Moet men tegenwoordig een aas expert zijn???


Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

04-01-2006 20:21

Ik vis 95% van de tijd instant, en gebruik bijna altijd ready mades. In mijn visserij is stek en timing dus belangrijk, al heb ik ook men favoriete readys natuurlijk. Snap soms dat geleuter over aas ook niet, vertrouwen vangt nu eenmaal. Ik ben wel van mening dat met goed onderhouden voerstekken het belangerijk is dat je verse ingredienten in je mix gebruikt, maar dit hoeft ook niet ingewikkeld te zijn. Een simpele mix hoeft zeker ook niet onder te doen voor een eigen "gecompliceerde" mix. Maar hierbij is de stek denk ik ook belangerijker dan het aas. Karpers zijn en blijven allesvreters tenslotte. In mijn visserij zijn rigs of beter gezegt "de laatste paar meter tot je haak" belangrijker, de vis die mijn haakaas oppikt "zou" eigenlijk altijd moeten hangen, wat natuurlijk ook niet waar is. Ik vis voornamelijk op dressuurwateren, en juist die "laatste paar meter" zijn hier het verschil tussen vangen en blanken.
Als ik misschien op wateren zou vissen waar je kan vooervoeren, zou ik er misschien anders tegenover staan.




mvg Maik
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

04-01-2006 20:49

En Jaa Benny, soms maken ik het veel te ingewikkeld..
Omdat ik met ingredieënten ga experimenteren die mij wel wat lijken gaat het soms wel wat ver, sla eerder de plank mis dan een voltreffer te hebben.
Maarja het bloed kruipt waar het niet gaan kan..Je bent bakker of je bent het niet.
En zoals ik al zei; het is een hobby binnen een hobby en ik kan me voorstellen dat het grondstoffen arsenaal voor een kok, slager of bakker vele malen groter is dan dit voor een postbode of automonteur zou kunnen zijn.

Ik ga er vanuit dat iets altijd beter kan..wel een vreemde eigenschap, maar het levert soms iets moois op.
Op m'n 19e was ik Ned Kampioen broodbakker, er deden bakkers mee die al langer in de bakkerij werkzaam waren dan ik aan leeftijd op de plank legde.. zegt veel, niet alles maar toch. :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
killian bruijne
Berichten: 553
Lid geworden op: 03-01-2006 00:43

04-01-2006 21:08

Harnold Kikkert schreef:
Rick Van Derks schreef:
killian bruijne schreef:Verstand van aas hebben belangrijk? mijn testst waren duidelijk, als ik zelf bollen maakte ving ik daarmee op dezelfde plek veel minder vissen dan met boilies van mitsz.
groeten
killian


En waaruit bestaat zo'n test dan? hoelang heb je gevoerd?


Een test bestaat niet allen uit voeren Rick!
Op welke plek(wordt aangegeven dat het dezelfde stek is).Was het jaargetijde anders? De hoeveelheid voer? Was de rig te kort of te lang?Tijdsbestek en de manier van voeren!
Kan het zoals Killian aangaf , nu werkelijk een verschil zitten tussen bepaalde aassoorten?
Zoveel vragen en zo weinig antwoorden. Maar we komen dichterbij...

Als ik met een bepaalde aassoort, in mijn geval boilies, niets of weinig vang en ik krijg wat anders in de handen gedrukt en vang dan wel meer, tja dan ga je (soms) toch eens denken van .....

gr Harnold


hmm,

vis tijd: de gehele zomer vakantie

visplek: vis alleen maar op dezelfde plek...


tja, met me eigen boilies vang ik ook wel goed veel vissen. maar toch op de 1 of andere manier vang ik met de boilies van mitsz meer dan met die van me zelf

achja, t is een testje. zelf gedaan. vertel het nu aan jullie. wat jullie ermee doen moeten jullie zelf weten :wink:

iig kan ik je wel vertellen, dat een goede vis plek ook heel veel mee weegt in je vangsten!

groetjes
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

04-01-2006 21:25

Harnold Kikkert schreef:
Rick Van Derks schreef:
killian bruijne schreef:Verstand van aas hebben belangrijk? mijn testst waren duidelijk, als ik zelf bollen maakte ving ik daarmee op dezelfde plek veel minder vissen dan met boilies van mitsz.
groeten
killian


En waaruit bestaat zo'n test dan? hoelang heb je gevoerd?


