Iemand ervaring met gemalen tijgernoten in een bolliemix?


Theo Belt

29-12-2005 10:35

Heren, bedankt voor de toevoegingen,

Bovenstaande opemrkingen worden meegenomen in het vervaardigen van de boilies.

Dus geen eieren, maar eipoeder i.c.m. het vocht (lees slijm) van gekookte tijgernoten + evt. een tijgernotenolie

Dit toegevoegd aan een van bovengenoemde recepten en expirementeren maar...
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

29-12-2005 17:48

[quote="Ruud Laros"]
tijgernoten worden in arme landen gegeten als snoepjes .
tijgernoten nemen na 4 uur weken geen vocht meer op
deze worden na te zijn afgespoeld direct gegeten door de bevolking .
[/quote]

Even voor de duidelijkheid. Je tijgernoten alleen 4 uur weken is zwaar te kort!!! Wanneer een vis z'n buikje vol eet met deze noten dan is de kans aanwezig dat ie verstopt raakt. Het is bij een aantal vissen in het verleden al gebeurd, dus je bent gewaarschuwd.

Ze zetten namelijk echt nog wel uit na 4 uur weken. Gewoon een half uur koken en een dag weken, dan zit altijd goed.

mvg,
Kees
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

30-12-2005 11:18

kees ook jij krijgt van mij geen gelijk .

ga eerst maar eens goed informatie opzoeken over deze nootjes .

en lees de topic ook nog is door daar staat het al in vermeld.

gr. ruud
Gebruikersavatar
rik ligthart
Berichten: 231
Lid geworden op: 01-09-2005 22:02
Contacteer:

30-12-2005 11:22

Dus jij zegt dat als je ermee gaat vissen je ze hop 4uur maar hoeft te weken en dan gewoon koken...
Voor in de mix helemaal niets te doen, gewoon fijnmalen en klaar.

Had de berichten in deze topic paar dagen terug gelezen dus als ik het goed herrinning zij je dit zo'n beetje toch?

Xcuus als ik het fout heb.

Rik
CarpAngler
CarpHunter
CarpFighter
CarpCatcher
Carpreleaser
Melvin Schoonenberg
Berichten: 210
Lid geworden op: 26-12-2005 14:51
Contacteer:

30-12-2005 11:25

Eerst malen en dan weken ?
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

30-12-2005 11:39

Beste Ruud,
Kees refereert naar de tijgernoot als aasaanbieding, ik kan mij zeer goed voorstellen dat dit bij malen een ander verhaal is zoals besproken.

Of een ongekookte ongemalen tijgernoot bij een vis verstoppingen veroorzaakt weet ik niet, ik ben geen bioloog. Ben jij dit wel en kun jij dit dan gebasseerd op feiten ontkrachten ? ik weet wel dat de spijsvertering bij een vis afwijkt van die van de mens.

mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-12-2005 15:05

Ligt de vraag niet wat simpeler?
Wat is attractiever voor een karper een geweekte en gekookte tijgernoot of een ongeweekte en ongekookte tijgernoot?
Het meest attractieve aas zou je moeten malen dus kies eens uit.

Dan komt de vraag van de kans op verstoppingen, dit heeft ook te maken met de doorloopsnelheid van het aas.
Bovendien moet je de vraag stellen wil je de kans, hoe gering dan ook, lopen om een vis een verstopping te bezorgen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

30-12-2005 16:19

kees ,

ik heb heel veel info uitgewisselt met bedrijven zowel in spanje als in de usa die tijgernoten verbouwen
en deze ook verkopen zowel voor menselijke consumptie als voor onze visserij.

een tijgernoot neemt gewoonweg geen vocht meer op na 4 uur weken dat is gewoon een bewezen feit.
pas na het koken gaat een tijgernoot uitzetten en niet eerder.

alleen gooi jij 2 zaken door elkaar namelijk voedsel voor mensen en voor vissen.
als je alle info goed doorleest/navraagt over een tijgernoot blijkt dat je er gewoon mee zou kunnen vissen als ze alleen geweekt hebben.
het feit dat we dat niet doen is omdat ze gekookt veel meer atraktieve waarden hebben.

