Zijn aroma's te duur??????


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

14-02-2006 13:44

Stelling:

Aroma's of flavours zijn behoorlijk prijzig, ik zou graag zien dat een producent goedkopere aroma's aanbied welke dezelfde kwaliteit bevatten als de duurdere aroma's.

Graag jullie reactie.
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

14-02-2006 14:06

Die zullen best heel erg veel te duur zijn. Als ik de verhalen moet geloven gaan die flesjes met honderden procenten winst richting visser.

Aan de andere kant, mijn favo flavour kost 10 euro de 100 ml. 4 ml per mix, maakt de mix dus precies 40 eurocenten duurder. En dan valt het allemaal reuze mee. En dan kan ik wel wat goedkopers proberen, of proberen ergens bij een flavour gigant zelf wat te bestellen, maar de besparing is dan nog steeds maar enkele dubbeltjes per mix.
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

14-02-2006 14:11

Ik heb zelf eventueel de mogelijkheid om aroma's te gaan verkopen, ik heb contacten met aromaproducenten en ik denk dat de flavours eigenlijk onder de 8 euro per 100ml moeten kosten, het kan zelfs goedkoper maar dan moet de tussenhandel worden uitgeschakeld. Dus online bestellen van aroma's voor onder de 6 euro per 100ml moet in mijn optiek mogelijk zijn.

Als er genoeg animo voor is wil ik graag wat aroma's voor de test gaan verspreiden in smaken die door jullie zelf aan te geven zijn. Verder heb ik nog wat ideeen voor nieuwe combinatie smaken.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

14-02-2006 14:57

Tja Ronnie,

Het is niet enkel de flavour he, hij zit in een pot (waar de potjesleverancier wat winst op maakt), dan zal hij omgepakt moeten worden van grote flessen/jerrycans naar 100 ml potjes (kost tijd = geld)(weer een andere potjesboer die wat verdient). Dan moet er nog een leuk etiketje op, wat ook weer tijd kost en een drukkerij weer wat aan verdient. Moet het spul in een doos (hee, nog een schakel in de tussenhandel), verstuurd worden (we gaan nog ff door). En dan heb je nog uiteindelijk een winstaandeel van het merk wat de flavour levert aan de winkelier. Heb je een winkelier met een winstaandeel, interestkosten, m2 kosten (al is dat met een flavourpotje wel verrekte weinig), loonkosten...

Dat flavour zelf niet denderend veel kost (ook weer sterk afhankelijk van het kwaliteitsniveau) klopt als een bus, maar zo simpel zit het wereldje van de handel niet in elkaar.

Dan ga jij ze verkopen via het internet voor 6 euro, mooi, maar hoe dacht je dat het potje bij de mensen thuis kwam? Zal ook in een doos moeten en aangezien je bij een DHL naar aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid geen contract af zou kunnen sluiten zal je naar het TPG kantoor moeten, hee, 5.50 euro verzendkosten voor een pakketje onder de 5 kg... Wordt dat potje ineens 11.50 voor de consument... Kunnen ze het beter in de winkel gaan halen. Postzegels zijn leuk, maar helaas past dat potje weer niet door de brievenbus...

Dan voor 8 euro naar de winkel, zou wellicht kunnen als jij vrede hebt met geen tot nagenoeg geen winst. Want 8 in de winkel betekent 4 voor de winkel minimaal, zeker op de kleinere bedragen. Met bovengenoemde kosten en vooral het verzenden naar de winkel nog eraf zal je nagenoeg op nul winst uitkomen...

En dan moet de consument het product nog kennen, betekent reclame via een of meerdere beschikbare media, da's ook niet gratis...

Nee, de handel klinkt leuk, maar het is echt geen goudmijntje. Daarbij ligt heel de flavourhandel al enkele jaren eigenlijk op zijn gat, het wordt nog wel gebruikt door een deel zelfdraaiers, maar deze groep wordt kleiner, puur omdat het aantal zelfdraaiers kleiner wordt. De mensen die ermee doorgaan vissen vaak meer en meer zonder flavour, omdat het vaak de "slimmere" karpervissers zijn die zien dat flavour in bijna alle gevallen nagenoeg geen effect heeft op de vangsten (Foei Bart...)

Maar goed, mijn zegen heb je hoor!
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

14-02-2006 15:06

Hoi Bart,

idd dat is een waarheid op zichzelf, alle handel kost geld en daarom zal het in de winkel wel duur zijn.

Maar potjes kosten geen euro's die zijn vaak te koop voor eurocenten.

Waar het om gaat zijn productiekosten, afvullen van potjes en verplaatsen naar de verkooppunten.

Aromakosten: 10%
Productiekosten (afvullen & materiaal) 10%
Distributie: 5%
Winst voor speciaalzaak: moet minder kunnen zijn dan 4 euro per potje
Is het een product wat gevraagd is dan moeten ze buigen, en niet zelf de volle 100% aan winst willen maken.
Reclame: Tja daar neme we een paar bekende karpervissers voor, men geve die gatsen een aantal potjes flavour en vraag of ze hiermee willen experimenteren en hun bevindingen willen plaatsen in karperliteratuur.

Kom ik uit op ongeveer 6 euro zonder winst, plak er nog wat winst bovenop en dan is het 7-8 euro.

Dus in die zin zou het wel haalbaar zijn, echter jou reactie omtrend de flavourmarkt die op zijn gat ligt, is in mijn optiek ook een echte maar op hetgeen mijn idee was. Ik zie vaak aroma's staan in winkels waar het stof op de potjes staat, deze worden dus nauwelijks verkocht.

Hmm, dat is idd een ding om over na te denken.

Tja het was maar een idee aangezien ik aroma's nodig had voor mijn eigen onderneming. Ik zag de prijzen van die aroma's en dacht dat is wat om iets mee te gaan doen.
Mocht ik er acheraf achter komen dat het echt niks is dan kan ik het alleen nog erg goedkoop zelf gebruiken.

En wat zouden we denken van voorgeflavourde, ingeblikte lang houdbare ready made particles?
Zoals tijgernoten gesuikerd en geflavoured in kiloverpakking.
Of hennepzaad, gesuiker en geflavoured in 500 grams verpakkingen?
Zoals de dynamite feeders??
Of is dat een niet bestaande markt, men koopt liever 25kg tijgernoten en kookt, suikerd en flavoured men die zelf?

Ik ben ondernemer en wat ik vooral zou willen is het doorgaans zo dure karperaas goedkoper maken en eventueel aanbieden. Karpervissen moet goedkoper kunnen en dat is waar het om draait!!!
Vooral op gebied van aas en aasbereiding.....
Laatst gewijzigd door Ronnie van Berlo op 14-02-2006 15:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel Legrand
Berichten: 459
Lid geworden op: 23-06-2004 10:17
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

14-02-2006 15:08

Bart Je Slaat de spijker op de kop,

En dan komt erbij dat de meeste Flavours die je goedkoop inkoopt zeer hoog moet doseren. En ook nog eens vaak dat ze niet hittestabiel zijn.

Greet daan
<Eclips Baitrange-Carpsounder Nederland-Atropa Benelux-Bush Boats Nederland-Carpwear Benelux>
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

14-02-2006 15:16

Ronnie helaas gaat je berekening niet helemaal op :cry:
Het is wat te simpel zoals jij het stelt, maar goed dat is jouw mening.

Ik wens je heel veel succes met je toekomstige flavour verkoop, is een gat in de markt.

Of is het in jouw beurs?

Nouja die niet waagt die niet wint.
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

14-02-2006 15:17

De flavours die ik in beeld heb zijn zeer geconcentreerd, dat is een ding dat zeker is, doseringen van maximaal 0.5%.
Dus volgens mij erg sterk geconcentreerd. En ze zijn baklstabiel (voor mijn andere onderneming) en dus ook hittestabiel.
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

14-02-2006 15:19

Wil Jeurninck schreef:Ronnie helaas gaat je berekening niet helemaal op :cry:
Het is wat te simpel zoals jij het stelt, maar goed dat is jouw mening.

Ik wens je heel veel succes met je toekomstige flavour verkoop, is een gat in de markt.

Of is het in jouw beurs?

Nouja die niet waagt die niet wint.


Gat in mijn beurs, tja mischien wel, het is er mij niet om te doen om veel winst te maken, dat doe ik met mijn andere onderneming al, echter het karpervissen goedkoper maken is wel iets waar ik graag aan meewerk, dat ik er dan een minimale winst op boek is dan meegenomen....

