onderwerpen werkgroep aas


Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-02-2006 19:13

staat genoteerd Chris
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-02-2006 19:14

en Marco ook natuurlijk
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

08-02-2006 19:30

Mitsz,

Omdat het vanuit de KSN uit gaat lijkt het mij meest toepassend om onderwerpen te behandelen die gaan over verantwoordelijkheden als karpervisser. Als karpervisser tegenover de karper, tegenover "het ecosysteem" (de habitat van de karper) maar ook tegenover collega karpervissers. Dus het effect van "overdadig" voeren lijkt me theoretisch gezien een interessant punt om te onderzoeken. Maar een onderzoek van dermate niveau waarbij wellicht effecten op waterkwaliteit, bodemgesteldheid, zuurstofgehalte en plantengroei bekeken worden is moet worden uitbesteed aan proffesionals lijkt mij. En dat kost erg veel geld (en tijd). Niet te realiseren lijkt mij, al zou het wel interessant zijn. En dan om de critici ongelijk te bewijzen uiteraard! Zelfs veel witvissers hoor je klagen over "die karpervissers die emmers tegelijk voeren en het water kapot maken enz."
Dus wat binnen je eigen kennis en vaardigheden mogelijk is om duidelijkheid over te verschaffen op dat gebied lijkt me alleen maar mooi meegenomen.
Ik noemde verantwoordelijkheidsthema's, ook tegenover collegakarpervissers. Een stapje verder dan alleen aas. Ik denk dan misschien aan voorvoeren, stekken claimen, voerbootgebruik, catapult in NL en dat soort zaken. Dit zijn misschien niet altijd echt vraagstukken, maar meer dingen die wellicht vragen om een soort richtlijn of gedragsregel.
Puur op aasgebied denk ik aan de discussie "simpele bol vs. amino-lt-wondertover-predigested miljonairsboilie. Om maar even kort door de bocht te gaan. Wat voor velen denk ik een afweging is om deze vaak dure maar mogelijk zeer waardevolle ingredienten te gebruiken is of het voor hun echt meer vangt. Of de meerprijs van bijvoorbeeld aminol opweegt tegenover een betere vangst. Er wordt gewoon op veel plekken "goed" gevangen met een simpele gries-soya-maisbal. Dus een beetje wijsheid over bepaalde ingredienten zou misschien op tafel gelegd kunnen worden. Onderscheid tussen instant en voorvoeren omtrent dit ook in acht nemen, zeker in verband met prijzen van sommige ingredienten.
Misschien de hennep-kwestie? Vissers vragen zich weleels of hoe je het best met hennep kunt voeren. Preoccupatie? Dat karper er dol op is moge duidelijk zijn. Maar laten ze elk ander aasje liggen om eerst hennep op te eten? En zijn er echt geen manieren om fatsoenlijk met de hennepkorrels te vissen?

Dit zijn zo maar wat ideeen van mij hoor. Brainstormen. Als het niks is dan maak dat maar duidelijk. Maar alle ideetjes zijn mooi meegenomen toch?

Groeten Rick
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

08-02-2006 19:39

Is er verschil in atractiewaarde te constateren m.b.t. de diverse aangeboden eiwitten afkomstig uit;

1 Zee of waterdieren,
2 Land of zoogdieren,
3 gevogelte,
4 Plantaardige (onbehandeld),
5 Plantaardige (ontsloten, hitte behandeld, getoast).

:o
Groet'n Henk..

still growing Old.
Chris Gabriele

08-02-2006 19:40

Mitsz,

1x gepost..2x erin ;-)
Laatst gewijzigd door Chris Gabriele op 08-02-2006 22:30, 3 keer totaal gewijzigd.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-02-2006 19:58

Ja Henk, uit proeven in de visteelt is gebleken dat daar wel degelijk verschil in zit. Maar goed, is verder aan de commissie 'aas'.
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

08-02-2006 20:01

Hallo Mitsz,

Wat mij bezighoudt is:

1. Waar gaat de grootste attractie vanuit: de samenstelling (textuur) van een aas en/of de verhoudingen van ingredienten en hun werking in een aas?
en dit in relatie met de jaargetijden.
2. Hoe kom je tot een "ideale" instantboilie?
3. Hoe kom je tot een ideaal lange termijnaas (criteria)?
4. Als we het hebben over bv. 30% eiwit, wat bedoelen we dan?


