WAAROM Tarwebloem ?


Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-02-2006 19:30

Kom je van de week even het verschil proeven Peter :D ?

Heb beide op voorraad voor je.

Kilootje van beide?

Dat van die eiwitten is -geloof ik- een vergissing. Er zit daadwerkelijk meer eiwit in harde tarwe voor zover ik weet. Alleen het verschil isd slechts drie procent gemiddeld en dat heeft al wel een impact op het eindproduct.....

mvg Mitsz
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

26-02-2006 19:48

Mitsz,

Als ik er maar lang genoeg over mag doen om er sausen van te maken lukt het wel. :wink: Van Zeeuwse (inlandse) bloem ben je niet instaat de eiwitten (gluten) als je er een stijve pap van maakt door uitspoeling vast te houden. Van een goede Amerikaanse patent wel, praat wel over bijna 50 jaar geleden. Henk, Jacco, zijn een stuk later uit de schoolbanken gekomen, jongens hebben jullie de boeken nog. Mijn hersenen laten het voor even afweten. :lol:

Peter
jacco noordermeer

26-02-2006 19:58

[quote="Roelof Schut"]Begin er lol in te krijgen. :-)
Zit me nu ernstig af te vragen wat het verschil is in tarwebloem/-meel van de supermarkt en de tarwebloem/-meel die je haalt bij de bakker of de molenaar.
De mate van versheid, daar kan ik me iets bij voorstellen. Maar waarom zijn de supermarktproducten van mindere kwaliteit?[/quote]

schut
ff simpel hé
uit de silo van mijn baas haal ik bloem of meel net wat ik wil natuurlijk
word wekelijks direct vanuit fabriek gevuld ,dus vers!!
kost 40ct pkg!!
supermarkt ligt het soms 2 maanden, of langer?
maar daarvoor is het al bij de verdeelcentra's geweest
oja moest ook nog verpakt worden
maar het kwam ook vanuit een fabriek toch?
maar toch kost het maar 25ct pkg????????????

rara waar door zou dit nu komen :wink:
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

26-02-2006 19:59

Mitsz,
Het eerste 1-3-5 witbrood staat in de oven. :-)
Gemaakt van tarwebloem van 19 eurocent per kilo. Ben benieuwd... :D

Jacco,
Bedankt voor je reactie.
Dus het is met name de versheid waar het verschil in zit? Of gaat dit ook ten koste van bepaalde eigenschappen van de tarwebloem? Zou je misschien nog een toelichting willen geven?

Cheers,
Roelof
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-02-2006 20:06

1-3-5 Witbrood? Dat kan niet...zo'n brood wordt toch niet wit Roelof?

Lekker hoor! Mag ik 2 halfjes gesneden?

Werrd toch wel benieuwd en vond een eerst linkje.

http://www.warenkennis.nl/graan/soorten.htm

groeten Mitsz
jacco noordermeer

26-02-2006 20:57

roelof ik heb niet alle wijsheid in pacht hoor :wink:

ik sprak laatst iemand van ranks meel fabrieken en daar sprak ik met hem over de verschillen in kwaliteit van melen en ook de prijsstelling kwam aan bod

bij ranks bieden ze tarwe meel/bloem aan met een DOM van 0!

dit houd in dat de gebruikte tarwe schoon is zonder stof
en dat het bacteriologish ook zeer schoon is

de "goedkope"merken (supermarkt) heeft veel meer stof en andere zaken in de meel/bloem waardoor dit NIET in de bakkerijen gebruikt word
ook oude tarwe kan hierin verwerkt zijn die nog net door de beugel kan en nog net niet afgekeurd word voor de levensmiddelen brance

met andere woorden als dit iets te lang ligt is het alleen nog goed voor de varkens :-?
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

26-02-2006 21:07

Jacco,
Thanks! Denk toch dat heel wat mensen wel iets met deze info kunnen.
Je stelt dus eigenlijk dat de supermarktproducten als het ware 'B-keuze' zijn, ondanks dat ze nog wel voldoen aan de normen die aan dergelijke levensmiddelen gesteld worden (die zijn overigens toch niet aan de soepele kant).
Kortom, de tarwebloem uit de bakkerij is dus gewoon (nog) verser en zuiverder.
Kun je nagaan wat er met de tarwebloem aan de hand kan zijn die in de hengelsportzaken ligt...
Groet,
Roelof
jacco noordermeer

26-02-2006 21:09

dat is nog niet eens geschikt voor de varkens :wink:
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

26-02-2006 21:16

Maar wel voor zoetwatervarkens dus!

