spodvoer....


Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

30-10-2005 15:42

Ik ben een beetje begonnen met spodden, en het volgende seizoen wil ik het meer en vaker doen. Ik zit alleen te kloten met het voer. Wat is nou het ideale voertje??

Ik ga denk ik vissen met kippenmais (of misschien een andere partikel) en zat aan het volgende te denken.

Voor een kilo voer:
750gr hennep
100gr mais (kippenmais)
100gr pellets (hennep pellets, of misschien trouvit korrels)
50gr Grondvoer voor iets stevigheid

Een beetje (vis)olie erbij en er een bruikbare (qua stevigheid) mix van maken.

Ik wil vooral het merendeel hennep hebben, tegen een kleine hoeveelheid mais.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

30-10-2005 15:56

Beste Peter,

Wat voor soort water is het ? kent het water dresuur ? kennen de vissen de mais en kunnen ze deze zien als gevaarlijk ?
Zoja waarom dan met mais vissen ? ik denk zelfs dat de vissen geproccupeerd kunnen raken op de hennep, dus waarom niet ook gewoon vissen met die hennep ?
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

30-10-2005 15:59

Bart-Jaap Koorn schreef: dus waarom niet ook gewoon vissen met die hennep ?


Hoe is je dat gelukt, B-J?
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

30-10-2005 16:00

Bas dat is helemaal niet zo moeilijk als je denkt, geloof me maar :wink:
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

30-10-2005 16:01

Leg dan uit! 8)

Misschien wat korrels rijgen op zo'n veer van Ashima voor de maden?
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

30-10-2005 16:02

Men neme naald en draad, rijgt een aantal hennep korrles op de draad, en bind deze vast aan een ringetje wat vrij over de haak steel glijdt
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

30-10-2005 16:03

Heb je het zelf al eens geprobeerd?
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

30-10-2005 16:04

Mischien is zo'n veer ook wel een oplossing, ik heb ze zelf nog nooit gezien zijn die niet te dik ?
Hetgeen ik doe is met een zeer dunnen naald, aangezien je anders het risico loopt dat de korrels splijten
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

30-10-2005 16:05

Ja, het zou kunnen, daarom vroeg ik het. Lijkt me inderdaad dat ze snel splijten.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

30-10-2005 16:09

Bas Hofkens schreef:Heb je het zelf al eens geprobeerd?


Jah en ook zeker op gevangen, zeer vroeg in het jaar op een niet al te makkelijk water waar ik zat, waar ik de vissen in het koude water geen zwaar tapijt wou voeren en al helemaal niet met boilies op de proppen wou komen.
Had daarom op 2 plekken een hand of 2 met hennep gevoerd waar hier en daar een korrel mais tussen zat, dit omdat ik mais als haakaas had.
Na in het heldere water te hebben gezien dat alleen de paar maiskorrels incl. mijn haakkorrel waren overgebleven, maar de hennep wel weg was moest er iets gebeuren.
Na een tijd te hebben zitten denken belde ik een maatje op, tegen wie ik zei kun je ff een hele dunne naald en zwart naaigaren brengen.
De reactie kunnen jullie zelf wel invullen, deze was ongeveer zo : :o :o :roll: :o

Zo werd er een lichte rig bedacht, en begon ik de hennepkorreltjes te rijgen, kolere zo nu en dan was ik mezelf even klink aan het piercen :o 1.5 uur later lag de 1e vis op de mat :wink:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

30-10-2005 16:16

Bart-Jaap Koorn schreef:Beste Peter,

Wat voor soort water is het ? kent het water dresuur ? kennen de vissen de mais en kunnen ze deze zien als gevaarlijk ?
Zoja waarom dan met mais vissen ? ik denk zelfs dat de vissen geproccupeerd kunnen raken op de hennep, dus waarom niet ook gewoon vissen met die hennep ?


Het is eigenlijk niet voor een bepaald type water, maar ik zal het het meest gebruiken op kleine wateren (5ha) en grachten. Er heerst op deze wateren aardig dressuur (logisch tegenwoordig). Voorderest normale witvisstand. Wel aardig brasem op water A maar op water B GEEN brasem! Op water A wilde ik vissen met boilies en deze ook in het voor gebruiken, maar water B haal ik het boiliegebeuren er uit en ga ik voor mais.

maar we gaan uit van water B zonder de boilies.

Misschien is de 650gram hennep te veel, en kan ik er beter 700 van maken tegen 200 gram Kippenmais.

dus:
650gr Hennep
200gr Mais (kippenmais)
100gr Pellets (hennep pellets of trouvit korrels?)
50gr Lokvoer

Het lok voer kan iets meer of minder, het is om de mix de juiste stevigheid te geven. Dit doe je ook door wat meer/minder partikel water toe te voegen.

Als toevoeging nog wat (vis)olie

Wie weet nog een verandering
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

30-10-2005 16:21

Zeer sjieke vis, Bart-Jaap!
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

30-10-2005 16:23

Ik zal ook met een hengel met hennep proberen te vissen.

Nu weer even over het voer:
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

30-10-2005 16:32

Ik zou als ik jou was het lokvoer vervangen door vismeel en het gehalte opschroeven.
Maak ook gebruik van het kookvocht van de hennep, hierdoor 'smelten' je pellets enigzins en krijg je bovendien nog een leuke en zeer atractieve wolk op je stek, deze wolk heeft bovendien ook nog het vermogen om te worden verspreid in het water, waardoor de vis geprikkeld word om opzoek te gaan naar voedsel

Gooi op een kilo spodmix ook eens wat cayennepeper en een leuke schep met zout :wink:
Michel Admiraal
Berichten: 97
Lid geworden op: 28-02-2005 17:35

30-10-2005 16:33

Peter,

Zelf ook regelmatig aan het spodden met wisselvallende resultaten. Ik zou echter meer gebruik maken van pellets. Evt kan je een deel paardenkorrels gebruiken als je het te duur vind worden. Pellets hebben het voordeel dat dit langzaam oplost en er zo een gigantisch voerspoor-wolk komt te hangen. Daarnaast gewoon mais uit blik gebruiken. En als haakaas kan je dan bv harde mais gebruiken.

500 gram pellets
350 gram hennep
1 blikje mais, enkele korrels mais in je voer werkt het best.
150 gram lokvoer

Daarnaast kan je wat geurstof gebruiken.

MVG Michel
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

30-10-2005 16:42

Zoveel pellets vind lijkt me overdreven. Het idee van blikmais is ook goed, alleen als ik daar met blikmais vis heb ik 10 voorns in het uur!!! Er zit een zo ongeveer een overschot aan voorn!

Daarom heb ik liever kippenmais.
Het lokvoer, zou kunnen worden gemengt met een groot deel vismeel. ]
De pepers en zout wou ik er ook in doen (goed dat je me er aan herinnerd)

Dus:
600gr Hennep (geweekt in zoutwater, en er word ook wat kookvocht in de mix gedaan)
200gr Kippenmais (geweekt met de hennep)
150gr pellets
25gr lokvoer
25gr vismeel

Er word nog wat cayennepeper (hoeveel op een kilo?) en een schepje zout toegevoegd. ook nog wat (vis)olie. De mix word steviggemaakt door meer lokvoer/vismeel erin te doen, en vochtiger gemaakt door meer kookvocht erin te doen.

Nog veranderingen?
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

30-10-2005 18:36

Ik probeer zoveel mogelijk verschillende dingen in mijn spodmix te gooien, van verschillende formaten. Wat ik heel vaak gebruik is hennep, harde mais, blikmais, verschillende soorten/formaten pellets, lokvoer, vogelvoer, duivenvoer, maples en soms (stukjes) boillie. Beetje afhankelijk van wat mijn haakaas wordt. Als ik met bijvoorbeeld tijgernoten vis, dan gaan er ook tijgernoten in de spodmix.
Dit zijn dus vochtige en droge bestanddelen bij elkaar en ik meng het in die verhoudingen dat de pellets en het grondvoer door het vocht zachter worden en zo het zaakje een beetje gaan binden. De verhoudingen zijn grofweg: 25% hennep, 50% grondvoer en pellets, 25% andere particles. Maar de samenstelling verschilt nogal eens, ligt er een beetje aan wat ik in huis heb. Soms wordt het alleen pellets, voer, hennep en mais. Maar altijd wel gebruik ik het vocht van de particles om de boel een beetje te binden. Zo vliegt het ook minder snel uit de spod tijdens ingooien. Vooral als je het bovenste een beetje aandrukt. Als ik met boilies vis ben ik wat voorzichtig met al dat lekkers, of met de hoeveelheden. Ik heb toch het idee dat de boilies vaak lang blijven liggen de karpers zich eerst tegoed doen aan hennep en ander klein spul. Zo'n mix van grondvoer+pellets met particles gebruik ik ook geregeld bij het penvissen. Door dan wat meer vocht erin te gooien waardoor de pellets meer oplossen zijn er voerballen van te kneden die je op je stek kunt gooien.
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

30-10-2005 19:29

Dus meer variatie?

Mix tot nu toe (voor een kilo):

600gr Hennep (geweekt in zoutwater, en er word ook wat kookvocht in de mix gedaan)
50gr Kippenmais (samen met hennep geweekt/gekookt)
50gr Kikkerewrten
1 blikje mais
150gram Pellets
50gr Lokvoer/vismeel

Wat nog te veranderen?
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Rick van Meegen
Berichten: 225
Lid geworden op: 15-10-2004 21:49
Locatie: Valkenswaard, Velp

30-10-2005 19:31

wat stroop mischien om er kleverige bol van te maken, of een geut flavour
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

30-10-2005 19:37

Rick van Meegen schreef:wat stroop mischien om er kleverige bol van te maken, of een geut flavour


Er komt ook al (vis)olie door, en natuurlijk het vocht van de partikels!
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Rick van Meegen
Berichten: 225
Lid geworden op: 15-10-2004 21:49
Locatie: Valkenswaard, Velp

30-10-2005 19:45

dan zou ik er gewoon keer mee vissen kijken hoe die bevalt :lol: zo niet dan wat veranderen...
gerard van ewijk
Berichten: 221
Lid geworden op: 27-04-2005 16:34

30-10-2005 21:24

Rick van Meegen schreef:
wat stroop mischien om er kleverige bol van te maken, of een geut flavour

Zou ik nooit proberen voor een spodmix,met stroop komt de mix de spod niet meer uit.Het is toch de bedoeling dat deze op de bodem van het water terecht komt!!

Wat je kan doen om een keer te proberen is, alle soorten voer die al genoemd zijn naar eigen idee te mengen en niet te droog.
Je kan namelijk alles verplaatsen in een goede spod ( ja heren ook alleen hennep als dat nodig is)zou de wel ff goed aan persen. Ik bedoel daarmee te zeggen dat je heus geen dure grond voeders hoeft te kopen gewoon met de goedkoopste ingredienten boek ook leuke resultaten.
Hou er rekening mee dat brasem het ook erg aantrekkelijk vind.
Als je nog verder vragen hebt kan dat in Zwolle ben aldaar aanwezig op de stand van Korda ( waar anders he)

Gerard
Good luck and tight lines!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

31-10-2005 11:15

Zou echt meer pellets gebruiken hoor! Denk aan 300 gram ofzo.
Voor een deel daarvan kan je babycorn brokken gebruiken, die kosten geen drol, lossen snel op en trekken veel vis aan, enige nadeel is dat er op sommige wateren een halve container brasem op af komt.
Verder hoef je echt niet de duurste pellets te hebben, gewone trouvitkorrels of goedkope koi pellets doen het ook, net als paardenbrokken.
Overigens zou ik ook absoluut geen stroop of melasse gebruiken, met iets te veel komt het voer moeilijk uit de spod.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

31-10-2005 15:15

Stroop zal ik ook niet gebruiken, ben je langer bezig om het voer weer uit de baitrocket te krijgen dan met vissen!

maar van babycorn pellets heb ik nog nooit gehoord? wat is dat?

Tja, op het ene water kan ik het aantal pellets makkelijk opschroeven, ik heb daar nog nooit een brasem boven de 35cm gevangen, en met karperen heb ik daar geen last van.

Maar op het andere water doe ik toch voorzichtig met pellets.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

31-10-2005 16:07

Peter ga nou eens gewoon vissen !!

Je leert pas wat werkt door te vissen, wat voor mij werkt kan bij jou mischien wel totaal niet werken :wink:

Vissen leer je door het te doen :wink: