zijn eieren en soyameel negatief in een boliemix


Plaats reactie

is het gebruik van soyameel en eieren schadelijk in een boliemix voor de vissen en de vangsten

Peiling eindigde op 24-12-2005 21:03

nee deze producten hebben zich al meer dan eens bewezen
27
61%
mischien deze dingen zetten me aan het denken
13
30%
ja ik geloof dat de geur en smaak van eieren mee werken aan dressuur
1
2%
ja ik geloof dat de geur en smaak van eieren mee werken aan dressuur en dat een mix zonder soyameel zorgt voor meer vis op de kant
3
7%
 
Totaal aantal stemmen: 44
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

19-12-2005 14:29

Idd Douwe, door E.A. geschreven.

Bedankt Bart voor het bevestigen van mijn vermoeden.

Sprak laatst met iemand die een karper ving , en toen de vis op de onthaakmat lag scheet de karper halve onverteerde boilies uit!

1. De vis is net zoals Bart zegt aan het schransen geweest en dat gaat er weer uit ; verteerd of niet het gaat er weer uit, wat er teveel inzit.
Dan is het aannemelijk dat de karper voorlopig verzadigd is, ook zal hij nu weer voldoende eiwitten, khd en vetten binnen hebben en het vreten laten voor wat het is.
Althans, tot het moment dat hij weer een hongergevoel krijgt, en weer op zoek gaat.
Is dit misschien de verklaring waarom we in dit najaar over het algemeen zo slecht hebben gevangen, daar we teveel met langzaam verteerbare boilies teveel hebben gevoerd en de karper reeds verzadigd was, zonder dat we dat zelf in de gaten hadden?

2. Of de boilie zat vol van langzame verteerbare produkten, en de vis (nog) op de plek lag en zich in de aasboilie vergiste en werd gevangen, en mogelijk door de situatie waarin de vis zich verkeerde door de dril, uiteindelijk op de mat, door de inspanning aan het schijten kwam.

Als de karper in de natuur het natuurlijk voedsel vreet met een gemiddelde aan eiwitten van zo/n 50 %, dan kunnen wij daar in de boilie toch makkelijk met zo'n 10 % overheen...

En wanneer we met amino's en vismeel aan de gang gaan, mss wel dubbelop, dan vangen we ons een weg door die kleinere karper heen...of we leggen die andere hengel een meter of 25 naar links of rechts!

gr Harnold
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

19-12-2005 14:31

Douwe,

Bedoel je soms dit stukje?


De biologie van de kweekkarper

Verschillende vissoorten, biologie, voedselpakket


Vissoort Soort eters Voedsel Instelling op Darmlengte *
Snoek Carnivoor Dierlijk Eiwit 1,1 - 1,25
Zalm Carnivoor Dierlijk Eiwit 0,7 - 0,8
Baars Carnivoor Dierlijk Eiwit 1
Meerval Carnivoor Dierlijk Eiwit 1,3
Kweekkarper Omnivoor Dierlijk/ plantaardig Eiwit/Koolhydraten 2,5 - 3
Zilverkarper Herbivoor Plantaardig Koolhydraten/Vezels 4,6 - 7,1

Gr Paul
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-12-2005 14:37

Zo zie je maar soms blijft de meest nutteloze informatie hangen :D :D
Nutteloos tot iemand erom vraagt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

19-12-2005 14:56

Bart,

Met je bol kan je natuurlijk iets creeeren wat je zelf wil... Wil je snel vis vangen, of wil je de grotere vissen vangen?
Of je nu voorverteerde vismeel gebruikt, aminozuren of wat dan ook... Je zal toch eerst van tevoren moeten bedenken wat je wil bereiken met je aas.
Daarom gebruik ikzelf 2 vismeeblllen.
De ene bevat een hoog gehalte aan wateroplosbare vismeel en hierin gebruik ik 100ml aminol per 8 eitjes...
Dus een bol die instant snel resultaat haalt.
Soms moet je door de kleine vissen heenvangen voordat de dikkere vissen komen, maar dit is ook afhanekelijk per wtaer.
Ik hoef hier in ider geval niet mee te gaan vissen bij ons op het kanaal...

Aan de andere kant, dezelfde vismeelboilie, alleen nu 50% minder voorverteerd vismeel en 30 ml aminol, zal ook de vis op grotere afstand laten merken dat er wat te vreten ligt...
Groot of klein, de vis komt erop af.
Door je boilieformaat aan te passen, kan je alsnog redelijk selectief vissen, een 26 mm boilie zal niet snel door een gup worden gepakt.

En af en toe proberen ze het wel, maar het ziet er zo vreselijk lullig uit...
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

19-12-2005 14:58

Vannacht even wezen Googlen op Soya:

Soya bevat trypsine-remmers die de proteine-vertering remmen en de pancreasfunctie aandoen. Bij testen op dieren leidden dieten die hoog in trypsine-remmers lagen tot gebrekkige groei en pancreasontregelingen. Soya verhoogt de lichaamsbehoefte aan vitamine D voor sterke botten en normale groei. Phytine zuur in soya resulteert in gereduceerde beschikbaarheid van ijzer en zink welke nodig zijn voor de gezondheid en de ontwikkeling van de hersenen en het zenuwsysteem.


Da's een hele beste, toch?
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

19-12-2005 15:35

Joop , was niet nodig geweest: kijk op pagina 1 naar de mededeling en link van Ulco Bosman.
Als je het hele topic had doorgenomen met de aangeboden links, had je vannacht kunnen slapen :wink:

gr Harnold
Laatst gewijzigd door Harnold Kikkert op 19-12-2005 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

19-12-2005 16:43

Heren,

Zit met vragen, is dit alles theorie, ervaring, onderzoek, kan me voorstellen dat gericht onderzoek hier duidelijk in kan scheppen, nu komt veel over als ………… Universiteit Wageningen heeft hier onderzoek naar gedaan aan die uitkomsten hecht ik veel waarde. Zijn er die proefschriften, rapporten hier over gelezen hebben, graag zou ik hier meer van vernemen.

m.vr.gr.
Peter
Willem Barnas

19-12-2005 16:59

Hallo,

Bart van den Hurk schreef:Wellicht loont het om aannames hieronder dan wel conclusies te bevestigen door ervaringen, want dat is waar we het voornamelijk van moeten hebben binnen de visserij.

Vertrouwen in je ding, het sleutelwoord in dit woud van theorieen en aannames...


Ik lees alles, maar deze onthoud ik.

Vriendelijke groeten,
WB :P

PS: Volgens mij is het winter................ :D
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

19-12-2005 17:00

Harnold Kikkert schreef:Joop , was niet nodig geweest: kijk op pagina 1 naar de mededeling en link van Ulco Bosman.
Als je het hele topic had doorgenomen met de aangeboden links, had je vannacht kunnen slapen :wink:

gr Harnold


Wel verdraaid, je hebt gelijk.

Maar ik was aan het werk, dus verder geen probleem.

Maar als je dat zo leest dan zou je moeten stoppen met Soya, toch?

En toch geeft de poll aan dat Soya zich wel bezwezen heeft in de loop der jaren.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

19-12-2005 23:08

Jop,
Als je dan toch 'werken' moet :wink: ,
Zoek dan ook eens bij Getoast Sojameel en Getoast Lupinenmeel.
Schijnt een stuk beter verteerbaar te zijn.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

20-12-2005 04:28

Bedankt voor de tip.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

22-12-2005 21:53

Harnold Kikkert schreef:In het rijtje met namen; Bart, Jan en Kees heb ik bewust even Mitsz weggelaten!

Ik heb gisteravond zijn presentatie bij de regio Zwolle mogen bijwonen, om te zien of Mitsz er werkelijk zoveel vanaf weet.

Wat een boeiende info, ben vanaf gisterochtend nog steeds wakker!

Dus het rijtje met mensen die "alles"van voeding weten is nu : Mitsz, Bart, Jan en Kees en vanwege zijn werk Chris :wink:

gr Harnold

Harnold..het lullige van zo'n lijstje is dat je heel wat anderen te kort doet...je kunt het daarom ook beter jou persoonlijk lijstje noemen :D

Wat te denken van de volgende namen: Jacco Noordermeer, Roelof Schut, Bart v.d Hurk, Henk Ter Maat, Willem Peters, Herwin Kwint, Wil Jeurninck ......en zo kan ik nog wel ff doorgaan
Allemaal heren met een bovengemiddelde kennis op het gebied van aas...en dan zijn er nog velen die er niet zo te koop mee lopen :wink:
mvg
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

22-12-2005 23:25

Volgens mij staat Bart erin, en nog wel als eerste!

Idd kan ik een hele zooi opnoemen. Maar daar heb ik dus ff geen trek in.

Ach , ik wil niemand tekort doen, maar jij hebt ze al mooi voor mij ingetypt :wink:

Verdomme, vergeet ik bijna bakker Blanken te noemen. Die heeft er ook veel verstand van.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

23-12-2005 08:43

Tja Harnold,

Bakker blanken stamt uit een oud bakkersras, weten in ieder geval hoe een deeg te maken en heeeeeeel veel over enzymwerking en hoe dit toe te passen.

Wees maar zuinig op dat bakkertje, al was het maar om zijn deegmachientje bij tijd en wijle te kunnen lenen. :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

23-12-2005 10:26

Ik wist het Henk...jij bent ook bakker hè?

gr Harnold
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

23-12-2005 16:13

Lijstjes maken kan die Kikkert als de beste!

Ik zelf verdiep me veel in de (theoretische) bekende stof, maar heb onvoldoende ervaring (leeftijdverhaal) met vele aasssoorten om me nu bovengemiddeld kenner te noemen. Kan enkel behoorlijk meelullen in het verhaal door me verdiept te hebben in de theorie en deze te interpreteren.

Maar Kikkert, jij bent al een paar jaartjes ouder, nog wat ervaring te delen ipv lijstjes te maken :wink:
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

23-12-2005 20:14

Hou dit topic in de gaten.

Morgen kom ik met een pracht van een bolletje!

gr Harnold
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

24-12-2005 09:37

Harnold Kikkert schreef:Hou dit topic in de gaten.

Morgen kom ik met een pracht van een bolletje!

gr Harnold


Welnu, het is vandaag...

Hier een fantastische deegbol om Bart terwille te zijn , en omdat ik met de kerstgedachte rondloop zal ik mijn deegrecept prijsgeven.
Een eeuwenoud recept bovendien.

Men neme : 1 pond bloem, 4 ons suiker, 2 eieren , 200 gr boter , 25 gr kaneel, 2 theelepels indian spice en 15 ml zonnebloemolie.

Mierzoet en toch ook nog wat kruiderig.

Gr Harnold

ennuh geen dank hoor, Bart.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

24-12-2005 23:10

Een half uurtje in de oven, voorverwarmt op 180 graden en we hebben een overheerlijke sweet & spice Kikkert K(C)ake...

Bedankt voor het delen van je rijke ervaring, morgen de penhengel (en broodtrommel) weer eens van de zolder halen... Ach, shit, P.Otte heeft m'n penhengel, dan maar alleen die broodtrommel... :wink:
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

25-12-2005 11:29

Bart van den Hurk schreef:Een half uurtje in de oven, voorverwarmt op 180 graden en we hebben een overheerlijke sweet & spice Kikkert K(C)ake...

Bedankt voor het delen van je rijke ervaring..


Het ging me zwaar af om deze fantastische instantbol bekend te maken, maar ik deel toch wat graag mijn ervaringen met jullie.


gr Harnold SpacecakeKikkert
Laatst gewijzigd door Harnold Kikkert op 27-12-2005 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
ronny geens
Berichten: 174
Lid geworden op: 18-08-2003 02:00
Locatie: beverlo

25-12-2005 12:00

Nu effe terug een reactie terug on topic. Gebruik nu al meer dan 10 j soyameel in mijn bollen en heb er nog geen slechte ervaringen mee gehad ! Maar wat ik wel gemerkt heb is dat ik ben overgeschakeld op de getoaste versie dat de vangsten toch omhoog gingen.Heb eigenlijk nog nooit maanden gevoert om de vissen te vangen die nodig waren op de waters waar ik viste. Enkele weken was genoeg om de vissen die ik wilde wilde vangen in mijn net te loodsen. Instant werkt het nog altijd zeer goed. Wat de eieren betreft kan dit op sommige mixen wel een beetje uitmaken. Ben er ook van overtuigd op wateren waar te weinig voedsel is dat hij dit ook direct herkend als voedselbron. Zelf werk ik toch liever met eipoeder omdat het beter verwerkt en volgens mij ook beter verteerd (is al verhit geweest). Heb vorige winter alleen met eipoeder gevist en kon de vissen langer op mijn aas houden dan ik vroeger gewoon was. Bleef wel goed vis vangen maar omdat ik de vis gevangen had die ik wilde ben ik gestopt met vissen en voeren. Eigenlijk achteraf had ik beter nog wat dingen uitgeprobeerd. Maar als het niet uitmaakt voor de hardheid en de bindkracht en ik moet kiezen voor verse eieren of eipoeder zal ik altijd voor eipoeder kiezen.Eipoeder is ook veel gebruiksvriendelijker !

gr ronny
Chris Gabriele

26-12-2005 14:18

Eieren of eipoeder/ei-albumine is in mijn ogen bijna net zoiets als melk of melk poeder.
De smaak is anders en de eigenschappen zijn ook veranderd als we bij melkpoeder en eipoeder water toevoegen.