Versheid in de produkten vind ik tegenwoordig erg belangrijk.
Er zijn hengelsportzaken die melen verkopen waar de beestjes zichtbaar aanwezig zijn, en dan nog durven beweren dat de produkten "van de week"zijn binnengekomen.

Ja ja en sinterklaas heeft zeker geen baard.

Mun kloten.

Heb vorig jaar met verse produkten gevist en een significant verschil gemerkt in mij vangsten.

gr Harnold
Laatst gewijzigd door Harnold Kikkert op 26-02-2006 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

26-02-2006 21:55

mitsz van der kamp schreef:Kom je van de week even het verschil proeven Peter :D ?

Heb beide op voorraad voor je.

Kilootje van beide?

Dat van die eiwitten is -geloof ik- een vergissing. Er zit daadwerkelijk meer eiwit in harde tarwe voor zover ik weet. Alleen het verschil isd slechts drie procent gemiddeld en dat heeft al wel een impact op het eindproduct.....

mvg Mitsz


Stukje Vaktheorie voor de uitgesproken liefhebbers dan maar 8)
Weet niet of het meerwaarde heeft voor de bollenkokers, wel zeer belangrijk voor potentieële topbakkers.

http://www.classofoods.com/pagina1_1.html

Sterkte ermee :o
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Daniel Legrand
Berichten: 459
Lid geworden op: 23-06-2004 10:17
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

26-02-2006 22:00

Ben nog aan het lezen Henk, Maar moet zeggen erg interesant !

Greetz daan
<Eclips Baitrange-Carpsounder Nederland-Atropa Benelux-Bush Boats Nederland-Carpwear Benelux>
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

26-02-2006 22:05

jacco noordermeer schreef:dat is nog niet eens geschikt voor de varkens :wink:


Klopt bijna, er gaat echter naast kwlitatief goede grondstoffen helemaal niets boven verse spullen.

Ooit wedstrijden gewonnen in de bakkerswereld.
Kon daardoor de de ontstane competitie tussen bloem en meelfabrieken goed benutten, superverse spullen werden door de vertegenwoordigers en managers persoonlijk twee dagen tevoren bezorgd!
:o :o :o :o :o
Dat was dus daaaaaaag concorrentie.. 8)


http://www.classofoods.com/pagina1_1.html
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-02-2006 22:40

Goeie Henk!! :D

Leesvoer is het lekkerst :D

Wisten die karpers dat maar

welterusten
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

26-02-2006 22:46

mitsz van der kamp schreef:Goeie Henk!! :D

Leesvoer is het lekkerst :D

Wisten die karpers dat maar

welterusten


Nou nee Mitsz,
Dat vertel ik de karpers toch maar liever niet, je kan ze maar beter een beetje dom laten 8) :o :lol:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-02-2006 22:42

T's wat...denk je dat je goed spul hebt als je in de supermarkt koopt, zeggen de kenners hier dat het beter kan :-?
Had ik eerlijk gezegd niet verwacht.
Daarom mijn vraag..waar kun je als gewone sterveling dan wel aan verse tarwemeel komen? (Ven foodpark, sligro ?)
of
de plaatselijke molen in Zoetermeer (zie winkelassortiment) http://www.molenwinkel-dehoop.nl/

Zou dit dan wel vers en goed zijn??????????, want als we weer zelf gaan draaien, willen we wel goed spul hebben he :D
HB
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

01-03-2006 08:44

[quote="Henk ter Maat"]Mitsz,
wat is pure trouvit?

Trouvit is al een samenstelling van verschillende ingredieënten met als uitgangspunt een hoge voedingswaarde, geperst of anderszins gevormd tot een pellet.

