Eddy Sterckx's nieuwe boek, geen eieren!


jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

03-02-2006 14:55

Goedendag medevissers.

ik heb deze week weer eens de karper ontvangen, na wat 'visvangende' artikelen te hebben gelezen sloeg ik de volgende pagina om.
wat nou bleek, Arnout Terlouw gaf commentaar op het boek van Eddy Sterckx, en nou las ik dat hij dus geen eieren gebruikt voor zijn boilies.
Ik heb het overwogen om het boek zelf te kopen maar vind 40 euro veel geld

Nou vist hij dus wel met (veel) boilies, maar wijt zijn vangsten aan het niet verwerken van eieren in de boilies, wat gooit hij er dan wel door?

Dát wil hij niet uit de doeken doen, logisch ook, maar ik ben benieuwd wat voor een vloeibaar iets dat wel niet is.

ik heb zelf zitten denken aan melk, water, maisvocht...

waarmee zou hij zijn boilies maken?
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

03-02-2006 15:03

Zoekt en gij zult vinden...
Er zullen niet veel mensen heel snel zeggen wat het is waarmee je je bollen kan maken zonder eieren.
Het is natuurlijk behoorlijk uniek, maar er zijn een aantal producten wat je kan gebruiken.

Denk aan eipoeders, aanmaken met bijvoorbeeld kookvocht van je partikels en dat mengen met de overige attractors.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

03-02-2006 15:55

Jeroen,

Ei poeder of ei albumine...
Als je ei poeder moet hebben hier in de buurt kom je stevig aan het zoeken, ei albumine is veel te duur.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

03-02-2006 22:51

ja daaf, kweethet.
stel dat ik vocht v.d. partikels ga gebruiken en/of maisvocht uit blik, hoe zou ik dan aan mijn percentage eiwitten komen.
eialbumine of eipoeder is ook uitharder/binder, mag niet meer dan 10% in geloof ik.
is Cédé een oplossing?

mvg,

Jeroen
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
killian bruijne
Berichten: 553
Lid geworden op: 03-01-2006 00:43

03-02-2006 22:59

je vangsten wijten aan boilies zonder ei, whahahahahaaahahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahahahhahhhahaa :lol:

een leuke boilie, de goede tijd op de goede plek, een montage die ok is en je vangt ze gewoon! :wink:

je aas aan de vangsten toe wijten OK maar je kan ook te ver gaan. je kan het beste aas van de hele wereld hebben, maar als je presentatie niet goed is, of je zit niet op de goede plek, of je bent er op de verkeerde tijd, of je montage is niet in orde dan vang je nog niets hoor!

dan kan je beter met een hele simpele boilie, met een goede mantage, op de juiste plek op de juiste tijd zitten en dna vang je em wel!

gegroet
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

03-02-2006 23:48

killian bruijne schreef:
dan kan je beter met een hele simpele boilie, met een goede mantage, op de juiste plek op de juiste tijd zitten en dna vang je em wel!

gegroet


je kan beter met een hele goede boilie, met een goede mantage, op de juiste plek op de juiste tijd zitten en dna vang je nog veel meer :wink: :P
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

03-02-2006 23:56

Juist Killian, zo is het en niet anders. Laat al die grappenmakers lekker kletsen en intressant doen met hun geheime ''wonderreceptjes''. Aas is inderdaad een zeer belangrijk aspect binnen de karpervisserij, maar dit soort kletspraat neem ik toch echt met een grote korrel zout. Ik hoef niet uit te leggen ( zoals Killian al deed ) dat karpervissen van zoveel meer factoren afhankelijk is, dat vangsten toekennen aan je aas wel heel kortzichtig is. Het is en blijft ten alle tijden een combinatie zoeken van alle facetten binnen je visserij. Ik maak mijn bollen lekker met een paar eitjes erin ( nog altijd het best verteerbare eiwit ) en ben zeer tevreden met mijn vangsten, dus voor mij geen mix zonder ei !
bert cuypers
Berichten: 35
Lid geworden op: 25-12-2004 19:07
Locatie: Diepenbeek (Limburg België)

04-02-2006 00:53

Ik vind het boek interessant, leest gemakkelijk maar vind toch dat hij regelmatig onrechtstreeks reclame maakt voor pro-line...
door de geen eieren is beter - eieren zijn schadelijk voor de vis...
laat me nie lachen
killian bruijne
Berichten: 553
Lid geworden op: 03-01-2006 00:43

04-02-2006 00:57

Remko Oude Elferink schreef:
killian bruijne schreef:
dan kan je beter met een hele simpele boilie, met een goede mantage, op de juiste plek op de juiste tijd zitten en dna vang je em wel!

