Meerwaarde van toevoegingen


Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

03-02-2006 15:29

Meerwaarde van toevoegingen, dat is nou ff het punt waar ik mee zit..

ik heb de laatste weken een beetje zitten sleutelen aan mijn mix. en die is voor 95% klaar..

maar nu zit ik een beetje te kijken bij de luxere toevoegingen zoals Salminol, Aminol, squidleverpoedertjes en weet ik nog wat meer..

stuk voor stuk schreeuwed dure ingredienten.. je mix word ineens 1 euro duurder per kilo bij normaal gebruik..

maar nu de vraag..

ik heb een mix en ik maak de ene helft zonder aminol en de andere helft met.. zou die aminol dan een grote meerwaarde kunnen hebben tov geen gebruik te maken van aminol?

ik heb namelijk afgelopen jaar getest met of zonder flavour op dezelfde mix. en geen verschil kunnen merken in meerwaarde van een flavour.. maar ben benieuwd naar de aminol of l-zero-30 etc vissers die aan de hand van 1 ingredient toch een groot verschil kon ontdekken..

graag jullie reactie..

Gr. Remko
Melvin Schoonenberg
Berichten: 210
Lid geworden op: 26-12-2005 14:51
Contacteer:

03-02-2006 17:40

Wil graag mijn idee/ervaring erover posten, denk dat als je een wat langere voerperiode hanteert het niet zo gek veel uitmaakt dat je aminol etc. gebruikt. De vis raakt immers gewend aan jouw specifieke boilie. (of je wilt met deze toevoegen iets anders creeren dan anderen, tijdelijk label).
Let op aminol en eventueel wateroplosbare produkten zijn na een aantal uren uit de boilie verdwenen waardoor de overgebleven ingredienten voor de aantrekking moeten zorgen, uiteraard afhankelijk van de structuur van je boilie. Daarnaast kan het op het moment van vissen wel eens nuttig zijn een boilie te gebruiken die is behandeld met aminol of andere producten, puur om de aanwezige vissen te intresseren of over te halen om toch wat voedsel op te nemen. Vaak worden op bollen met aminol wel als eerst genomen, dus ook door de kleinere vissen (aantrekkingskracht is groot) Dit zijn mijn bevindingen, graag de volgende.
Heb dus nog niet een deel van het water met en een deel zonder toevoegingen geprobeert, misschien dit jaar
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-02-2006 23:56

Wat vind je testen Remco?

Test nu zo'n 20 jaar.

Ik ben er niet uit.

1 klein toevoeginkje springt eruit: vertrouwen


MVG

KLaas
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

04-02-2006 00:00

klaas,

ik heb het geen 20 jaar getest. maar wel met 3 a 4 mensen tegelijk een seizoen lang. en geen van ons heeft meer gevangen op een flavourbal dan op een ongeflavourde bal.. dus flavours hoeven niet meer perse bij mij.. tenzij het in de toekomst beter word.

natuurlijk heb ik nog een lange weg te gaan met testen. en zal ook nog niet gelijk een wereldaas kunnen maken..

maar ik wil mezelf wel een beetje behoeden voor een miskoop.. die dure ingredienten zijn allemaal heel leuk voor de portemonnee van de verkopende partij.. maar als het geen echte meerwaarde heeft dan laat ik het liefst achterwege..

en vertrouwen heb ik wel in mijn aas.. meer dan voorgaande jaren..

Gr. Remko
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

04-02-2006 00:18

Vertrouwen...?

Hoe reageert de karper daarop Klaas?

Sorry :oops: Na vandaag mag ik alweer gaan passen op m'n woorden...

Maar,

ik heb over dit onderwerp een mening en -als ik de starter mag aanspreken- jij ook Remko. Ik meen me te herinneren, dat je je vissen een stuk langer op je stek hield, nadat je met boilies ging vissen met een hoog gehalte aan wateroplosbare, eiwitrijke producten...

Zelf heb ik ervaren, dat je met producten als aminol en L-zero-30 helemaal geen verschil maakt in een situatie waar je alleen aan een water vist. Een simpele boilie doet al heel erg veel en je vangt je de blubber zonder moeilijk hoeven te doen.

Ik zal dan ook de laatste zijn, die "overattractieve aasjes" zal aanmoedigen voor degenen die geen concurrentie hebben...

