Bieten


Plaats reactie
hans kenis
Berichten: 81
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: Lummen (B)
Contacteer:

21-01-2006 23:29

Beste mensen,

ik zit met de vraag of bieten (voederbieten, suikerbieten en dergelijke) al dan niet bruikbaar zijn om een karper mee te verschalken. Ik dacht hierbij dan aan de vergelijking met het aardappelvissen van weleer.
Een biet een blokjes snijden en deze dan koken, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Een biet is wat vaster van structuur dan een aardappel en zou dan eventueel beter aan een hair te bevestigen moeten zijn, of ben ik daar mis in?
Schillen of niet schillen?
En hoe zit het met de voedingswaarde / gezondheidsrisico voor de karper?


Greetz,
Hans.
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

21-01-2006 23:56

Geen idee Hans,

Gewoon proberen, denk ik. Zo ga ik zelf komende week een handje tuinbonen uit de vriezer halen om eens mee te vissen. Eennmaal ontdooid lijkt me dat prachtig haakaas voor een maatje 8 of 6 onder de pen.

M'n gevoel zegt me dat gekookte rode biet (kleur, geur, smaak) het wel zou moeten doen. Maar dan wel op een hair, omdat ik denk dat je de haak niet zomaar door dat relatief dichte 'vlees' heenslaat, behalve als de biet zo gaar is dat ie van je haak af druipt... maar ook dat is een gevoel. probeer het uit en meld hier of via PB je ervaringen. Dan laat ik weten of die tuinboon voor mij werkt.

Groeten van Bert.
ff v==
hans kenis
Berichten: 81
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: Lummen (B)
Contacteer:

22-01-2006 00:07

Inderdaad Bert, gewoon proberen lijkt me de oplossing. Vind hier echter niks van terug op het net, vandaar dat ik hier mensen met ervaring zoek. Ik ben van plan er een voerplek op het kanaal mee op te starten vanaf volgende week. Ik ga er echter ook wat instant mee experimenteren op de vijver.

Resultaten zal ik hier posten.
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

22-01-2006 00:16

Klopt.

Ik heb het ook even geprobeerd, maar kwam via Google vooral veel recepten tegen. Combineert blijkbaar goed, karper en biet. Toch ben ik meer voor 'Catch & Release' :D

Succes!

Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-01-2006 08:17

Die tuinbonen werken wel Bert :D

dat met die voederbieten wil ik ook wel eens weten....volgens mij moet het nog een hardloper zijn ook....
patrick bruin
Berichten: 88
Lid geworden op: 04-02-2005 11:44
Locatie: den haag

22-01-2006 09:12

lees dit eens door,mischien heb je er wat aan.
staat wel het een en ander in over de voedings waarde e.d.
zag er geloof ik ook het een en ander over bieten tussen staan.

http://michmyer1.tripod.com/Voeding.htm
mvg.patrick
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-01-2006 12:45

Voedingswaarde zal mij in dit geval een biet zijn.
Ik ga ervan uit als het voor de mens gezond is kan het voor een karper niet schadelijk zijn.
Voedingswaarde voor een mens over te slaan naar een karper heeft weinig zin.
Om nog maar eens iets op de bietenwagen te gooien.
Vissen is een hobby, geen religie!
Sam Bos

22-01-2006 15:20

hahaha bietjes denk dat het wel werkt ze hebben een zoete smaak en alles ja dus waarom niet haha
Gebruikersavatar
stefan schoonen
Berichten: 238
Lid geworden op: 11-12-2005 16:38
Locatie: hoeven

22-01-2006 19:21

Ik heb een maand of twee terug met bieten gevist. Ik heb ze eerst geschildt en toen in blokjes gesneden ter grote van flinke maiskorrels. Toen een avond laten weken en de dag erna gekookt (drie kwartier). Ik had er veel vanillesuiker en kaneelstokjes en poeder bijgevoegd. ze bleven goed op de hair zitten! Heb er alleen niets op gevangen ,lag ook grotendeels aan het weer! (vorst -5 ,sneeuw enz.) Maar ik ga het van het voorjaar en van de zomer nog wel een keer proberen. Greetz stefan! :)
Plaats reactie