WAAROM Tarwebloem ?


Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

24-02-2006 20:24

Jow, van velen hoor ik .... ik heb zoveel % tarwebloem in mijn mix.
Ikzelf heb nooit eerder dit ingrediënt gebruikt in mijn mixen.

Waarom tarwebloem, wat doet dit ingrediënt specifiek aan je mix
Welke "meerwaarde" geeft het aan je mix
ben benieuwd

Heb me vandaag laten verleiden om 10 kg "eiwitrijk - tarwemeel" en enkele kg tarwezemelen te kopen, dus schiet maar af waarom dit ingrediënt.

grtz peeke
Greets Gino
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-02-2006 21:36

Hoi Gino,

Wat is "eiwitrijk-tarwemeel" nu weer?
Wat verstaat u daaronder en waar komt het vandaan?

Wanneer het tarwemeel is dan had u beter die enkele kilo's zemelen achterwege kunnen laten, die zemelen zitten er nog in.
Was het tarwebloem geweest dan had ik me nog kunnen vinden in de zemelen aankoop.
Tarwebloem is tarwemeel waar de zemelen uitgezeefd zijn.

Zemelen zijn vezels of balast stoffen.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

25-02-2006 21:31

Bij avevé heb ik dit gekocht en er stond eiwitrijk tarwemeel op, kan enkel maar zeggen wat er op staat he, is per 10 kg verpakt.
Er was ook nog een grove en een fijne versie.

bakkersafdeling, misschien dat ze er iets "eiwitrijk" aan hebben toegevoegd he, dat het een "mengeling" is ????

grtz peeke
Greets Gino
Gebruikersavatar
peter bruggeling
Berichten: 108
Lid geworden op: 17-02-2006 22:46
Locatie: borft

25-02-2006 21:57

He mannen,nu nog het antwoord op de vraag;waarom tarwebloem ipv bv tarwemeel, dit is toch volwaardiger van samenstelling?

gr Peter.
Eric Schouteden
Berichten: 96
Lid geworden op: 11-01-2004 11:06
Locatie: Belgie

26-02-2006 08:48

Zelf gebruik ik geen tarwemeel/bloem omdat dit ingredient het deeg te elastisch maakt en naar mijn gevoel de boilie teveel afsluit.
Wat mij opvalt is dat op dit forum, wanneer men over mixen spreekt er bijna altijd tarwebloem/meel bij zit. Bij ons op "Carp.be" wordt er bijna niets over dit ingredient gezegd. Lijkt me vreemd, want qua voedingswaarde is dit toch een uitstekend produkt.

Groeten
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-02-2006 09:07

Rustig aan heren....

Eiwitrijk tarwebloem is rijker aan gluten (de betreffende eiwitjes) en die verzorgen -zoals altijd- de binding in de bol, het brood en de pannenkoeken. Eiwitrijke bloem komt van harde tarwe. Harde tarwe is tarwe, die hoofdzakleijk uit regio's komt met een landklimaat. Met name het oosten van Frankrijk en de Po-vlakte in Italie produceren de beste bloem voor ons doel.

De tegenhanger voor is de bloem uit een zee-klimaat. Deze bloem heeft een lager eiwitgehalter en dus minder binding en geeft daardoor een brosser resultaat in de bakkerij. Daar kan Henk ongetwijfeld meer over vertellen, als voormalig Nederlands kampioen bakken....Het gaat hier dan om bloem, die wij Zeeuwse bloem noemen.

Dus Peeke,

Die eiwitrijke bloem is beslist geen onzin en voegt een hoop toe aan de kwaliteit van je bol. Die zakkies tarwebloem uit de supermarkt voor een prikkie, zijn van beroerde kwalteit en niet geschikt voor ons doel... Met name als je grove ingredienten aaneen wil binden, is tarwebloem een zeer reeele optie

groetjes Mitsz
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-02-2006 09:12

PS,

die zemelem moet je niet meer kopen hoor :D
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

26-02-2006 11:01

thanks Mitsz, deftig antwoord.
grtz peeke
Greets Gino
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

26-02-2006 12:46

De tarwebloem die bij ons in de supermarktschappen ligt voor ongeveer 25 eurocent per kilo is een product dat uitstekend te gebruiken is. Ik gebruik het al meer dan 15 jaar in mijn mix. Altijd en overal. Het is een ingredient dat ik per definitie gebruik.

Voor wat betreft de lagere voedingswaarde zou ik me absoluut geen zorgen maken, want zo groot is dat verschil ook weer niet. Mocht je dat al interessant vinden dan compenseer je de lagere voedingswaarde zonder problemen met andere (eiwitrijkere) producten.
Dat geldt ook voor alle andere eigenschappen van tarwebloem, zoals de mate en snelheid van vertering (in relatie tot de watertemperatuur), etc. Alez, maar dat het intrappen van een open deur. Een boilie bestaat immers uit meerdere ingredienten. Het gaat om het totaalplaatje uiteindelijk.

Kortom, tarwebloem is een ingredient dat ik van harte kan aanbevelen. Kost niks, bindt goed en hardt ook nog eens goed uit.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-02-2006 12:51

nou kijk aan...de praktijk wint het weer eens van de wetenschap :D

Ik blijf toch wel blij met m'n bindende bloemetje....

Hoeveel heb je ervan nodig om de pure trouvit te binden Roelof?
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

26-02-2006 13:01

Trouvit maalde ik vroeger zelf (ik geloof nr. 00) en daar hoefde ik slechts eieren aan toe te voegen. De trouvit bond van zichzelf al redelijk en samen met de eieren was dit redelijk te draaien. Paar dagen uitharden en het ging prima. Ik had toen echter nog geen cobrastick dus de binding en hardheid hoefde ook niet super te zijn.
Ik schat in dat je met 10% tarwebloem al een flinke verbetering qua binding en hardheid bewerkstelligt. Ligt er ook een beetje aan hoe fijn je de trouvit maalt, hoe hard je de boilie wilt hebben etc.
Maar eh, wat moet je met boilies van pure trouvit? :-)
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

26-02-2006 13:18

Het fijngemalen meel van de tarwe wordt tarwebloem genoemd. Zoals ook bij pasta gezegd is, bevat tarwe 'gluten', eiwitten die ervoor zorgen dat het deeg goed kan rijzen. Hierdoor wordt tarwebloem vaak als basis gebruikt voor gebak, brood en koeken. Door het verwijderen van de kiem uit het meel en de fijne vermaling verlies je echter voedingswaarde. Volkorenbloem is voedzamer en levert een eindproduct dat veel steviger is. Voor brood is dat prettig maar voor producten die wat soepeler moeten zijn, is volkorenmeel dan minder goed toepasbaar.
Bron:google

gr Harnold
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

26-02-2006 15:01

Bloem en meel..
Met bloem wordt wit meel aangeduid, meel is de benaming voor:

Volkorenmeel
Bij bloem worden de zemel en de kiem van de graankorrel voor het malen verwijderd. Het verliest hierdoor veel voedingsstoffen. In Nederland wordt zelden onderscheid gemaakt tussen bloem om brood mee te bakken en bloem voor cake en gebak.

Bakkersbloem
Voor veel recepten wordt gebruik gemaakt van bloem met een hoog eiwitgehalte. Dit maakt het deeg elastisch en zorgt dat het veel lucht kan opnemen. U kunt deze bloem kopen bij de warme bakker en in natuurvoedingswinkels. Eventueel kunt u het vervangen door tarwebloem of patentbloem; het rersultaat zal echter niet geheel gelijk zijn.

Tarwebloem en patentbloem
Zijn benamingen voor mengsels van harde (eiwitrijke) en zachte (minder eiwitrijke) gemalen tarwe. Soms worden andere graansoorten toegevoegd. Ze geven brood een specifieke smaak en structuur. Patentbloem bevat meer harde gluten en is zeer geschikt om brood mee te bakken.

