Instant aas?!


Plaats reactie
Jorgen Ouwehand
Berichten: 30
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

14-01-2002 20:36

Hoi,

Ik vis regelmatig op wateren zonder van te voren te voeren. Ik ben er daarom over gaan nadenken waarom sommige aassoorten instant, dus zonder uitvoerige introductie, eerder of meteen, door onze vriend karper gezien wordt als voedsel.

Met sommige aassoorten bedoel ik:

Mais, sweetcorn, bepaalde andere partikels, aardappels, brood, readymade/homemade boilies(niet op basis van eiwitten, dus geen HNV of vismeel) wormen en maden ( dit natuurlijk als de karper niet is gedresseerd op bovenstaande aassoorten).

De laatste twee zijn makkelijk te verklaren. Wormen en maden bootsen het natuurlijk voedselaanbod na.

De anderen (dus: mais, sweetcorn, bepaalde andere partikels, aardappel, brood, readymade/homemade boilies) zijn daarentegen niet zo makkelijk te verklaren. Allen hebben echter een overeenkomst. In deze producten zitten veel koolhydraten.

Citaat uit de Algemene Winkler Prins:
"Koolhydraten: Omvangrijke groep van in de levende natuur voorkomende verbindingen. Zij vormen als leveranciers van de voor het leven benodigde energie het belangrijkste voedingsbestanddeel van vele dieren en mensen."

Koolhydraten zijn (natuurlijke) suikers. Suikers lossen gemakkelijk op in water en verspreiden zich dus snel.

Mijn theorie is dus dat koolhydraatrijk voedsel zeer snel zijn sporen in het water vrijlaat en daardoor snel onze vriend karper bereiken. De reden waarom hij/zij dit dan (sneller)zou accepteren als voedsel is dat (nu komt dat citaat van de A.W.P. om de hoek) koolhydraten als leveranciers van de voor het leven benodigde energie het belangrijkste voedingsbestanddeel van vele dieren en mensen vormen. Omdat koolhydraten dus het belangrijkste voedingsbestanddeel vormt zouden zij dus volgens mijn theorie bij waarneming zorgdragen voor een directe voedingsreactie (oftewel, hmm he hier ligt wat te bikken).

Ik ben geen bioloog / scheikundige dus de beweringen zouden niet of niet helemaal kunnen kloppen, maar wie zou het mij beter uitleggen of het tegendeel beweren.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

met vriendelijke groet,
J :smile: rgen
Gast

14-01-2002 20:46

Op 14-01-2002 20:36, schreef Jorgen Ouwehand:
Mais, sweetcorn, bepaalde andere partikels, aardappels, brood, readymade/homemade boilies(niet op basis van eiwitten, dus geen HNV of vismeel)


Ik heb misschien nog een andere verklaring; bovenstaande aassoorten worden niet alles door de karper gegeten, maar ook door witvis. Over het algemeen is witvis minder schuw dan ons waterbiggetje. Als er veel witvis op een bepaalde plek aan het vreten is zal de karper nieuwsgierig zijn en ook komen.

Een over de boilie; Er zijn boilies met de flavour op water-, ethyl-alcohol- en oliebasis. De eerste 2 soorten flavour lossen snel op en dus eerder vis "lokken", de flavour op oliebasis gaat pas na enkele uren uitlekken, waardoor het ook langer duurt voordat de vis het op merkt.

ps. Flavours op oliebasis zullen wel veel langer blijven ruiken dan op water- en ethyl-alcohol-basis.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

15-01-2002 08:17

Jorgen,

Ik denk dat koolhydraatrijk aas zoals jij ze noemt gewoon lekker gevonden worden door de karper. In ieder geval lekkerder dan vismeel of eiwitrijk aas. De uitwaseming heeft hier zeker mee te maken.

Koolhydraten zijn overigens niet alleen suikers, zetmeel valt hier ook onder.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

15-01-2002 08:50

Beste Jorgen,

De beste tip die ik je kan geven is goed rond te kijken en te vragen waar er op dat water mee gevist wordt.

Vooral tijgernoten kan je overal zeer goed instant inzetten, zeker als ze al in ruime mate geintroduceerd zijn.

Natuurlijk kan je ook met al de door jouw genoemde aassoorten vissen.

Veel succes in iedergeval en laat ons weten hoe het is afgelopen..
En mocht je toch wat tijd krijgen om regelmatig wat voer te strooien, dan zou ik dat zeker doen.

Gr.
Bertil
Bertil@Karperwereld.nl
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

15-01-2002 10:06

Jorgen,

1 van mijn favorieten mbt instantaas zijn zachte hondebrokken uit blik. In tegenstelling tot wat jij beweert mbt de koolhydraten bevatten hondebrokken uit blik veel vetten en eiwitten. Ik wil niet de discussie voeren over wat beter is maar dat hondebrokken als instantaas een killer kunnen zijn ervaar ik jaarlijks regelmatig.

groeten,

Henrie de Vogel
Jorgen Ouwehand
Berichten: 30
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

15-01-2002 21:11

Hoi,

Joost, dat klopt zien/horen eten doet eten.

Mark je hebt gelijk ik moet mijn verhaaltje iets bijstellen, suikers zijn koolhydraten en niet alle koolhydraten zijn suikers en je met lekkerder een positieve aantrekkings-kracht bedoeld dan ben ik het met je eens.

Bertil, je hebt gelijk dat als er al op een water door een of meerdere karpervissers wordt gevist het goed is om te weten welke aassoorten er lopen en daar dan vanuit te starten. De meeste karpervissers die ik in het verleden ben tegengekomen zijn ook geen echte geheimschrijvers en zullen vaak informatie, of in ieder geval een of meerdere aanknopingspunten, geven. Op sommige wateren wordt echter weinig tot zeer weinig (niet durf ik niet te zeggen ik ben nl. niet 7 dagen per week langs de waterkant, jammer genoeg) gevist en je hebt dan weinig aanknopingspunten behalve dan je eigen opgedane ervaringen. Mijn ervaring is dat sommige aassoorten sneller als voedsel gezien worden en dus een aasreactie veroorzaken dan andere. Ik zou dus eigenlijk willen weten waarom dat nou zo is en wat jullie ervaringen zijn?


Gr.
J J rgen
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

15-01-2002 22:12

Mijn manier van instant vissen is een tapijtje mais/duivevoer (als blikvanger en witvis lokker- en daarmee ook dus ook karperlokker) met daaroverheen een paar handjes lekkere readymade boillies. Bij het instant vissen is het belangrijkste dat een karper het lekker vindt. Dan is voedingswaarde van minder belang. Als ik een snoepje tussendoor eet doe ik dat omdat ik het lekker vindt en niet omdat dat snoepje een voedingswaarde heeft. En omdat koolhydraatrijk aas meer suikers bevat dan eiwitrijk aas, word het eerder lekker gevonden. Terwijl er in eiwitrijk aas meer voedingswaarde zit.
Vissie kump zo!
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

15-01-2002 22:29

Ha die Jorgen.
Zoek het in "de wateroplosbaarheid" van suikers en koolhydraten. Het uitlekken.
groet,
edwin
Robert van Gangelen
Berichten: 31
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Lekkerkerk

19-01-2002 09:58

Jorgen,

Plet een X aantal boilies en maak een particlemixje verspreid deze goed over je stek en gooi de geplette boilies in de buurt van je haakaas en de Duracel fabrikant zal blij met je zijn!
wessel buys

30-12-2011 08:54

Gewoon een goede vismeel bol eraan van gulp.
dan luikt het wel
Gebruikersavatar
Sander Schaaij
Berichten: 168
Lid geworden op: 24-07-2011 15:29

30-12-2011 22:16

Ik denk dat ie na 8 jaar wel een oplossing gevonden heeft.....
wessel buys

30-12-2011 23:03

Sander Schaaij schreef:Ik denk dat ie na 8 jaar wel een oplossing gevonden heeft.....


haha leeft die nog wel :P
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

31-12-2011 09:56

Wessel,

ik denk dat Sander aangeeft dat je op een topic hebt geantwoord die al iets meer dan 8 jaar oud is :oops:

gr H.K
wessel buys

31-12-2011 10:55

Harnold Kikkert schreef:Wessel,

ik denk dat Sander aangeeft dat je op een topic hebt geantwoord die al iets meer dan 8 jaar oud is :oops:

gr H.K


Oke, Bedankt voor je nuttige informatie.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

31-12-2011 12:18

Je zou haast een Feyenoord grap maken maar doe het maar niet, geen trek om over 8 jaar een antwoord te lezen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-12-2011 12:31

Gaat prima met Jorgen.

Deze discussie is na 2002 op het board niet gestopt.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

31-12-2011 12:39

Kees mooi om te horen, prettige jaarwisseling m8.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-12-2011 13:46

Plezierige jaarwisseling Douwe en "take care".
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
wessel buys

31-12-2011 18:34

Douwe Bijlsma schreef:Je zou haast een Feyenoord grap maken maar doe het maar niet, geen trek om over 8 jaar een antwoord te lezen.


sst
Plaats reactie