Eddy Sterckx's nieuwe boek, geen eieren!


Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

06-02-2006 12:18

Nee, dat is Lorre!
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

06-02-2006 12:40

Wel vreemd dat Eddy's eierloze boilies al een paar keer ter discussie hebben gestaan maar over zijn manier van voeren zie ik niets terug.

Lezen we soms alleen wat we willen lezen of was het hoofdstuk over voeren soms te lang?

Eieren, eipoeder, eialbumine, whatever...
Hij heeft daar vertrouwen in, daar gaat het toch om?

Zou Nash z'n boilies soms ook met verse eieren maken? :roll:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

06-02-2006 13:11

Eus,

Ik heb het boek ook gekocht en nog niet echt gelezen dus weet niet precies erin staat.

maar iedereen heeft zijn eigen manier van vissen..
ik hoor dat in zijn boek de term Dumpen nog heilig is. hij voert inderdaad veel.. maar vangt naar mijn idee ook veel..

als je kijkt op wat voor wateren hij vist en hoeveel hij voert vind ik de verhouding nog wel normaal..
je moet van te voren gewoon goed nagaan hoe je er moet voeren en of er niet andere mensen voeren..

ik kan me voorstellen dat vele mensen die dit boek lezen en zijn tactieken zo overnemen en op hun thuiswater gaan uitproberen dat vele wateren een stukje ondieper zullen worden..

maar met een beetje relativeringsvermogen heb je het wel door dat je verkeerd bezig bent.

Gr. Remko
Gebruikersavatar
Koos Snijders
Berichten: 172
Lid geworden op: 07-01-2005 16:06

06-02-2006 18:27

Nee , gelatine heet dat .. hahahahahah .. voor eens en voor altijd ..
Geen gekook , smaakbehoudend , en kei en keihard .. dat is een bol zonder ei !
Ook nog eens makkelijk .. toch ?
Is trouwens bijna zo oud als ik in het gebruik als aas .

Salutations ..
Rene de vries

06-02-2006 19:10

ok.... als gelatine kan.... dan kan pectine ook wel!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

06-02-2006 19:33

Waarom zonder eieren? Vind het persoonlijk de grootste onzin! Want zou-
den de karpers dan niet gedresseerd kunnen raken op allerlei veel gebrui-
kte ingredienten in de boiliedraai wereld? Op tarwemeel, griesmeel en
polentabloem word nog zat karper gevangen. Dus... :roll:

Ik bedoel dit qua vang technisch, kan wel begrijpen dat een grote firma
niet met eieren wil werken, vanwege het gemak...

groetjes Benny
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

08-02-2006 10:14

Gister een testje gedraaid voor de gein, zonder enkele ei-achtige producten of gommen...

Bolletjes zijn mooi uitgehard en hetgeen ik gebruik heb liet zich ook goed gelden als binder...

:):):):)
marc rutgers
Berichten: 142
Lid geworden op: 04-04-2005 19:38
Locatie: gendt ( gelderland)

08-02-2006 10:44

kijk het is niet moeilijk
als je maar een beetje zoek heb je het zo

zoekt en gij zult vinden

en vergeet niet dat je door de quote van eddy
iedereen het er in 1 keer over heeft
en iedereen wil weten hoe of wat

dus...............
iedereen gaat dat boek halen
en hij heeft zijn centen weer

en zo is het met alles
Gebruikersavatar
dennis van selst
Berichten: 227
Lid geworden op: 15-10-2005 19:38
Locatie: veldhoven

08-02-2006 20:25

als je eipoeder gebruikt gaan je boilies niet zo gouw schimmelen
nie lulle maor bewaarzakke vulleh
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

08-02-2006 21:02

Johannesbroodmeel....wie heeft er ervaring mee in zijn mixen?

Je kunt er vloeibare koude en warme dranken dikker mee maken voor mensen die slikproblemen hebben.
Guido Ven broek
Berichten: 52
Lid geworden op: 29-08-2003 02:00
Locatie: Haarlem

08-02-2006 22:33

wacht en gij zult het weten. :-)

cut the crap er zijn alternatieven geloof me.

die nog gezonder en beter zijn ook.

nogmaals wacht en gij zal het weten.

Groetjes,
Guido
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

08-02-2006 22:38

KIJK MAMMA, ZONDER.....eieren!!! :lol:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

08-02-2006 23:05

goed, bedankt voor de serieuze reacties en helaas de minder serieuze reacties.