Het (puur) gebruik ervan kan inderdaad erg lonend zijn, echter niet op langere termijn na veelvuldig voorvoeren. 8)[/quote]

Waarom niet?
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

01-03-2006 08:49

[quote="Roelof Schut"]Mitsz,
Het eerste 1-3-5 witbrood staat in de oven. :-)
Gemaakt van tarwebloem van 19 eurocent per kilo. Ben benieuwd... :D

quote]
En.....was die lekker???????? :D
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

01-03-2006 08:54

wil ik ook wel eens weten ja :D
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

01-03-2006 10:29

Dat brood was super! Ondanks het relatief lage eiwitpercentage. :D

Hans,
Maak je niet te druk om de tarwebloem uit de supermarkt. Dat spul is echt wel vers hoor, ondanks dat het niet de bakkerskwaliteit is.
Voedingsmiddelen die voor menselijke consumptie bedoeld zijn staan ook aan strenge kwaliteitseisen bloot. So don't worry. :-)

Aan de andere kant kan het natuurlijk geen kwaad als je de allerbeste en meest verse tarwebloem gaat gebruiken. Voor mij is dat echter gerommel in de marge. Vers is voor mij vers genoeg.

Voor de liefhebbers.
Tarwebloem bestaat voor ongeveer 50% uit snel verteerbaar zetmeel, voor ongeveer 47% uit langzaam verteerbaar zetmeel en 3% procent resistent zetmeel. Dit is echter op basis van het menselijke spijsverteringsproces (bij 37 graden Celsius) en de daarbij gebruikte enzymen (pancreasamylase, amyloglucosidase, etc.). Bij karpertjes zal het iets anders gaan. :-)

Nu weer aan het werk. De plicht roept. Voor volk en vaderland en leve de koningin! :lol: :lol:
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

01-03-2006 12:29

ja ja ja ...leve de koningin...vist die ook met 1-3-5 Roelof?

dat brood was niet te vreten en dat weet jij ook wel. :D

bij karpers gaat dat inderdaad anders, want die beschikken alvast niet over speeksel....

een kwijlerige groet

Mitsz
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

01-03-2006 13:06

Ik hoop niet dat wij pancreasamylase in ons speeksel hebben. Dan is het tongzoenen voor altijd voorbij... :(
Pancreasamylase wordt wel door de karper aangemaakt. Gelukkig maar. :D
jacco noordermeer

01-03-2006 15:04

hans
bij de bakker :wink:
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

01-03-2006 15:14

Heren, zit hier met een glimlach op zijn gezicht voor het scherm. Verse bloem is erg relatief, tarwe wordt zowel in Europa als Amerika in de zomermaanden geoogst. We maken het mee dat de kwaliteit van de nieuwe oogst tarwe slechter is dan de oude die er al een jaar ligt. De versheid van de bloem en tarwe korrel is dan ook erg betrekkelijk, een goede opslag van tarwe is hierbij het voornaamste punt. Meel of bloem wat goed opgeslagen geen warmte en vocht, onder die omstandigheden verliest niets aan bindkracht het belangrijkste doel waarom ik het in een boilie gebruikt wordt. Zit er schimmel op of kom je kleine zwarte beestjes tegen is het tijd om weg te gooien.
Dat vangsten teruglopen om dat bloem b.v. 2 maanden oud is een van de vele fabeltjes die karpervissers zo is mijn indruk graag willen horen. De kwaliteit van meel of bloem wordt dus niet in hoge mate door het zetmeel of versheid bepaalt maar door de eiwitten (gluten).

Geen sprookje, in woestijn kunnen graszaden wat familie is van de tarwe jaren inactief zijn. Na een paar jaar van droogte komt het zaad na een regen periode weer tot ontwikkeling. Over kwaliteit gesproken.

Het verhaal Roelof komt me wat verwarend over, mis het onderdeel eiwitten, en vezel,zemel resten die zeker in bloem zitten. Maïzena (100% zetmeel) gebruiken is dan iets makkelijker Roelof, of heb ik het mis. :lol:

Groet,
Peter
jacco noordermeer

01-03-2006 15:22

peter het ging ook meer om de kwaliteit van tarwebloem/meel
dat de korrel soms wel meer dan 2 jaar ligt opgeslagen wist ik ook wel

jij als oud bakker weet ook best dat er bloem en bloem is :wink:
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

01-03-2006 15:34

Oké Jacco,
Miste nog iets wat er zeker bij hoort.
Voor de goede orde bakkers gebruiken meer dan een soort meel en bloem, van Roggebloem (meel) zeker goed om te gebruiken, tot Amerikaanse patentbloem prima kwaliteit binding is zo goed dat je met de helft minder toe kan toe kan in je boilie.

Bakse lekker bruin :lol:

Peter