D.I.Y.L.T. Fishmeal.


Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

09-01-2006 13:04

LT vismeel is hot. Zo hot zelfs dat als er al een topic over is er uiterst geheimzinnig over gedaan wordt en er een hoop via PB gaat. In Nederland iig moeilijk tot niet verkrijgbaar. In de UK wel, maar zie het dan maar weer eens hier te krijgen.

Bij CCmoore heet het LT 94 fishmeal. Zou die 94 voor de temperatuur staan waarop het vismeel gemaakt wordt? En opeens gaat er iets broeien bij me.....

Ik heb een oven waarmee ik niet alleen een pizza op 220 graden warm kan maken, neen mijn oven kan vanaf 40 graden ingesteld worden.

Zou het dan niet mogelijk zijn om gewoon zelf vismeel te maken?Dat moet toch gewoon kunnen dan. Bv wijting. Schoonmaken, in stukken hakken en op 94 graden de oven in, wachten tot het droog is, malen en hup de boilie in.

Er liggen hier in de super zakken roodbaarsfilet. Roodbaarsmeel is geheimer dan LT vismeel. Gewoon zelf te maken?

Gamba's drogen, malen en hup het beste en verste garnalenmeel ooit.

Zalm.
Tonijn.

De mogenlijkheden lijken mij eindeloos.

En dan nu mijn vraag:

Zie ik niet iets gigantisch over het hoofd? Is het allemaal niet zo makkelijk als ik me voorstel?
iba born
Berichten: 153
Lid geworden op: 22-08-2003 02:00
Locatie: den haag

09-01-2006 13:22

verse gamba's!! ff vermalen en door de mix, een killer!
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

09-01-2006 13:28

Jop,

Waarom zou je die spullen op voorhand willen drogen? Een blender doet wonderen en is minder omslachtig! In bijna alle gevallen is het "verse" product altijd nog attractiever dan het gedroogde product, zo ook met vis. Alleen niet van de Appie Happie he, dan kan je er net zo goed karton in doen! Gewoon even naar de visafslag, man, ze zien die karpervissers daar al aankomen... :wink:
mvg

Bart van den Hurk
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

09-01-2006 14:29

Bart van den Hurk schreef:Jop,

Waarom zou je die spullen op voorhand willen drogen? Een blender doet wonderen en is minder omslachtig! In bijna alle gevallen is het "verse" product altijd nog attractiever dan het gedroogde product, zo ook met vis. Alleen niet van de Appie Happie he, dan kan je er net zo goed karton in doen! Gewoon even naar de visafslag, man, ze zien die karpervissers daar al aankomen... :wink:


Ok.

Maar waarom is er dan zo ongeloofelijk veel ophef over LT vismeel en Roodbaars meel?
Er is een topic geweest waar men voorstelt om het dan maar te gaan importeren, terwijl je blijkbaar ook gewoon een filetje kan blenden.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

09-01-2006 14:59

Goeie Jop,

Er worden wel degelijk (op sommige wateren) betere resultaten behaald met de beter wateroplosbare vismelen zoals LT. Gewoon omdat die spullen een betere attractie hebben (door de aminozuren en wateroplosbaarheid). Daartegenover staat dat het spul duurder is dan gewoon vismeel en dus ook je bol duurder wordt. Ga je met pure filet werken dan wordt je balletje nog vele malen duurder, aangezien je tegenwoordig geen visje meer koopt voor een paar euro de kilo... Tja, dan kan je ze zelf gaan vangen, maar dan ben je op een gegeven moment ook weer uitgevangen. De attractie van verse vis ligt in mijn ogen nog vele malen hoger (al bevatten die producten wel een vochtpercentage), maar is voor de boilie kostentechnisch in grote hoeveelheden onbetaalbaar...

Maar nog ff en we hebben geen vismeel meer, wordt momenteel al duurder en duurder ivm de leegvissing van de zeeen. Dan moeten we een ander alternatief hebben wat de karper eenzelfde voeding biedt, wellicht nog een veel interessanter onderwerp. Maar daar zijn ook genoeg visvoerfabrikanten (nog niet zo zeer hengelsport, maar wel consumptievis) die daar momenteel mee bezig zijn. Want in de visvoerindustrie is het nog altijd vismeel wat de klok slaat. Toch is het zo dat die kweekvissen geen voerconversie hebben van 1 op 1, dus er is meer gemalen vis nodig voor de kweek van nieuwe vis. Een visieuze cirkel waar we momenteel inzitten, die niet door kan gaan tot het bittere einde dacht ik zo.

