droogtijd


Plaats reactie
hielke smink
Berichten: 3
Lid geworden op: 01-09-2002 02:00
Locatie: zaandam

05-09-2002 21:43

wie kan mij vertellen hoelang de boilie's moeten drogen als je ze gekookt hebt???

mvg hielke
richard van der veen
Berichten: 115
Lid geworden op: 15-08-2002 02:00
Locatie: groningen

05-09-2002 22:23

dat ligt aan je zelf hoe hard je de boilies wilt hebben maar twee dagen is een goede uitgangspunt. je kunt je boilies ook ongekookt drogen je krijgt ze dan niet zohard als de gekookte versie maar je hebt wel een totaal ander aas. veel succes
carpbusters groningen
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

06-09-2002 23:12

Dat verschilt heel erg, een birdfood of een andere groffe boilie barst open na 1 tot 2 dagen.

Meestal zijn de boilies na het koken een beetje stuiterbal-achtig. Dat veerkrachtige ( hardheid door de stollende werking van ei ) moet omgezet worden in hardheid door 'vochtarmheid':o :razz:

Ik denk dus ook een dag of 2 ( gemiddeld ) voldoende is.

Groetjes, Sjoerd
Martijn Schild

19-09-2002 09:02

Ik droog mijn boilies meestal maar +/- 15 uur. Ik vind ze dan hard genoeg. Eigenlijk zijn ze dan nog erg zacht, maar daar heb ik geen problemen mee. Hoe langer je ze droogt, hoe harder ze worden. Maar kijk wel uit anders beschimmelen ze :smile:
Jurjen Maathuis
Berichten: 9
Lid geworden op: 22-08-2002 02:00
Locatie: Veendam

23-09-2002 22:41

Ik heb voor het drogen van mijn boilies een droogkast gemaakt en laat de boilies hier twee weken in drogen op deze manier kan ik ze zeker een jaar bewaren in een niet luchtdichte zak (b.v. jutte zak).
Ze zijn dan wel kiehard maar ik vang er goed mee ,moet er wel eerst een gaatje in boren.
Wanneer je dit wilt proberen voeg dan wel iets meer tarwebloem (of vergelijkbaar) toe aan je mix omdat de boilies anders gaan scheuren tevens voeg ik ook nog wat olijfolie toe.
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

24-09-2002 00:28

24 uur de ventilator er op zetten (trekt het vocht er goed uit). Zorg ervoor dat de boilies niet op elkaar liggen, gebruik een bedspiraal of iets dergelijks. Daarna nog twee of drie dagen in een verwarmde ruimte laten liggen, weer zorgen dat de boilies niet op mekaar liggen. Als het goed is kun je nu de boilies tot wel een jaar bewaren.

Bart.
Karl van Bakel
Berichten: 21
Lid geworden op: 07-09-2002 02:00
Locatie: Deurne

24-09-2002 20:46

in karper 5 staat er een artikel over in.Daar staat in hoe korter je ze droogt hoe beter ze blijven ruiken in water. Omdat als je ze lang zou blijven drogen gaat er veel vocht uit en als je gaat vissen dan trekt er veel water in en dan krijg je de geur uit de bodem in je bolie. dus valt de bolie minder op. zo staat het in karper 5. Maar ik droog mijn bolies ongeveer 12 uur.Dan zijn ze nog best zacht maar dat maakt voor mij niet uit.
mvg karl
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

24-09-2002 22:41

Ik leg mijn boilie's na het koken & drogen met handdoek op van die bloempotjesbakken met kranten op de bodem. Het eerste vocht trekt in de kranten....de volgende morgen haal ik de kranten uit de bakken & droog ze nog een dag gewoon zo voordat ze de vriezer ingaan. Vorig jaar droogde ik ze alleen & had nog geen vriezer. Toch denk ik dat boilie's uit de vriezer beter zijn dan gedroogde boilie's.....door het vriezen gaat de celstructuur kapot & als ze ontdooien ruiken ze daarom ook verser...& zijn als het ware weer "vers van de pers"
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Plaats reactie