kaneel boilie


Gebruikersavatar
Ron van Wezen
Berichten: 86
Lid geworden op: 01-11-2005 21:06
Locatie: amterdam

05-11-2005 13:29

hallo mede karpervissers,

ik ben bezig met boilie's maken met kaneel poeder,
en weet aleen niet hoeveel ik er van door moet doen.
is het slecht voor de vangt als ik er te veel kaneel poeder door heen doe?
janwillem hilverts

05-11-2005 16:45

ik zou van kaneel zowiezo niet meer dan 10% gebruiken. Dat ten eerste maar ten tweede is de brasem ook helemaal gek van kaneel dus dan zou ik met minimaal 22 mm boillies gaan vissen ik spreek nu namelijk ui ervaring.
Gebruikersavatar
Ron van Wezen
Berichten: 86
Lid geworden op: 01-11-2005 21:06
Locatie: amterdam

05-11-2005 17:19

bedankt dan zal ik dat proberen :)
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

05-11-2005 23:52

10% kaneel???? :o

Lekker :cry:
janwillem hilverts

06-11-2005 01:42

10% is te doen hoor wil. Althans ik had 10% op mijn totaal mix dus dit valt reuze mee 100gram op een kilo om maar zo te zeggen.

het is misschien veel maar bvij mij heeft dat nooit mogen baten.
en ja misschien dat 5% al wel genoeg is.. ligt misschien ook wel aan het water.. maar ik vind dat hele kaneel maar niks.

goed voor de witvis en in dit geval brasem!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Ron van Wezen
Berichten: 86
Lid geworden op: 01-11-2005 21:06
Locatie: amterdam

06-11-2005 19:23

ik heb ook een aantal keer met zelfgemaakte kaneel deeg gevist op karper in een watertje hier in de buurt en heb er een aantal mooie karpers mee gevangen.
en denk dat kaneel boilie's het ook wel goed doen.
fuck onderschrift
Afbeelding
janwillem hilverts

06-11-2005 19:35

Je hoort mij niet zeggen dat je er geen karper mee vangt. Het enige nadeel van kaneel is gewoon dat brasem er heeeeeeeeel gek op is.
peter andrae

07-11-2005 03:54

Of kaneel bollie,s vangen,ja hoor en goed ook maar 100 gram op 1 kilo vind ik wat veel maar okay je moet doen waar je het meeste vertrouwen in hebt zegt men :wink:,je kan hem ook voorzien van kaneel flavour en nog wat essential oil zit je goed.

mvg peter.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

07-11-2005 08:03

Mannen,

10% kaneel is veel te veel, ik weet niet wat je van plan bent met die vissen, maar kaneel heeft een laxerende werking.
Die vis gaat m,et 10% kaneel behoorlijk aan de schijterij...

Als je 5% kaneel in je mix verwerkt is het al meer dan genoeg.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

07-11-2005 11:05

marijn ham schreef:Mannen,

10% kaneel is veel te veel, ik weet niet wat je van plan bent met die vissen, maar kaneel heeft een laxerende werking.
Die vis gaat m,et 10% kaneel behoorlijk aan de schijterij...



Hij wil geen dikke karpers vangen!
plm 3 % is m.i. meer dan genoeg.

gr Harnold
peter andrae

07-11-2005 15:32

8) zal het stinken van al die scheet latende karpers en borrelen op de stek.
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

07-11-2005 15:35

Kaneel is bij overmatig gebruik ook kankerverwekkend. Misschien iets om in ogenschouw te nemen?
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

07-11-2005 15:47

1 voordeel:
Die karper creeert en onderhoud zijn eigen voerstek :)
Is een goedkope manier van voorvoeren!

peter andrae schreef:8) zal het stinken van al die scheet latende karpers en borrelen op de stek.
Gebruikersavatar
Ron van Wezen
Berichten: 86
Lid geworden op: 01-11-2005 21:06
Locatie: amterdam

07-11-2005 17:01

hahaha dan is het wel makkelijk je volgt de bubbels en je weet precies waar je in moet gooien :P
fuck onderschrift
Afbeelding
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-11-2005 20:07

Bas,

???

het is a) gelul of b} te erg voor woorden, dat er potjes kaneel in de winkel liggen.

c) wat is overmatig gebruik?


