Iemand ervaring met gemalen tijgernoten in een bolliemix?


Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

28-12-2005 12:21

Ruud,
kun jij het specifieker uitleggen voordat je roept over huiswerk doen, dit scheelt een hoop werk en maakt het iets duidelijker.
de webiste van leveranciers van deze noten geeft mij niet echt een gedegen uitleg betreffende het issue.

het is gewoon duidelijk dat er bepaalde noten (amandelen) zijn die in geringe mate blauwzuur bevatten vanuit de oorsprong, dit blauwzuur komt vrij tijdens het verteren van het voedsel in het kanaal.
blauwzuur heeft een kookpunt van 26 graden celcius, wat zal in jou visie gebeuren als je deze noten kookt ?

mvg,
Peter

p.s al iets meer ontdekt en voor zover voor mij inzichtelijk zitten er geen giftige zaken in de tijgdernoot.
Laatst gewijzigd door peter postema op 28-12-2005 12:36, 2 keer totaal gewijzigd.
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

28-12-2005 12:22

Maar dan is de giftige stof nog geen blauwzuur in de pinda.

http://www.food-micro.nl/Toxinen/aflatoxine.htm
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
rik ligthart
Berichten: 231
Lid geworden op: 01-09-2005 22:02
Contacteer:

28-12-2005 12:28

marijn ham schreef:
Rik, jij schreef: Dat je de tijgernoten eerst moet koken is een verhaal uit het rijk der waarheden.

Dan heb jij niet helemaal begrepen hoe je tijgernoten moet breiden, je moet ze altijd koken!


marijn ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld, je zegt precies het zelfde als wat ik zeg. Ik zeg dat je ze altijd moet koken en daarna zeg jij je moet ze altijd koken. :roll:

Rik
CarpAngler
CarpHunter
CarpFighter
CarpCatcher
Carpreleaser
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

28-12-2005 13:00

Foutje,

Ik las rijk daar fabelen... :(

rik ligthart schreef:
marijn ham schreef:
Rik, jij schreef: Dat je de tijgernoten eerst moet koken is een verhaal uit het rijk der waarheden.

Dan heb jij niet helemaal begrepen hoe je tijgernoten moet breiden, je moet ze altijd koken!


marijn ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld, je zegt precies het zelfde als wat ik zeg. Ik zeg dat je ze altijd moet koken en daarna zeg jij je moet ze altijd koken. :roll:

Rik
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

28-12-2005 15:12

Beste Marijn,
ook voor jou hetzelfde verhaal, je bent zeer sterk overtuigd over het wel koken van de tijgernoten. Zou je dit kunnen onderbouwen ? Het verhaal blauwzuur is voor mij ontkracht de noten zijn noet giftig. De noten worden ook niet rauw als aaspresentatie aangeboden maar gemalen om er meel van te krijgen dus de factor spijsvertering valt voor mij af, ben alleen geen bioloog.

met benieuwde groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

28-12-2005 15:35

Peter de beste onderbouwing kan ik vinden is het feit dat de ongeweekte en ongekookte versie weinig aantrekkingskracht zou kunnen hebben.
Geweekt en gekookt komen bij diverse temperaturen en in diverse stadia van het weken suikers vrij die de noot net datgene geeft wat wij ook in de gewone tijgernoot zoeken.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

28-12-2005 15:41

Douwe, k`ist het nait loaten mejong :lol: :D
vroeg naar marijn`s onderbouwing, maar om even op je door te gaan.
ditzelfde effect kun je ook na die tijd creeeren op het moment van bereiden van je boilies. Als ik de site lees is 4 uur voldoende weektijd, je zou dit vooruit kunnnen doen.

groet,
P
It's not who you are, it's who you know.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

28-12-2005 16:01

Om de suikers vrij te krijgen zul je de cellen waar binnen de suiker is opgeslagen kapot moeten koken.
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

28-12-2005 16:15

even voor peter postma ,

peter het is geen noot maar een knol , zoiets als een aardappel zeg maar.

heb nog even gegoogled:

Aardamandel [Cyperus esculentus]

dinsdag 4 mei 2004 door wim



Naast de wortelknol is ook de wortelstengel eetbaar. De wortelstengel bevat een interessante olie, die voor olijfolie niet moet onderdoen qua kwaliteit. De voedingsindustrie is dus ook druk bezig deze plant aan te planten in de USA, Rusland, Spanje, italië...

De plant werd hier verspreid door de Arabieren, die vaak liever de wortelstengel dan de knol aten. Het is dan ook bij Marokkaanse kruideniers dat je ’t meeste kans hebt deze groente te vinden.

Er wordt ook meel van gemaakt, dat vooral in desserts gebuikt wordt, soms ter vervanging van gewone amandelen. Bij het oogsten van de knollen vormen de overgebleven stengels een hoogwaardig veevoer voor varkens uit de biologische veeteelt.