gegroet


je kan beter met een hele goede boilie, met een goede mantage, op de juiste plek op de juiste tijd zitten en dna vang je nog veel meer :wink: :P



ja, maaar denk jij nou echt dat eeen boilie zonder ei beter vangt? :lol: de karper wereld is een en al list en bedrog, gelukkig niet bij alle winkeliers/aaasfabriekanten/materiaalfabriekanten. maar vaak word mensen echt van alles wijs gemaakt.

pietje gaat met een licht gevende maiskorrel vissen. die karper komt eraan en zuigt per ongeluk ook dat licht gevende maiskorreltje op. vis is zo aan t eten dat t em nieteens op valt. prik.. RUNNNnnnnn 40 ponds karper. mannetje schrijft een artikel voor kevin nash, solar of weet ik t. en iedereeen wandelt er weeeeer achteraan... :roll: :-?

groeten
Gebruikersavatar
Marco Kroez
Berichten: 207
Lid geworden op: 19-10-2005 11:00
Locatie: merkelbeek

04-02-2006 10:07

ik heb een keer en kant en klare mix gekocht waar geen eieren meer in hoefde. na het vochtig maken leek het net op nat zand. deze mix lag 5minuten later in de kliko.

om als vervanger van eiren ei-poeder te gaan gebruiken zie ik ook niet zitten. is het dan niet gewoon het zelfde?

een goede vervanger is vloeibare bindmiddel voor soepen en sauzen uit de horeca groothandel. of een smaak en geur loze saus.
ik heb bedie dingen nog niet geprobeerd en weet dus ook niet hoe het uithard maar dat kun je weer aanpassen met de mix.
als iemand het gaat probeeren hoor ik het graag
spiegeltje, spiegeltje van het waterland. ben jij de zwaarste op de kant?
Gebruikersavatar
bjorn larsen
Berichten: 36
Lid geworden op: 16-01-2006 17:23

04-02-2006 11:13

Hij gebruikt waarschijnlijk verschillende soorten bindende oliën, als bepaalde plantaardige olien worden verhit kunnen deze dezelfde bindende functie krijgen als ei. Denk aan hard frituurvet.
Het grote voordeel wat je hiermee bereikt is dat met de juiste verhoudingen je het eiwitgehalte in de bolie kunt drukken en er een beter zomer aas kan worden gemaakt. Ga eens experimenteren met olien van de bakkerij vandaan vraag naar RISSO CHEF of naar MUFFIN olie. Ik zeg niet dat het makkelijk is. Waarschijnlijk zal je de bolies moeten bakken in plaats van koken. Maar let op olie drijft dus teveel en jekrijgt alleen maar popup's
Nog even een kanttekening; ie albumiene of varianten daarop denk ik niet dat hij gebruikt(zieboven) ander zou hij gewoon wel eieren gebruiken.
Succes ermee
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-02-2006 11:17

Lijkt mij prima voor de attractie waarde die gestolde vetten. Er zijn genoeg eivervangers, heren. Ze hebben wel allemaal iets met ei te maken.

Maar niet zo lang geleden is hier uitvoerig over gediscussïeerd.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
bjorn larsen
Berichten: 36
Lid geworden op: 16-01-2006 17:23

04-02-2006 11:21

Killian, ik zou me maar eens verdiepen in voedingswaardeverhoudingen en eiwit en koolydraad behoeften gedurende de vier seizoenen. Dan zou je wel eens veel meer kunnen gaan vangen, en dat is geen lari waar iedereen achteraan loopt.
Niets afdoende aan je verhaal over die felgele kuntsmaiskorrel want over dat soort aas heb ik nou wel mn twijfel.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-02-2006 11:21

Hmmm nog wat extra gluten erbij en je hebt samen met die gestolde vetten en prima manteltje om je boilie.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
bjorn larsen
Berichten: 36
Lid geworden op: 16-01-2006 17:23

04-02-2006 11:27

We hebben het al lang niet meer gehad over wat karpers nou eigelijk lekker vinden en willen eten.
Ik vang al jaren de longen uit mijn lijf met duivenvoer.....ja je leest het goed gekookt duivenvoer....EN MENSEN WAT ZIT DAAR NOU IN!!!! niks geen ei, niks geen vet, niks geen kleurstof, niks geen liquid atractor. kom nou wij denken teveel over bolies terwijl duivenvoer in negen van de tien gevallen honderduizend keer beter is.
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

04-02-2006 13:20

Heren,

hij beweert dan wel dat hij geen eieren gebruikt, maar zegt hier niet mee dat hij geen eiproducten gebruikt. ik als bakker weet donders goed dat er meer is dan alleen dat verse eitje. En geloof me ik heb ook van al ,met van alles en nog wat boilies gedraait, en draai nu ook nog regelmatig boilies met verse eieren, maar ook wel een zonder !!!!!!!! lees goed tussen de regels door. De grote jongens en aas fabrikanten zullen toch nooit het achterste van hun tong laten zien. Dat kost ze namelijk hun brood.

Kortom doe gewoon waar je vertrouwen in hebt, want vertrouwen is nog steeds het beste aas, en is ook niet te koop! maar krijg je doot ervaringen en af en toe flink op je bek gaan.

succes

Mvg Michel
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

04-02-2006 13:25

bjorn larsen schreef:We hebben het al lang niet meer gehad over wat karpers nou eigelijk lekker vinden en willen eten.
Ik vang al jaren de longen uit mijn lijf met duivenvoer.....ja je leest het goed gekookt duivenvoer....EN MENSEN WAT ZIT DAAR NOU IN!!!! niks geen ei, niks geen vet, niks geen kleurstof, niks geen liquid atractor. kom nou wij denken teveel over bolies terwijl duivenvoer in negen van de tien gevallen honderduizend keer beter is.


Zo simpel is het ook, hier ben ik van overtuigd. Zelf neem ik altijd een ingredient wat door een ander al uitgewerkt is. Bijvoorbeeld hondenvoer, paardenmuesli e.d. Hier zitten alle voedingsstoffen reeds in en scheelt mij een boel geld en uitzoekwerk. Basismixje toevoegen voor binding en uitharding en klaar is kees. Ik vang er prima mee en is makkelijk aan te passen aan het seizoen, ik verander immers steeds maar 1 ingredient. Dus voor mij geen dips, flavours en dat soort rare fratsen.
Gebruikersavatar
Marco Kroez
Berichten: 207
Lid geworden op: 19-10-2005 11:00
Locatie: merkelbeek

04-02-2006 19:49

duivenvoer is een goed aas. maar probeer het eens op de maas te gebruiken en ook op de hair. karper vang je zeker maar volgens mij vang je ook veel witvis
spiegeltje, spiegeltje van het waterland. ben jij de zwaarste op de kant?
Gebruikersavatar
Bram Wijnhoven
Berichten: 228
Lid geworden op: 09-07-2005 21:10
Locatie: tussen voor en achtertuin
Contacteer:

05-02-2006 16:29

het boek van Eddy Sterckx is het geld zeker waard.
veel informatie over aas, stekeuze....noemaar op.
maar jah €40 blijf veel geld (wel 80 gulde jongens voor een boek)
je kan iemand anders bewonderen om zijn presaties, maar onderschat jezelf toch ook niet!
_________________________________
pb, 41pond schub schoon aan de haak!
frederik Van den Broeck
Berichten: 16
Lid geworden op: 18-10-2005 22:26
Locatie: Halle BE

06-02-2006 10:02

Ik moet altijd hard lachen als ik mensen hoor vertellen dat ze zonder eieren vissen in hun bollen, maar dan wel eipoeder gebruiken.
In mijn ogen is eipoeder en eieren precies hetzelfde.
Eipoeder is namelijk een volledig ei waar het vocht (water dus) uit is en men uiteindelijk poeder overhoud.
Later als we onze bollen gaan rollen doen we dus opnieuw water bij de mix, wat dus op hetzelfde neerkomt.
Qua smaak is er geen verschil tussen een ei en eipoeder met water erbij.
Waarom dan eipoeder gebruiken?
Ok, het is makkelijker om gewoon water bij de mix te doe ipv. eerst eieren te klutsen...
Maar dat is dan ook het enige voordeel.
Dacht ik....
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

06-02-2006 11:34

frederik Van den Broeck schreef:Ik moet altijd hard lachen als ik mensen hoor vertellen dat ze zonder eieren vissen in hun bollen, maar dan wel eipoeder gebruiken.
In mijn ogen is eipoeder en eieren precies hetzelfde.
Eipoeder is namelijk een volledig ei waar het vocht (water dus) uit is en men uiteindelijk poeder overhoud.
Later als we onze bollen gaan rollen doen we dus opnieuw water bij de mix, wat dus op hetzelfde neerkomt.
Qua smaak is er geen verschil tussen een ei en eipoeder met water erbij.
Waarom dan eipoeder gebruiken?
Ok, het is makkelijker om gewoon water bij de mix te doe ipv. eerst eieren te klutsen...
Maar dat is dan ook het enige voordeel.
Dacht ik....


Wat dacht je van iets anders wat vloeibaar is i.p.v. water bijv kook vocht van partikels?

Mvg Gerrit
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

06-02-2006 11:43

Er zijn meer producten waarmee je je boilie kan maken zonder verse eieren.

Dan heb je ook geen eipoeders nodig...
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-02-2006 12:01

kauwgom :D
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

06-02-2006 12:02

Fout Mitsz,
't is zonder kauw.. :roll:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-02-2006 12:15

kauw.....is dat niet een vogel?