snowman met 2 pop ups


Plaats reactie
david kroese
Berichten: 33
Lid geworden op: 16-01-2005 18:21
Locatie: swifterbant

10-12-2005 19:30

goedenavond,

ik heb ff een vraagje, morgen weer vissen, maar voordat het zover is het volgende:
als ik 2 pop ups boven elkaar doe om een snowman te maken is dit vreemd?
ik gebruikte altijd een gewone boilie met een pop up maar dacht waarom geen 2 pop ups boven elkaar, die dan goed uitgelood zijn.
of klinkt dit stom

ben bijzonder benieuwd naar jullie reacties
als ik geen een vang, dan kijk ik toch ff in de vijver, die hebben nog een beetje kleur ook!
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

10-12-2005 19:40

David,

heb dit wel vaak gedaan. 2 kleine pop ups op elkaar is iets dat gewoon vis oplevert!! :wink:
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

10-12-2005 21:12

Het zal inderdaad best vangen. Ik heb er zelf geen ervaring mee. Wat ik weleens deed was 2 halve pop-ups boven elkaar. Of de pop-up tot een vierkantje bijsnijden. Komt er ook meer smaak vrij.
Wat jij wil doen, 2 pop-ups boven elkaar heeft een iets ander resultaat als een snowman, waarbij de zinkende boilie dus het tegengewicht vormt voor de pop-up. Dat geeft een wat andere presentatie dan een snowman. Waarbij de boilies als het ware rechtop staan op de bodem. 2 pop ups zweven dus gewoon met haak en al, tot aan je loodje. Of je moet het lood op de hair maken zodat hij net als een echte snowman alleen rechtop staat en de haak op de bodem ligt. Maar dan kun je net zo goed een echte snowman doen zonder loodjes.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

17-12-2005 21:01

Ik denk dat dat meer kwaad dan goed doet. Waarom? Bij een normale snowman heb je een gewone boilie en een popup boilie. Het gewicht van de normale boilie compenseert het drijfvermogen van de popup boilie. Het geheel is al misschien zelfs zonder loodje uitgebalanceerd, zo niet, met een heel licht loodje zeker. Hoe minder lood je gebruikt, hoe beter het natuurlijke gedrag is van je aas. Als je bij een snowman 2 popups gebruikt, moet je het drijfvermogen van 2 popups compenseren met loodjes. Je gebruikt hier dan ook veel meer loodjes voor, dus is je natuurlijk aasgedrag veel minder.

Een snowman is het meest effectief bij een popup en een normale boilie. Of een normale boilie met een kurken bal of iets dergelijks.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-12-2005 21:15

David,

Wat is het idee achter de snowman montage?

Kees
david kroese
Berichten: 33
Lid geworden op: 16-01-2005 18:21
Locatie: swifterbant

18-12-2005 19:35

ik vis nog niet zo lang, maar wil graag van alles proberen.
zo heb ik veel geprobeerd met de normale snowman, en ben erg benieuwd of eentje met 2 pop ups verschil maakt.
en wat dat verschil dan is?

om nou niet voor jan met de korte achternaam aan het water te zitten(het is al zo koud) wil ik hier wel wat meer info over.
had gisteren met deze presentatie (2 fluor popups 16mm/14mm) nog een schub van 17 pond, dus vangen doet ie wel.
als ik geen een vang, dan kijk ik toch ff in de vijver, die hebben nog een beetje kleur ook!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-12-2005 21:25

David,

Je kan 2 pop-ups aan elkaar zetten of 2 zinkende boilies. Voor mij part 3 of 4. Alles zal de potentie hebben karper te vangen zolang het beest de haak maar in de bek krijgt en een beweging maakt waardoor de haak mogelijk prikt. Het kan alleen geen snowman meer worden genoemd omdat de montage mechanisch niet meer overeenstemt met wat er met een snowman wordt nagestreefd.

De snowman is een net zinkend uitgebalanceerde montage die zich bij de minste aanraking opricht. De intentie is dat de haak daarbij met de punt naar beneden afhangt. Door het drijfvermogen van de montage in een geschikte positie gebracht om te prikken. Met 2 pop-ups of 2 zinkende boilies werkt dat niet meer zo en is het in principe geen snowman meer.