Een test bestaat niet allen uit voeren Rick!
Op welke plek(wordt aangegeven dat het dezelfde stek is).Was het jaargetijde anders? De hoeveelheid voer? Was de rig te kort of te lang?Tijdsbestek en de manier van voeren!
Kan het zoals Killian aangaf , nu werkelijk een verschil zitten tussen bepaalde aassoorten?
Zoveel vragen en zo weinig antwoorden. Maar we komen dichterbij...

Als ik met een bepaalde aassoort, in mijn geval boilies, niets of weinig vang en ik krijg wat anders in de handen gedrukt en vang dan wel meer, tja dan ga je (soms) toch eens denken van .....

gr Harnold



Harnold,


Het zijn 2 verschillende vragen.
Waaruit bestaat het?
Hoelang gevoerd om zulke conclusies te maken?

Op welke plek(wordt aangegeven dat het dezelfde stek is).Was het jaargetijde anders? De hoeveelheid voer? Was de rig te kort of te lang?Tijdsbestek en de manier van voeren!
En nee Harnold zo'n test bestaat niet alleen uit voeren..
Hoe groot is het bestand,rigs, aas,hoe wordt het aas gepresenteerd,weertypes,luchtdruk, hoe ben je aan het testen? 1 hengel dit en andere hengel dat?,stekkeuze, hoelang?,verschillende wateren? enz.
Je kunt uit zulke testen snel conlusies trekken als je wilt Harnold, maar of de conlusies ook waarheid bevatten valt soms te betwijfelen,moet jij toch weten.:D
Ene keer vang jij hier goed op,totdat het de nodige blanks oplevert is het dan nog steeds goed? Als je je voer voor de eerste keer uittest en je vangt gelijk, is het dan een goed voer?
Nee, Er komt wel meer bij kijken om uit te testen of jouw voer het dichtst bij de 1-3-5 mix zit qua vangsten :lol: hahaha
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

04-01-2006 21:35

Zoals de ene zijn intresses uitgaan naar materiaal,rigs,hengels,molens,fotografie en weet ik wat al niet meer gaat bij een ander de intresse uit naar aas,zover niks vreemds.

Ik zie hier mensen die geloven in goed aas,voor een ander zijn er andere belangrijkere dingen.
Maar net zoals de ene rig in een bepaalde situatie beter vangt zo doet aas dit ook.
Die ene bol kan net het verschil uit maken of je het gelooft of niet.

Zelf vind ik de rig in zoverre belangrijk dat ie echt goed moet functioneren zoals ie behoort te doen,als de karper mijn rig oppakt dan moet de rig hem haken en vast houden.

Verder probeer ik het op aas gebied,zoals Henk al aangaf zijn bepaalde beroepen een voordeel als je toevallig in aas gebied je ding zoekt.
Wat me wel opvalt is dat juist die mensen die een beroep hebben waar veel ingredienten en recepturen worden gebruikt voor voedsel hun intresses juist ook op het aas gebied hebben.
Toeval?

Er bestaan betere boilies die meer vis opleveren,alleen een wonder bol bestaat niet.