Als verse eieren werkelijk herkenbaar zijn in een boilie en nadelige eigenschappen kan hebben (wat ikzelf betwijvel) zou ik het meteen totaal over een andere boeg gooien.

Je kan eieren perfect veravangen en nog een kombinatie maken met zetmelen die in de proffesionele fishfeed industrie gebruikt worden...koi's.
Koi's zijn zo goed als afhangkelijk van het voer wat ze toegediend krijgen.

Speciale gemodificeerde, warmtebehandelde tarwezetmelen.
Door de warmtebehandeling is het zetmeel gepregelatineerd, waardoor de verteerbaarheid wordt vergroot, het zetmeel oplosbaar wordt en uitzet in koud water.
Voordeel is tevens dat het in visvoerpellets gebruikt wordt als oliebinders.

Zo zijn er bv meer geextrudeerde producten die binden en incombinatie gebruikt kunnen worden om eieren te vervangen en goed verteerbaar zijn.

Een basis mix kan je zo goed verteerbaar maken, beter als met eipoeder, al geloof ik nog steeds niet dat alles zo ingewikkeld moet.
Maar als het ei eruit moet, dan ook geen eipoeder....geen halve maatregelen ;-)

Met verse eieren worden kapitale vissen gevangen en met eipoeders idem.

gr Chris.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-12-2005 15:41

hier sluit ik me van harte bij aan.

ik zie dus echt helemaal geen verschil tussen het gebruik van verse eieren en eipoeder, als het gaat om dressuur. Tis eerder andersom....

Wat wel een aandachtspunt is, is dat de binding van eiwitrijke producten t.o.v. geextrudeerde KH-producten vaak veel langduriger is. Kortom: een boilie die is gebonden met ei-albumine of lactalbumine blijft onder water langer hard. Of dit een voordeel is, laat ik aan jullie over.

Aas maken is meer dan alleen voedingswaarde mijne heren...

mvg Mitsz
Chris Gabriele

26-12-2005 17:58

Hoi Mitsz,

Wat bedoel je met het is eerder anderom?

Eipoeder is mbt verwerking makkelijker en er is mijninziens 1 groot voordeel.
Met eipoeders kan je hyginischer werken en minder kans op nabesmetting.

Naar mijn gevoel en de ervaringen van mensen die vissen met eipoeders of verse eieren is er voor beide wat te zeggen.

Binding met eiwitrijke producten is opzich geen nadeel denk ikzelf.
Eipoeders of lactalbumine een boilie binden is een aspect opzich.
Het kan ook een verdeling zorgen voor het lekken vanuit de boilie.
Wil men een boilie die langer hard blijft door omstandigheden of kiest met voor een sneller oplosbaar gedeelte en wat zijn de andere componenten naast de binders.

Wat betreft de zetmelen, je moet wel goed weten welke je gebruikt als binders.
Ook met deze kan je een oplosbaar gedeelte verkrijgen of een knoerd harde boilie voor langere tijd.

Zetmeel in de natuur voor als korrels en het leuke is dat het mogelijk is men met een microscoop de bron van het zetmeel vast te stellen. De grootte en vorm van de zetmeelkorrels verschillen namelijk voor elke zetmeelsoort.

Jou opmerking dat aas maken is meer dan alleen voedingswaarde ben ik helemaal met je eens Mitsz.

gr Chris.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

27-12-2005 06:49

Chris,

ik bedoelde dat er bij het gebruik van eipoeder er absoluut meer vaste stof voor nodig is om de gewenste binding te verkrijgen, dan bij het gebruik van verse eieren. Dit is waarschijnlijk omdat eierstruif de losse meeldeeltjes inkapselt doordat het vloeibaar is.

Ik heb dus ervaren dat de smaak van het eipoeder nadrukkelijker aanwezig is in het aas, dan de smaak van verse eieren.

Nog altijd ben ik van mening dat dit van weinig invloed is op de dressuur. Dan zou het gebruik van andere -veel gebruikte- meelsoorten toch evenredig van invloed moeten zijn op de dressuur?

Als ik van al die eierproducten af kan, dan zal ik het zeker niet laten, maar dan wel om de reden dat ze van weinig toegevoegde waarde zijn op de vertering van het gebrouwde balletje en dus -mijns inziens- in de toekomst aan vervanging toe zijn.

Ik vang overigens prima met wat ei-albumine in m'n bolletjes en dat illustreert al weer de betrekkelijkheid van dit gesprek.....

ik wens u allen een fijne dag toe

Mitsz