BOILIES, WAT IS DE MEERWAARDE VAN MERK ………


Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

21-12-2005 20:37

Leuk om op KWO wat merk PIEP boilie aangaat reacties te krijgen van de heren uit de karperscène die verschillende andere merken uitdragen. Zit wel met de vraag met welke boilie van welke fabrikant moet of mag ik nu in zee gaan, wil me graag meten met jullie. Of wordt er teveel waarde aangehecht door boilie fabrikanten aan de invloed van aas op de karpervisserij, ga er wel van uit dat ze allemaal een fantastische bol maken.Heb al jaren drie uitgangspunten om aan mijn vissen te komen, als belangrijkste kennis, dan uren draaien, tot slot de boilie.

Om aan kennis te komen op welk water grote karper is gesignaleerd is je bewegen in de karperscène toch wel erg belangrijk.
In welke sector de vis zich bevindt in een bepaalt jaargetijden is dan ook mooi mee genomen.
In die kringen maak je het dan mee dat men elkaar op de stekken aflost. Daar ik nogal lui van aard ben leek een spiegelkarperproject wel leuk, afstanden afleggen hoef niet meer. Mijn maatje kan mooi de stekken bevoorraden.

Aan veel uren draaien aan de waterkant kom ik niet, mijn vrouw staat dit terecht niet toe de rede dat het nooit iets met mij zal worden! Moet het dan dus maar hebben van dat ene nachtje in de week. Dit in tegenstelling tot jongens uit de scène waar ik weinig (uitzonderingen daargelaten) van lees als het op uren draaien aankomt.

Dan komt in mijn volgorde het aas om de hoek kijken. De ballen van mijn eigen mix vangen lekker zo voelt het aan, wat is de meerwaarde van een bol van merk ……… in de visserij die ik beoefen. Om goed uit te proberen zal je een testprogramma moeten schrijven, mijn indruk is dat er door de heren fieldtester (wat een klote woord) nog veel zomaar iets gedaan wordt. Want het was toch zo dat kennis op de eerste plaats komt, dan uren, en tot slotte de boilie of heb ik het mis, graag een reactie.

m.vr.gr.
Peter

P.s. Rigs heb ik er niet bij gezet, een goed draai effect en een zeer scherpe haak moet voldoende zijn, het type haak speelt nog wel een rol waar ik hem wilt haken in de bek. Punten die vanzelfsprekend moeten zijn maar nog wel eens vergeten wordt. Wel een vermogen uitgeven aan boilies en de rest, maar op dit punt veelal de gierige Hollander uithangen.
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

21-12-2005 20:58

Hoi Peter,

Pas heb ik de oude rotary's doorgelezen, in Rotaryletter 1.8 heeft Hans Wols het over een opzet om boilies "echt" te testen.

Geen eenvoudige opgave, maar misschien is er nu wel behoefte aan een dergelijk vergelijkend onderzoek?

Jeroen
Willem Barnas

21-12-2005 23:52

Peter!

Vis met aas waar je je goed bij voelt en waar je écht vis mee vangt!

Laat je niet overspoelen door die "MANIC BAIT TSUNAMI" van de laatste tijd hier op het board. Trends veranderen, modes ook.

Ik loop al jaren in hetzelfde ouwe kloffie, heb wel wat nieuws en modieus geprobeerd, maar het beviel me niet. Het pastte niet, ik kon er niet lekker in bewegen zoals ik dat met mijn ouwe kloffie kon. Waren op zich goeie kleren hoor, gemaakt van mooie stoffen en zo, maar de maat klopte niet....
Om me heen zie ik iedereen meedriften, aanpassen en opvallen, ze onderscheiden zich, maar hadden net zo goed een uniform aan kunnen trekken, want uiteindelijk zien ze er allemaal hetzelfde uit. Af en toe kijken ze wat raar, zo van "Kijk die sloeber eens!", maar ik trek me daar niks van aan, want ik weet dat als ik me wil onderscheiden, ik helemaal niet mee hoef te gaan met al die trends en modes, dat doet namelijk iedereen.............

..........bovendien interesseert het me niet eens meer.........

Karpers zijn karpers, situaties zijn situaties 8)

Vang ze Peet,
Willem :wink:

PS: Was goed in Leerdam, met John ook en zo.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

22-12-2005 07:46

Wat me opvalt:

dit soort geneuzel heb je in een recordtijd een paar duizend hits en 100-en reacties.

Ik wil best een topic openen over het beehoud van visrechten. Als de opener begint met meer daan 200 woorden tekst is de resp[ons te verwaarlozen. Vraag je om hulp, wordt het pas echt triest.

En al dat commerciel gedoe? Laat ze verdorie de km's betalen van de vrijwilligers

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

22-12-2005 11:12

Willem,

Uit jou criptische reactie maak ik op dat het je geen bal uitmaakt welke readymade je er aan knoopt.

uiteindelijk zien ze er allemaal hetzelfde uit


Beetje simpel. :roll:

OFFTOPIC:

Laat ze verdorie de km's betalen van de vrijwilligers


Wie zijn ze?
Iemand die onbetaald werk doet betalen???

Hulp nodig Klaas :P
Willem Barnas

22-12-2005 11:22

Jeroen,

Voor mij doodsimpel ja...

Want er zijn maar twee soorten kant-en-klaren:

Categorie 1: TE DUUR - Voor de kiloprijs, maak ik 5 kilo
Categorie 2: "Van hetzelfde laken een pak"

Hoi,
WB :wink:
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

22-12-2005 12:13

Boilies draaien is nu eenmaal niet mijn hobby, verder heb ik er de ruimte en tijd niet voor. Maar dat is een andere discussie.

Aas blijft slechts een van de factoren die van belang zijn voor succes, maar wanneer je daar op inzoomt is de vraag of er verschil is tussen de verschillende merken boilies, dacht het dus wel.

Alleen hoe ga je een dure instant boilie vergelijken met een goedkope voerboilie? Zo zwart wit valt het dus niet te bezien.

Maak een afweging tussen prijs en kwaliteit ga lekker vissen!

Jeroen
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

22-12-2005 13:17

Ik denk dat een karper een boilie die alles bevat (voor zover mogelijk) wat hij in zijn dieet nodig heeft elke dag wel lust.
Maak jij een boilie die dat bevat en ga je daar mee voeren kan je de karper op de stek houden en dus vangen.
Ga je met boilie's van mindere voedingswaarde vissen dan gaan de karpers na een dag of 2 verder opzoek naar die voedingsstoffen die ze missen.(ik lust graag patat maar ook niet de hele week)
In de goedkopere readymade's zitten denk ik niet alle voedingselementen die er in zouden moeten zitten, misschien in de duurdere wel en is de kostprijs daardoor hoger.

Zelf draaien is in mijn ogen beter, voor de karper en voor de kosten.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

31-12-2005 07:05

de meerwaarde van een merk? Convenience.

Wat is de meerwaarde van uit eten gaan?

Het is domweg minder belastend.

"Zelf draaien is in mijn ogen beter, voor de karper en voor de kosten".

Nu heb je me heel nieuwsgierig gemaakt Marc. De kosten kan ik begrijpen, maar wat moet er dan in een boilie om gezond te zijn voor een karper?

Karpervriendelijke boilies......

mvg Mitsz
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

31-12-2005 08:39

Tja Mitsz, ook ik ben daar heel nieuwsgierig naar. Bovendien naar wat het dieet van een karper dan wel niet mag zijn.
Chris Gabriele

31-12-2005 09:24

Aart, daar vis je toch al mee?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

31-12-2005 12:28

Het gaat niet om mij Chris :lol:
Chris Gabriele

31-12-2005 13:35

het dieet van een karper is een ingewikkeld iets.

http://www.uoguelph.ca/fishnutrition/energetics.shtml

De activiteit van verteringsenzymen kent een optimumtemperatuur, wat wil zeggen dat de activiteit van het enzym afhangt van de heersende temperatuur. Bij de optimumtemperatuur zal het enzym het Het verband tussen temperatuur en enzymatische activiteit.

De activiteit van deze enzymen hangt rechtstreeks samen met het metabolisme van de vissen. Het metabolisme is afhankelijk van enzymatische processen. Zo hebben vissen onder de 15 °C moeite met het verteren van bepaalde vetten en onder de 10 °C werkt het spijsverteringssysteem vrijwel niet meer.

Ik denk dat het vrijwel onmogelijk is om het perfekte aas te maken voor ieder jaar getijde.

Sommigen vissen met een totaal voer, een soort compound noem ik het.
Volgensmij naar specificaties te zien denkt het redelijk de behoeftes en is een goede vanger.

Volgensmij moeten we het wat simpeler houden, gewoon vissen....
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

31-12-2005 13:46

Chris :

Daar heb je t goed:

Vaker gaan vissen is altijd beter dan n andere/ betere bol :P
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

01-01-2006 17:16

Vaker gaan vissen met een betere bol is wel wat lucratiever toch?

beste wensen voor het komende jaar Menno en Chris....

Voedingswaarde is het meest overschatte deel van de boilieproductie en tegelijkertijd de poort naar beter aas.

Geef mij maar een eenvoudige bal die uit de juiste ingredienten is samengesteld. De rest moet de visser doen.

Het heeft slechts gedeeltelijk zin je te verdiepen in het dieet van een karper. Helemaal als je overweegt, dat de karper -gedeeltelijk- door de mens is gecreeerd en daardoor een afwijkend voedselopname patroon zou hebben. Dit wordt geillustreerd door de vermeende verschillen in aasvoorkeur tussen spiegels en schubs.

Het maken van aas is een levenswerk, dat een zeer trage evolutie doorgaat en is daarbij een zeer persoonlijk iets. Het verschilt per water en situatie en vis....

groeten uit Amsterdam

Mitsz
Chris Gabriele

01-01-2006 21:03

Mitsz,


Je zegt voedingswaarde is het meest overschatte deel van de boilieproductie en tegelijkertijd de poort naar beter aas.

Goede voedingswaarde kan vis langer vasthouden op sommige wateren.
Daarnaast is het prettig om te weten dat er geen meuk in het water gaat.

Gewoon een verantwoorde bol zo samengesteld dat deze gewoon goed vangt.

Op zich kunnen we er moeilijk over doen, maar het is vaak simpeler dat het is.


gr Chris.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

01-01-2006 21:17

Hoi Chris,

wat is dan die goede voedingswaarde?

mvg Mitsz
Chris Gabriele

01-01-2006 22:51

Mitsz,

Ik ga persoonlijk als we over voedingswaarde praten op de voeding van de koi karper af.
Wil ik voedingswaarde die alles omvattend is ga ik het wiel niet 2x uitvinden.
De vraag is in hoeverre je ook echt zo dichtbij die specificatie van koi voer moet zitten?
Zelf wil ik gewoon goed verantwoord voer.
Een vismeel boilie met verse vismeel en redelijk onderbouwt met wat eieren of ei poeders brengt ook met langdurig voeren ook goed vis op de kant.

Het vervelende van dit soort discussies is dat je nooit het achterste van je tong (je eigen visie) kan laten zien zonder dat je mensen voor het hoofd stoot.
Ik hoop dat men dit ziet als men eigen visie die ik vertegenwoordig.

Goede voedingswaarde cq goede bol gerelateerd naar het te bevissen water,voer taktiek of instant vissen, is iets waar al jaren over gesproken wordt.
Het zijn 2 verschillende dingen en maakt het complex of juist heel simpel.

Persoonlijk vind ik veel producten een trend of om de karpervisser te vangen.

Er zijn veel producten die goed in voedingswaarde zijn zoals LT vismelen en predigested vismeel, mits ze weer in de juiste balans gebruikt worden.
De atraktie waarde staat dus nu los van de voedingswaarde, maar het kan dus hand in hand gaan.

Zelf zie ik het simpel en kies ik voor een compound wat zich al jaren bewijst, het bevat lt en predigested vismeel en de nodige vitamines.
Ik noem het een compound en je weet uiteraard over welk ik het heb.
Een compound wat alles bevat, voor de vis de nodige voedingswaarde en atractie waarde en geen geneuzel met allerhande losse vismelen om tot iets te komen.

Wil je veel vangen of de krenten uit de pap, er zijn zoveel wegen naar Rome volgensmij.

gr Chris.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

02-01-2006 05:11

Dat klopt Chris, maar een wijs mens zei ooit: Ik heb liever de kortste weg...

Koivoer dus.....wat zit daar dan in Chris? Waarom is koivoer zo goed om veel karper mee te vangen? Aardappel zal dan ook wel goed koivoer zijn......

