instant bol


stef houben
Berichten: 16
Lid geworden op: 26-10-2005 21:20
Locatie: kinrooi-belgie

08-11-2005 18:43

hey

ik heb een vraag.wat zou een goede instant bol zijn?ik wou namelijk volgend jaar op kanaal gaan vissen en heb echt geen zin om de hele tijd boillies te rollen.

alvast bdankt,

greettzz
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

08-11-2005 18:56

stef houben schreef:ik heb echt geen zin om de hele tijd boillies te rollen


Wie zaait zal oogsten.
Voor niets gaat de zon op

Investeren noemen ze dat Stef
stef houben
Berichten: 16
Lid geworden op: 26-10-2005 21:20
Locatie: kinrooi-belgie

08-11-2005 19:02

ja ik weet het.maarja ik heb niet veel tijd met school eh.en als ik 10 kg ofzo moet rollen dan ben ik al lang bezig en vaak gaan we op de vrije dagen nog weg dus veel tijd heb ik niet.als ik tijd genoeg had dan rolde ik zeker boillies.nu doe ik dat nog maar dat is voor vijvers en da is dan 2 kg ofzo.


greettzz
cools stefan
Berichten: 272
Lid geworden op: 06-09-2003 02:00
Locatie: balen

08-11-2005 19:20

al eens gedacht om toch eens tijd te maken voor bolle te draaien ?? ik zit ook nog op school ben pas rond 6uur thuis dus bollen maken zit er voor mij allen in op woensdag of weekend en daar is mijn vriendin ook niet altijd zo happy mee maar als het moet moet het als ze zich verveelt moet ze maar helpen zeg ik :lol: 8)
wie de kleine nie eert is de grote nie weert
stef houben
Berichten: 16
Lid geworden op: 26-10-2005 21:20
Locatie: kinrooi-belgie

08-11-2005 19:31

ja kweet het.maar vertel dat tegen mijn ma.die begint te flippen als ik aant rollen ben.en tijd wil ik er wel voor maken soms heb ik de tijd voor een kleine hoeveelheid boillies te rollen.en een kg of 10 ik rol met de spuit en de roltafel en dat gaat wel vooruit maar eer ik daar 10kg mee af heb dat duurt wel ff.

greettzz
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

08-11-2005 20:25

Nou nou zeg,zo jong en dan al geen tijd hebben :o

Tijd moet je maken.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

08-11-2005 20:42

de jeugd van tegenwoordig krijgt het steeds drukker :wink:

Maar zonder gezeik:

Probeer een zoete boilie te maken die snel zijn geur (of wateroplosbare ingredienten) afgeeft en die niet te groot en te hard is. Dat is in principe een goede instantbol.

Bart
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

09-11-2005 11:46

Bart Geef er eens een Voorbeeld van ook van die wateroplosbare ingredienten !
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

09-11-2005 12:17

cools stefan schreef:bolle te draaien ?? ik zit ook nog op school ben pas rond 6uur thuis dus bollen maken zit er voor mij allen in op woensdag of weekend en daar is mijn vriendin ook niet altijd zo happy mee


17 jaar en dan al een vriendin?!

Jongen, GA VISSEN!
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

09-11-2005 12:30

Harnold,

ik was 17 Jaar toen ik m´n huidige partner leerde kennen. We zijn reeds 10 jaar gelukkig bij elkaar.

Mvgr. Rene Berger
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

09-11-2005 12:46

Das mooi jong.

Ik al 24 jaar.

:wink:
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

09-11-2005 12:47

Gaarne terug on topic!
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

09-11-2005 12:58

Nu verdraai je de zaak Harnold!! niet lief :wink:

Maar op de vraag wat werkt instant. Water oplosbare ingredienten kunnen instant werken maar koop dan een pellet en dan hoef je nog geeneens een bol te draaien.

Mitsz v/d Kamp heeft een koolhydraten tegen eiwitten getest. Mitsz is niet zo vaak meer op het board en de uitslag kan ik je ook niet geven. Jammer want ik zou het zelf ook graag willen weten.

Instant bollen zijn fabrieks bollen. Ook vaak aangeduid als zetmeel pillen. Misschien vanwege de hoge koolhydraten gehalte in de bol dat deze zo instant werkt.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

09-11-2005 13:17

@Bertil,

ik liet me weer gaan.
Maar Bertil, weet jij ook wat een goede instantbol is?

Een goede instantbol is een koolhydraatrijke bol en flikker er wat kleine vogelzaadjes in.
Gebruik wat specerijen in je mix en hatseflatse, je hebt een instantbol.

Wil je een goede gekochte instant bol: de birdfood/aardbei en solution van Waterlandbaits.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

09-11-2005 13:27

Harnold Kikkert schreef:Maar Bertil, weet jij ook wat een goede instantbol is?


Nee Harnold.. dat wil ik juist leren... :wink:
Ik weet alleen dat gebruikers van de KSK knikkers zeer tevreden zijn over de instant werking (en ook lange termijn).
En ik heb zelf goede ervaringen gehad een aantal jaren terug met die Nash bollen.. zachte meelmeuk.. maar instant voortreffelijk.

Maar verder wil ik graag leren hoe ik er zelf 1 moet maken en wat ik daarvoor moet gebruiken :)
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

09-11-2005 13:46

Mijn huidige instant boilie ziet er ongeveer alsvolgt uit:

-Basismix
-melkpoeder
- Gebrande en gemalen hennep
- CeDe
- Kelp
- Vanille suiker
- RR

Hierbij als toevoegingen nog Baukje vanille (vloeibaar), een snufje zout, en een klein beetje scopex flavour.

Niet moeilijk maar het vangt wel.

Bart
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

09-11-2005 14:01

@Bart,

Volgens mij is het juist de basis die de boel instant maakt. Koolhydraten is al een paar keer genoemd. Die moet je voor het grootste deel uit de basis halen en niet uit de toevoegingen.

@ alle andere

Maar dat er even buiten gelaten, wat is in jullie ogen nou eigenlijk instant. Ik ken welgeteld 1 soort bolie waar ik vis op vang zonder voor te voeren en nog veel belangrijker dat op een water waar niet gevist wordt met bollies. Zelfs dan nog had ik pellets nodig om het e.e.a. in gang te zetten.

Ik ben ervan overtuigd dat wannneer er iedere weekeinde een bepaalde hengeldruk is (hoeft echt niet veel te zijn). Wat op heel veel wateren in Nl. toch echt het geval is, wat is dan nog instant? De vis kent nu zo onderhand wel het ronde bolletje met een lekker geurtje. Dus zou je voorzichtig aan toch wel kunnen stellen dat zo´n beetje iedere makkelijk verteerbare bol redelijk instant werkt.

Produkten die verteer process bevorderen, zijn bijvoorbeeld lijnzaad en robin red.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

09-11-2005 14:05

Rene:
Heb je gelijk in,
-maismeel
-griesmeel
-tarwebloem
-polenta

Groeten Bart
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

09-11-2005 14:18

Rene,

De bollen die sneller door de vis worden gevreten zijn inderdaad veelal koolhydraatrijke boiiles.
Een basis van maismeel, tarwemeel,griesmeel en wat soja (voor de nodige eiwitten) levert al vis op, dan heb je geen toevoegingen nodig.

Wil je een label megeven aan je bol, dan gebruik je cede eivoer, of je gooit er een koekjesmeel in al dan niet met een koek-of speculaaskruiden.

Maar waar valt die vis nu voor...?? Makkelijk verteerbaar vreten.
Koolhydraten zijn makkelijker en sneller te verteren dan eiwitten.
Plus hhet feit dat je moet zien dat de koolhydraten worden omgezet naar suikers, dus energie.

De eiwitten worden gebruikt voor de opbouw van weefsel.

Kijk naar een sporter:
We nemen een wielrenner, deze verrand ongelooflijk veel energie.
Die eet voor de westrijd een bord pasta, liefst 3 borden pasta.
Onderweg eten ze zich vol aan snickers en dat soort meuk, koolhysreten en suikers.
Dit wordt dus sneller omgezet naar energie.

Nu nemen we een bodybuilder:
Deze traint zo hard dat zijn spieren gaan scheuren.
Door het pompen van bloed in de spieren gaan deze dus scheurtje veroorzaken.
Een bodybuilder eet daarom veel eiwitten, denk aan eieren, vis, vlees en eventuele aanvullende aminozuren.
De eiwitten die hij naar binnen werkt worden door het lichaam gebruikt om de spiertjes (weefsel) te herstellen.

Zo moet je het dus ook zien bij die vissen... Niet dat die vissen zich oppompen of het boek 'pumping iron' hebben gelezen, maar ze benutten de eiwitten voor de opbouw van weefsel.
De koolhydraten worden snel omgezet naar energie en dat is voor het lichaam eenmaal makkelijker te verteren.