In feite breng je het mechaniek van de snowman om zeep en verwordt de montage die van een gewone pop-up of zinkende boilie naar gelang je keuze. Is dat erg? Nou nee, in principe niet. Maar je verliest dat beetje extra wat de snowman montage biedt en maakt er een simpele dubbele boilie montage van. Daarmee vang je ook karpers en dat is niet zo vreemd. :roll:

Overigens ben je de enige niet die onbekend is met het feitelijke idee achter de snowman. Vandaar dat ik het maar even vroeg. :wink:

Groet, Kees
david kroese
Berichten: 33
Lid geworden op: 16-01-2005 18:21
Locatie: swifterbant

18-12-2005 23:56

he kees, als je nog tips hebt(iemand anders mag ook natuurlijk)
dan zijn ze van harte welkom!
als ik geen een vang, dan kijk ik toch ff in de vijver, die hebben nog een beetje kleur ook!
Gebruikersavatar
Ruud Rustenburg
Berichten: 335
Lid geworden op: 01-09-2005 10:52
Locatie: oudenbosch

09-01-2006 11:17

David,

Doe een gewone 15 mm boilie aan je hair of een pellet, en doe daar boven een pop-up van nash *( 9 mm )*. :wink:

dit is echt het proberen waard

de 9 mm boilie's zijn niet overal te koop dus het is even zoeken

ik heb zelf een potje of 5 van nash

en 2 potjes van solar

( gekocht op een beurs )

vr gr :wink:
Carphunting!!! Just My Way Of Life!!!
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

09-01-2006 13:16

Hallo allemaal, ik heb enige ervaring met aas uitbalanceren. nu is het niet zo zeer nodig dat je alles vederlicht uitbalanceerd maar waar ik goede resultaten mee heb gehad is.. 2 kleine pitjes kippemais met daar boven een 10 mm pop up scopex bollie. (erg veel vis opgeleverd)

Misschien het proberen waard. ;)

Groet.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-01-2006 15:10

Kon je dan in de bek van de karper controleren of de haak in de juiste prikstand werd getrokken door de snowman? :wink:

Enigzins aanvullend op Ruud. Gebruik een fluo pop-up in de combinatie met de gewone zinkende bruine vismeel boilie.

Groet, Kees
jeffrey jochems
Berichten: 280
Lid geworden op: 04-01-2006 09:32
Locatie: in me oval
Contacteer:

09-01-2006 20:50

ik doe altijd de eerste bol zinkend (20mm) en daar na van de zelfde smaak een popup er boven op zetten (15 of 18 mm)

meestal 15 en altijd als ik zo zit heb ik minimaal 1 vis bij mij op t water werkt dit perfect

ik zou zeggen probeer alle mogelijke iedee een keer uit dat is juist t karper vissen je eigen manier en tactiek bepalen

zodat je t maximalen uit je water kan halen en dan heb je zelf ook veel plezier en voldoenong als je er eindelijk achter ben hoe je t beste kan vissen

ik hoop dat je er wat aan hebt

m.v.g jeffrey
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

10-01-2006 12:03

Hallo,

Ik ben niet bepaald een snowman-visser (teveel gedoe voor mijn wateren), maar wat ik me afvraag, als je dus eerst een zinkende en dan een drijvende boilie doet, dan zal de zinkende door de rechtopstaande positie van de hair toch naar beneden zaken..? Hierdoor lijkt mij dat het de inhaking ernstig beperkt.

Gr Bart
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

10-01-2006 13:18

Bart ,

dat ligt er maar net aan of jij je snowman presenteerd net iets boven de bodem of echt op de bodem.
Wat ik het liefst doe is hem op de bodem presenteren zodat je haak plat op de grond ligt ,je zinkende boilie op de bodem ligt (op of net naast je haak) en die pop up er logischerwijs bovenzit zit.
Ik heb zelf geen last van dat die zinkende boilie gaat schijven over je hair als je dat bedoeld ? Maar wat je daar aan kan doen is gewoon een rubberen stoppertje op je hair zetten voor je je boilie eraan rijgt en dan schuif je gewoon dat rubbertje tegen je boilie aan .

Gr W.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

10-01-2006 14:24

wouter,

een snowman hoort te zijn met liggende haak, maar dat idee van een rubberen stuitje zal ik eens proberen!

Gr Bart
Gebruikersavatar
rik ligthart
Berichten: 231
Lid geworden op: 01-09-2005 22:02
Contacteer:

10-01-2006 15:42

Of een heel erg klein loodhageltje wat je fijn knijpt, blijft de groundbait bol nog meer op de grond :wink:

Rik
CarpAngler
CarpHunter
CarpFighter
CarpCatcher
Carpreleaser
Harry Striper
Berichten: 80
Lid geworden op: 04-11-2004 08:47
Locatie: bovensmilde

10-01-2006 16:32

gebruik zelf altijd staafjes van ca 1 cm die ik van een bezem af knip.een stukje in de zinker drukken de pop up er boven op en je hebt ze goed aan elkaar zitten,werkt 100 % en kost ook niets.
Gebruikersavatar
bjorn kolfschoten
Berichten: 33
Lid geworden op: 12-09-2005 08:37

18-01-2006 16:26

Kost niks ???? Als je goed vangt(waar we wel van uit gaan) kost het je wel een paar bezems per jaar :P
Plaats reactie