tijgernoten en maïs samen koken?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

11-02-2006 20:49

Ik wil een particle mix samen stellen om mee te gaan spodden waar o.a. tijgernoten en maïs doorheen gaan. Nu zou het mij veel tijd en werk schelen als ik de tijgernoten en maïs samen in 1 grote pan kan samenvoegen, laten weken en dan ook koken. De kook en weektijden zijn naar mijn idee ongeveer gelijk, misschien dat de tijgers iets langer mogen koken maar dat verschil is maar klein.

Maar nu is mijn vraag of het kwaad kan als je ze samen weekt en kookt in 1 pan. Ik bedoel of er dan zo'n combinatie ontstaat kwa stoffen dat het bijvoorbeeld niet goed meer vangt of gezond meer is. Misschien dat iemand hier ervaring mee heeft? Als jullie een spodmix maken, gaan jullie dan alle particles appart koken en later dan samenvoegen. Als dit zo is waarom dan?

Mvg, Koen
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

11-02-2006 22:28

Koen, ik spod nooit maar snap wat je wilt doen.

je kan gewoon de tijgers en mais samen in een emmer gooien en dan laten weken, ik gooi er altijd nog flink wat suiker door en dit werkt bij beide partikels wel goed.
Alleen kook ik mijn tijgers ongeveer een uur, doe je dit bij mais dan kookt het (na 2 of 3 dagen weken, soms langer) vaak kapot, wat natuurlijk voor en nadelen heeft.
wil je er mee vissen, dan werkt kapotgekookte mais niet echt fijn.
wat ook nog kan gebeuren is dat als je de tijgers met veel suiker kookt, dat er dan die slijmlaag ontstaat, dan kan het 1 drab worden, ik houdt van die drab maar weet niet hoe die zich in een spod gedraagd en of die wel uit je spod valt/zakt.
het is wel dressuur doorbrekend denk ik, de korrels zijn niet meer heel, je zou het kunnen vergelijken met halve boilies. (maar dit is theoretisch, vis bijna nooit met mais, ten onrechte, heb nog 19 kilo in de schuur :D )

succes, voor verdere vragen, pb maar ofzo.

mvg,

Jeroen
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

11-02-2006 23:15

Bedankt voor je reactie.

Dat de maïs stukkookt maakt mij niet eens zoveel uit, waarschijnlijk vis ik dan toch met de tijgernoot of gewoon met de boilie als die ook door de mix gaat. Maar met een kappotgekookte maïskorrel kan je echt gigantisch goed vangen (spreek uit ervaring), alleen niet in combinatie met de spod want dat betekent al dat je op afstand vist en dat houdt zo'n korrel dan niet.

Maar ik zal binnenkort het geheel eens samen weken en koken en eens kijken wat voor goedje daar uit gaat komen.

Andere ervaring blijven welkom. :D

Mvg, Koen
Plaats reactie