Vis je echter wel in een situatie, waarbij je wél medestrijd ervaart van je medevissers, dan laat ik dat soort additieven er graag in. Ik heb dan ook duidelijke voorkeuren op dit vlak en sommige combinaties zijn echt productiever dan andere....

Dit verschilt dus weldegelijk per water en het verdient de aanbeveling dit voor het jouwe uit te zoeken door een beetje te experimenteren. Zoals Klaas al aangeeft, kan dit heel lang duren, maar toch denk ik dat je vrij snel bepaalde inzichten gaat krijgen, die je in eerste instantie niet zou verwachten en dat ook op korte termijn.

Het beste is natuurlijk om maar één ingredient per keer te veranderen en zo veel mogelijk te vissen.

Ik vis iig niet graag naast iemand die zijn wateroplosbare zaakjes goed voor elkaar heeft...

groeten uut Dam

Mitsz
killian bruijne
Berichten: 553
Lid geworden op: 03-01-2006 00:43

04-02-2006 00:39

Hoi

Dit seizoen ga ik dat wateroplosbare vismeel ook maar eens proberen (samenevoegd met lt vismeel)

Verder heb ik vorig jaar al kennis maken met eeen goed werkende actractor, een ''prijzig'' maar goed werkend middel bleek. En wat zeker wel voor verbetering van mij vangen heeft gezorgd. Zoals dat ik met een goede vriend van me samen op een plateau zat te vissen. Zonder dat we t wisten hadden we iedere dag 1 kg van onze boilies gevoerd. En op de visdag kwamen we daar pas achter. Montages houden we allebij altijd simpel. Dus daar zat geen verschil in. Alleen aan t einde van t weekend had hij er 1 en ik 4.... daaarbij ook te weten 3 hoge 20ers en 1 van 30...

zal het dan toch werken?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

04-02-2006 00:52

Ik zeg nog niets, maar ik zou het ook leuk vinden, als er mensen zijn, die over dit onderwerp een duidelijke mening hebben en die ook uiten in dit topic.......

de oplossing zit 'm in de oplossing :D

Leuk he? en nu ga ik een schoonheidsslaapje houden, want de wekker gaat zo..... :D

welterusten.....
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-02-2006 06:33

Heel simpel Mitsz,

De zooi ligt er nog als er vis arriveert.

Of

de handel krijgt een werkelijke kans

of

lukt het eens een keer niet, ligt het niet gelijka aan...

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

04-02-2006 06:40

Goedemorgen Klaas,

moet je eens kijken hoe váák dat oplosbare wint in een situatie dat er gekozen kan worden.....maar dat viond jij allemaal maar niks he :D

Hebbie het DNA er ff afgewassen? :D

mvg Mitsz
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-02-2006 06:43

Wat vond ik niets Mitsz?

Vertrouwen aanvullinkje.

Nu vis ik met en voor mijn plezier. Als alles naar mijn zin is dus aas, materiaal, stek en weet ik veel, heb ik er vertrouwen in en dat vist veel prettiger.

Ik kan het niet bewijzen, maar voor mijn gevoel vang ik dan ook meer.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

04-02-2006 11:08

Sinds ik met wateroplosbare ingredienten vis en bollekes met aminol erin, vang ik meer dan mijn buurman die dat niet gebruikt.


Of het nu op een hard water is of een water waar nog niet zoveel hengeldruk is, de vangsten gaan hard vooruit.

We hebben het zelfs meegemaakt dat zodra de vis na een voercampagne kon kiezen tussen een bol met wateroplosbare ingredienten en aminol, en een bol zonder al deze toestanden de bol met de aminol en wateroplosbare ingredienten de enige bolw as die vis opleverede.

Vertrouwen of niet... Dat is niet de enige keer gebleken dat de vrije amino´s een ander naar huis visten.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-02-2006 11:12

Lijkt mij toch aardig voor de hand liggen dat de wateroplosbaarheid van de toevoegingen de voorwaarde is. Wat is nu de meerwaarde van een toevoeging als deze zich absoluut niet in het water kan verspreiden?

