zijn eieren en soyameel negatief in een boliemix


Plaats reactie

is het gebruik van soyameel en eieren schadelijk in een boliemix voor de vissen en de vangsten

Peiling eindigde op 24-12-2005 21:03

nee deze producten hebben zich al meer dan eens bewezen
27
61%
mischien deze dingen zetten me aan het denken
13
30%
ja ik geloof dat de geur en smaak van eieren mee werken aan dressuur
1
2%
ja ik geloof dat de geur en smaak van eieren mee werken aan dressuur en dat een mix zonder soyameel zorgt voor meer vis op de kant
3
7%
 
Totaal aantal stemmen: 44
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

01-01-2006 14:53

Tja,

Als je het zo benadert zit je met 120 gram idd wel op de droge stof van 10 eieren per kg. Gekeken naar heel eipoeder dan, wanneer daar ook nog een hoger aandeel albumine bij zit zal de boilie zelfs nog wat taaier worden. Toch zit ik in "mijn" mix al snel op het dubbele aan toegevoegde eiermelen. Misschien is dit wel iets te veel aan de veilige kant, maar je kan er onder gooien wat je wilt. Hij bindt en draait ten allertijde!
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

01-01-2006 17:28

dan mag jij gerust eens een paar weken naast me komen vissen Bart.... :D

gelukkig nieuwjaar.

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
Jelle Dries
Berichten: 235
Lid geworden op: 02-05-2002 02:00
Locatie: Zoersel
Contacteer:

01-01-2006 20:26

kan je als binder en uitharder ook niet een gewoon meel of bloem gebruiken, omdat dit goedkoper is, of werkt dit niet zoe goed...
jacco noordermeer

01-01-2006 20:52

ik volg deze topic al een tijdje maar ik zie niemand die presies weet hoeveel droge stof een ei bevat = heel eipoeder
als ik het mij goed herinner bevat een ei 30%drogestof
dat is 15gr pdr voor 1 ei van 50 gr
ik zie ook dat mensen de poeder meerekenen in hun mix!?
dit zou toch extra op een kg mix gerekend moeten worden?
of zie ik dit nu helemaal verkeerd?

waarom zou je niet eerst de poeder mengen met je vocht en het dan toe voegen aan je mix zonder eipoeder
150 gr poeder met 350gr water maakt 10 eitjes van 50 gr

ik heb er geen ervaring mee maar vind het wel interesant :wink:
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

01-01-2006 21:11

tien eitjes van 50 gram leveren 400 gram struif op Jacco... Maar dat wist je natuurlijk al. :D

Het heeft weinig zin hier een definitieve berekening over te maken, omdat eipoeders onderling nogal verschillen in kwaliteit. Aan deze fluctuerende kwaliteit, is de bindende kwaliteit van het product direct gerelateerd. Dit maakt dat je soms genoeg hebt aan 120 gram eipoeder en de volgende keer weer een hoop meer......

mvg Mitsz
ronny geens
Berichten: 174
Lid geworden op: 18-08-2003 02:00
Locatie: beverlo

01-01-2006 21:27

Het heeft weinig zin hier een definitieve berekening over te maken, omdat eipoeders onderling nogal verschillen in kwaliteit. Aan deze fluctuerende kwaliteit, is de bindende kwaliteit van het product direct gerelateerd. Dit maakt dat je soms genoeg hebt aan 120 gram eipoeder en de volgende keer weer een hoop meer......

mvg Mitsz[/quote]

Heb nog niet meegemaakt als er kwaliteitsverschil op zit ! Maar mss heb je het bij verschillende fabrieken aangekocht en dan kan er inderdaad verschil op zitten Maar het zou me toch heel hard verbazen als het uit dezelfde fabriek komt.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

01-01-2006 21:31

Beste Ronny,

Over fabrieken heb ik het toch niet gehad?

Zou eipoeder dan het enige product op aarde zijn, dat niet onderhevig is aan kwaliteitsschommelingen?

mvg Mitsz
ronny geens
Berichten: 174
Lid geworden op: 18-08-2003 02:00
Locatie: beverlo

01-01-2006 22:08

Nee je had het niet over fabrieken maar denk dat jij je producten niet in de viswinkel koopt he :lol: En er zullen inderdaad wel zeer kleine kwaliteitsschommelingen zijn maar toch niet in de mate die jij laat uitschijnen.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

01-01-2006 22:09

als jij dat vind, dan is dat zo......

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-01-2006 22:22

Poeh, zou ik niet zomaar vanuit gaan. Er is nogal een verschil tussen tafeleieren en eiproducten zoals eipoeders. Aan de eerste worden hoge eisen gesteld omdat ze onbewerkt op de markt worden gebracht. Eipoeders zijn gepasteuriseerd en leveren geen salmonellagevaar op. Overigens is het vochtgehalte van poeders afhankelijk van de omstandigheden. Poeders zijn hygroscopisch en trekken vocht aan. Poeders kun je exporteren, maar ook importeren. Zal dus niet vanzelfsprekend van dezelfde fabriek komen. Eén ding kun je zeker van zijn. Zullen niet per definitie scharrelkippen zijn waar de eieren van gebruikt worden.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

01-01-2006 23:11

Jacco

Heb jij wel eens eipoeder met water gemengd,volgens mij nog nooit ( dit gaf je al aan), dan moet je weten dat dit gaat klonten als een gek.

Kunt het beter door de mix mengen, werkt veel makkelijker.

En kwaliteit draait om alles, vertel dit alleen de fabrieken maar eens, komt regelmatig voor dat produkten in puurheid nog wel eens verschillen.


Hier wordt je wel eens helemaal gestoord van!
Gebruikersavatar
hans van keijzerswaard
Berichten: 52
Lid geworden op: 24-02-2002 01:00
Locatie: vught
Contacteer:

02-01-2006 03:06

Betreffende Eiwit poeder, dit komt toch echt in vele varianten uit de fabriek. Er is dus wel degelijk verschil in binding. Het eiwitpoeder wat wordt gebruik in de visserij hoeft eigenlijk maar aan weinig eisen te voldoen behalve dan dat het bindt. Ga je voor echt vers top kwaliteit eiwit poeder zullen de meeste visser op dit forum wel afhaken, omdat dit door een langdurig bewerkingsprocess, en zeer strenge kwaliteitscontrole normaal gezien erg aan de prijs is(dit ook niet noodzakelijk is).
Het gevolg is zoals ronnie al aangeeft dat er in de hengelsport vaak patijen worden opgekocht en dat het type, kwaliteit nogal wel eens kan verschillen. Dat is natuurlijk wel jammer, maar als het om je aas gaat is het natuurlijk altijd belangrijk dat je weet wat je koopt, en als je ergens tevreden over bent, hetzelfde blijven gebruiken.

Voor de aanvulling is het type ei-wit PF11 het meest geschikt om in boilies te verwerken, en zou je met zo'n 60-80 gram toch wel het meeste aan elkaar moeten kunnen binden.......

Groeten, en nog de beste wensen.....

Hans.
Chris Gabriele

02-01-2006 08:56

Hoi Hans,

Klopt als een bus wat je schrijft.
Ons bedrijf heeft ook Eiwit poeder in huis gehad en was van een konstante kwaliteit mbt eigenschappen en voldeed altijd aan de normen van de specificaties.

Alleen de prijs...

gr Chris.


ps. de beste wensen en we komen elkaar nog wel eens tegen.
jacco noordermeer

02-01-2006 15:42

ray ik heb wel met eipoeder gewerkt in de bakkerij
maar idd het klontert eerst
maar na 10 minuten wellen kan je het prima mengen
net als eialbumine overigens dat word veel gebruikt in deze brance voor schuim
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

02-01-2006 22:04

jacco noordermeer schreef:net als eialbumine overigens dat word veel gebruikt in deze brance voor schuim
...mazzelaar :roll:
jacco noordermeer

03-01-2006 13:22

dat dacht ik ook hans
alleen de albumine verschilt enorm van de soort die gebruikt word in de boilie brance :-?
Eric Schouteden
Berichten: 96
Lid geworden op: 11-01-2004 11:06
Locatie: Belgie

03-01-2006 18:20

Gebruik nu zo'n 2 jaar eipoeder. Ik meng dus 125 gr gezeefd eipoeder met 400 cc water. Ik moet wel zeggen dat sinds ik het eipoeder zeef ik geen last heb van klonteren. In de mixen die ik gebruik harden de boilies vrij goed uit, op voorwaarde dat ze ook goed gedroogd zijn. Ik betaal 4€ per kg (dus volei poeder) en dit bij een veevoeder handelaar.
Wat betreft het muf rieken van de boilies die gedurende enkele uren in het water liggen denk ik eerder dat de geur van de bodem in de boilies kruipt dan dat de eieren die je gebruikt muf beginnen te rieken.
Plaats reactie