Volkorenmeel
Is gemalen van de hele tarwekorrel en bevat vrijwel geen toegevoegde stoffen. Alle vezels en de hele kiem zijn behouden; met dit meel krijgt uw brood een vochtige, stevige structuur. Koop een goede kwaliteit meel bij de warme bakker of in natuurvoedingswinkels.

Tarwemeel
Is fijner gemalen dan volkorenmeel, en vaak ook gezeefd. Hiermee krijgt u een lichter, bruin brood. Voor lichtbruin brood kunt u ook zelf een mengsel maken van 40% bloem en 60% (gezeefd) volkorenmeel.

Meergranenmeel
Kunt u kopen maar ook zelf samenstellen met verschillende soorten meel. Zo krijgt uw brood steeds een andere smaak en structuur.

Maismeel
Is heldergeel, wat korrelig meel, gemalen van maiskorrels. Er is een fijne en een grovere soort. Maismeel bevat weinig eiwit en moet daarom worden gebruikt in combinatie met tarwemeel, of met een flinke hoeveelheid rijsmiddel. Gebruik bijvoorbeeld bakpoeder of dubbelkoolzure soda voor vlug klaar brood.

Havervlokken
Bevatten weinig gluten, maar kunnen worden toegevoegd aan tarwemeel voor een heerlijk smeuig brood. Havervlokken nemen veel vocht op, dus week ze voor gebruik of voeg extra vocht toe aan het deeg.

Roggemeel
Bevat een gomachtige substantie die het rijzen kan verhinderen, daarom wordt dit meel vaak in combinatie met tarwemeel gebruikt. Het resultaat is een lichtgrijs, veerkrachtig brood. Daarnaast wordt met roggemeel ook het bekende donkere roggebrood gebakken.

Boekweitmeel
Is donkergrijs, fijn meel met weinig gluten. Gebruik het in pannekoeken of meng het met ander meel.
Steengemalen meel
Heeft een grovere structuur, maar een krachtiger smaak. De graankorrels zijn niet tussen metalen rollers maar tussen twee stenen gemalen.

Ongebleekt meel
Heeft van nature een roomwitte kleur en heeft langer gerijpt dan gewoon meel. Aangezien geen chemicalien zijn gebruikt voor het bleken, hebt u hiermee een echt puur natuurprodukt, waarmee u heerlijk wit brood met een volle smaak kunt bakken.

Meel bewaren
Bewaar meel in de verpakking op een koele, droge plaats. Vochtig meel weegt meer, waardoor de receptuur niet precies zal kloppen. Als uw keuken erg vochtig is, kunt u het meel in een voorraadpot bewaren. Bloem is 6 maanden houdbaar. Volkorenmeel is slechts 3 maanden houdbaar, door het hogere vetgehalte wordt het snel ranzig.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-02-2006 15:21

Kijk aan...de bakker heeft pepast gereageerd.... :D

Boilies van pure trouvit Roelof?

Kan toch erg lonend zijn...

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

26-02-2006 15:34

Mitsz,
wat is pure trouvit?

Trouvit is al een samenstelling van verschillende ingredieënten met als uitgangspunt een hoge voedingswaarde, geperst of anderszins gevormd tot een pellet.

Het (puur) gebruik ervan kan inderdaad erg lonend zijn, echter niet op langere termijn na veelvuldig voorvoeren. 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

26-02-2006 15:58

Boilies van enkel Trouvit...

Heb wel ooit gevist met bollen met zo'n 75 % Trouvit erin, echte dieselaars werd me op het hart gedrukt ; voeren ermee en langszaam aan gaat 't lopen !
Gebruikersavatar
peter bruggeling
Berichten: 108
Lid geworden op: 17-02-2006 22:46
Locatie: borft

26-02-2006 16:28

Beste heren,maar waarom nu tarwebloem ipv tarwemeel?
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

26-02-2006 16:54

Dat is waar Mitsz, boilies van enkel trouvit kunnen erg lonend zijn.
Maar waarom vissen jij en ik dan niet met boilies van enkel trouvit? :-) :-)
Of vroeg je mij hoeveel procent tarwebloem je nodig bent om trouvit te binden omdat je er stiekem toch mee aan de slag wilt? :lol::lol:
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