wil je overigens 100% rendement hebben wat smaak betreft zal je ze 12 uur moeten koken.
ik zal dat in ieder geval niet doen.
wat ik wel doet om dit enigzins te benaderen kook ik ze in een snelkook pan op 121 graden.
je hebt er dan ook geen omkijken naar want het kan niet overkoken in zo`n pan.
ik kook ze dan ongeveer een uurtje dat staat denk ik gekijk aan 4 uur gewoon koken.
als je dat doet zal je zien dat je een andere structuur heb dan een gewoon gekookte noot.
tevens staan ze dan al na 1 dag super dik in het slijm.

gr. ruud
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

30-12-2005 16:26

Ik heb het inderdaad over hele noten als aasaanbieding.

Je kan met linkjes strooien totdat je een ons weegt, maar dat kan nog steeds niet op tegen praktijkervaring. En de praktijk is dat tijgers echt nog wel uitzetten na 4 uur!!! Anderen hebben al mooie vissen dood zien gaan omdat deze verstopt raakten met onvoldoende geweekte tijgers. Wat als snoepjes bij een mens wordt gegeten is heel wat anders dan een vol darmstelsel.

Een vol darmstelsel met onvoldoende geweekte fijngekauwde tijgernoten is levensgevaarlijk voor een vis. Doordat de karper de tijgernoten fijnmaalt wordt het oppervlak van deze noten vergroot waardoor de spijsvertering effectiever verloopt. Echter er is ook een vergrootte oppervlakte aanwezig waarmee de tijgernoten met water in aanraking komen. Het uitzetten in de darm gaat dus veel sneller. Ook de binnenkant (dat wittige spul) neemt veel sneller water op dan de schil. En die binnenkant komt bloot te liggen na het kauwen, wat het uitzetten ook nog eens versnelt. Het gevolg is brugvorming in de darm en dus een verstopping!!!

Ruud ik hoop echt dat je je mening herziet op dit punt. Want een vis die vlak voor zijn dood ineens 38 weegt ipv 28 zielig om te zien. Om over het leed de vis niet te spreken.

mvg,
Kees
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-12-2005 16:30

Ruud, na het koken? Tijdens het koken wordt het volume in de pan al groter.
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

30-12-2005 17:00

klopt aart inderdaad tijdens het koken begint dit al

en kees onderbouw je antwoord dan is

waar haal jij deze wijsheid dan vandaan kom is met een bron.

ben benieuwd ?

herzie mijn standpunt overigens niet , heb hierboven al vermeld hoe ik aan al die info ben gekomen .

gr. ruud
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

30-12-2005 17:35

Wat een gedoeee!!!!???

Als je met noten wilt vissen ga je ze toch niet in je bol verwerken...
Ik heb het ook veel gedaan met pinda's..mooie vette notenbal werd het, ving er heel goed mee IN DE ZOMER!...
Maar weet je beste mensen;
Je vangt net zo veel (soms veeeeeellll meer) als je er gewoon lekker een rij pinda's of tijgers aan je hair hangt ipv bollen...
De bollen zullen de dikere vissen sneller selecteren hoor ik ze al roepen in koor (mode)... ja ja ja zal best... maar door dat olie rijke notengebeuren in je bolleke trek je hordes knollen... zijn ze dol op!!! ook die 25mm ballen hoor!
Ach op bepaalde wateren zal het beter zijn tijgermeel te verwerken in je bol... maar wat willen we nou? De kracht van tijgers in een bol?? Vis dan gewoon met tijgers!!! Of hang er een 22mm bol aan met boven en onder de bol een dikke tijgernoot, voeren met bollen en tijgers door elkaar, ver buiten je plek deze combi mieteren en je hebt een dikke vissen lokker..ach zo kunnen we nog wel even doorgaan...
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

30-12-2005 18:34

Ruud,

Ik onderbouw mijn antwoord vanuit de praktijk.

Kijk eens naar de tijgers die in potjes al een eeuwigheid te koop staan in de winkel. Deze zijn zowat zo rond als boilies, terwijl tijgers na een paar uur weken nog behoorlijk verschrompeld zijn. Als dat verschil geen vocht is weet ik het ook niet meer.