(nog niet 8) ,maar we komen dichter bij)

Uiteraard zou de opmerking tussen haakjes de doodsteek zijn voor de karpervisserij.
bart pieck
Berichten: 302
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: kampen
Contacteer:

04-01-2006 21:40

dit jaar ook maar weer eens een bol maken van ingredienten afkomstig van t werk inclusief wat producten die niet voor iedereen verkrijgbaar zijn wellicht geeft het verschil en anders niet
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

04-01-2006 22:01

Heren,

Alvast bedankt voor de reacties!
Ik doel op 't feit, dat een wonderbal mijn inziens niet bestaat. Wel dat er
bollen zijn die wat meer in hun mars hebben, mits ze op de juiste stek
worden gevist. Zo'n bol hoeft mij inziens niet ingewikkeld in elkaar te zit-
ten. Ook met weinig ingredienten en de wat meer algemene ingredienten,
kan men een prima bol in elkaar steken.
Ook weet ik duvels goed, dat bepaalde bollen b.v. meer schub of spiegel
opleveren, of dat b.v. bepaalde bollen met een bepaalde voedingswaarde
juist meer of minder grote vis opleveren; maar daar was deze topic mij
niet zo om te doen. Het gaat mij erom: Maken we het ons zelf soms niet
te ingewikkeld!
Een (klinkt misschien dom!?) voorbeeld: Men heeft een basis mix die
voornamelijk uit koolyhdraatrijke ingredienten bestaat, maar men komt
op een water waar een wat hoger eiwit gehalte gewenst is, dan gooid men
b.v. toch een klein percentage vismeel erbij om het eiwit gehalte op te
krikken? Of anders gezegt: Voldoen de klassieke ingredienten heden ten
dagen niet meer, aangezien er nu woorden als LT-vismeel of L-zero30 of hoe dat spul ook heet, de revue passeren?
Wat ik ook frappant vind, is dat ik regelmatig op bepaalde mensen naar
huis heb gevist, die met gerenomeerde FREEZER boilies of kant&klare
samengestelde mixen aan de gang waren. En dit gebeurde gewoon met een bol op basis van tarwegries, tarwemeel en polentabloem; ook op
langertermijn. Ik zeg dus niet, dat die merken niet deugen, maar wat ik wil zeggen: Er komt zoveel meer bij kijken,dan alleen aas. Wat dacht u van waterfeeling....? :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-01-2006 22:02

Eus,

Oké, je kun je er ook niet eens in verdiepen. Vergeefse moeite. Komt neer op suggestieve naamgeving die de lading niet hoeft te dekken. Hitsige verkooptechnieken uit het jaar kruik, die elke intelligentie bij de consument volkomen negeren. We lezen Red Salmon. De kleur is inderdaad rood. We ruiken aan de zak, verrek het ruikt naar vis. Robin Red, zalm, en verder? Zelfs wat je denkt dat het is blijft gissen.

Verse vis geeft trouwens nauwelijks geur af.

Expert zijn. Waarin dan?

Groet, Kees

Benny, zo te lezen ben jij gewoon één van de aasexperts. :D
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

04-01-2006 22:58

Benny,


Waar ga je vanuit?
Dressuur water of wateren waar geen dressuur heerst.
In het 2de geval, maak je het gecompliceerd of ben je graag wat aan het knutselen met je aas?

In mijn geval: gewoon gries/soja vangt prima, goed vertrouwen in, maar toch altijd wat aan het prutsen met het aas, beetje dit en dat erbij, uittesten enz. Maar altijd met vertrouwen.
Beetje Hobby in hobby.

Jij schrijft ook: Wel dat er
bollen zijn die wat meer in hun mars hebben, mits ze op de juiste stek
worden gevist.


Is dat niet met alle bollen zo dan?
Mits ze op de juiste stek worden gevist.

Citaat Jan Junge: Juiste tijd juiste plek, vooral juiste plek, Aardappel scoort ook. :D


Mvg Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

04-01-2006 23:21

Rick Van Derks schreef:Citaat Jan Junge: Juiste tijd juiste plek, vooral juiste plek, Aardappel scoort ook. :D


Mvg Rick


Testen ? Ja Rick je kan legio voorbeelden aanhalen om iets onderuit te halen , maar het is nu juist de clou om naar de oplossing te gaan zoeken, zodat we meer karper gaan vangen!

Ja, en Jan Junge zegt zoveel :wink:

Vraag maar eens aan je pa over het befaamde legoblokje.
Hoewel ik aanneem dat je dat verhaal al wel kent.

Is het niet zo dat wanneer alles goed is uitgewerkt: taktiek(voeren),peilen, stek,snoer, rig, boilie,vismaat , het juiste gevoel, er toe bijdraagt dat je hobby perfect is, en uiteindelijk de voldoening van het vangen van een karper.
Je hebt het allemaal en helemaal zelf gedaan...

gr Harnold
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

05-01-2006 00:03

Harnold,


Je hebt wel gelijk, alleen heeft het niks te maken met het testen van een boilie of hoever je moet gaan met je aas.
Je kunt de boel nog zo goed voor elkaar hebben en dan nog de boot missen.
Kijk maar is naar die Gnoes in Afrika, die beesten komen tijdens de trek verschillende velden tegen met gras maar toch trekken ze honderden kilometers naar dat ene stuk om daar te grazen.
Is met vissen net zo.
Sommige zaken kun je nou eenmaal niet naar je hand zetten. Is nou eenmaal zo. :wink:
Kijk is naar je kameraad, tijd gevoerd, 1 dag telaat, weg vis,waarheen? ja vraag het is :D
Dat maakt het natuurlijk ook leuk, altijd die uitdaging.
Daarom zal het KWO ook wel zo'n succes zijn. :lol:
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

05-01-2006 00:23

Rick,

Ook met een "mindere" bol, zul je op een goede stek vangen! Maar een
"betere" bol (hoeft dus niet ingewikkeld te zijn!) op de juiste stek, zal mis-
schien toch beter scoren...
Ik heb MINDERE en BETERE tussen aanhalingstekens gezet, want wat is
een betere of slechtere bol...!? Het is maar net wat voor aanvulling je er-
aan geeft.
O ja, vang met me simpele bol zowel op dressuur als op weinig beviste
wateren, dit zowel instant (mijn bollen zijn altijd op dezelfde basis!) als
op langertermijn. Rara...

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

05-01-2006 09:14

Rick Van Derks schreef:Harnold,


Je hebt wel gelijk, alleen heeft het niks te maken met het testen van een boilie of hoever je moet gaan met je aas.
Je kunt de boel nog zo goed voor elkaar hebben en dan nog de boot missen.
Kijk maar is naar die Gnoes in Afrika, die beesten komen tijdens de trek verschillende velden tegen met gras maar toch trekken ze honderden kilometers naar dat ene stuk om daar te grazen.
Is met vissen net zo.
Sommige zaken kun je nou eenmaal niet naar je hand zetten. Is nou eenmaal zo. :wink:
Kijk is naar je kameraad, tijd gevoerd, 1 dag telaat, weg vis,waarheen? ja vraag het is :D
Dat maakt het natuurlijk ook leuk, altijd die uitdaging.
Daarom zal het KWO ook wel zo'n succes zijn. :lol:


Ik blijf me altijd afvragen : hoe een boilie te testen?
Er spelen teveel toevalligheden een rol, maar als je op een bepaald moment iedereen naar huis vist, kan , ik zeg kan het zijn dat jeboilie van een betere kwaliteit en of samenstelliung is.
Vergelijk mij maar met een gnoe; ik kom onderweg ook vaak wat restaurants tegen, maar ik eet thuis!
Kijk een vis zal op een bepaald moment echt geen 4 dagen wachten tot jij je hengel moet gaan uitgooien.
Het is een vis en die zwemt nu eenmaal.
Als ik ga voeren en ik zie op bijv. dag 3 de karper liggen dan rij ik naar huis en haal mijn hengels op.
Ik denk nadat ik mijn maat dit toen verteld heb ook nooit meer zal wachten!

