zout


Plaats reactie
Chris Gabriele

05-01-2006 14:15

Hoi Bob,

Je zegt dat zout toevoeging het lekken 'leak off' van de boilie gunstig beinvloed.
Werkt zout voor jou gevoel als carrier voor bepaalde stoffen?

gr Chris.
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

05-01-2006 14:22

Ja.

Simpel te testen maak een boilie met zout en een mix zonder zout zet beide boilies apart in een glas water en beoordeel het verschil in verkleuring

mvg Bob
Chris Gabriele

05-01-2006 14:33

Ik snap wat je bedoeld Bob.
Glucose en andere wateroplosbare ingredienten zijn altijd drager van minuscule deeltjes tijdens uitlekken.

Doe je een boilie in een glas water dan gaat er een evenwicht plaats vinden en is na verloop van tijd het water net zo zout als de bol.
Geld ook met suiker.


gr Chris.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

05-01-2006 16:45

Het feit dat de biologen aangeven dat zout door de huid en kieuwen wordt opgenomen, verklaart waarschijnlijk dat de vissen van Loeb geen aasreactie vertoonden op het toegevoegde zout. Ze hoeven domweg niet te azen om het op te nemen.

Dat houd dan automatisch in dat de meerwaarde van zout dus ergens anders in zit. De mechanische werking, die Bob hier oppert, vind ik dan inderdaad de meest waarschijnlijke.....

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

05-01-2006 16:59

Misschien een beetje off-topic maar toch.

Is er iemand die weet of het Loebraport, of delen ervan, op het web zijn gepubliceerd? Ik heb al te vaak samanvattingen gelezen en wil nu het hele document weleens doorspitten.

Tevens vraag ik mij af welke gelijkwaardige/relevante onderzoeken er zijn gedaan en of daarover publicaties bekend zijn?

Shoot,

Martin
Chris Gabriele

05-01-2006 17:33

We gaan met zout uit van veronderstellingen.
Kan de vis de zoute smaak waarnemen als de bol geplet wordt?
Oke, het houdt je aas iets langer goed...dat is al een punt.


Mitsz, jij zegt:

Het feit dat de biologen aangeven dat zout door de huid en kieuwen wordt opgenomen, verklaart waarschijnlijk dat de vissen van Loeb geen aasreactie vertoonden op het toegevoegde zout. Ze hoeven domweg niet te azen om het op te nemen.

Je zegt: dan zit de meerwaarde dus ergens anders in.

Hoe moet ik het boven staande interpreteren Mitsz inkombinatie met wateroplosbare ingredienten?
Of gaan de wateroplosbare ingredienten die hij waar kan nemen alleen via de bek?

Neem aminol, er zijn maar enkele amino's die hij waarneemt, veel van de aminol naar mijn mening niet.

Eigenlijk zou je net als bepaalde mensen die amino's moeten gebruiken en de verhouding moeten kunnen vinden.

Niets mis met aminol en andere ingredienten, ik maak ook gebruik van enkele, net als zout.


gr Chris.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

05-01-2006 19:14

Chris,

het gaat hier over zout. Volgens Ogino, Lovell, Loeb en nog een paar kornuiten, is de toevoeging van zout in het dieet van een karper overbodig. Het wordt opgenomen door de kieuwen en huid.

Laten we dit als bewezen beschouwen dan maar......we moeten toch ergens vanuit gaan.

Wat doet zout dus in onze bol. Zoals je zelf al aangaf is deze materie allemaal te complex om te bevatten en zijn we dus genoodzaakt om uit te gaan van veronderstellingen. Als het even kan wel de meest logische.

Over de waarname van aminol en amino's in het algemeen is me bekend, dat er slechts enkele worden waargenomen, maar wat heeft die aminol nu te maken met het zout waar we het over hadden?

Aminol bevat overigens bakken zout, maar enfin.....

Maar goed...

Blijkbaar geef je hier zelf ook al weer de antwoorden op je vragen...

Wat heeft een vis aan zout in z'n voeding Chris?

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-01-2006 19:40

domme vraag :oops: ?

Ketjap manis bevat o.a veel zout en soya.
Ketjap is tevens gehydroleerd (correcte spelling?)
Nu lees ik dat aminol veel zout bevat
Lijkt ketjap manis enigzins op aminol?...heb nog nooit een flesje geroken of geproefd.
iets anders.
Mitz...ga jij naar de KSN meeting 10 januari (Rotterdam)
mvg
Hans
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-01-2006 19:55

Toch weer niet zo moeilijk?

Zout water heeft heel andere eigenschappen dan zoet water doordat daarin veel meer geladen deeltjes aanwezig zijn (Na+/Cl- ionen). Zout water zorgt voor oppervlakte spanning verlaging. Zou wel eens prettig kunnen zijn voor vloeistoffen die slecht oplosbaar zijn in water.

Groet, Kees
Willem Barnas

05-01-2006 20:16

Heren!

Nog een domme vraag dan maar:

"Wat hebben we aan al deze wetenschap van hierboven?"

Ik bedoel dus niet alleen (jo)uw posting Kees.

Hoe gaan we er in vredesnaam uitkomen zonder tienduizend Howard Loebs die allemaal verspreid door heel Nederland op diverse manieren allerlei onderzoeken in het wild gaan uitvoeren en daar vervolgens rapporten over gaan schrijven?

En dan?

Ajuus,
WB :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-01-2006 20:20

Dan gaan we in het Kotsdorperdiep aan de slag.

Groet, Kees
Willem Barnas

05-01-2006 20:23

Kees,

Interessert me niet, want dan ben ik al gekapt met vissen!

Groet'n,
WB :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-01-2006 20:24

Zei ik dat we gingen vissen dan? :roll:

Nou, ik kap er ook mee. We zij eruit meen ik.

Groet, Kees
Willem Barnas

05-01-2006 20:26

Nee Kees,

Dat zei je niet, dat suggereerde je.

Ik kom wel foto's maken.

Hiephoi,
WB :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-01-2006 20:29

Dat is mooi. Kan ik weer een kilo bagage thuis laten. :wink:

Tot dan, Kees
Willem Barnas

05-01-2006 20:33

Ja, nou wordt 'ie lekker!

Kees Ouwehand schreef:Dat is mooi. Kan ik weer een kilo bagage thuis laten. :wink:

Tot dan, Kees


Ik betaal al die films niet hoor!!!

Sjongejonge...
WB :wink:
Chris Gabriele

05-01-2006 20:50

Mitsz, jij schrijft:

het feit dat de biologen aangeven dat zout door de huid en kieuwen wordt opgenomen, verklaart waarschijnlijk dat de vissen van Loeb geen aasreactie vertoonden op het toegevoegde zout. Ze hoeven domweg niet te azen om het op te nemen.
Dat houd dan automatisch in dat de meerwaarde van zout dus ergens anders in zit. De mechanische werking, die Bob hier oppert, vind ik dan inderdaad de meest waarschijnlijke.....

Aldus jou schrijven:

Het gaat inderdaad over zout, maar ik trek je opmerking door mbt een discussie waar ik ook iets uit wil halen.

Als de het als carrier, de mechanische werking, zoals Bob oppert, de fuctie kan zijn trek ik dat door.
Zoals aminol ed, wateroplosbaar, drager voor andere stoffen om uit te lekken, wordt immers ook door kieuwen opgenomen.

Dat extra zout overbodig is in je aas als voeding voor de vis is langer bekend, flavours is ook geen extra aanvulling.
Ik heb ook nooit een predigested vis zien rond zwemmen als voer voor de karper.... :)
Gaat niet om het dieet van de karper, het gaat om verantwoord voer en vissen vangen.

Meestal schrijf je als reaktie op mijn schrijven dat ik de vragen zelf beantwoord en geef je een wedervraag.

Jou vraag, wat heeft een vis aan zout in de voeding:

Was meer benieuwd naar ervaringen van mensen die veel zout in hun aas doen.
Voeren zonder zout en als de bol zijn kracht verliest na een tijdje de zelfde bol introduceren met zout en of er dan weer kracht inzit.

Bovenstaande zijn mijn ervaringen en van enkele kennisen, maar zijn er meer mensen die zo gevist en gevoerd hebben?

Wat heeft de vis aan zout in zijn voeding, heel veel Mitsz,...alleen zit het al in de voeding die hij krijgt.
Wij overdoseren...goed, slecht......tja..

Je kan een boek openslaan over mineralen, eiwitten, amino's of carbonzuren.
De werking is belangrijk, reakties met elkaar.
Praktijk versus theorie....

Ik mis de bait talk een beetje in de discussies.
Praktijk praat en minder de voedingskundige aspecten ervan.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

05-01-2006 21:51

Chris,

nu heb je me nog geen antwoord gegeven. Iets dat ik van een man van jouw caliber wel had verwacht.

Ik wacht rustig af beste vent.

groetjes

Mitsz
Willem Barnas

05-01-2006 22:37

:-?

Ik proef meer dan zout...

Ajuus,
WB :wink:
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

05-01-2006 22:39

Heb jij ook maagsappen willem :D
Ik wel schijnt goed te zijn
Willem Barnas

05-01-2006 22:44

In een emmer ja...
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

05-01-2006 22:46

Ik zal ff een rapportje erop na lezen of dat wel goed is.....

Met horende groet Ruud
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-01-2006 22:46

Zout maakt meer kapot dan je lief is :D
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

05-01-2006 22:47

Ja het schijnt vocht vast te houden bij mensen vandaar buikwaterzucht??

:wink:
Willem Barnas

05-01-2006 22:53

***OFF TOPIC***

Chris,

Wat doet Natriumchloride met Waterstofchloride in een boilie van willekeurige samenstelling?

Alvast bedankt,
Willem :wink:

PS: Ruud, blijven opletten!