Maar mischien dat ik er wel te makkelijk over denk, ik denk graag wat positiever dan vaak de realiteit is, daarom ben ik ook blij met jullie reacties, aangezien ik dan weer wat realistischer ga kijken......

Kijk is het echt niets dan wordt het ook echt niets en dan is het jammer, ik had net een paar leuke nieuwe flavour combo's bedacht zoals choco-banana en choco-peanut etc..... maar die ga ik dan zelf maar in de praktijk toepassen...
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

14-02-2006 16:24

Ronnie,

Dat van die winkel, dat hij maar met minder moet kunnen, is een trend geweest de voorbije jaren. Marges omlaag en mekaar kapot concurreren. Nu zie je meer en meer dat winkelieren voor margeproducten kiezen, waar ze dus ook daadwerkelijk wat aan verdienen en dat hoort ook zo. Ieder zijn boterham. Met grote merkproducten willen ze nog wel eens minder marge maken, omdat daar de uiteindelijke daadwerkelijke winst hoger ligt. Maar kleinmateriaal (onder de 20e verkoop) gaat normaal gezien gewoon over de kop of meer, buiten een paar Engelse merken. Waarom? Omdat hij daar zijn droog brood en glas water mee verdient (hengelsport is echt geen vetpot meer zoals vroeger, in de tijd voor China, de hoogtijdagen van Albatros! Toen werd er echt geld verdient...). Moet hij ook nog minder gaan verdienen op dat kleinmateriaal dan zal hij het simpelweg niet in de winkel leggen, dat is doorstoothandel...

Dus hou die halve prijs van de verkoopprijs naar de winkelier (hij is je verdeler en je hebt hem meer dan nodig) maar aan hoor! Wil je enige redelijke kans van slagen hebben.

Potjes zijn idd eurocenten, stickers een dubbeltje, inpaktijd een minuut, doosje weer enkele dubbeltjes, plakband, factuurtje maken weer een tel... Waarbij vervoer nog net dat toefje slagroom is op alle kosten...

Het kost allemaal niks, maar samen al snel een euro aan onkosten op je product. Dan heb je je flavours die je moet inkopen. De ene kost idd maar 1,00 voor 100ml, de andere 3,00. Sommige flavours zelfs richting een tientje per 100 ml... Ga in het land van flavours maar op zoek naar die paar die daadwerkelijk het verschil maken. Bij de grote bedrijven heb je keus uit 25 aardbei aroma's, welke is het beste?? Welke is prijs - kwalitatief gezien het beste??

Testvissers, paar potjes geven en dat ze dan voor je gaan schrijven, Dan zal je denk ik meer moeten bieden dan een paar potjes...

Ik zou lekker via een vertegenwoordiger wat flessen voor jezelf proberen te regelen via je andere bedrijf en mooi mee gaan vissen, maar zoals ik al zei, mocht je het doorzetten dan heel veel suc6!

Het particle verhaal, het loopt aardig in Engeland, maar in Nederland werd het wel wat verkocht, meer aan de recreant. Nu staat bij ons in de winkel iig weer het stof op de bussen en voer ik ze eerdaags wel een keer op op een lokaal vijvertje. Mensen gaan tellen, 15 euro voor een pot tijgernoten met 2 kg noten daarin is behoorlijk wat meer als zelf wat werk verrichten. Dit soort producten zijn enkel inpulsaankopen van de recreant karpervisser in mijn ogen, veel minder bereik je daar de nuchtere hollandse karpervisser mee.

Waar zit op de aasmarkt dan nog wel handel in?

Voor mijn gevoel is er in Nederland (minst goed gehanteerde prijzen) zeker nog plaats voor een "Engelse" Rolling Service. Een bedrijf(je) waar de consument zijn mixen kan laten draaien en waar het grootste deel van de merkmixen gedraaid (kunnen) worden. Dus niet enkel een eigen merk, maar een bedrijfje dat klantgericht werkt en vers op bestelling de consument vooruit helpt met zijn aaswens. Daarbij de keuze gevend tussen de bekendere Engelse merken, Eigen samenstellingen van de Consument, wellicht ook de bekendere Nederlandse merken mixen en tenslotte wellicht een eigen beperkt assortiment aas.

Mits je dan niet duurder bent dan de verkrijgbare freezers van die merken en ook voor een schappelijke prijs draait is het voor mijn gevoel een haalbare opzet van een bedrijf.

Helaas ben je vaak wel regio gebonden, omdat de meeste mensen simpelweg niet half nederland door zullen krossen voor hun bollen...

Dan kom je nog weer op het feit dat niet in elke regio alles zal lopen, zo worden procentueel gezien de meeste merkmixen in de Randstad verkocht naar mijn gevoel en is het aandeel thuisdraaiers in Limburg/Oost-Noord Nederland weer veel groter. Ze zijn er al wel in NL, maar nog niet op een dergelijk niveau als in Engeland, maar via deze weg staat de deur van de aashandel nog zeker op een grote kier...
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

14-02-2006 19:37

Ronnie,

Een flavour moet zich eerst bewijzen voor het verkoopt.
Daar gaat veel tijd en ook deels geld inzitten.
Laat staan dat de flavour een sucses wordt, moet je een internetsite hebben om het te kunnen promoten en te kunnen bestellen voor de consument. kost ook geld en veel tijd.
Dan moet je nog zoals Bart zegt het product kunnen verzenden of laten ophalen kost ook tijd en geld.
De administratie kost ook geld en veel tijd.
Voorraad kost ook geld
Als jij dan nog maar 2 a 3 euro op een potje wil veridene veel sucses maar ik denk dat je je snel genoeg achter de oren krapt dat het helemaal niet uit kan.

groeten Joris
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

14-02-2006 20:24

Allereerst bedankt voor de reacties, zoals ik al eerder schreef is het eerste wat ik wil kijken of er nog een gaatje is en is er die niet dan jammer.
Groot geld is in de aroma's toch niet te verdienen aangezien dat zelf rollen en flavouren maar mondjesmaat wordt gedaan. Er gaan duidelijk meer kilo's boilies over de toonbank dan ingredienten voor boilies te maken.

Ik ben ondernemend en op het moment dat ik iets tegenkom kijk ik gelijk of ik er iets mee kan, ik heb de flavours die ik nu krijg nodig voor de ontwikkeling van een nieuw hondenkoekje voor een bedrijf waar ik de productontwikkeling doe. Dus dan zie je hoe breed het assoriment aan aroma's bij die producent en dan begin je te denken. Om de haalbaarheid te testen plaats ik hier een berichtje en ik ben blij met jullie reactie waar ik wordt gewezen op dingen waar ik nog niet eerder aan heb gedacht.

Ik ben creatief, dat is mijn sterke kant. Het verhaal over winkels en wat die er aan moeten verdienen is niet mijn sterke kant.

Mij is duidenlijk dat hier geen voordeel in zit voor de zelf boiliedraaiende karpervisser. En tja, ik blijf wel bezig.

p.s. 2 joris: geld is no problem, ik kan best wat geld investeren, maar dat moet zich daarna wel terugbetalen en dat lukt zoals ik nu zie nauwelijks
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

15-02-2006 12:38

Ronnie,

ik weet jij financiele situatie ook niet.
Maar je moet wel kijken waar je het meeste geld uit kunt halen.
Zet je het op de bank krijg je een x aantal rente.
Je winst moet dan zekers veel hoger liggen dan dat bedrag aan rent bv of aandelen.
Ook heb je er dan niet zoveel tijd inzitten.
Ik ken genoeg bekenden die zoiets op hebben willen zetten.
Maar praktisch alles is geflopt ook bv bekende duitse merken zoals Mosella.
Wij karpervissers (gewone)vissers zijn tog erg merk gevoellig.
Kijk maar eens naar fox elke karper visser heeft er wel wat van of meerder dingen.
Als je zoiets kunt creeren ben je binnen maar vindt zoiets maar eens.

groeten Joris
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

15-02-2006 12:40

Heb zelf trouwens wel eens interresse in die potjes.
Werk zelf in een dierenspeciaalzaak dus weet hier het 1 en het andere wel wat van de voedingsstoffen en etc af.
Welk merk koekje is het eigenlijk?


groeten Joris
Plaats reactie