Geweekte en gekookte maïs, hennep en tijgers goedhouden buit


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis van Tol
Berichten: 31
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer

27-08-2002 23:43

Dag allemaal,

Ik ga binnenkort 1-2 weken naar Frankrijk. Neem o.a. geweekte en gekookte maïs, hennep en tijgernoten mee. Als ik dit in een afgesloten emmer of ton meeneem en onder het kookvocht/water zet, hoe lang blijft het dan goed bruikbaar? Moet ik regelmatig het water verversen of juist niet? Of moet ik het ongekookt meenemen en ter plekke weken en koken?
Tips over het bereiden van tijgernoten zijn trouwens ook van harte welkom...
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Mvg, Dennis
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

28-08-2002 07:29

Dennis,

gewoon thuis alles koken en daarna ik het kookvocht laten staan. Op een gegeven moment zal er schimmel op het water gaan staan, maar als je het water gewoon ververst is er volgens mij niks aan de hand.

Martin
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

28-08-2002 16:11

Gaat alleen het water schimmelen en de noten/granen/zaden niet?
Arnold Haandrik

28-08-2002 18:14

wat mais betreft weet ik het niet(ik nam gewoon ongekookte mee en bereidde het gewoon daar)
maar met tijgers gaat dat goed:voordat ik ging had ik ze gewoon zoals altijd klaargemaakt dus weken 2 dagen met bruine suiker en stroop,uurtje koken en weer 2 dagen weken.toen was het de vrijdag van vertrek en 9 dagen daarna gebruikte ik ze nog steeds,het water pas ververst na een week france omdat het "water"zo dik was geworden dat ik telkens klonten in mn handen had ipv losse nootjes.ik waste ze gewoon met het water uit het meer en liet ze gewoon weer verder staan.ik had er dus geen problemen mee,en goed gevangen.wat me wel opviel is dat de drab die er de eerste 8 a 10 dagen opstond gruwelijk naar alcohol stonk!(misschien ving ik daarom zo goed)

met-lang-bewarende-groet
harald

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Harald Hendriks op 2002-08-28 18:15 ]</font>
Gebruikersavatar
Dennis van Tol
Berichten: 31
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer

28-08-2002 23:35

Harald,

Dank voor je reactie (Martin trouwens ook). Voor wat betreft het weken van die tijgernoten: hoeveel bruine suiker en stroop gebruik je nou per kilo?

Met benieuwde groet,
Dennis
Arnold Haandrik

29-08-2002 17:36

Dennis,
ik weet niet of er bepaalde richtlijnen voor zijn ofzow,iedereen doet toch wat ie zelf het beste acht.
ik gebruik per kilo ongeveer 2 ons bruine suiker en een stuk of 3 soeplepels appelstroop(gewoon die je ook op je brood smeert)let wel dat je met warm water begint te weken anders krijg je die stroop bijna niet van je lepel af.
als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel.

p.s.iederen praat over schimmels enzo,maar dat heb ik zelf nog nooit op geen een emmer met wat voor particle ook kunnen ontdekken.
waar ga je heen in france?

met-stroop-op-de-mond-smerende-groet
Harald


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Harald Hendriks op 2002-08-29 17:37 ]</font>
Jan Van Calenberg
Berichten: 136
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00
Locatie: Kalken (buurt van Gent in Belgie)
Contacteer:

30-08-2002 14:11

Normaal schimmelen ze wel sneller Harald. Bij jou blijven ze gewoon langer goed omdat ze in die suiker (bruine suiker/stroop) zitten. Suiker is in feite ook een bewaarmiddel hé
Ik ben niet zot van zure maïs en al zeker niet van zure tijgers. Heb er gewoon geen vertrouwen in.

Mvg,
Jan Van Calenberg
Arnold Haandrik

30-08-2002 17:32

als je er over nadenkt is het best wel logisch ja,hetzelfde met "verse"boulies en zout.
toch bedankt voor de info Jan!

met-lerende-groet
Harald
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

30-08-2002 19:57

de tijgernoten gaan niet zo snel schimmelen, het enige wat wel snel gebeurd,
wat al aangegeven was,
dat het na een paar dagen lang laten staan, enorm naar alcohol gaat stinken.
Hoelanger je het ook laat staan, hoe drabberiger het 'water' word wat er bij zit.
niet erg lekker als je aan het voeren bent met een kattapult :eek:
Plaats reactie