26-02-2006 17:09

Tarwebloem geeft meerbinding ten opzichte van tarwemeel. Afhankelijk van de samenstelling van mijn boilie gebruik ik over het algemeen liever tarwemeel. Kiemen en zemelen bevorderen o.a. de snellere werking in het darmkanaal. Die omzetsnelheid is mede verantwoordelijk voor een sneller voedsel opnamen van de karper. Valt mij op dat kiemen en zemelen vrijwel niet voorkomen in boilies van fabrikanten. De rede .......

Peter
jacco noordermeer

26-02-2006 17:25

waarom meel ipv bloem

de zemelen in meel bevatten prettige vitamine's die je in de bloem in mindere mate tegenkom

hoog eiwitgehalte komt vooral in de amerikaanse tarwe voor
deze word dan ook vaak gebruikt om de mindere tarwe op te peppen voor de bakkerijen die gebaat zijn bij een constant product

dan de supermarkt kwaliteid

daar is het "dom gehalte"dusdanig hoog dat je het eigenlijk als bedorven kan zien

wil je de beste kwaliteit moet je naar de bakker of groothandel in bakkij grondstoffen

bakker nr 3 die gereageert heeft :wink:
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

26-02-2006 17:38

Ik gebruik juist tarwebloem omdat ik dan niet beperkt wordt door de voedseldoorloopsnelheidbevorderende (wat een woord :lol: ) werking van kiemen en vezels. Je zou dus kunnen zeggen dat mijn boilies daardoor minder snel verteren (is niet helemaal juist gesteld in deze context maar gemakshalve noem ik het maar zo).
In de meeste omstandigheden heb ik er dus helemaal geen behoefte aan dat mijn boilies snel het karperlijf weer uit zijn. Ik wil dat juist niet. Heeft ook weer te maken met de hoeveelheden die ik voer en de wijze waarop ik voer. Mijn overige ingrediënten spelen natuurlijk ook een rol in het geheel.
Vorenstaande stelling hanteer ik in mijn visserij bij watertemperaturen > 11 graden Celsius.
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

26-02-2006 18:06

Begin er lol in te krijgen. :-)
Zit me nu ernstig af te vragen wat het verschil is in tarwebloem/-meel van de supermarkt en de tarwebloem/-meel die je haalt bij de bakker of de molenaar.
De mate van versheid, daar kan ik me iets bij voorstellen. Maar waarom zijn de supermarktproducten van mindere kwaliteit?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-02-2006 19:12

dan heb jij nog nooit brood gebakken Schut :P

Ga dat eerst maar eens doen en kom dan nog een keer terug.... :D
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-02-2006 19:16

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je verschil merkt tussen bloem van harde tarwe in je bollen vergeleken met dat wat je altijd al gebruikt.....
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

26-02-2006 19:21

Mij is indertijd geleerd dat het eiwit percentage onderling weinig verschild van inlandse of b.v. Amerikaanse patentbloem. De kwaliteit van het eiwit b.v. Amerikaanse bloem is veel beter. Die bloem is dan ook instaat veel meer vocht op te nemen.

Leuk dat Roelof graag zijn boilie in het darm kanaal van de karper wil houden. :lol: Dat de temperaturen (de tijd van het jaar) een rol hier inspeelt daar kan ik me goed in vinden. Speelt ook mee of je instant vist, of je boilie voor een voercampagne bestemt is? Kan me voorstellen dat dit verschil uitmaakt, bij instant wil ik niet dat mijn voerplek leeg raakt. Tja, meer boilies er regelmatig bij voeren zeker, camera erbij en een boilieteller. Afhankelijk van de hoeveelheid karper die ik op mijn in opbouw zijnde stek verwacht mogen ze zich snel het klaplazarus vreten, gewenning en vertrouwen zal zo is mijn gedachten sneller plaats vinden. Van lichtverteerbaar voedsel kan ik meer op, ben wel geen karper maar toch. :wink: