Bollie's worden niet rond.....


Plaats reactie
Bob Kas
Berichten: 16
Lid geworden op: 08-08-2002 02:00
Locatie: Almere

26-08-2002 18:29

Ingredienten boilie;
Tarwebloem, Gemalen Trouvit, Maismeel (zoet), Hennep, Tarwegriesmeel, Caramel Flavour, Eieren.

Het deeg is goed rolbaar en kneedbaar. Wanneer ik de "worsten" voor de boilietafel maak en de worsten ongeveer de dikte van de boilies maak, dan rollen ze wel goed, maar de zijkanten worden niet glad gerold, dus ik krijg niet van die mooie ronde kogels, meer ovaal. Maak ik de worsten ietsje dikker dan ziet de boilie er hetzelfde uit alleen nog ovaler. Dus niet mooi rond, en de zijkanten worden niet meegerold, dus niet glad.
Maak ik de worsten ietsje dunner dan rollen ze helemaal niet, dus te klein voor de sleuven om gerold te worden.

De boilietafel geprobeerd met meel te bestrooien, werkt niet. Daarna met olie ingesmeerd, geeft een beter resultaat.
Maar de boilies worden niet goed rond (kogelvormig), maar ovaal en de zijkanten rollen niet mee (je ziet aan de twee zijkanten de binnenkant), dus niet door de sleuven bewerkt.
Ook heb ik het deeg wat droger, en daarna wat natter gemaakt, zelfde mengsel met 2extra eieren geprobeerd, zonder verbetering in het eindresultaat.

Rol ik de boilies met de hand, dan worden ze wel mooi rond en glad!!
Daarom heb ik toch het vermoeden dat de dikte van de worsten de oorzaak is.

Kan iemand mij helpen hoe ik mijn bollie goed rond krijg?

Groeten,
Bob
Arnold Haandrik

26-08-2002 18:46

je zit idd er niet ver vanaf.
expirimenteer met de tuit van je (kit)(boulie)spuit.
dit komt heel nauw.
er is geloof ik al een soortgelijke topic over dit probleem
zoekt en ge zult vinden!

met-zelfdraaiende-groet
Harald
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

26-08-2002 19:00

Bedoel je dat ze openrollen, dus dat er aan de zijkant gaten in de boilie ontstaan, waardoor je ze openrolt?

Of bedoel je dat ze maar aan 2 kanten tond zijn en de andere 2 zijkanten recht zijn?

In het eerste geval zijn je worsten te dik. Dit kan op de milimeter nauwkeurig aankomen.

In het tweede geval zijn ze te dun. Dit is bij mij ook het geval, ik heb amelijk een spuitmondje dat eerst een lang stuk hetzelfde is en dan opeens wordt ie heel breed ongeveer zoals hieronder.
____/
____


Mijn boilies worden daardoor een klein beetje cilindervormig. 'T ligt er ook aan hoe snel je de worst uit je spuit laat komen, als je dat iets langzamer doet, wordt de worst dikker. Dan zijn ze bij mij wel rond.
Het zijn wel goede dichte boilies.

Ik zou dus nog een heel dun plakje van het tuitje af kunnen halen, maar daarmee riskeer ik dat de diameter net iets te groot wordt. Dus waarom zou ik dat doen, alleen om iets rondere boilies te hebben!?

Hou er wel rekening mee dat je de diameter van je spuit-tuitje wel +/- 3 mm. kleiner houdt dan de diameter van de rolplank. Dit zou ook het geval kunnen zijn. Toen ik voor het eerst boilie sdraaide overkwam mij dat ook. Ik had het spuitmondje keurig 18mm breed, en toch rolden ze kapot. De hoeveelheid dat je worst uitzet kan zelfs per mix verschillen. Het kan dus zijn dat je voor al je mixen verschillende spuit-tuitjes nodig hebt...

Groeten, Sjoerd Groot
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

26-08-2002 19:02

Ow sorry, ik heb zo lang over die posting gedaan dat jij intussen al wat gepost hebt, en daarom zeggen we nu allebei hetzelfde ik bedoelde toruwens dit:


_____/
_____
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

26-08-2002 19:03

doet ie het weer niet! :S Nou ja die onderste slash hoort onder die bovenste te staan, maar dat hadden jullie waarschijnlijk al door.
Jurjen Maathuis
Berichten: 9
Lid geworden op: 22-08-2002 02:00
Locatie: Veendam

26-08-2002 19:33

Je worsten dienen exact net zo dik te zijn dan de sleuven van je boillietafel wanneer je deze op elkaar zet.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jurjen Maathuis op 2002-08-26 19:38 ]</font>
Bob Kas
Berichten: 16
Lid geworden op: 08-08-2002 02:00
Locatie: Almere

26-08-2002 20:39

Het gaat er niet om of ze het eten of niet, die karpers vreten toch alles, ik wil ze gewoon rond hebben en het lukte niet dus ik vroeg me af hoe dat kwam. Als iets niet lukt wil niet zeggen dat je het er maar bij moet laten.....ik wou gewoon weten wat ik mischien verkeerd deed. En nu weet ik hoe het komt. Bedankt voor je hulp sjoerd :smile:

Gr.

Bob
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

26-08-2002 22:08

Of ze alles vreten is weer een ander verhaal, maar het ging inderdaad om het rond krijgen van je boilie, niet om of het recept van Bob vangt of niet.

Maar wat is het verschil tussen het spuitmondje kleiner maken, of de roltafel groter nemen? Niet veel lijkt mij :razz:

Graag gedaan hoor Bob.

Groetjes, Sjoerd
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

27-08-2002 16:32

Precies, ongeveer zo:


__
(__) Net niet helemaal rond, maar net zo goed ( zo niet beter ) vangend, maarja, t ging over ronde boilies,niet over hoe ze vangen.

Groetjes, Sjoerd
Arnold Haandrik

27-08-2002 17:39

je kan je roltafel ook gewoon in de kast laten,en van je worsten cilinders snijden,kan heel dresuurbrekend werken.maak ze niet te lang want dan duurt het koken weer te lang(volgens mijn interpretatie)leuke zin ook,maarjah jullie snappen het wel.

met-vocabulaire-groet
:lol:
Harald
Henny Jordaan
Berichten: 92
Lid geworden op: 05-02-2002 01:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

31-08-2002 16:43

probeer er eens minderhard op de plank te drukken :wink:
Jamie Bakkenes
Berichten: 70
Lid geworden op: 05-08-2002 02:00
Locatie: Delft

31-08-2002 22:20

he bob het fuutje van je spuit moet 3mm kleiner zijn als je bolieroltafel want het deeg zet namelijk uit zo krijg je mooie ronde ballen

groetjes:Jamie
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

01-09-2002 17:08

Klopt,maar dat kan per mix verschillen...
Plaats reactie