Groet,

Arend
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

08-02-2006 20:13

Probleem is wel dat testen in open water en een ongecontroleerde omgeving vrij weinig zeggen helaas...

Dat lichaamseigen eiwitten, dus viseiwitten, het meeste rendement opleveren qua voedsel > vis conversie is onderzocht en bewezen. Maar het is natuurlijk wel de vraag of viseiwitten daadwerkelijk ook de grootste attractiewaarde hebben... Verwacht zelf dat het meer met aminozuren dan het daadwerkelijke eiwit te maken heeft, maar wellicht leuk idd om tegen elkaar te testen (voor zover mogelijk). Zo zijn er ook toevoegingen (bijv. kerrie, leverpoeder, bloedmeel) die eruit springen wat betreft attractieve waarde en vangsten. Niet geheel onbelangrijk is dat al die producten ook een zeer goed aminozurenpatroon hebben naast de goede smaak. Iig leuke stof tot nadenken!
mvg

Bart van den Hurk
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

08-02-2006 20:27

Mitsz,

Misschien nog een leuke: In het Loeb rapport werden alle olien geemule-
geerd, en daar kwam uit dat olien geen reactie teweeg bracht; zoals ik
me tenminste herinder. Maar wat als de olie gewoon puur gebruikt word?
Brengt het dan wel een aas reactie teweeg, of word het hooguit getole-
reerd als smaak drager van het verticaal uitlekken van overige attractors?

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

08-02-2006 20:34

Leuk iets Benny, maar hoe wil je dat testen zonder laboratorium?? Heb jij goede contacten in wageningen? Wellicht zijn daar een testbak en wat karpers te regelen...

Dat olie niet op de baarddraden waar te nemen is ivm het kunnen waarnemen van volgens mij maximaal 5 koolstofatoomketens (dus voornamelijk zuren) en deze langer zijn geloof ik wel, maar hoe zit dat met het smaak, kan een karper de olie in de bek wel proeven. De oliedruppels in het water gaan door de bek via de kieuwen weer naar buiten en zijn wellicht dus wel gewoon te proeven door de karper. Anders zou ik weer niet kunnen verklaren waarom een bol met of zonder enkel zalmolie toegevoegd (dus geen andere toegevoegde attractor, wellicht wat wateroplosbare koolhydraten en amino's) in de zomer wel degelijk verschil maakt...
mvg

Bart van den Hurk
Matthys Filip
Berichten: 117
Lid geworden op: 16-02-2005 17:45
Locatie: Hertsberge (B)

08-02-2006 20:38

Mitz,
los van al m'n voorgangers...

In hoeverre is Robin Red nu echt schadelijk?
(denk aan de rode buikjes e.d.)

Misschien is hier reeds een pasklaar antwoord voor.
Zoja, dan verneem ik het graag.

Groeten,
Filip.
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

08-02-2006 21:20

Smaakstoffen bevatten complexe aromatische verbindingen waar meer dan vijf 'c-tjes' in zitten.

Dit zou betekenen dat een karper een gewone flavour niet met de baarddraden kan oppikken. Ze hebben nog wel andere zintuigen die dat waarschijnlijk wel kunnen, want proeven doen ze!

Jeroen
Chris Gabriele

08-02-2006 22:37

Henk, atraktie waarde van eiwitten is anders dan de afzonderlijke aminozuren.

Als je een aminozuur loskoppelt van een eiwit, maakt het dan uit of deze uit de zee komt of niet?

Dat er verschil is te constateren mbt verschillende eiwitten afkomstig uit bv dieren of planten is dacht ik aangetoond.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-02-2006 22:39

maar omdat dit een vragen topic is, gaan we er voor nu even niet zo diep op in he Chris? :D

wij begrijpen elkaar toch erg goed niet waar? :wink:
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

08-02-2006 22:41

Op welke stoffen krijg je een aasreactie?

Ik weet dat er al onderzoeken naar gedaan zijn, maar tegenwoordig is weer een hoop extra meuk te verkrijgen, die misschien wel, of misschien niet werkt? Sprint er iets bovenuit van een bep. aasfirma?

Zijn er misschien ook wel potjes met flavor of poeder, waardoor de karper direct stopt met azen? Ook fijn om te weten?

Groet,
Stefan
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

08-02-2006 23:01

Steef :

Dit laatste wil je zeker op mijn stek gooien he ??