Wat je vaak ziet is dat dit soort bollen instant een snelle response geven, maar op de lange termijn verliezen van een meer eiwitrijke bol.
(Dan hebben we het niet over dierlijke, melk, en plantaardige eiwitten, dat is een hele andere discussie)

En toch hoeft een instant boilie niet uit hoofdzakelijk koolhydraten te bestaan. Op de meeste wateren is vismeel een behroolijk bekend product in het de boilies.
Nu kan je juist met een goede vismeelbol ook instant snel en goed succes boeken.
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

09-11-2005 17:57

Rene Berger schreef:Instant bollen zijn fabrieks bollen. Ook vaak aangeduid als zetmeel pillen. Misschien vanwege de hoge koolhydraten gehalte in de bol dat deze zo instant werkt.


Zit net te denken he....

Instant wil zeggen het opmerkende vermogen van de vis richting het aas als ik het zo een beetje goed verwoord.

En dat heeft dan weer te maken met het verschil in zuurgraad tussen (de stoffen in) het aas, en de ph waarde van het water. En natuurlijk ook de waarneembare oplosbare voedseldeeltjes, maar deze wil ik even buiten beschouwing laten.

Maargoed, ready mades zijn over het algemeen:
- Instant gewoon beter dan een zelfgemaakte bol, terwijl je er toch zo'n beetje (misschien wel betere) ingredienten ingooit.
- Ondanks ontkennen, op de een of andere manier chemisch geconserveerd...

Zouden de stoffen die gebruikt worden voor de conservering, zoals bijvoorbeeld citroen zuur in menselijke voeding, juist niet de reden zijn dat dit, in feite minderwaardige aas, toch zo snel wordt opgemerkt door de karper?

Mocht dit te ver of te diep gaan, let me know, maar het lijkt mij wel eeb verdomd interessante discussie!

Gr, Erik![/b]
Gebruikersavatar
koos walters.
Berichten: 15
Lid geworden op: 24-11-2005 00:33

24-11-2005 00:56

ik denk dat je aangezien je op een kanaal vist niet ver uit de kant vist, dus waarom boilies rollen. Maak gewoon een plak deeg en snij deze in blokjes, reepjes of wat voor vorm dan ook. Deze kun je met een katapult aardig op afstand krijgen en anders kun je altijd een baitdropper (spod) gebruiken. Wat je ook kunt doen om nog meer tijd te besparen is een gedeelte helmaal niet koken en alleen laten drogen of een blok deeg in huishoudfolie wikkelen deze een kwartier koken en evt. aan de waterkant in blokjes snijden.

Wil je toch liever instant aan de gang zorg dan dat je je mix mooi grof houd. Dit d.m.v birdfood, gemalen hennep en griesmeel. Dan lekt de gebruikte atractor sneller uit en vind de vis het voer sneller.

Als je atractors op waterbasis gebruikt hebben ze nooit geen onbedoelde vieze nasmaak en als je flavours op oliebasis gebruikt kun je deze altijd eerst voor-verdunnen met bijv. zonnebloemolie.(niet voor in de winter)
Een vis kan proeven van hele grote afstand en hoe grover de boilie hoe sneller hij uitlekt. Let wel op dat deze atractie maar van een kortere duur is dan van een fijne boilie. Regelmatig een beetje bijvoeren kan dus geen kwaad.

Probeer ook eens wat pellets als ondersteuning van je boilies want dat kan de zaken aardig doen aanzwengellen.

Suc6

Groetjes Koos
marc rutgers
Berichten: 142
Lid geworden op: 04-04-2005 19:38
Locatie: gendt ( gelderland)

29-11-2005 22:55

beste stef

jou vraag was wat is een instant bol
nou lees de reactie even van
bart van bezouw
deze geeft al een basis mix
en een aantal toevoegingen
met de toevoegingen daar moet je mee gaan spelen
als je weinig tijd hebt om bollies te gaan draaien
kun je het beste contact opnemen met Ray van de Bos deze doet tegen een zeer goede prijs bollies draaien
je kan ook mixen bij hem bestellen
en ook een instant mix
anders vraag hiermaar eens om
de extra toevoegingen kun je ook bij hem bestellen
neem maar eens een kijkje op zijn site
en dan kun je evt contact opnemen met ray

veel succes met de vangst

mvg marc (wortel)

http://www.carpobsession.nl/RRT/
Gebruikersavatar
dennis van selst
Berichten: 227
Lid geworden op: 15-10-2005 19:38
Locatie: veldhoven

30-11-2005 20:11

probeer dymanite bait eens, ik ben er zeer tevreden over, kijk ook eens
naar die pop-ups dat wil ook wel is helpen
nie lulle maor bewaarzakke vulleh
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-11-2005 23:53

Heren,

Instant aas is instant omdat het onmiddellijk karpers aanzet tot voedselopname.

Om dit te optimaliseren moet je gebruik maken van alle zintuigen van de karper. Zowel zicht (bij doorzicht van het water), geur (op afstand) als smaak (na opname) zijn variabelen waarmee je kunt spelen. Daarnaast moet het signaal de karper niet verwarren of afschrikken. Natuurlijk aas heeft en ander gedrag dan een balletje en wekt verwarring. Te hoge doseringen schrikken af. Verder moet de boilie niet snel verzadigen. Niet overdadig voeren dus.

Een simpele readymade wordt genoemd. Er zijn goede readymades en slechte readymades. De goede zijn goed omdat de maker aan deze variabelen aandacht heeft geschonken. Denk bijvoorbeeld aan Rod Hutschinson en Frank Warwick en lees eens wat ze schrijven. Achter Kevin Nash staat Gary Bayes. Niet de eerste de beste op dit gebied. Solar, zeer goede ingrediënten. Vele readymades waren ooit homemades.

Koolhydraten? Alle boilies bevatten koolhydraten. Ook vissige bestanddelen hebben een sterke aantrekkingskracht en kunnen instant werking opleveren.

Het probleem met homemades is dat de makers vaak onvoldoende inzicht hebben op de genoemde variabelen die een boilie instant maken.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

01-12-2005 12:57

Heren wat is nu daadwerkelijk instant ? wat maakt een boilie instant goed ?

We lezen over vrije amino's e.d deze prikkelen een vis tot aazen, maar amino's zijn ook weer schadelijk, dus overdaad schaad ?!
Er zijn in de winkel natuurlijk leuke potjes en flesjes te krijgen waar Aminol op staat, wat hier inzit weet bijna niemand ?
Waarom werkt een bol nou instant niet en na een voersessie wel ? de vis gaat het voedsel herkennen en opnemen na verloop van tijd.

Zelf heb ik dit meegemaakt op een water, ik zat met een simpele boilie te vissen, na een voersessie'tje ging ik daar een nachtje pakken, concurentie die 3 of 4 avonden in de week daar zaten te vissen liep he tnog voor geen meter bij, en dat met die mooie radiografisch bestuurbare bootjes en de hele meuk en dure boilie's.
Na een kort nachtje stond de teller op 6 vissen.

Die zelfde boilie werd ingezet naast een maatje van mij op een ander water, die maat van mij zat er reeds 24 uur voordat ik aankwam, had reeds 6 vissen gevangen.
Op dit water was niet voor gevoerd, 2 nachten later staat de teller 22 - 0, huilen met de pet op dus, en de boilie werkte voor geen meter instant.

De grote vraag waarom ?????? wat maakt een boilie instant en wat niet ?

We lezen over Koolhydraatrijke boilies hebben een hoge instant respons, mijn ervaring is juist tegenover gesteld, en die van meerdere lees ik :
marijn ham schreef:En toch hoeft een instant boilie niet uit hoofdzakelijk koolhydraten te bestaan. Op de meeste wateren is vismeel een behroolijk bekend product in het de boilies.
Nu kan je juist met een goede vismeelbol ook instant snel en goed succes boeken.



Als voorbeeld nemen wij een van mij laatste sessie's :
42 uur vissen, 3 hengels, 3 verschillende boilies, bij een water tempratuur van 6,5 graad
Aanbeten : 6
Gevangen vissen : 3

Boilie 1 : Vismeel boilie met een hoog vismeel gehalte en daardoor een hoog vet & eiwit gehalte
Aantal aanbeten : 5
Aantal gevangen vissen: 3

Boilie 2 : Gekruide boilie, met zo goed als GEEN vetten en bijna geen eiwitten (Mais, Gries, Rijst, Tarwe) en een toevoeging van Kerrie (eetlust opwekkend en goede amino's) en knoflook (Veel B vitamines voor de vertering)
Aantal aanbeten : 1
aatal gevangen vissen : 0

bart van bezouw schreef:Probeer een zoete boilie te maken die snel zijn geur (of wateroplosbare ingredienten) afgeeft en die niet te groot en te hard is. Dat is in principe een goede instantbol.

Boilie 3 : Zoete boilie, grove boilie met een hoog koolhydraat gehalte en door toevoeging van Cocosmeel & pinacolada een iets verhoogd vet gehalte.
Aantal aanbeten : 0
Aantal gevangen vissen : 0


Mijn vraag (aangezien ik het ook niet weet !!!) Wat is instant en wat niet ? en waardoor is dit instant ??




Voor de kritische lezer : 3 hengels is toegestaan op dit water, en ben in het bezit van een vergunning daarvoor :wink: