Lange termijn voerboilie Wat is jouw keus? deel 2


Wat mag een kwaliteitsfreezer kosten per kilo?

5 euro per kilo
13
25%
6 euro per kilo
4
8%
7 euro per kilo
4
8%
8 euro per kilo
7
13%
al het bovenstaande is te duur.
18
34%
voor zulk geld kun je geen echte kwaliteitsfreezer kopen.
7
13%
 
Totaal aantal stemmen: 53
Gebruikersavatar
koos walters.
Berichten: 15
Lid geworden op: 24-11-2005 00:33

29-11-2005 00:20

Stel je hebt een freezerbait gevonden (naar aanleiding van dl 1) van een eurootje of 6-7 per kilo die zo lijkt een goeie kwaliteit heeft.
Deze neem je mee naar een moeilijk water voor een voercampagne.
Binnen hoeveel voerweken van zeg eens 2 kilo per keer, 3 keer per week moet er een duidelijke verbetering gaan plaats vinden qua vangsten om er mee door te blijven voeren en om je zelf overtuigd te hebben dat je het juiste aas te pakken hebt.

Dus hoeveel kilo zou je nodig hebben om er achter te komen of het aas goed is of niet? (op het betreffende water)

Groetjes Koos
Als het maar naar vis ruikt!
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

29-11-2005 09:27

Koos,

als je niet weet waar je die bollekes moet gooien, is het alsniog zonde van het geld en zal je geen meerwaarde vinden in die duurdere freezers...

Als je weet waar de vis zit en je gaat dan voeren met een kwalitatief goede freezer, dan pas kan je resultaat merken.
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

29-11-2005 12:34

koos walters. schreef:Stel je hebt een freezerbait gevonden (naar aanleiding van dl 1) van een eurootje of 6-7 per kilo die zo lijkt een goeie kwaliteit heeft.
Deze neem je mee naar een moeilijk water voor een voercampagne.
Binnen hoeveel voerweken van zeg eens 2 kilo per keer, 3 keer per week moet er een duidelijke verbetering gaan plaats vinden qua vangsten om er mee door te blijven voeren en om je zelf overtuigd te hebben dat je het juiste aas te pakken hebt.

Dus hoeveel kilo zou je nodig hebben om er achter te komen of het aas goed is of niet? (op het betreffende water)

Groetjes Koos


Koos,

Bepalen of je met het juiste aas zit te vissen hangt van zoveel factoren af, dat je dit niet kunt bepalen aan de hand van een voercampagne van een aantal weken of maanden, zoals je schetst.

Ik noem even:
- de door jou en door de concurrentie gebruikte
aassoorten;
- de door jou en de concurrentie gehanteerde
voertactieken en hoeveelheden;
- de door jouw en de concurrentie gebruikte rig(s);
- de door jou en de concurrentie bevistte plekken en
tijden/seizoenen;
- de mate van concurrentie
- het voedselaanbod / karperbestand

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Wat een goede graadmeter kan zijn: Vergelijk jouw resultaten met die van de plaatselijke vissers, het liefst over een heel seizoen gemeten. En dan blijft het nog lastig om een betrouwbaar oordeel over een aassoort te vellen. Zoals Bart van den Hurk in de NIVO-topic (geloof ik) al aangaf: Ervaring helpt je pas echt in het (snel) maken van de goede keuzes.
Dus Koos, vissen, vissen en nog eens vissen en openstaan voor de kennis en mening van anderen en daar de juiste info uit filteren ten bate van je eigen visserij.

Met vriendelijke groet,

Frank Huisman
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-11-2005 12:43

Wat een goede graadmeter kan zijn: Vergelijk jouw resultaten met die van de plaatselijke vissers, het liefst over een heel seizoen gemeten


Frank,

Dit is de enige graadmeter. Immers wat zegt het kale feit nu dat iemand 10 of 100 karpers heeft gevangen?

Wil je leren Koos?

Niet nu he. Maar stel je hebt een paar weken gevoerd en gevist. Je vangt leuk.

Meng je aas 50/50 met weet ik veel wat voor bol. Vis elke hengel een andere bol en ga bij elke aanbeet wisselen.

MVG

Klaas
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

29-11-2005 12:53

Klaas,

Klopt helemaal als je het verschil tussen twee soorten boilies wilt weten. Maar om te weten of jouw boilie beter is dan de gebruikte boilies op een water, zul je er toch achter moeten komen met welke boilies de concurrentie vist, nietwaar? Want stel dat jouw boilie (A) beter lijkt te scoren dan de door jou geteste boilie (B) en de concurrentie zit met een boilie van het type C t/m Z te vissen, ben je alleen maar wat aan de weet gekomen over het verschil tussen boilie A en B.
Dit is één reden waarom veel aasproducenten fieldtesters in dienst hebben. De kennis over de eigen aassoorten en die van een ander wordt veel sneller vergaart.

Met vriendelijke groet,

Frank Huisman
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

29-11-2005 14:41

Maar ja,

Wie bepaald nu : Wat is beter ?

De visser die meer maar gemiddeld lichter of de visser die minder en gemiddeld zwaarder vangt dan zijn buurman(nen) ?
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

29-11-2005 19:53

Voor mij?

Liever meer stuks en de wat lichtere..
Zwaardere zijn hier niet te vinden. :(

De zomerbollen van mij zitten rond de 5,- / 6,- euro per kg.
Vis er al zo'n 15 zomers mee, vang er ook nog steeds mee. Ook op een zwaar bevist water waar na Juli, door anderen bijna niks meer gevangen word.
Kan echter ook aan de slappe lijnen liggen, wie het weet??? :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

29-11-2005 19:57

Als je veel tijd hebt kun jeje meer veroorloven, ook om gericht op grote vissen te gaan vissen. Als je weinig tijd hebt probeer je er toch zoveel mogelijk uit te halen.

Iedereen heeft zijn eigen insteek, ik vang graag een visje en als er een mooie bij zit dan vind ik dat uiteraard niet vervelend :lol:
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

29-11-2005 20:32

Meer maar gemiddeld lichter vangen

Minder maar gemiddeld zwaarder vangen

Waarom niet meer EN gemiddeld zwaarder vangen dan de rst op het water.

Is mogelijk hoor.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

29-11-2005 20:45

Wil,

dat vroeg ik niet,

dat is niet beter dat is de visser die het onderste uit de kan haalt. :wink:

En in theorie niet mogelijk, want als ik alleen de toppers vang, zit ik altijd hoger met mijn gemiddelde gewicht.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

29-11-2005 21:43

Hoezo niet mogelijk Michel,als je de toppers van een water vangt wil dat niet zeggen dat je gemiddeld minder vangt als de rest.

Dus zowel mogelijk in de praktijk als theoretisch.

Maar als je echt wil weten wat het beste is dan kom je uit bij de karpervisser die de meeste voldoening haalt uit zijn hobby.
Aantal en gewichten zijn dan niet belangrijk.
Gebruikersavatar
koos walters.
Berichten: 15
Lid geworden op: 24-11-2005 00:33

29-11-2005 21:44

ik snap dat er een heleboel variabellen zijn bij het houden van een voercampagne. Ik zal de stelling ff wat aanpassen. Stel je kent het water voor jouw gevoel goed en je hebt al aardig wat vissen daar gevangen. Toch beginnen je vangsten terug te lopen en je wilt daardoor van aas veranderen. Je begint met voeren in een normaal gesproken goeie periode.
Binnen hoeveel week voeren (bijv. 3x 2 kilo per week) moeten je vangsten toe gaan nemen om je zelf er van te hebben overtuigd dat de boilie beter vangt dan je vorige aas en evt. beter vangt als dat van anderen.
Zijn er nog andere kenmerken waar je naar kijkt of je nieuwe aas beter werkt als de oude.

groetjes Koos
Als het maar naar vis ruikt!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

29-11-2005 21:51

Wil,

je hebt gelijk als de rest weinig vangt is meer en meer dus wel degelijk mogelijk. Ik gunde de conculega's toch nog enkele visjes extra :oops:

En kijk,

nou zijn we waar ik wil wezen.

Wat is beter ? Dat bepaald elk individu voor zichzelf.

" De meeste voldoening halen uit je hobby "

Dat is ook voor mij het beste.
bart pieck
Berichten: 302
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: kampen
Contacteer:

29-11-2005 22:02

er zijn nog steeds wegen omveel en groot te vangen als je maar hard blijft werken en van je hobby blijft genieten en aan het expirimenteren gaat met allerhandse toevoegingen :P
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

30-11-2005 00:00

Michel :

Misschien brengt n ander aasje andere visjes in t net :P
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

30-11-2005 13:49

Klaas van den Herik schreef:
Wat een goede graadmeter kan zijn: Vergelijk jouw resultaten met die van de plaatselijke vissers, het liefst over een heel seizoen gemeten


Frank,

Dit is de enige graadmeter. Immers wat zegt het kale feit nu dat iemand 10 of 100 karpers heeft gevangen?

Wil je leren Koos?

Niet nu he. Maar stel je hebt een paar weken gevoerd en gevist. Je vangt leuk.

Meng je aas 50/50 met weet ik veel wat voor bol. Vis elke hengel een andere bol en ga bij elke aanbeet wisselen.

MVG

Klaas


Klaas,

ik ben van mening dat deze methode geen goede graad meter is.

Ik heb de ervaring dat als de vis uit eindelijk geen keus meer heeft ook de B-boilie nog even erbij pakt.
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

30-11-2005 13:53

Wat de poll betreft. Ik kijk liever niet naar de prijs, maar naar de kwaliteit van een boilie. Het is vanzelfsprekend dat een betere dan wat duurder uitkomt. Bezuinigen op het aas is het laatste wat ik doe, anders voer ik wel wat minder.. Ik zit liever met 1 kg. goed aas langs de waterkant als met 2 kg. crap

mvg Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

30-11-2005 14:44

Als je er dan eerst 3 met a vangt ondanks wisselen van stek heb ik genoeg geleerd hoor.

In theorie kan je ook met b direkt vangen. Heb ik nog nooit gehad, maar dan had ik wel geleerd, dat b nog niet zo slecht was, dus in elk geval geleerd en ik zou het best nog eens proberen.

Duurde in frankrijk 3 dagen voordat de bol met aarbei ook gevat werd.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

30-11-2005 14:52

Wil Jeurninck schreef:Hoezo niet mogelijk Michel,als je de toppers van een water vangt wil dat niet zeggen dat je gemiddeld minder vangt als de rest.


Maar ja, de een vis op een water met enkele toppers en sommigen hebben het "voorrecht" om op wateren met een ruim aantal toppers te vissen...

Oh, en sinds wanneer heb jij nu last van concurrentie Wil in die o zo mooie wintermaanden :wink:

Koos,

In mijn ogen is de prijs die je voor je aas wil betalen maar wat je ervoor uit wil geven. Op sommige wateren waar je het hele jaar voert heb je aan bijv. 100kg boilies meer dan voldoende om bovengemiddeld te vangen. Dan zou je bijvoorbeeld 8 euro per kg uitgeven voor een boilie. Want je vindt 800 euro aan aas echt een maximum. Maar ja als je op een water niet die 100 kg nodig hebt, maar 200, zou je dan nog die bal van 8 euro kiezen en meer gaan werken voor die bollen of toch maar concessies doen en voor die lagere prijs kiezen. Prijs is trouwens in mijn ogen geheel geen graadmeter voor de kwaliteit van een freezer, maar dat terzijde.

Als jouw boilie aanslaat op een water zou het beter en beter moeten gaan lopen op een stek (mits je deze niet overbevist), qua aantallen dan wel gewichten. Is de boilie niet goed, dan zal je de stek wel aan het lopen krijgen in het begin, maar zullen de vangsten minder worden na verschillende voerweken. Een blank tussendoor kan natuurlijk altijd, maar enkele blanks na elkaar betekend dat je op zoek kan naar of een andere stek of het in je aas dient te zoeken. Zoals anderen ook al aangaven is de concurrentie, wanneer aanwezig, ook een graadmeter voor jezelf.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

30-11-2005 15:18

Ik vis ook wel eens buiten de wintermaanden Bart :o ,in het voorjaar is er concurrentie genoeg aanwezig,last heb ik er nooit van maar dat terzijde.