MVG

Vanessa

:wink:
peter andrae

08-11-2005 05:42

Ja dat wel Ramon alleen volgens mij niet echt de bedoeling,ik begin nu te twijfelen over het springgedrag van karpers het kan natuurlijk ook dat ze zo een harde scheet laten onder water dat wij maar denken dat het springen is volgens mij lanceren ze hun eigen :wink:.


mvg peter.
Gebruikersavatar
Daniel Legrand
Berichten: 459
Lid geworden op: 23-06-2004 10:17
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

08-11-2005 09:14

3 % Kaneel
2 % Kerrie
<Eclips Baitrange-Carpsounder Nederland-Atropa Benelux-Bush Boats Nederland-Carpwear Benelux>
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

08-11-2005 09:36

Daniel Legrand schreef:3 % Kaneel
2 % Kerrie


En waarom? Zou wel handig zijn om iets te onderbouwen.. of moeten we het maar gewoon aannemen van je?
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Daniel Legrand
Berichten: 459
Lid geworden op: 23-06-2004 10:17
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

08-11-2005 09:57

Hoi Bertil,

Neem het in ieder geval maar aan ;)

Nee maargoed waarom ik denk dat toevoeging van 2 % Kerrie beter is ligt nu even helemaal qua smaak.
Proef zelf maar eens pure kaneelpoeder met de vinger! (ik persoonlijk vind het niet lekker en erg bitterachtig smaken)
Door 2 % Kerrie toe te voegen maar je een brouwseltje dat erg apart maar wel lekkerder smaakt.

Ikzelf heb in het verleden veel met kruiden gevist nu nog steeds trouwens!
Kaneel is zelf 2 jaar lang mijn lievelings geweest maar dan wel bijgestaan door die 2 % Kerrie, Dat Kerrie goed vangt weten er genoeg geld ook voor kaneel maar die 2 samen hebben voor mij toch wel gevoelig betere resultaten gehaald, oja en vergeet niet dat wat black pepper oil erbij ook erg goed kan wezen.

zal zelfs even mijn oude recept ervan vrijgeven (gebruik hem namelijk ook niet meer)

200 gram TarweGriesmeel
200 gram Volvette SojaBloem
100 gram Polentabloem
050 gram Groffe Maismeel
200 gram Cede Eivoer
050 gram robin red (haith's)
050 gram Tarwekiemen
050 gram Voedingsgist
050 gram Ei Albumine
030 gram Kaneelpoeder (Keneebil)
020 gram Kerriepoeder

Voeg hier eventueel wat sweetner aan toe niet teveel en nog eenn een druppel of 1 a 2 Black Pepper Oil.

Een niet dure mix die mij erg goed is bevallen voor een 2tal seizoenen.

Greetz Daan
<Eclips Baitrange-Carpsounder Nederland-Atropa Benelux-Bush Boats Nederland-Carpwear Benelux>
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

08-11-2005 11:36

Daniel,

Je bent ook een lekker ding.

Nu je niet meer met die mix ist, geef je het recept "vrij". PFFFBedenk wel , dat je over smaak nooit kunt twisten...

En als je die mix zo goed is bevallen , waarom stop je er dan mee na 2 seizoenen?

gr Harnold
Gebruikersavatar
Daniel Legrand
Berichten: 459
Lid geworden op: 23-06-2004 10:17
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

08-11-2005 13:20

Hoi Harnold,

Nou heel makkelijk waarom ik na 2 seizoenen ermee ben gestopt.

Na die 2 seizoenen ging ik niet meer alleen voor mezelf draaien maar ook voor heel wat andere mensen en moesten er andere dingen getest worden.
verder is het echt een goede mix.
Het is een mix die ik ontwikkeld had toen ik nog niets op profesionele basis ontwikkelde, Dit betreffende Eclips.
Ook vermeld ik erbij dat deze mix echt heel goed allround zijn werk deed het hele jaar door afgezien dat ik in het najaar de soja 50 gram omlaag deed en de robin red 50 gram omhoog.

Verder ben ik iemand die graag afwisseld van mix na een poos tegenwoordig dat was vroeger niet zo, maarja een mens kan rare dingen doen zullen we maar zeggen.

Hoop dat sommige mensen op het board deze mix een kans zullen geven.

ben in ieder geval geintereseerd wat mensen ervan zullen vinden.

Ciao Daan :D
<Eclips Baitrange-Carpsounder Nederland-Atropa Benelux-Bush Boats Nederland-Carpwear Benelux>
jacco noordermeer

08-11-2005 14:01

[quote="Klaas van den Herik"]Bas,

???

het is a) gelul of b} te erg voor woorden, dat er potjes kaneel in de winkel liggen.

c) wat is overmatig gebruik?


MVG

Vanessa

:wink:[/quote]

geen gelul klaas ,kaneel is in zeer grote hoeveelheden kankerverwekkend

hoeveel word er niet bij vermeld
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-11-2005 14:07

wat zijn zeer grote hoeveelheden?

googlen leert, dat het product als anti oxidant product positief bijdraagt.\\


Kaneel (Cinnamomum zeylanicum)
Plantenfamilie
Lauraceae (laurier familie)

Botanische synoniemen
Cinnamomum verum

Afkomst
Cinnamomum zeylanicum komt uit Sri Lanka (voormalig Ceylon) en het zuidoosten van India. Daarnaast is het ook afkomstig uit zuidwest India en de Tenasserim Heuvels van Burma. Meerdere pogingen zijn ondernomen om de kaneelplant te verbouwen in andere tropische gebieden, maar dit was alleen succesvol in de Seychellen.

Deel van de plant dat gebruikt wordt
De bast.

Sensorische kwaliteit
Sterk aromatisch, zoet, aangenaam, warm, niet bitter of wrang.

Hoofdbestanddelen
De essentiële olie van de kaneelbast (max. 4%) bestaat hoofdzakelijk uit 2 bestanddelen: de fenylpropanoïden cinnamaldehyde (3-phenyl-acroleine, 65 tot 75%) en eugenol (4-(1-propeen-3-yl)-2-methoxy-fenol, 5 tot 10%). Andere fenylpropano?den (safrol, kaneelzuur esters), mono- en sesquiterpenen, komen slechts in zeer lage concentraties voor, maar bepalen wel de specifieke smaak van kaneel. Een andere component die in zeer kleine hoeveelheden aanwezig is en die belangrijk is voor de kwaliteit van kaneel, is 2-heptanon. De hoeveelheid zacht materiaal aan de binnenzijde van de bast is vrij laag (3%).

Van de kaneelbladeren kan een andere essentiële olie gewonnen worden (1%) dat bestaat uit eugenol (70 tot 95%) en kan gebruikt worden als vervanger voor kruidnagel. Daarnaast zijn ook kleine hoeveelheden (1 to 5%) van kaneelaldehyde, benzylbenzoaat, linalool and ß-caryophylleen aangetroffen.



Ceylon kaneelpijpen

Toepassing
Kaneel is een oude specerij die meerdere malen in het Oude Testament genoemd wordt. Tot de 16e eeuw was alleen de Chinese kaneel (cassia) bekend in het Westen. Vergeleken met de Chinese specerij heeft Ceylon kaneel een aangenamer aroma en domineert tegenwoordig de Westerse markt.

Aangezien kaneel afkomstig is uit Zuid Azië is het niet verassend dat de keukens van Sri Lanka en India zeer veel gebruik maken van deze specerij. Het is zowel geschikt voor pittige rundercuries in Sri Lanka, maar ook voor de subtiele rijstgerechten ( biriyanis ) van de Noord Indische keuken. Daarnaast wordt kaneel ook veel gebruikt als smaakcomponent in thee. Kaneel is ook populair in Perzische en Arabische regionen: West, Zuidwesten midden Azië, Noord en Oost Afrika.

In de 16e en 18e eeuw was kaneel zeer populair in Europa, tegenwoordig is dat een stuk minder. In de Westerse keuken wordt deze specerij vooral gebruikt voor desserts en gestoofd fruit, die bijvoorbeeld op smaak gebracht worden met een mengsel van kaneel en kruidnagel. Kaneel wordt zelden gebruikt in kruidige gerechten.

In India wordt kaneel in zijn geheel gebruikt; de bast wordt gebakken in hete olie totdat deze ontrollen (dit is belangrijk omdat dan pas de geuren vrij kunnen komen); vervolgens wordt het geblust door de toevoeging van andere ingrediënten zoals tomaten, uien of yoghurt. De kaneelpijp wordt verwijderd voor het opdienen, maar kan ook dienen als geurende decoratie.
In de meeste andere landen gaat de voorkeur uit naar gemalen kaneel. Het poeder moet pas vlak voor het opdienen toegevoegd worden, omdat het al snel bitter wordt wanneer bij verhitten.

De kaneelknoppen zijn de onrijpe vruchten die geoogst worden vlak na de bloesem; ze zien eruit als kruidnagel. Deze knoppen hebben minder aroma dan de bast; de geur is mild, puur en zoet. Om de geur tot zijn recht te laten komen moeten de knoppen fijn gemaald worden. Deze wijze wordt alleen toegepast in China en India (regio Koetsj in the Gujarat).

Bron : http://www-ang.kfunigraz.ac.at/~katzer/ ... lcome.html

Coumarine in kaneel

Coumarine is een stof die van nature in kaneel voorkomt. Coumarine wordt ook kunstmatig gemaakt voor gebruik als geurstof. Mogelijk heeft coumarine negatieve effecten. Bij een gevarieerd eetpatroon is er geen risico voor de gezondheid. Uit voorzorg is het beter niet lange tijd achter elkaar erg veel kaneelhoudende producten te eten.



Coumarine zit in etenswaren met kaneel, zoals kaneelthee, kaneelstokken, speculaas, ontbijtkoek, kruidkoek, appeltaart en pepernoten. Coumarine kan ook worden gebruikt als geurstof in cosmetische producten. Gemiddeld genomen krijgen mensen vier milligram coumarine per dag binnen: twee milligram via het eten en twee milligram via het gebruik van cosmetische producten. Twee milligram coumarine zit bijvoorbeeld in:

vier speculaasjes of kaneelbiscuitjes
1 stroopwafel
25 gram pepernoten of kruidnoten
drie plakjes ontbijtkoek
een kwart tot een half stuk appeltaart


Het lijkt erop dat deze gemiddelde hoeveelheden geen kwaad kunnen, ook niet wanneer incidenteel veel meer ineens wordt gegeten. Het is echter nog niet duidelijk of en bij welke hoeveelheden coumarine de gezondheid kan schaden. Bij dieren blijkt coumarine als zuivere stof kankerverwekkend te zijn. Bij mensen verloopt het afbraakproces van coumarine in het lichaam anders, waardoor coumarine voor mensen minder schadelijk is. Er zijn echter onvoldoende onderzoeksgegevens om aan te kunnen geven hoe groot de risico’s voor mensen precies zijn. Onduidelijk is ook of coumarine in kaneel hetzelfde effect heeft als coumarine als zuivere stof.
Frank de Haan
Berichten: 25
Lid geworden op: 11-09-2005 11:24
Locatie: Bodegraven

08-11-2005 21:46

Zo he het wordt hier even stil :roll:
die Klaas laat even wat klassetaal op papier zien, (dus die grote vissen waren geen toeval)
schitterend Klaas.
Laat nog eens wat van je horen

groetjes Frank
Jan Jongen
Berichten: 97
Lid geworden op: 25-04-2003 02:00
Locatie: Zwijndrecht, Nederland
Contacteer:

08-11-2005 21:52

Jemig Klaas,

Da's goed onderbouwd..... :)

Heb nog wel een paar flesjes Cinnamon Bark oil staan voor je hoor, of heb je nog?