Wat dan? Diermelen? Plantaardige eiwitten? Allemaal veel minder effectief dan het lichaamseigen eiwit dat in vismeel zit. Dus profiteer nu nog maar van de vangkracht van vismeel, wellicht dat we het in de toekomst met veel minder gevangen vis moeten stellen...
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

09-01-2006 15:21

Dat gaat wel meevallen Bart...

uiteraard wordt er op het moment veel onderzoek naar gedaan om een alternatief te zoeken voor vismeel en een aantal opties lijken te werken.
Combinaties van sojameel met een bepaald melkderivaat en een derde stof deden het erg goed. ook de combinatie van sojameel met het meel van een bepaalde kever had een erg hoog overlevingspercentage bij de jonge karpers.

Voorts zijn er diverse amfibien, waarvan de meelsoorten gelijkwaardige prestaties leverden aan die van vismeel, dus onze hoop is nog altijd niet vervlogen.

Het LT-vismeel is inderdaad wat lastig te vinden in NL, maar vanaf medio februari kun je het bestellen bij Waterland Baits via de nieuwe webshop, waar we nu aan werken. Voor een knaakkie de kilo. Valt toch wel mee met die prijzen?

een vriendelijke groet

Mitsz
Gebruikersavatar
Maarten Wilmink
Berichten: 172
Lid geworden op: 12-01-2004 18:59
Locatie: Weesp

09-01-2006 15:23

Ik heb een tijdje met gebroken hollandse garnalen door mijn boilies gevist, maar die gingen direct vanuit de vriezer in een blender. Dus zonder eerst te drogen. Werkte ook prima en is niet zo gek duur. 15 euro voor 10 kilo bij een visafslag. Je hebt er veel werk aan en de worsten laten zich maar lastig. Je ruikt ook gelijk dat je een goed aasje in handen hebt zal ik maar zeggen......Ben er na een half seizoen mee opgehouden, maar zeker niet omdat het slecht ving. Ik zal er wellicht nog weleens in bepaalde situaties naar teruggrijpen.

Mvg,
Maarten
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

09-01-2006 16:28

Mitsz,

Hoe lang het duurt weet natuurlijk niemand, maar vis voeren met vis zal een keer ophouden. Of ik dit in mijn leven nog mee zal maken is natuurlijk een tweede, momenteel lijkt het er niet op. Maar quota worden wel steeds strenger en de vraag blijft maar stijgen... Dat je over tientallen jaren praat moge duidelijk zijn he! Prijzen vallen nu nog wel mee, het duurder worden gaat ook niet dermate hard, maar het wordt wel steeds duurder. Op een gegeven moment zal er voor (de viskweek vooral) een omslagpunt komen waarbij het gewoon niet meer rendabel is om vis te voeren aan vis.
mvg

Bart van den Hurk
jacco noordermeer

09-01-2006 17:00

inkoop is nu al 8ct gestegen en zal vermoedelijk dit jaar nog een keer stijgen

volgens een grote visverwerkend bedrijf in denemarken
Chris Gabriele

09-01-2006 17:24

Er zijn al alternatieven voor vismeel die al volop gebruikt worden.
De prijzen van vismeel zullen inderdaad gaan stijgen.

LT vismeel wordt inderdaad niet veel gezien in hengelsportzaken.
Het is wel in Nederland en Belgie te verkrijgen en een paar hengelssport reuzen maken daar gebruik van.

Bart, jij gaat dat nog mee maken in je leven, ben ik van overtuigd.
Darko Zupanic
Berichten: 48
Lid geworden op: 04-09-2005 21:30
Locatie: Doesburg
Contacteer:

09-01-2006 17:28

Joop,

Ga na ’n betere visboer en koop droge kabeljauw. Lekker malen en klaar is Kees.
Droog kabeljauwmeel heeft een uitstekende aminozuurpatroon.
Een kilo kost 7.50 euro.
Groeten,

dARKO
Een medicijn die de gezondheid bevorderd is veel meer waard dan een medicijn die de ziekte moet genezen.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

09-01-2006 21:10

Gaan al die Brasems die we vangen nog ergens goed voor zijn 8) 8) 8) 8)
Nog voordeliger als stokvis ook..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

09-01-2006 21:44

Brasemmeel bestaat al :D

more, more, more.........
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

09-01-2006 21:46

LT vismeel is gewoon beter dan de standaard vismeel die je in je hengelsportzaken kan kopen. Deze is veelal verbrand en de eiwitstructuren zijn hierdoor aangetast.

De naam LT 94 komt voort uit het feit dat in 1994 de LT vismeel zijn intrede deed, vandaar de naam LT 94 (naar mijn weten)

Vismeel importeren is wel een optie, omdat je de prijs gewoon erg goed kan drukken, zo ook voor predigesed en andere vismeelsoorten, andeel is dat je een 1000 kilo per soort moet afnemen en dat eerst moet slijten...
daan ramakers
Berichten: 130
Lid geworden op: 17-12-2004 21:59
Locatie: turnhout

09-01-2006 22:00

op welke temperaturen word lt gedroogd marijn?

kan je me iets vertellen over het productieproces aub
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-01-2006 22:06

Marijn, mag ik even vragen van welke visoorten jouw LT vismeel afkomstig is?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-01-2006 22:09

Henk, brasem die aan de vismeelindustrie geleverd wordt brengt slecht 20 ct per kg op :lol:
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

09-01-2006 23:46

Ik hou het voorlopig wel bij een roodbaars filetje.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-01-2006 07:58

kabelu uit de vriezer das pas lage temp.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Daniel Legrand
Berichten: 459
Lid geworden op: 23-06-2004 10:17
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

10-01-2006 17:40

Best verkrijgbaar LT hoor alleen weten waar je het moet halen ! ;)
<Eclips Baitrange-Carpsounder Nederland-Atropa Benelux-Bush Boats Nederland-Carpwear Benelux>
Chris Gabriele

10-01-2006 18:34

Klopt Daniel,

Van Vis en Seafood Poeders,..bv Kabeljauw, Inktvis, , Zalm, Mossel, Krab, Kreeft, Garnaal, Wijting, Zeewier, Oester, Haai...tot Vis en Seafood Extracten, bv Zeewier, Mossel, Zalm, Haring, Makreel tot allerhande vismelen zijn te halen als je weet waar.

Als men iets anders wilt in het aas is er genoeg keus!
Gebruikersavatar
Daniel Legrand
Berichten: 459
Lid geworden op: 23-06-2004 10:17
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

10-01-2006 19:03

Hier een leuk voorbeeld ervan wat er te krijgen is, en ook nog in NL


Anchovy Fish Meal
Sardine Fish Meal
Jack Mackerel Fish Meal
Herring Fish Meal
Tuna Fish Meal
Salmon Fish Meal
Menhaden Fish Meal
Alaska White Fish Meal
Danish Fish Meal
Shrimp Shell Meal
Crab Shell Meal
Fish Bone
Krill Meal
Shark Cartilage

Gij die zoekt zal ook vinden ;)
<Eclips Baitrange-Carpsounder Nederland-Atropa Benelux-Bush Boats Nederland-Carpwear Benelux>
Darko Zupanic
Berichten: 48
Lid geworden op: 04-09-2005 21:30
Locatie: Doesburg
Contacteer:

10-01-2006 19:44

Daniël – Chris,

Hartelijk bedankt voor jullie samenwerking voor wat de problematiek “vismeel” betreft.
Zeer collegiaal.

dARKO
Een medicijn die de gezondheid bevorderd is veel meer waard dan een medicijn die de ziekte moet genezen.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-01-2006 21:16

Daniel, brasemmeel staat er niet bij :lol:
Heb ik een andere vraag aan Chris en Mitsz: het lijkt mij toe dat verse stukjes van met name de 'vette' vissoorten (zoals b.v. zalm, tonijn, sardines etc) in een boilie aardig wat aantrekkelijker zijn dan welke LT vismelen dan ook.
Hierbij ook dat de meeste vismelen natuurlijk geproduceerd worden uit het afval van de betreffende vissoorten...
Chris Gabriele

10-01-2006 23:40

Aart,

Ik gebruik geen LT vismelen op het moment.
Puur LT vismeel als vervanger van gewoon vismeel kan, maar is niet helemaal mijn ding.
Gewone vismeel kan behoorlijk goed zijn van specificatie.
Ik heb een specificatie die zich behoorlijk kan meten aan LT vismeel, alleen goedkoper.

De dieren groeien er goed op en het vismeel voldoet ook aan bepaalde eisen...het is gewoon mijn ding niet.

Er is zoveel te koop en dan gewoon vlakbij huis, maar wat is nu echt een aanwinst voor de visserij die ik beoefen?

Tonijn of sardines in blik...schijnt gevoelig goede resultaten op te leveren.


gr Chris.