Het is zo, eieren of niet in de mix, de een zweert bij griesmeel, de ander laat het weg omdat hij gelooft dat de korreltjes de karper negatief beinvloed hebben. (maar mijn mening gaat de gries iets te ver) maar ze vangen allebei genoeg.

Killian, weet je waar het 'geheim' zit van de lichtgevende maiskorrel?
een karper kent een voerstek met mais, in vrijwel elk water.
fluo pop-ups zijn zogenaamd gemaakt om de visuele attractiviteit, vandaar de lichtgevende maiskorrel.
Maar er zitten wel flavours en sweetners in de pop-ups, waar wijt je de vangst aan als je er een vangt op een pop-up??
simpel; uitproberen, genoeg vangen en dan conclusies trekken.
je bent 15, ga me niet vertellen dat je alles al ontzettend uitvoerig hebt getest en dus mensen uitlachen omdat zij een (misschien) voorbarige conclusie trekken, test het eerst zelf uit.

ik ga met een paar vrienden/vissers bij elkaar zitten en dan gaan we eens uit dokteren hoe het anders kan, ik heb namelijk wel een vertrouwen opgebouwd in partikels, dan moet ik ook wat met alleen het vocht kunnen.
wat denk je van tijgernoot boilies, stukjes tijgernoot, slijm zit er in verwerkt, maar ook de basis dingen, en hij zal wel met ei aangemaakt zijn. wat nou als je dat niet doet, waar wijt je dan je vangst aan.
ook simpel; uitproberen. maak er een paar met ei en een paar zonder.
(met een paar bedoel ik paar kilo's )

goed, misschien laat ik jullie wel weten als ik wat bijzondere dingen tegenkom bij dit uittesten dit jaar.

mvg,

Jeroen
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
killian bruijne
Berichten: 553
Lid geworden op: 03-01-2006 00:43

08-02-2006 23:36

jeroen postma. schreef:
Killian, weet je waar het 'geheim' zit van de lichtgevende maiskorrel?
een karper kent een voerstek met mais, in vrijwel elk water.
fluo pop-ups zijn zogenaamd gemaakt om de visuele attractiviteit, vandaar de lichtgevende maiskorrel.
Maar er zitten wel flavours en sweetners in de pop-ups, waar wijt je de vangst aan als je er een vangt op een pop-up??
simpel; uitproberen, genoeg vangen en dan conclusies trekken.
je bent 15, ga me niet vertellen dat je alles al ontzettend uitvoerig hebt getest en dus mensen uitlachen omdat zij een (misschien) voorbarige conclusie trekken, test het eerst zelf uit.

goed, misschien laat ik jullie wel weten als ik wat bijzondere dingen tegenkom bij dit uittesten dit jaar.

mvg,

Jeroen


Ola. Allereest feliciteer ik je met je originaliteit. Je bent al de zoveelste die over mijn leeftijd begint. En daarom zou ik maar een mindere visser zijn :lol: ACH ja t zal wel...(lees mn onderschrift maar eens)

Ik heb die lichtgevende maiskorreltjes in mn handen gehad. echter roken ze nieteens naar mais. en om t nou in mn mond te steken om te proeven. euhm mij niet gezien) vervolgends ga je verder over t onderwerp boilie pop ups. effe voor de duidelijkheid. we hadden t over die licht gevende kernafval mais, toch?

nou ga jij wel leuk over boilie pop ups zitten praten en drijf je aardig af!

maaar waar ik mijn vangsten aan wijt als ik wat vang met een pop up... tja ik gebruik ze niet vaak. maar mocht ik ze gebruiken dan zouden ze dezelfde smaak hebben als mijn andere boilies.

echter houd ik er niet van om pop ups te gebruiken: waarom zou je niet gewon t zelfde vissen alsdat je voert?

groeten
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

09-02-2006 10:49

Het boekt legt hem geen windeieren.

gr H.K.
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

09-02-2006 13:51

Hey Kilian, toevallig heb ik laatst iets gelezen over het veel sneller krijgen van aanbeten op een fluo pop up, op een langdurig onderhouden voerplek van 'normale' knikkers, t.o.v. een liggende (voer)bol. In dat opzicht ga je op je bek met je theorie..... (kijk de laatste karperwereld er maar eens op na, of anders de rotary in De Karper van de KSN...)
Verder denk ik dat je eigenwijze geschreeuw je niet echt veel verder gaat brengen in je visserij maar ik wens je er toch veel plezier mee.
Met veel lezende, van alles oppikkende groet,

Daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
killian bruijne
Berichten: 553
Lid geworden op: 03-01-2006 00:43

09-02-2006 16:28

Daniel Takken schreef:Hey Kilian, toevallig heb ik laatst iets gelezen over het veel sneller krijgen van aanbeten op een fluo pop up, op een langdurig onderhouden voerplek van 'normale' knikkers, t.o.v. een liggende (voer)bol. In dat opzicht ga je op je bek met je theorie..... (kijk de laatste karperwereld er maar eens op na, of anders de rotary in De Karper van de KSN...)
Verder denk ik dat je eigenwijze geschreeuw je niet echt veel verder gaat brengen in je visserij maar ik wens je er toch veel plezier mee.
Met veel lezende, van alles oppikkende groet,

Daniel


dus omdat het bij iemand anders op een totaal ander water zo is, moet het ook zo bij mijn water zijn? :roll: dus waarom zou ik met mij theorie op mijn bek gaan? :-?

Mijn eigenwijze geschreeuw, ach ja t is maar hoe je t op moet vatten he. IK ben niet iemand die de meute achterna loopt. laat me dat duidelijk zijn!

groeten.
ik ben voeren
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

09-02-2006 18:12

De titel van het boek verraad alles, Het is mijn leven, het boek weerspiegelt Eddy zijn gedachtengangen en viswijzen. Geen wetmatigheden dus, maar zijn visie. Als hij nu de ervaring heeft dat een boilie zonder eieren hem meer vissen opleveren, zeker op de lange termijn. Wie kan hem dan tegenspreken, het is zijn ervaring. Of dit klopt voor elk water en ofdat er uberhaupt verschil merkbaar is op elk water is maar de vraag, dat is dus iets om wellicht op jouw water zelf te proberen. Maar dat een bol gedraaid met of zonder eieren verschil uitmaakt in het meer/minder vangen ben ook ik van overtuigd, anders zou ik nu niet met de bol vissen waar ik nu mee vis!!

Het boek is geschreven als levenswerk, omdat een boek binnen het karpervissen nog altijd het "hoogst bereikbare" is, een "bewijs" voor het nageslacht. Dit is ook de reden waarom Eddy zijn verhalen en visie op papier heeft gezet, dat hij daarmee natuurlijk ook nog wat verdient (mag ook wel als je er 2 jaar hard aan hebt gewerkt/geschreven.) en (on)bewust zijn bedrijf wat promoot moge duidelijk zijn. Bijna alle boeken zijn geschreven door commercieel gebonden karpervissers en daarin is dus ook vaak een verwijzing naar deze merken, niet meer dan normaal lijkt me... Maar de laatste twee punten waren voor hem echt niet de motivatie om dit boek te schrijven, daarvoor ken ik hem te goed!

Wel of geen Eieren

Er zijn deze winter al een aantal discussies over gevoerd, maar als vloeibare ei vervanger zijn er een aantal melen op de markt, veelal gemaakt van ei of andere dierlijke producten, die geschikt zijn om te gebruiken. Gommen, etc. zijn veel minder geschikt, puur omdat deze producten de boilie helemaal afsluiten (geen wateropname en dus ook geen attractor uitlekking) en omdat deze helemaal geen voeding voor de karper bevatten. Daardoor zijn de vangsten op deze producten vele malen slechter... Je zal het dus in het dierlijke moeten zoeken om vangsten te blijven behouden en dan kom je al snel bij eialumine of eipoeder terecht.

"Maar dat is toch ook gemaakt van ei, wat is dan het verschil?"

De melen worden volledig verhit en gemalen, eieren in de kern van de boilie niet voldoende om te stollen. Het verschil zit hem in het verhitten, tijdens het verhitten wordt het ei beter verteerbaar/opneembaar. Ook is vooral eialbumine onschadelijk ((rauwe) eieren zijn iig niet echt gezond voor de mens, cholesterol iig voor de bloedvaten, waarom zou cholesterol geen effect hebben op de karper). Door bijv. enkel met eialbumine te werken heb je geen cholesterol in je bal, dit zit namelijk allemaal in de dooier. Dit zou dus veel gezonder moeten zijn voor de karper (hersenspinsel, maar lijkt me logisch). De dooier bevat juist het cholesterol en de vetten die schadelijk kunnen zijn voor de karper in overmatige hoeveelheden (leververvetting en bloedvaten die dichtslippen), maar ook goede vitamines. Door te gaan combineren en wat te gaan spelen in verhoudingen heb je toch de voeding, maar niet een overbelasting van vetten en cholesterol. Daardoor zou die bal dus gezonder moeten zijn, zeker als deze in grotere hoeveelheden wordt aangeboden.

Iig is bovenstaande wel stof tot nadenken en met de hoeveelheden die er tegenwoordig worden gevoerd zeker belangrijke materie in mijn ogen. Want ik durf Eddy in het geval van het Kempisch best te geloven dat daar toendertijd vissen zijn overleden, mede door het overmatig gevoerd worden van eieren. Daarbij ook nog eens een hoge watertemperatuur, weinig zuurstof en zwakke vis.

Ach, bovenstaande is ook maar weer de visie van een simple ziel... :wink:
mvg

Bart van den Hurk
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

09-02-2006 18:19

killian, ik zal je kort nog even duidelijk iets uitleggen.

karper is een vis, vis moet eten, karper kent mais en herkent dit dus als voedsel, op een oude voerplek wil zo'n enkele maiskorrel nog wel eens genomen worden, lichtgevend of niet.

het is gewoon zo, je geeft in elke topic wel een reactie met wat je denkt, ik weet het, ik schrijf ook wel veel.
Alleen het is een beetje ervaring wat je nog mist, je hoeft absoluut niet de 'hele meute' achterna te lopen, doe ik ook absoluut niet.

maar als er iets nieuws in de 'wereld' komt en het mij redelijk interessant lijkt dan zal ik niet schromen om het uit te testen, maar misschien is dat persoonlijk, misschien vang ik er ook wel niks extra's door, jammer dan, heb het in ieder geval uitgeprobeerd.
pas dan kan ik er, na het eigenlijk een seizoen uitgeprobeerd te hebben over meepraten, anders zal ik proberen dat niet te doen.
als je een 5-tal jaren vist, en je hebt flink wat verschillende dingen uitgeprobeerd en je hebt het vissen eindelijk een beetje door, begint situaties in te kunnen schatten e.d., dan wordt alles wat duidelijker.

kijk het gewoon eerst een paar jaar aan, met verschillende dingen, voordat je allerlei dingen zomaar uit je toetsenbord gooit en zo alleenmaar verontwaardigde reacties krijgt.

nou zou ik graag geen geouwhoer meer zien over iets anders dan over het onderwerp waar het over ging namelijk: Boilies zonder eieren.

Bart,
bedankt voor je reactie, er zit inderdaad wat in, maar hoe zou je het anders aanpakken, zou je inderdaad 'sap' van partikels gebruiken, of gewoon water, maggi, wat maak je dervan?
ook dat wordt eerst uitproberen ofniet?
Mij lijkt theoretisch gezien het sap van partikels wel een killer, tenminste, er zit veel zetmeel in, suiker e.d. misschien, misschien ook niet.
ik zal er in ieder geval een paar kilo van draaien dit jaar.
ik laat het jullie wel weten...

met vriendelijke groet,

Jeroen Postma
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

09-02-2006 19:46

Bart,


Mag ik het niet met je eens zijn wat betreft jet dierlijke waarin 'we' het zouden moeten zoeken volgens jou?

"Je zal het dus in het dierlijke moeten zoeken om vangsten te blijven behouden en dan kom je al snel bij eialumine of eipoeder terecht."

Ik heb eergister een test gedraaid met een geheel ander natuurlijk product.
Iets wat weliswaar nit voor jan en allemaal te grijpen is en ook niet in de winkels te vinden is, maar een product wat je ook eerst moet mengen met water.

Het is niks dierlijks, maar een plantaardig product.
Nu, na 48 uur drogen zijn d ebollen goed uitgehard, maar de buitenlaag van de boilie is niet kurkdroog wat je bij eieren wel vaak hebt.
De boilies die ik gister in het water heb gelaten zijn van buiten wat zachter geworden, maar de binnenkant was nog redelijk hard...

De attractors kon je goed waarnemen in het glas, die lekken gewoon erg goed uit.

Er zit in mijn mix geen enkele gom, of geen enkel ei gerelateerd product...
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

10-02-2006 11:16

Het kan marijn,

Maar probeer hem maar tegen een bal met dierlijke eiwitproducten als binder (hoeft zeker geen ei te zijn) en ik verwacht dat laatstgenoemde het met grote voorsprong zal winnen, zeker op lange termijn...
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

10-02-2006 11:17

Kunnen we eens gan testen...
Gebruikersavatar
marc van den brink
Berichten: 204
Lid geworden op: 21-12-2004 22:11
Locatie: dordrecht

13-02-2006 21:31

volgens mij is het niet of zo miin mogelijk gebruik van ei in een boilie al een erg oud verhaal. ooit gestart door evert aalten. en zijn voedings theorie(programma)