Maar terug komend op je opmerking van wateren met een ruim aantal toppers of een water met een paar toppers,dit doet namelijk niet terzake als je je vangsten vergelijkt met andere vissers die hetzelfde water in dezelfde periode bevissen.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

30-11-2005 15:50

Klaas van den Herik schreef:Als je er dan eerst 3 met a vangt ondanks wisselen van stek heb ik genoeg geleerd hoor.

In theorie kan je ook met b direkt vangen. Heb ik nog nooit gehad, maar dan had ik wel geleerd, dat b nog niet zo slecht was, dus in elk geval geleerd en ik zou het best nog eens proberen.

Duurde in frankrijk 3 dagen voordat de bol met aarbei ook gevat werd.

MVG

Klaas


Wat heb je dan geleerd Klaas??
A = instant.
B = lange termijn voerboilie.

Wat zou jou keus dan zijn?
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

30-11-2005 16:03

Aaahh,

(A)fhankelijk van je eigen keuze kan B(eter) dus ook. :wink:

Voorbeeld :

De A merk boilie blankt op stek 1

De B merk boilie vangt op stek 2

Nu gaat A naar stek 2 en blankt nu samen met B

Dan gaat B gaat naar stek 1 en vangt opnieuw.

Is A dan toch een B merk ? en andersom B een A merk ?

Of zit ik nu (A)ppels met B(eren ) te vergelijken? :wink:
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

30-11-2005 16:20

Henk,

Het begon met:

Wil je leren Koos?

Niet nu he. Maar stel je hebt een paar weken gevoerd en gevist. Je vangt leuk.

Meng je aas 50/50 met weet ik veel wat voor bol. Vis elke hengel een andere bol en ga bij elke aanbeet wisselen.


Door te voeren hoop ik dat er voorkeur ontstaat voor mijn aas. Krijg ik nu meer aanbeten met mijn aas, wordt ik ik mijn vermoeden/hoop bevestigd.

Vang ik nu met de meuk bol ineens netzoveel of meer heb ik zeker wat geleerd: nederigheid, daarnaast een bevestiging van wit zwart en heeeeel veeeel grijs. Maar gelukkig heb ik dat nog nooit mee gemaakt.

Wel pietje puk, niet gehinderd door enige vorm van kennis en of besef, wel 2 hengels en een zakje xxx. Inderdaad. Niet de grootste wel die er onder.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

30-11-2005 16:41

koos walters. schreef:Stel je hebt een freezerbait gevonden (naar aanleiding van dl 1) van een eurootje of 6-7 per kilo die zo lijkt een goeie kwaliteit heeft.
Deze neem je mee naar een moeilijk water voor een voercampagne.
Binnen hoeveel voerweken van zeg eens 2 kilo per keer, 3 keer per week moet er een duidelijke verbetering gaan plaats vinden qua vangsten om er mee door te blijven voeren en om je zelf overtuigd te hebben dat je het juiste aas te pakken hebt.

Dus hoeveel kilo zou je nodig hebben om er achter te komen of het aas goed is of niet? (op het betreffende water)

Groetjes Koos


Wil je concreet iets zeggen over de vangkracht van een bepaalde boilie ten opzichte van een andere, dan is dat in mijn ogen een meerjaren plan. Bij een 'tests' zoals o.a Klaas aangedragen heeft ben je teveel afhankelijk van oncontroleerbare (beter: niet beïnvloedbaar en dus niet constant) factoren die je testresultaten kunnen beïnvloeden. Die resultaten zijn wat mij betreft dan ook slechts een indicatie.

Of je het juiste aas te pakken hebt, ligt grotendeels aan je eigen vertrouwen in dat aas! En vertrouwen krijg je door er mee te vissen én vangen. Cliché, maar wel waar.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

30-11-2005 21:34

Wil :

N meerkoet vind Bart geen concurentie :P