:o
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

09-02-2006 00:32

Een paar vragen van mijn kant aan Mitsz en de andere leden vd KSN-aasgroep;

* zijn er houdbaarheids-bepalende ingredienten aan te wijzen die te verwerken zijn in self-made boilies en in welke %'s?
(zodat de boilies niet zichtbaar beschimmeld zijn bij bewaring gedurende 5 dagen bij kamertemperatuur in normale plastik zakjes (niet vacuum of gasverpakt)).

* zijn er manieren vast te stellen om de verheid (wat is vers?? :) ) van (lang houdbare) ingredienten te bepalen die door een leek eenvoudig hanteerbaar zijn.

* zijn in winkelboilies kleurstoffen verwerkt die voor humane consumptie verboden zijn (bv sudan-rood)??

* aan welke wettelijke eisen moet het visvoer voldoen dat wij gebruiken (visvoer dat aan wilde (niet consumptie??) dieren in de vrije natuur toegepast wordt)?

* waar komen de boilie-grondstoffen over het algemeen vandaan. zijn deze grondstoffen onttrokken aan voeder- en voedingsmiddelenstromen als zijnde "goed". Of zijn het (vaak) afkeurpartijen die niet meer in de voedings of voederindustrie af te zetten zijn.........

Dit kwam nu even opborrelen.

Misschien volgt later meer.
Ik ben benieuwd naar de aanpak, maar vooral naar de resultaten (mochten deze vragen in behandeling genomen worden).


MVrGr;

WouteR StegginK
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

09-02-2006 00:45

ook die zijn van de partij Wouter.

de vraagstukken die haalbaar zijn zullen zo spoedig mogelijk gepresenteerd worden, met gewenste uitleg.

Hoe is het trouwens?
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

09-02-2006 00:58

Mwoah.... op z'n Twentsch gezegd "ut kan gin pochen lied'n"

(kan beter dus)

Maar ik heb wel erg veel zin om vis te vangen!! :) :) ;)


Oja, er borrelt alweer een vraag op!
(Tuurlijk)

Een verzoek eigenlijk.
Ik weet niet of er bij het beantwoorden van de vraagstukken ook over recepturen gebabbelt wordt.

Willen jullie dan zo vriendelijk zijn om de recepturen in juiste verhoudingen weer te geven??

dus geen: 3 delen droog spul, 12 eieren en 3 druppels flavour.
maar: 750gr droog spul, 300gr eieren en 2 drup. flavour per 500gr droog spul.

Dit heeft er misschien niets mee te maken met hetgeen jullie willen doen, maar als jullie (in voorbeelden) iets weer willen geven qua recepturen of verhoudingen van het een en ander, dan op een handige manier als t kan.



Nu ga ik maar eens off-line en mijn mandje in.
Aju

MVrGr;

WouteR StegginK
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

09-02-2006 01:14

Ik weet niet wat ik hier nog doe, terwijl ik eigenlijk een artikel aan het schrijven ben (dat vandaag onderhevig is aan enorme fluctuaties), maar ook die is meegenomen Wouter.

Misschien kunnen we eindelijk eens recepturen landelijk standaardiseren, want dat is erg zinvol....

5% per 500 gram :D

Mitsz
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

09-02-2006 09:12

- Vangt een baggerboilie daadwerkelijk (bewezen) meer grote vissen dan een boilie met veel voedinsgwaarde na een voerperiode?
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

09-02-2006 09:44

Marijn.

De link baggerboilie en lage voedingswaarde komt wat vreemd over. Een baggerboilie is in mijn ogen een boilie die schade aan de karper veroorzaakt waardoor o.a. darmflora aangetast word en de levens verwachting niet erg hoog is.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

09-02-2006 10:18

Peter,

Met baggerboilie bedoel ik een boilie met weinig voedingswaarde, denk aan een boilie met ingredienten bestaande uit tarwe producten en maisproducten...

Dus daar waar een vis weinig voeding uit een boilie haalt.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

09-02-2006 10:33

Bart van den Hurk schreef:Leuk iets Benny, maar hoe wil je dat testen zonder laboratorium?? Heb jij goede contacten in wageningen? Wellicht zijn daar een testbak en wat karpers te regelen...


Bart,

Helaas!
Is er dan geen andere mogelijkheid, om hier meer inzicht in te krijgen?

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

09-02-2006 11:08

Gelukkig hebben we goede contacten in Wageningen :lol:

Groeten,

Mark