit alleen voor bepaalde producten geld.
geert baillievier
Berichten: 62
Lid geworden op: 14-02-2006 12:33
Locatie: Zwevegem/ Belgie

15-03-2006 22:23

Koken kunt ge eigenlijk aanzien als een super snel verteeringsproces.
Sommige vezels zijn praktich niet verteerbaar, maar hebben ook hun nut in de voeding.
That's live!
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

16-03-2006 00:09

Wederom bedankt voor de uitleg Geert (en dan zegge ze da belge stom zen). En je zegt dat sommige vezels niet verteerbaar zijn en wel nuttig, maar zijn deze dan alleen goed om de doorlooptijd van het voedsel te versnellen/verbeteren of hebben deze nog meer functies? En jij hebt het alleen over vezels maar het koken verteerd toch meer dingen of bedoel je dat alles verteerd behalve een aantal vezels?
geert baillievier
Berichten: 62
Lid geworden op: 14-02-2006 12:33
Locatie: Zwevegem/ Belgie

16-03-2006 11:01

Inderdaad , vezels en grove mineralen(zand) verteren niet. En ze zijn voornamelijk om de doorloopsnelheid te verbeteren. In principe hoe vlugger hoe beter, zijn dan minder vlug verzadigd!
Als voedsel te energierijk is en tegoedverteerbaar dan gaat darmdoorvoer veel trager en dus langer en vlugger verzadiging!
That's live!
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

16-03-2006 13:27

Geert,

Ben het niet echt met je eens, eerste stukje klopt wel wat je zegt.

Maar het 2e kan ik me niet echt in vinden. Karper heeft zeker naarmate je wat langer voorvoert erg goed in de gaten of een bol een redelijke voedingswaarde heeft. Is de doorvoer te snel, haalt hij er weinig stoffen uit en er onstaan tekorten van bepaalde stoffen. Dit zal een karper zeker merken indien boilies een redelijk aandeel van zijn dagelijs voedsel aanbod uitmaken. Indien concurrerend voedselaanbod een beter voedingswaarde heeft en makkelijker te vinden is zal de karper daar zeker voor kiezen (denk ik)

Maar dat is mijn mening

Ulco,
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

16-03-2006 15:02

Dus kortere doorlooptijd is minder verzadigend maar waarom zou dit beter zijn. Dus als je elke dag een kilo goed verteerbare eiwitrijke boilies voert dan zal een vis eerder verzadigen dan dat je met een slecht verteerbare eiwitrijke boilie voert? Ik weet niet of men voorgaande stelling klopt maar ik ga der even van uit dat hij klopt, maar waarom is het slecht dat de vis vlug verzadigd is zo kunnen er meer van eten( dus minder voeren) en het lijkt mij dat de vis de volgende dag toch wel weer honger heeft. Of is het zo dat een vis dagenlang met een verzadigend gevoel blijft zitten?
En Ulco wat jij zegt daarzit zeker iets in, daarom lijkt het me wel nuttig om je tactiek tov aas erbij te vermelden want dit lijkt me zeker belangrijk.
Bv bij instant vissen en veel voeren lijkt het me slim om een snelle doorlooptijd/dus minder verzadigend/ dus meer eten/dus veel voeren.

groetjes
geert baillievier
Berichten: 62
Lid geworden op: 14-02-2006 12:33
Locatie: Zwevegem/ Belgie

19-03-2006 02:20

Allemaal niet zo eenvoudig he. Daarom pleit ik voor een gezond evenwicht met een goede mix van verschillende ingredienten en attractors. Dat blijft het langst duren!
That's live!