Ik weet inderdaad over welk voer je het hebt en het is goed. De "pest" met dat soort samengestelde voertjes is, dat je dus nooit precies weet wat er in zit en het kan zomaar verschillen van samenstelling, zonder dat je het door hebt. Dat vind ik een nadeel. Het voordeel is, dat het spul dus inderdaad vangt als geen ander en dat is genoeg.

Dan nog de verhouding tussen de vismelen en het pre-digested...zou je me hierover aub wat meer willen vertellen? Ik zou niet graag de fout in gaan natuurlijk.....

En laat gerust het achterste van je tong zien...Het is tenslotte een discussieboard.

een vriendelijke groet

Mitsz
Chris Gabriele

02-01-2006 09:33

Hoi Mitsz,

Koi voer is een voer waarop koi karpers kunnen leven.
Met dit verschil dat deze totaal aangewezen zijn op het voer dat ze krijgen.

Waarom is koi voer zo goed om veel karper mee te vangen vraag je.
Ik had de voedingswaarde al los gekoppeld van atraktie waarde.
Voedingswaarde is fijn voor de lange termijn en daar heb je niet de specificaties nodig van koi voer zoals ik al stelde...gewoon vismeel ...

Over de korste weg gesproken, zoals een wijs mens ooit zei:

Je weet over welk voer ik het heb, dit is zo goed omdat het voedingswaarde bevat en wateroplosbare bestandsdelen, lees atraktoren.
LT vismeel, pre-digested vismeel, visolie, het ozo belangrijke vitamine E...eigenlijk alles.
De korste weg, 1 compound en je hebt vanalles wat.

Jij vind het de pest dat met dat soort samengestelde voertjes nooit precies weet wat erin zit en zomaar kan verschillen van samenstelling zonder dat je het door hebt.
Het zal nooit veel afwijken van de specificatie, maar minimaal afwijken kan.
Zoals ook met de vismelen en andere grondstoffen.

Het voordeel is dat het vangt als geen ander, vandaar dat ik de korste weg insla ;-)

Ook de korste weg met de verhouding tussen de vismelen en het pre-diges lijkt mij in het compound goed te zitten.
Het vangt als geen ander en wordt al jaren gebruikt en de ervaringen spreken voor zich.



gr Chris.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

02-01-2006 10:38

Nou...goed dan Chris,

ik zal je uit de brand helpen.

Het betreffende voer (zoals ik al zei, ik gebruik het graag), wordt geproduceerd om karper te laten groeien. Het is een opfokmeel voor o.a. karpers. Wel van eersteklas kwaliteit.

Het is dus geproduceerd om karpers te kweken en niet om koi in leven te houden. De toegevoegde attractors hebben als de doel de vissen gretig te houden en meer te doen eten dan ze daadwerkelijk nodig hebben. Uiteraard proberen ze er dan wel zoveel mogelijk in leven te houden, anders zullen de karperkwekerijen het voer niet meer kopen. Vandaar de toegevoegde vitamientjes.....

Het toeval wil, dat een hele goede vriend van me vlak om de hoek van dit bedrijf woont. Tot in den treure heeft hij geprobeerd het geheim van de receptuur te ontfutselen aan één van de medewerkers aldaar. Dit beroepsgeheim geven ze dus niet prijs en weet niemand wat er daadwerkelijk in zit.....

Als je dus echt koivoer wil gebruiken, dan moet je hier eens kijken....

http://www.nedkoi.nl

Hier vind je voer dat is samengesteld, om onze geliefde huisdieren lang en gezond te laten leven. Daar zit 'm dus het verschil en vandaar dat ik wat sceptisch ben ten opzichten van de termen "lange termijn" en "voedingswaarde".

Uiteraard geef ik zelf ook bakken met cash uit om een zo attractief mogelijk aas te maken, maar steeds vaker kom ik tot de conclusie, dat een ongezond aas simpelweg tien keer beter kan vangen, dan een "ideale " samenstelling.

In de tussentijd vervuilen we dit topic en wijken we af van het originele onderwerp van Peter. Hij vraagt wat de meerwaarde is van een merkbol. In eerdere reactie liet ik al doorschemeren, dat dit niet meer is dan gebruiksgemak.

Het zou dan ook fijn zijn, dat de heren die commentaar hebben op producenten van boilies vanwege de hoge prijs en hierdoor hun eigen bollen draaien, vanf heden ook overstappen op het bouwen van een eigen huis, auto en meubels....