In Spanje wordt deze knol ondertussen ook maar in één regio meer geteeld. Men noemt de plant hier "chufa" en maakt er ook een melkdrank mee, de "horchata".

Je kan de knolletjes rauw eten, maar ook roosteren.

Naast 20 % olie bevat de plant tot 30 % zetmeel, 15 % suikers, 10 % eiwit en wat vitaminen.


gr. ruud
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

28-12-2005 16:17

Peter,

Waarom de noten eerst weken en koken voordat je ze gaat malen...
Prima, blauwzauur is ontkracht, was er heilig van overtuigd dat edezelfdemeuk in de tijgers zat als de pinda's, maar dit buiten beschouwing gelaten kook ik ze nog steeds voordat ik ze maal.
Waarom, een paar redenen:
- ze zijn wat zachter en dat is iets beter voor de mesjes in mijn blender
- De suikers komen na het weken en koken beter vrij
- De olie uit de noten komt beter vrij
- ongeweekt en ongekookt zijn ze voor mij gewoon veel minder aantrekkelijk.

Plus het feit dat ik het 1 keer geprobeerd heb (uit luiheid) om de noten zonder te koken, te malen en te laten drogen in mijn mix te verwerken.
Het gevolg was dat ik 20 kilo bollen kon weggooien, want na 2 dagen stond de schimmel op mijn boiiles, iets wat ik nog nooit eerder heb meegemaakt.
En niet eenj paar witte puntjes, maar gewoon groen!

Daarom de nootjes toch maar koken, drogen, malen en weer laten drogen.

Een proces wat best lang duurt, maar zeker de moeite waard is.
Instant heb ik er vooral in de zomermaanden heel goed op gescoord.

Groenten!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

28-12-2005 16:27

Marijn ik zou die visie op dat blauwzuur in pinda's ook maar eens overlezen.

Nogmaals dan maar, http://www.food-micro.nl/Toxinen/aflatoxine.htm

Tijgernoot geen noot maar een knol.
Pinda's geen noot maar een peulvrucht.
Straks is een boilie ook maar gewoon een bolletje deeg het moet niet gekker worden.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

28-12-2005 16:38

hier nog een linkje waar het in vermeld word dat je ze rauw kan eten

http://www.vreeken.nl/pdf/zaadgids2005/ ... en2005.pdf

hier laat ik het maar bij want marijn geeft toch niet toe dat ie er naast zit

kook overigens wel mijn noten als ik er zo mee wil vissen i.v.m. de vrijkomende suikers tevens zwellen dan de noten ook op door het kook proces.

gr. ruud
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

28-12-2005 16:50

-----------------
Laatst gewijzigd door peter postema op 28-12-2005 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
It's not who you are, it's who you know.
Theo Belt

28-12-2005 17:22

Marijd,

Durf het bijna niet te vragen: Welk recept gebruik je? Ok, ik zal een voorzet geven:

80% van de basismix (1/3 griesmeel, 1/3 tarwebloem, 1/3 maismeel) daarna 10% vismeel + 10% gemalen tijgernoten (gekweekt en gekookt) dit aangevuld met 5% kruiden +zout...geserveerd op een bedje van tijgernoten en je hebt een ware delicatesse :roll:

Iemand aanvullingen? ..Ik geloof die discussie over die giftige stoffen eigenlijk wel. Ik ben gezwicht voor het feit dat na het koken de olien en suikers vrijkomen..waar vriend karper zo dol op is...
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

28-12-2005 18:10

Dan lees jij niet goed.
Gaf toch toe dat de blauwzuur was ontkracht ;)

Toch weer wa geleerd vandaag...

Ruud Laros schreef:hier nog een linkje waar het in vermeld word dat je ze rauw kan eten

http://www.vreeken.nl/pdf/zaadgids2005/ ... en2005.pdf

hier laat ik het maar bij want marijn geeft toch niet toe dat ie er naast zit

kook overigens wel mijn noten als ik er zo mee wil vissen i.v.m. de vrijkomende suikers tevens zwellen dan de noten ook op door het kook proces.

gr. ruud
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

28-12-2005 18:12

60% basismix
15% gemalen tijgernoten
5% ei-albuminne
13% vismeel
2% zout
5% kerrie


Theo Belt schreef:Marijd,

Durf het bijna niet te vragen: Welk recept gebruik je? Ok, ik zal een voorzet geven:

80% van de basismix (1/3 griesmeel, 1/3 tarwebloem, 1/3 maismeel) daarna 10% vismeel + 10% gemalen tijgernoten (gekweekt en gekookt) dit aangevuld met 5% kruiden +zout...geserveerd op een bedje van tijgernoten en je hebt een ware delicatesse :roll:

Iemand aanvullingen? ..Ik geloof die discussie over die giftige stoffen eigenlijk wel. Ik ben gezwicht voor het feit dat na het koken de olien en suikers vrijkomen..waar vriend karper zo dol op is...
Laatst gewijzigd door marijn ham op 28-12-2005 18:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rik ligthart
Berichten: 231
Lid geworden op: 01-09-2005 22:02
Contacteer:

28-12-2005 18:20

Dat ei-albuminne is volgens mij vrij pijzig zou je daarvoor niet iets in de plaats doen bv de eierschalen crunchen dit zou volgens mij al voor wat versteviging werken en daarbij zijn die gemalen tijgernoten ook nog crunch effect :wink:

En als je het helemaal weglaat...word het dan echt slappe hap?

