Robin red betekend donker rode vissen????


Plaats reactie
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

19-02-2006 15:12

Ja jongens/mannen,

jullie hebben vast wel eens een mooie donkere karper gevangen die ook wel eens een beetje roodachtig is.
Nu heb ik 'vissen op karper volume 1' gezien en daar zegt andre akkermans dat robin red word gebruikt voor vogels om ze een mooie rode kleur te laten krijgen.

Nu vroeg ik me dus af of de karpers die vaak op een mix met robin red gevangen zijn ook rood waren bij jullie.

Kan misschien wel een sleutel tot succes zijn als je een bepaalde vis wilt vangen :wink: die graag wat robin red door een bollie wilt hebben!

mvg,

robert
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-02-2006 16:58

Robert,

Pigment van de karper zit in de genen. Dat heeft dus niks met Robin Red te maken. Een donkere karper is donker van zichzelf. Het caroteen van Robin Red zorgt voor stimulering van roodkleuring. Als er veel caroteenhoudend voer wordt gestrooid zullen lichte Karpers die weinig roodkleuring van nature hebben ook rood kleuren. De karpers die het meest van het aas gegeten hebben meer. Maar wat zegt het helemaal? De karpers eten ook van het aas als er geen caroteen inzit. En kleuren dan niet rood. Een donkere karper heeft geen voorkeur voor caroteen maar heeft dat pigment van zichzelf. Hoeft daarvoor geen Robin Red eten of daar een voorkeur voor te hebben. Beetje té ver gezocht dus.

Als je een bepaalde karper wilt vangen moet je proberen de achtergrond van de verschillende vangsten te achterhalen en daaruit je plan trekken. Vissen daar waar die karper fourageert is doorgaans al het meeste werk.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

20-02-2006 12:32

Toch is er hier een klein probleepje Kees,

volgens de informatie die Haiths hierover verstrekt, zit er geen caroteen toegevoegd aan de RR. Het bevat niet meer caroteen, dan de hoeveelheid aanwezig in het paprikapoeder en de chilli's.

Nu zou ik dus wel eens willen weten, of er mensen zijn die soortgelijke verkleuring ook hebben, met het gebruik van paprikapoeder, want die heb ik nl niet.....

Anders is het nl de grbuikte kleurstof in het product dat het veroorzaakt.

Het vangt weer wel lekker... :D
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-02-2006 13:05

Tja Mitsz,

Je vraagt je af hoe nauwkeurig de info is die verstrekt wordt. Niettemin, caroteen werd door mij opgebracht om dat deze stof hetzelfde effect heeft als Robin Red. Er moet dus een stof in zitten die overeenkomstig beta caroteen de roodkleuring versterkt.

Robin Red gaat er bij mij ook bij. Niks mis mee. In zijn algemeenheid wordt er een vangstverhogende werking aan toegeschreven die ik niet ontken. Maar veel meer dan dat is er niet.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

20-02-2006 17:02

Mee eens Kees,

vangt lekker en daar gaat het mij om.

Een ordinaire voedingskleurstof zou ook het gewenste effect kunnen veroorzaken toch?

grusse an die fusse

Mitsz
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

20-02-2006 17:36

Bedankt mannen,

ik was gewoon benieuwd of er meer achter zou kunnen zitten, je weet natuurlijk maar nooit :D

En kees, ik weet me vissen ook goed te vangen zonder robin red :wink:

Bedankt voor de info!
Als er nog meer mensen iets weten te vertellen over dit hoor ik het graag.

mvg,

robert
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Franz Sammer
Berichten: 83
Lid geworden op: 02-05-2005 20:33
Locatie: roermond

20-02-2006 21:37

hey mannen. maar was het niet ook de reden van kleurstoffen om gekleurde maden te verbieden.
Catch and Release
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-02-2006 21:39

Andere kleurstof, maar inderdaad. Althans, dat vermoed ik. :D

Vraag het verder maar aan Haiths. Die doen geheimzinnig.

Groet, Kees
Plaats reactie