Dan bespaar je pas écht een hoop geld.

Neem dan ook vooral eens contact op met Mecedes om hen mede te delen dat je voor 15% van de verkoopprijs zelf zo'n karretje in elkaar kunt zetten.

Dus...wat mij aangaat is de meerwaarde van een kant en klare boilie het feit, dat ze beschikbaar zijn voor mensen, die ze niet willen of kunnen draaien. Meer niet...... Gelukkig is dat geen schande toch?

Een fijne dag mannen.....

Mitsz

Ondertussen
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

02-01-2006 10:56

Mitsz,

de vehouding LT - predigested is dus niet vast te stellen in de mix?
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

02-01-2006 11:15

das wel jammer
of het erg is? Neuh

MVG

Klaas
Chris Gabriele

02-01-2006 12:04

Mitsz,

Je hoeft mij niet uit de brand te halen.
Ik wil geen koi voer gebruiken, heb ik ook niet gezegd.

Ik hou het allemaal simpel, gewoon vismeel met aminol (pre-digested vismeel), niet te veel geklooi of ik vis met het coumpound.
Trouvit is ook een soort compound, alleen geen Lt en pre-digested vismeel.
Jij vind het nadeel is dat met dat soort samengestelde voertjes niet weet wat er precies inzit, dat weten de mensen ook niet die freezers kopen.
Het moet vangen voor de mensen....dat doet het compound als geen anders zoals je zegt.

Dan ben je toch klaar mbt aas?

Overigens is het compound waar wij het over hebben niet als doel voor de karpers.
Ik omschrijf het vaag omdat ik anders op veel tenen trap.
Omschrijven en het doel van het compound en een specificatie lijkt mij geen oplossing voor het DB.

Dat de atractie waarde hoog is van dit product is wat het interessant maakt, de voedingswaarde is een extra voordeel.
Er zijn mensen die het tot geloof ik 60% gebruiken in hun mix.
Je kan los LT en pre-digested vismeel kopen, het kan dus ook in 1 geheel met behoorlijk goede verhoudingen.
Ik ben een aas freak, maar als het simpeler kan dan graag en ga het niet proberen beter te doen als dit zo goed is.
Er ligt nog zoveel open in het aas gebeuren dat ik daar liever in hobby dan dat ik op een punt blijf hangen.

Jij komt vaker tot de conclusie dat een ongezond aas simpel weg 10x beter kan vangen.
Wat is ongezond?

Terug naar deze topic...je steld dat de meerwaarde van een kant en klare boilie het feit, dat ze beschikbaar zijn voor mensen, die ze niet willen of kunnen draaien. Meer niet...... Gelukkig is dat geen schande toch?

Steeds meer komen er kant en klare boilies op de markt die mbt conserveren aan bepaalde normen voldoen.
Waar over nagedacht is en die werken volgens het GMP (good manufacturing practise) and IFS ( international food standard) guidelines.

Mijn werk bij Research & Development zorgt voor kennis waarmee ons bedrijf kan blijven concurreren en ook voor kosten beheersing.
Zo ook staan de Ready mades fabrikanten niet stil
De markt voor kant en klaar aas is al jaren volop positief in beweging.
Tuurlijk heeft een freezer nog bepaalde voordelen en voor anderen weer nadelen.
Ook het product waar wij het over hebben is ook in een kant en klaar bolletje verwerkt en onder een andere naam wordt het als ingredient aangeboden.

Ook de fabrikanten van freezers staan niet stil, met PL durf ik een eind weg te vissen...gezien de resultaten alhier.
Pillowbaits die een unieke vorm en vooral een uniek stoom proces heeft voor de Pillows....enzovoorts....
Zo heb jij je eigen unieke gedachten in een bal gestopt Mitsz en vangen doet hij ook!

Overigens ga ik deze discussie stoppen, je vraagd dingen waarvan je kennelijk het antwoord al op denkt te weten.
Ook heb ik een andere visie op het aas gebeuren.

Ik had graag het onstaan van een aasgroup gezien, zoals ik in het verleden had met wat Engelse lieden.
Je diept dan iets uit en blijft niet hangen op bepaalde onderwerpen, een gelijk behalen staat dan ook niet voorop.


mvg Chris Gabriele.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

02-01-2006 14:19

Chris,

mijn zegen heb je...... auf wiedersehen.