Voeren in de winter op groot water


Gebruikersavatar
robert klapman
Berichten: 342
Lid geworden op: 11-01-2006 14:19
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

26-02-2006 19:22

Heey mensen

ik heb een tijdjegeleden een water bij mij in de buurt ontdekt van ong 12Ha
ik heb het een een maand of 5 in de gaten gehouden
en ik heb erg grote vissen gezien
maar nog nooit vissers

nu wil ik er gaan vissen ,maar nu weet ik eigenlijk niet of ik nu moet gaan voeren van te voren

ik heb eigenlijk nooit in zo'n groot water gevist en ik weet me dus eigenlijk geen raad dus :o

wie ideeén heeft zeg het maar

robert klapman
Gebruikersavatar
romanootje lageweg
Berichten: 258
Lid geworden op: 21-02-2006 20:26
Locatie: den-haag

26-02-2006 21:52

eey robert,

als ik jou was zou ik wel 3 daagjes ofzo gaan voorvoeren met lichtverteerbaar aas mais enzo... na die 3 dagen zal ik het 1 kir proberen heb je dan nog niks gevangen gewoon blijve hopen en blijven voeren
het komt er dus op neer dat ik wel zal voorvoeren. 8)
groetjes romano
:D
cools stefan
Berichten: 272
Lid geworden op: 06-09-2003 02:00
Locatie: balen

27-02-2006 09:00

als je op een groot water in de winter kans wilt maken zou je vanaf een voorjaar al beginnen met voeren mss 2-3keer in de week een oppervlakte van 100m² elke keer rond de 3kg en dan stilaan beginnen afbouwen naar de winter toe zodat je in de winter pakt een halve kg voert en dit op 1m² op de plaats waar je wilt visse maar voeren waar geen vis langs komt zal geen zin hebben dus eerst fatsoenlijk peilen , ik zeg niet dat je nu geen kans maakt door 3dagen te gaan voorvoeren maar da zul je eerst een stek moeten uitpeilen en proberen te weten te komen waar da visse langstrekken
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

27-02-2006 09:18

12ha is niet zo erg groot, tenminste, naar mijn maatstaven. Belangrijker is nu te weten te komen waar de vis overwintert. Je kan wel gaan voeren, maar als de beesten stilliggen heeft het geen enkele meerwaarde. Een goedgeplaatst haakaasje des te meer..

Peilen, logica, zon, wind, het kan je allemaal helpen die plek te vinden waar de beesten graag liggen in de koude periode. Er is ook aardig wat over geschreven waar je op zou kunnen letten wat dat betreft.

Als ik zelf al ga voeren is het niet meer dan een handje per hengel per dag. Niet dat ik vis wil lokken, maar ze er meer op attenderen dat er wat ligt. Tijdens de werkelijke sessie (wat een woord) zal ik nimmer gelijk bijvoeren.

Denk wel dat je te laat bent (of te vroeg, t'is maar hoe je het ziet) maar ik zou nog ffies wachten tot de vis zich weer laat zien en aan de hand daarvan je stekken bepaalt. In mijn optiek is het observeren en het vissen waar de vis zit belangrijker dan voeren in de winter. Dat de meningen erover verdeeld zullen zijn is een feit, maar ik geef je alleen iets waar ik vertrouwen in heb. Aan jou er wat mee te doen, of niet ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

27-02-2006 09:29

Stefan

7 keer 4 keer 3 keer 3. Kleine 250 kilo voor een winterstekje.

Dan nog 1 of 2 plekken gewoon vissen.

Gaat niet luukken voor ongesponsoorden vrees ik. Dan niet eens qua prijs maar het maken.

Zie trouwens lood en voer verbod.

MVG

Klaas
cools stefan
Berichten: 272
Lid geworden op: 06-09-2003 02:00
Locatie: balen

27-02-2006 09:36

klaas

als je zoals ik elke 2weken maar mag vissen (vriendin) dan is dat 18kg per maand ik was dat vergeten bij te zetten dat ik maar om de 2weken kan vissen dus ook maar elke 2weken voer al durf ik de week dat ik niet vis ook wel een keer te gaan voeren hangt er vanaf hoeveel zakgeld ik kan gebruiken voor bolle te draaien
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

27-02-2006 10:13

Ik zou als ik jouw was, een mooie voorjaar stek op gaan bouwen. Omdat het water maar 12 hectare is, zou ik over het hele water verspreid een aantal boilies voeren. Ik heb het hier over een 3 tal kilo's!

Voor de winter lijkt is dit genoeg, wanneer de vis wat activiteit gaat laten zien zou ik het opvoeren tot 5 kilo per keer. (nu weet ik niet of je portemonnee dit toelaat). Klaas hier hoef je cht niet gesponsoord voor te zijn hoor :wink:

De vis kan lekker wennen aan je aas. Gebruik bij voorkeur wel één en dezelfde voermix, readymade. Zo heb ik al jaren succes...

Daarnaast zou ik me niet teveel aantrekken van een voerverbod. 'S avonds na het invallen van de donker voeren en belangrijk niet gezien worden. Loop vaak langs het water ter observatie, hetzij andere vissers, hetzij activiteit waarneming.

Dan zal het denk ik wel goed komen bij jouw...
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

27-02-2006 10:14

Ps Stefan...

Het hoeven niet altijd super dure knikkers te zijn :wink:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jesse Oud
Berichten: 344
Lid geworden op: 26-08-2005 17:43

27-02-2006 10:19

Jeroen waarom zou jij een voorjaarsstek opbouwen met ready's ?

Zoals jij waarschijnlijk wel weet hou je ze niet lang op het voer en kost nog meer veel meer.

Jesse
Vissen is gezond!
cools stefan
Berichten: 272
Lid geworden op: 06-09-2003 02:00
Locatie: balen

27-02-2006 10:27

jeroen tzijn geen superduren knikkers hoor als ik het bereken kom ik op iets van een 2.6euro de kg
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

27-02-2006 10:36

Jesse,

geloof niet alle fabeltjes die je leest, en ze blijven echt wel op je voer zitten hoor, het gaat erom dat je een verschuiving laat optreden binnen het eetpatroon van de karper en jouw knikkers als bekend en veilig gaat zien.

Door ze over het hele water te bevoeren raakt de vis er sneller aan gewend en zal ze gaan zien als HERKENBAAR VOEDSEL, hij komt ze immers overal tegen.

Stefan voor dat geld zou ik het zeker proberen kerel...

Wel is het van zeer groot belang dat je de vis rustig laat wennen aan je boilies cq voer. Anders kun je voeren wat je wilt, een karper die bij het zien van nieuw aas meteen een prik oploopt, zal de volgende keer minder snel happen en dat is jammer. Dus neem er de tijd voor, en bevis, wellicht tijdelijk een ander water.

Zelf onderhoud ik meerdere wateren, maar dat is persoonlijk en rooft veel geld en tijd. Maar goed dat ben ik.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jesse Oud
Berichten: 344
Lid geworden op: 26-08-2005 17:43

27-02-2006 10:39

Klaas van den Herik schreef:
Gaat niet luukken voor ongesponsoorden vrees ik. Dan niet eens qua prijs maar het maken.


Jeroen dan denk ik dat Klaas toch gelijk hierin heb, 5kg voeren neem dan als voorbeeld de goedkopere ready's MSB geloof dat je dan voor die 5kg ongeveer 32euro kwijt bent en dan nog meerdere keren voeren.

Dan rol ik gewoon door met mijn net ontvangen mix.

Ik geloof ook niet alles, heb het zelf ondervonden, maar dat is wat ik heb ondervonden en daar zijn al discussies overgegaan.

Mvg,

Jesse
Vissen is gezond!
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

27-02-2006 11:06

Jesse,

Het is voor iedereen anders wat hij ervoor over heeft. Ik vind het niet erg om er 10 kilo per week in te gooien als ik weet dat het zijn vruchten gaat afwerpen (geloof me dat heb ik al vele malen ondervonden).

Voor ready's is het inderdaad erg duur, maar goed mijn voordeel is dat ik mensen ken. Je kan ook inderdaad je eigen balletje rollen en dan kom je veelal goedkoper uit, maar goed dat is aan hem.

Hij heeft in ieder geval een idee hoe hij een goed lopende stek zou kunnen creeeren, het kan ook anders, legio mogelijkheden. Maar als ik ga vissen wil ik huishouden en niet met één visje thuis komen, ik wil vangen, vangen en nog eens vangen. Natuurlijk lukt het wel eens niet. maar goed dat is vissen!!
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

27-02-2006 11:17

er zijn goede freezerbaits voor rond de 4 a 5 euro de kilo.
proline, k.s knikkers enz!

het is maar net hoeveel je er voor over hebt!

en persoonlijk zou ik even wachten tot de watertemp is hoger word om te beginnen met voeren. gebruik je tijd die je nu hebt goed om te peilen en wie vind je al een mooi gedeelte op de plas. en dan heb je gelijk een plek waar je kan beginnen met voeren.
het is dat ook gelijk wat makkelijker om de vis te lokaliseren dan nu in de winter. en de hoeveelheid dat je wilt voeren kun je dan helemaal naar je eigen inzicht en portemonnee instellen.

veel succes alvast!

p.s als het loopt moet je je vriendin maar vertellen dat je toch elk weekend een nachtje of dagje pakt! het kan hard lopen als je ze op je stek hebt!
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

27-02-2006 11:45

Robert,

Als je dat water bedoeld bij die molen, ik zeg opzettelijk de naam niet, dan kan ik je vertellen dat er maar bar weinig vissen opzitten maar des te meer wier en meerkoeten.

Ik ken wel mensen die er gevist hebben, mocht je info willen hebben moet je me maar een pb sturen. :wink:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Stefan Desar
Berichten: 256
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Gemert

27-02-2006 13:30

misschien even een inverstering maar met een spuit op luchtdruk, is 350 kg per jaar toch wel te draaien? Komt op een paar volle dagen draaien neer!

Als je je ingredienten dan nog groot inkoopt, een adresje waar je goedkoop eieren kunt kopen, dan kom je op een kostprijs van ongeveer 1,5 euri die kilo.

Moet dan natuurlijk ook wel voldoende ruimte in de vriezer hebben...
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

27-02-2006 15:19

€ 1,50 de kilo :o

10 eieren kosten al gauw € 0.80 , die ik voor een kilo droog voer gebruik.
Dat houdt in plm € 0,70 voor 500 gram droog voer???

Lijkt mij stug, zelfs als je groot inkoopt.

gr Harnold
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

27-02-2006 17:20

Harnold,

Geloof het maar. Eieren voor 0.80€? Daar heb ik er +/- 20 voor, en als je je mix groot inkoop, kan je onder de 1.00€ per kilo droge mix blijven, zelfs met attractors erin. Helemaal als je je flavours vaarwel zegt :wink:

Ik durf met zekerheid te stellen dat je ver onder de 1.50€ per kant-en-klare kilo, een kwalitatief goeie boilie kan draaien.

MVG,

Kerger!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

27-02-2006 17:22

Oja,

Hoe denk je dat Proline aan zijn redelijke ballen prijs komt? Denk maar niet dat hij minder dan 1€ per kilo verdient. Ik denk zelfs dat dat ruim 2€ bedraagt :wink:

MVG,

Kerger!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Melvin Schoonenberg
Berichten: 210
Lid geworden op: 26-12-2005 14:51
Contacteer:

27-02-2006 18:06

Waarom gelijk bakken met voer dumpen !!!
Vis eerst een aantal proefsessies om te beoordelen of er veel vis in zwemt (witvis, karper etc.) en peil tijdens deze sesies goed het water uit , voor eventuele overwinteringsplaatsen. Zijn er veel diepteverschillen, pak dan de meest interssante stekken aan. Voer niet te veel, maar wel regelmatig. Succes
Gebruikersavatar
robert klapman
Berichten: 342
Lid geworden op: 11-01-2006 14:19
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

27-02-2006 18:36

Neej eus niet het water bij de molen

het is een heel ander en veel ouder water :D


gr Robert
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

27-02-2006 19:01

robert klapman schreef:Heey mensen

ik heb een tijdjegeleden een water bij mij in de buurt ontdekt van ong 12Ha
ik heb het een een maand of 5 in de gaten gehouden
en ik heb erg grote vissen gezien
maar nog nooit vissers

nu wil ik er gaan vissen ,maar nu weet ik eigenlijk niet of ik nu moet gaan voeren van te voren

ik heb eigenlijk nooit in zo'n groot water gevist en ik weet me dus eigenlijk geen raad dus :o

wie ideeén heeft zeg het maar

robert klapman



Rustig blijven observeren, voorlopig nog niet beginnen te voeren. Met mooie voorjaarsdagen ondiepe stekken bevissen. Niet voeren, het risico dat je voer blijft liggen is te aanwezig. Wanneer de watertemperatuur de 10 graden heeft bereikt een ondiepere stek zoeken die constant in de zon ligt en rustig beginnen te voeren.
Je hoeft niet persé in het voorjaar beginnen te voeren om in de winter erop succesvol te wezen. Als je daarmee in het najaar begint is vroeg zat.
Readymades aan de kant kwakken en overstappen op freezers.
Vissie kump zo!
Gebruikersavatar
klaas de jong
Berichten: 42
Lid geworden op: 08-01-2006 20:38
Locatie: friesland

27-02-2006 19:36

niet teveel voeren.
van die storters zijn er al genoeg :-?
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

28-02-2006 10:01

stephan kerger schreef:Harnold,

Geloof het maar. Eieren voor 0.80€? Daar heb ik er +/- 20 voor, en als je je mix groot inkoop, kan je onder de 1.00€ per kilo droge mix blijven, zelfs met attractors erin. Helemaal als je je flavours vaarwel zegt :wink:

Ik durf met zekerheid te stellen dat je ver onder de 1.50€ per kant-en-klare kilo, een kwalitatief goeie boilie kan draaien.

MVG,

Kerger!!!


Hoe groot zijn jouw eieren...??? Vast geen 60 grammers...De meeste voegen wel flavours toe. Als je een bol maakt van griesmeel, polenta, tarwebloem, zul je omgerekend zelfs dan als de 1,50 overschrijden met enkele toevoegingen. Praat je over een schrale boilie denk ik.
Wat te denken van toevoegen van : olie, flavour, sweetner, smaakversterkers, etc etc .

Proline koopt echt wat groter in dan de individuele gebruiker!

Nee, € 1.50 de kilo daar geloof ik niet in.

ONTOPIC: Op een groot water even de vis vertrouwd maken met jouw boilie(afhankelijk van de grootte van het water) en dan langzamerhand gericht gaan voeren op de stek die jij wilt bevissen.
Ik zou in dit jaargetijden niet teveel voeren op de te bevissen stek.
Plm 250 gram moet nu voldoende zijn.



gr Harnold
Gebruikersavatar
Daniel Legrand
Berichten: 459
Lid geworden op: 23-06-2004 10:17
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-02-2006 10:19

Harnold ben het met jou eens !

Want al koop je Volvette Soja in per ton, en dan van redelijke kwaliteit dan kom je nog op anderhalve euro de kilo uit !
Voor griesmeel kom je bij zulke gewichten uit op toch wel 80 cent de kilo.(kwaliteits Griesmeel)
Dan maar niet te Spreken over andere bulk ingredienten.

Deze bulken zijn vast goedkoper te krijgen maar of de kwaliteit dan nog goed is :roll: :roll:

Dus ja als bieden sommige ''grote bedrijfen'' Boilies aan die onder de 5 euro zitten aan, kan niemand mij wijsmaken dat het om kwaliteit gaat !

Dat is dan mijn persoonlijke mening.

Daarbij komt nog kijken dat diegene die dat per ton of tonnen in kopen echt wel aan versheid in boeten; denk dat menig ander het hier met mij eens is.

Greetz Daan
<Eclips Baitrange-Carpsounder Nederland-Atropa Benelux-Bush Boats Nederland-Carpwear Benelux>