Rik
CarpAngler
CarpHunter
CarpFighter
CarpCatcher
Carpreleaser
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-12-2005 19:08

@ Peter.

Suiker kern kapot koken? Nee hoor. Door gisting komt er suiker vrij.

Niet deze dus:

http://utopia.knoware.nl/~wwitsel/main/ ... dida2.html

al beter:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gist

MVG


Klaas
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

28-12-2005 20:59

Ruud Laros schreef:even voor peter postema ,

peter het is geen noot maar een knol , zoiets als een aardappel zeg maar.

gr. ruud


Ruud,
Bedankt maar dat is me bekend, we hebben het over tijgernoot door mij voor de makkelijkheid noot genoemd. Veder vraag ik me nog steeds af wat er volgens jou gebeurt op het moment als je een noot kookt die wel blauwzuur bevat zoals amandelen, hierop heb ik nog geen antwoord kunnen lezen ?

als laatste ontkracht Marijn het al wel en geeft hij alleen aan waarom hij ze liever wel kookt met behulp van een duidelijk verhaal.

Marijn,
duidelijk kan me hier wel in vinden.

mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

28-12-2005 21:19

Hoi Klaas,

Mijn gegevens zijn al wat ouder dan Wikipedia, mijn leerboeken van 40 jaargeleden zijn met het oude papier meegegaan. Krijg je als je stopt met werken. De celwanden die de structuur bepalen van een tijgernoot zijn van cellulose als ik me goed herinner, maak je door deze te koken poreus hierdoor kan het vocht samen met de aanwezige suiker eruit.
Suiker kan je goed als conserveringmiddel gebruiken, echter ook onder goede omstandigheden fermentatie (gisting) opgang te brengen. Dat je door dit proces de meest vreemde stoffen kan ontwikkelen daar zullen we het wel over eens zijn. Het voorbeeld wat je aangeeft heeft dat ook betrekking op tijgernoten dacht het niet. Onze Henk te Maat (de wijsneus) op het gebied van voedingstoffen zal er wel duidelijkheid in kunnen brengen. Ga nu verder met mijn Borrel die gelukkig niet van tijgernoten gebrouwen is. Of bedoel je de tijgernoten van Calvé in Delft, de fabriek naast de grootste gist en spiritus brouwer van ons land staat. Ging je daar voor de afvoerpijp vissen wist mijn moeder wel waar ik geweest was.

Proost, :lol:

Peter
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-12-2005 22:37

Peter Otte schreef: Of bedoel je de tijgernoten van Calvé in Delft, de fabriek naast de grootste gist en spiritus brouwer van ons land staat. Ging je daar voor de afvoerpijp vissen wist mijn moeder wel waar ik geweest was.

Proost, :lol:

Peter

Daar schijn je nu ook niks meer te kunnen vangen :wink:
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

28-12-2005 22:42

Even een proefballonnetje he (niet meteen stukprikken zoals de meeste kabinetplannen...):

Als de kracht van de tijgernoot nu de olie en de suikers zijn, waarom zou je de rest van dat minder voedzame spul dan in je boilie verwerken? Je zal je bal niet met eieren moeten draaien, maar met bijv. eipoeder om onderstaande te bewerkstelligen. Vervang een deel van het water dat je toevoegd dan door die flessen tijgenoten slijm en tijgernoten olie. Heb het toegepast en werkte instant als een tierelier! Had toen ook nog wel dat tijgernotenmeel in de bal zitten (20%), daardoor viel de boilie na een a twee weken voeren stil (wat bij tijgernoten vaak ook het geval is, zeer wisselvallig, verwacht door het hoge zetmeel en lage eiwitpercentage...). Zou ik in de toekomst zo'n bal willen dan laat ik het tijgernotenmeel iig weg!!

En de creativiteit houdt niet op bij enkel tijgernotenslijm en olie... :wink:
mvg

Bart van den Hurk
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

28-12-2005 23:00

Bart,

gebruik je het tijgernootslijm dan op bijv. dezelfde manier als melasse bijvoorbeeld? Ik vind het namelijk niet eens zo'n slecht idee :) .

Groeten,
Stefan
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

28-12-2005 23:05

:wink: :wink:
mvg

Bart van den Hurk
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-12-2005 23:36

je zou er 15 euro een busje voor vragen.

Oh op blz ? van de dunne lijn vind je er nog zo 1 maar dan met ik meen maples.


MVG

Klaas