Benny van de Werfhorst schreef:Rick,

Ook met een "mindere" bol, zul je op een goede stek vangen! Maar een
"betere" bol (hoeft dus niet ingewikkeld te zijn!) op de juiste stek, zal mis-
schien toch beter scoren...
Ik heb MINDERE en BETERE tussen aanhalingstekens gezet, want wat is
een betere of slechtere bol...!? Het is maar net wat voor aanvulling je er-
aan geeft.
O ja, vang met me simpele bol zowel op dressuur als op weinig beviste
wateren, dit zowel instant (mijn bollen zijn altijd op dezelfde basis!) als
op langertermijn. Rara...

groetjes Benny


Dus Bennie geen MINDERE bol, misschien is je bol wel beter dan je denkt, en heb je gewoon weinig kaas gegeten van "aas"en heb je toevallig in al je onwetendheid een goede bol gemaakt :wink:

gr Harnold
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

05-01-2006 11:59

Harnold Kikkert schreef:
Vergelijk mij maar met een gnoe

gr Harnold


qua hoofd wel :D :lol:
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-01-2006 12:21

Vreemd hoe een topic kan lopen.
Ik begrijp uit de vraagstelling of de visser een expert moet zijn om zijn EIGEN aas te maken.
Vervolgens komen er reacties dat de min of meer commercieële boiliemakers verstand van aas moeten hebben.
De visser hoeft ze alleen maar te kopen, om dan dus met aas van een expert te vissen.

Dit zijn twee totaal andere zaken.

Compleet off-topic naar mijn idee.
Vandaar mijn vraag aan Killian, die vervolgens naar gewoonte door een leeftijdsgenoot beantwoordt/verdedigd wordt, het zgn aapjeseffect.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

05-01-2006 16:23

Douwe, je hoeft geen expert te zijn om je eigen aas te maken.
Simpel toch.

Kijk, je kan een potje voetballen maar je kunt ook proberen om beter te gaan schieten op de goal of een pass over een langere afstand te geven...ontwikkelen heet dat.

Geldt ook voor aas...

gr Harnold
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

05-01-2006 16:42

Harnold Kikkert schreef:Douwe, je hoeft geen expert te zijn om je eigen aas te maken.


Hier ga ik in mee. Het is maar net wat je zelf voor eisen aan je aas stelt. Ik vis zelf ook met het simpelste van het simpelste en vang er toch mijn vissen mee. Maar goed, dit geldt voor mij persoonlijk. Ik kan me goed voorstellen dat er personen zijn die veel dieper op de materie ingaan en gaan experimenteren met voedingswaardes, amino's en ga zo maar door. Maar dat is maar net hoe je met je hobby bezig bent.

Kortom: om eigen aas te maken volstaat een kant klaar receptje ook wel en hoef je echt geen expert te zijn. Het jezelf verdiepen in de werking en zin of onzin van ingredienten, geeft wel een extra dimensie aan de hobby karpervissen.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

06-01-2006 12:26

Harnold,

Misschien heb ik inderdaad een "BETERE" bol in elkaar gestoken...! :) :P
Wat m'n aas kennis voor de rest betreft: Ik weet best hoe ik een leuke
bol in elkaar moet steken en hoe ik ingredienten onderling op elkaar af
moet of kan stemmen, maar zoals ik al eerder zei: Ik gebruik gewoon de
wat meer algemenere ingredienten. Heb voor mezelf nooit de behoefte
gevoeld, om me helemaal in de aas materie te verdiepen, misschien was
dit een plus punt geweest, maar heb nooit wat te klagen gehad...

Tot slot: Voor de rest, heb ik bewondering voor de mensen die zich WEL
helemaal verdiepen in de aas materie! :wink:

groetjes Benny
luuk houtgraaf
Berichten: 616
Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
Locatie: zaanstad
Contacteer:

06-01-2006 12:38

benny,
ik ben ook geen aasexpert :oops: :lol:
qua bollen bouwen hou ik het gewoon simpel van de zomer vervang ik mijn sojabloem onvet in vet.
en qua flavours gebruik ik in de zomer gewoon een simpele basismix met vismeel en robin red.
en in het voorjaar en najaar word het een zoete boilie 8)
ik denk dat je beter meer tijd in voerstrategie, rigs, stekkeuze en bodemstructuur kunt steken
vr gr luuk
plassen zijn perfeckte viswateren,