Groet, Kees
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

04-02-2006 14:48

Mitsz.. toen ik die bollen van jou had.. heb ik me de blubber gevangen op een dressuurput hier in de buurt. komt denk ik ook door jou toevoegingen zoals oa Aminol.

aangezien ik naast dit water ook weer een nieuw water ga bevissen die wel bevist word maar lang niet zo erg als dat dressuurputje zat ik te twijfelen of het echt zou helpen of niet..

maar om de concurrentie achter me te laten ga ik het toch proberen toe te passen.. en ook een gedeelte onbehandeld te laten om te kijken of het verschil maakt..

maar meer ervaringen zijn welkom..

Gr. Remko
Tino Leffering
Berichten: 68
Lid geworden op: 19-09-2002 02:00
Locatie: gelderland

04-02-2006 21:45

Mitsz

waaruit bestaat aminol.
Een karper vangen op de rivier is .............
killian bruijne
Berichten: 553
Lid geworden op: 03-01-2006 00:43

04-02-2006 21:50

Tino Leffering schreef:Mitsz

waaruit bestaat aminol.


nou je t zegt, dat wil ik ook wel is weten
Melvin Schoonenberg
Berichten: 210
Lid geworden op: 26-12-2005 14:51
Contacteer:

04-02-2006 21:57

Vraag ook gesteld alleen dan op topic Aminol.
Ze meoeten jou altijd hebben, he ! :wink:
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

04-02-2006 22:24

Kan ik wel beantwoorden hoor.....

Aminol is het ingekookte kookvocht van witte zeevissen, dat middels het toevoegen van enzymen is gehydroliseerd. Hierdoor ontstaan vrije aminozuren, waarvan een aantal een paar hittebestendig.

Salminol van zalm en Crayminol van kreeftachtigen.....

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

04-02-2006 22:26

Remko,

als je te maken hebt met concurrentie, dan is het zinvol een beetje scheutig te zijn met die handel.

Indien je alleen vist, wordt het al minder noodzakelijk...
'
mvg Mitsz
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

04-02-2006 22:35

Heb ik ook een vraagje
Salminol en aminol..beide erg zout v. smaak
Welke voor een zoete mix?
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

04-02-2006 22:46

Hahaaaaaaaaaaa..geen van beide dus :lol: :lol: :lol: :lol:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

04-02-2006 22:58

:D
corn streep liquer of zoiets dan?
Kees van der Herik
Berichten: 19
Lid geworden op: 04-02-2006 23:48
Locatie: Nederland

05-02-2006 00:06

Als aminol en andere goed wateroplosbare producten zo goed zijn lossen ze dus ook op in het kookwater van je boilies.
Betekent dus dat de buitenkant van je boilie al aminol vrij is voordat ie het viswater ook maar gezien heeft.
Word nog eens versterkt door de turbulentie in het kookwater en omdat kook water ook warmer is neemt het beter de wateroplosbare middelen op.
Vervolgens word de boilie gedroogd waardoor de buitenkant van de boilie zich mooi sluit en veel van zijn vocht verliest, vocht bederft snel dus dat moeten we niet hebben.
Boilie gaat dan te water, hoelang duurt het nu voordat onze zo kostbare wateroplosbare producten eigenlijk hun werk kunnen doen?

Lijkt mij dat er toch wat tijd verloren gaat voordat het vocht de boilie is binnen gedrongen om daad werkelijk onze wateroplosbare ingredienten te kunnen voorzien van water waarin zij kunnen oplossen.
Dan nog zit je met het probleem dat een gedroogde boilie juist water opzuigt en dus geen water vrij geeft, dit water waar de wateroplosbare ingredienten in zitten zullen zal toch eerst uit de boilie moeten voordat de wateroplosbare ingredienten hun lokkende werking kunnen doen.

Mitsz? enig idee?
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-02-2006 00:10

Mitz slaapt al ssstt......

Maaar..ik ben van plan om mijn boilies te gaan stomen op het werk (sstt...wederom 8) ) oftewel garen op een lage temperatuur van 80 graden . Nog niet eerder gedaan, dus ook nieuw voor mij.
scheelt denk ik weer met de oplosbaarheid :wink:
HB
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-02-2006 00:12

Euh..Kees van der Herik?..geintje zeker :o
Het moet niet gekker worden hierzo :D
H 8) B
Kees van der Herik
Berichten: 19
Lid geworden op: 04-02-2006 23:48
Locatie: Nederland

05-02-2006 00:14

Hoezo geintje?

Sorry maar die begrijp ik niet helemaal