We kunnen eindeloos verder gaan met dit welles en nietes spelletje. Jij vindt 'dit' en ik 'dat'. Ik stel voor om het zo te laten en weer verder te gaan over tijgernootmeel in boilies.

mvg,
Kees
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-12-2005 18:39

Raymond, mogen 3 of 4 of 5 grote tijgers ook? :lol:
Melvin Schoonenberg
Berichten: 210
Lid geworden op: 26-12-2005 14:51
Contacteer:

30-12-2005 19:08

Stel voor om boilies uit te hollen en een hele tijger erin te proppen (tijgernootje van Duyvis) :roll: Mooi he wat is goe en wat is fout.
Happy New year !!!
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

30-12-2005 21:49

kees aan jou praktijk evaring hecht ik totaal geen waarde , zeker als je al een vergelijking maakt met nootjes uit potjes.
overigens zijn deze nootjes al rond van zichzelf .
dat zou jij toch moeten weten dan met je praktijk evaring.

en nu hou ik er echt over op.

even voor theo nog dit je kan dit tijgernootmeel inderdaad zo kopen ,wielco heeft het ook in zijn asortiment.
wil dit er nog aan toevoegen dat dit ook ongekookte gemalen noten zijn want ik heb hier al eens over gebeld naar wielco in het verleden.

gr. ruud
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

31-12-2005 00:41

Beste Ruud,
lees ik uit je antwoorden dat het dus in principe niet uitmaakt dat je de noot alleen geweekt als aas aan zou bieden aan de vis ?

zoals eerder gevraagd waar je helaas blijkbaar geen antwoord op wil of kunt geven of je er over heen hebt gelezen of je dit kunt onderbouwen.
Met onderbouwen bedoel ik dan ook specifiek op biologisch gebied en niet referend naar de leverancier. Zoals je zelf al vermeldt namelijk zitten er verschillen tussen mens en vis.

met nog steeds afvragende groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Theo Belt

31-12-2005 10:25

Mooi dat er naar 66 berichten toch even weer terug gekeken wordt naar het oorspronkelijke onderwerp...Mensen, bedankt voor jullie reacties. Ik ben een hoop wijzer geworden.

In de zomer zal ik een treugkoppeling verzorgen van de resultaten!!!

zo en nu is het klaar!!, beheerder sluiten deze topic!!!.Het hoogtepunt is bereikt en voordat dit onderwerp daalt naar de onderste regionen van dit geweldige forum, wil ik de eer aan mijzelf houden :wink:
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

31-12-2005 10:50

Theo,
waarom sluiten ben wel benieuwd naar het antwoord van Ruud namelijk.
Volgens mij zijn we niet beland in de onderster regionen maar krijgt de discussie een andere wending waar voor mij in ieder geval boeiend is.

Ruud heeft qua tijgernotenmeel zijn visie prima onderbouwt (ook al duurde het even :wink: ) ik vraag mij dan ook af hoe zijn onderbouwing in deze is qua spijsvertering bij de vis en of dit schadelijk is. Zoals ik het nu leest zegt hij van niet, zie dit graag onderbouwd op spijsverteringsgebied, dit verandert namelijk de visie op het bereiden en de bereidingstijd van tijgers.

mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

31-12-2005 11:00

peter ,

zou niet weten hoe een karper een ongekookte noot verteerd,
wellicht zijn er mensen hier op het board die dat wel weten.

wat ik wel weet is dat die noot niet nazwelt in de buik van de karper daar onze vriend niet in kokend water rondzwemt.

gr. ruud
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

01-01-2006 18:20

Ruud,
als 1ste natuurlijk een spetterend 2006 gewenst.
IK heb de vraag van de ongekookte tijgernoot :) toch eens neergelegd bij gerwin gerlach, ben benieuwd naar zijn antwoord.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

01-01-2006 22:37

peter voor voor jou ook een goed 2006 gewenst,

en wat gerwin er van vind horen we dan wel.

gr. ruud
Theo Belt

02-01-2006 12:02

En uiteraard wordt dit dan even mede gedeeld in deze topic?
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

02-01-2006 12:35

Jazeker Theo, je hebt een Pb.

gr Harnold
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

02-01-2006 12:41

Theo,
ofcourse

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.