Bepalen van percentage kruiden in mix


Plaats reactie
Martijn de Groot
Berichten: 152
Lid geworden op: 20-08-2002 02:00

28-10-2005 13:19

Tja de titel zegt het al hoe bepaal je het percentage kruiden in een mix? Ik bedoel overdaad schaad (kan). Maar 15% kruidenmix in mijn mix is dat teveel?

En ik vraag me ook af hoe je bepaald welke kruiden wel en niet in een mix zouden kunnen?

Sommige kruiden zullen wel invloed hebben op de doorloop tijd van je boilie en sommige niet. Hoe kom je er achter, zonder dat ik elke dag boilies aan het draaien ben, wat je beter kan gebruiken en wat niet.

Geldt dat scherpe kruiden een snellere doorloop tijd hebben of niet. Reageert een karper darm ook op die manier....mijn darmen in iedergeval wel maar dat terzijde :-)
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

28-10-2005 17:07

hoi martijn, voor de tetevoegen hoeveelheid kruiden zijn geen maat staven, dat is meer natte vinger werk....... ik zou zeker niet teveel doen!

zelf doe ik altijd 5 tot 7 procent van de drogemix..... waarom weet ik niet,is puur op gevoel.

succes mvg Michel
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
Martijn de Groot
Berichten: 152
Lid geworden op: 20-08-2002 02:00

28-10-2005 18:06

dank je voor je reactie, maar ben niet tevreden :-) sorry

laat me de vraag anders stellen:

Er is van alles onderzocht, over geschreven, en gepraat over voedingswaarden etc. maar wat ik nu niet kan vinden is wat voor extra toevoeging kruiden hebben op de vangkracht in combinatie met de voedingswaarde.

Dat kruiden "iets" extra's hebben dat is bekend maar....waarom?

Hoe bepaal je de verschillende voedingswaarde van kruiden. Hoe bepaal ik als ik robinred, kerrie, knoflook etc. door elkaar gooi wat de "ideale" theoretische perfecte samenstelling zou kunnen zijn.

hebben kruiden uberhaupt een iets toe te voegen qua voedingswaarde? zo nee, wat is dan de factor die zorgt voor dat extra beetje meer?
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

28-10-2005 19:22

eetlustopwekkend
wateroplosbaar
sommige dingen toch.
Martijn de Groot
Berichten: 152
Lid geworden op: 20-08-2002 02:00

28-10-2005 19:33

kenny vernieuwe schreef:eetlustopwekkend
wateroplosbaar
sommige dingen toch.


lantaarnpaal
stoeptegel
andere dingen ook.

???bedankt!
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

28-10-2005 19:34

tja
dat is het volgens mij tenzij er nog dingen zijn waar ik niet van afweet wat wel goed kan !!!
janwillem hilverts

28-10-2005 20:56

Goed topic. Dit omdat ik zelf ook tegenwoordig met kruiden vis en zit te experimenteren. Ikzelf gebruik ook maar 5% op mijn total droge mix. Tot nu toe zijn de resultaten toch heel positief om de hoek gekomen. Of hoe je dat ook zeggen moet....... Het gevoel wat het mij zegt met de kruiden is dat ze op de een of andere manier iets "speciaals" hebben/toevoegen. Zeg maar een soort van meerwaarde. (zonder kruiden vind jij je vlees toch ook niet lekker...??? ik niet iig)

Voor zover ik wel weet is dat bepaalde kruiden bepaalde attractieve waarden hebben maar of ze ook daadwerkelijk een voedingswaarde hebben zou ik niet weten... ik denk toch eerder dat je de kruiden als een soort van attractor moet zien ipv een flavour o.i.d dit ook omdat kruiden (ligt er ook wel aan welke je gebruikt) behoorlijk lang mee gaan en naar mijne mening ook minder schadelijk voor een karper is ten opzichte van diverse flavours wat gewoon afgekeurde troep is en helemaal geen voedingswaarde heeft en ook voor attractie wordt gebruikt. Miss een vergelijking of vervanging... zo zoui je de kruiden ook kunnen zien
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

28-10-2005 21:31

De meerwaarde van kruiden is volgens mij ook gewoon de smaak die het een boilie meegeeft. Een ontbijtkoek zonder kruiden zou ook maar een meelbal zijn. Samen met suiker geven de kruiden smaak aan bijvoorbeeld een koek. Zo ook met boilies lijkt mij. Voedingswaarde? geen flauw idee. Lijkt me ook van ondergeschikt belang omdat je kruiden toch in kleine hoeveelheden toepast in een boilie. Zal dus sowieso qua voeding niet echt zoden aan de dijk zetten. Zelf gebruikte ik altijd tot maximaal 50 gram op een kilo als het gaat om kruiden als speculaaskruiden, ouwe wijvenkruiden, anijs en dergelijke.
Rene de vries

28-10-2005 22:10

Wat zijn in hemelsnaam ouwe wijvenkruiden?

Ik gebruik zout, paprikapoeder, knoflookpoeder, maggi, sojasaus van conimex en knoflookolie...... een beetje oosters...
Dit alles met kleine hoeveelheden (zeg maar 2 theelepels van alles, alleen de knoflookolie gebruik ik meer.
Sinds kort doe ik er geen flavour meer in.

Maar ouwe wijvenkruiden?
Martijn de Groot
Berichten: 152
Lid geworden op: 20-08-2002 02:00

29-10-2005 14:16

Bedankt voor de reacties!

maar zoals ik het dus begrijp pleuren de meeste mensen dus op gevoel een paar kruiden door elkaar, kijken of het vangt, zo ja: jippie! zo nee: andere kruiden door elkaar gooien....

ik ben momenteel mijn boilie mix aan het samenstellen en wil nu kruiden gaan gebruiken, maar kan niet goed beslissen welke kruiden ik wil gebruiken. en in welke mate ik ze zou moeten toevoegen.

momenteel wil ik zout, kerrie, robinred, knoflook, koriander, en misschien nog wat gaan gebruiken maar weet dus niet hoeveel ik op een kilo zou moeten toevoegen. Ach, 5% tot 10% lees ik in de meeste posts. Dat zal dan wel naar ervaring van de meeste genoeg zijn. Is een goeie richtlijn maar zelf doe ik alleen al 15% tot 20% robinred in mijn boilie mix, ook op het jippie gevoel.

Blijf ik alleen nog over met de vraag hoe je bepaald of de kruiden mengelmoes hoofdzakelijk uit BV kerrie of zout moet bestaan?

Maar het antwoord daarop is waarschijnlijk ook ervaring en gevoel.
janwillem hilverts

29-10-2005 15:16

Ikzelf gebruik nooit meer dan 10% robin red! Dit omdat robin red al gauw iets is wat de gehele boillie overneetm. Doe het maar is samen met de vismeel... je ziet dan nog maar weinig terug vab de vismeel..Tenzij je het in grote getaalen teovoegt zoals 40% vismeel...

Wat betreft de kruiden.. ik gebruik zelf paprikapoeder. Dit omdat deze een mooie kleur aan je mix geeft en ook nog is een goede smaan maar gebruik er maar 50 gram van op een kilo meer dan zat!!!Verder is rozemarijn, knoflook, peterselie, en ketjap ook een goede aanrader maar gebruik ook dit to niet meer dan 5% op je totaal mix!!

Wat betreft de zout dat zal ik al helemaal niet teveel van gebruiken. Dit omdat je boillie dan een zoute smaak krijgt.. Kan ook geod vange, maar dat is iets wat ik nog niet uitgeprobeerd heb. Ikzelf gebruik zout meer als "natuurlijk" bewaar/conserveringsmiddel. maar gebruik ook hier maar 5% van opme mix. alleen op me vismixen doe ik 10% dit omdat zout ook een smaakversterker is en het de vismeel iets omhoog gooit
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

29-10-2005 17:52

janwillem,
je gebruikt in e gewone mix maar 5% zout maar als je een vismix hebt gebruitk je 10%zout.

ik zou dit namelijk anders doen!!!
aangezien een vismix al zoutiger is van smaak door het vismeel.
janwillem hilverts

29-10-2005 19:06

Kenny,

daar heb je wel gelijk in, maar toch kan het niet veel kwaad in een vismix. Zout is ook een smaakversterker en daardoor gebruik ik er in me vismix meer van om hem net ff dat beetje extra te geven.. zie het meer als goed gevoel.... maar tot nu toe kan het allemaal geen kwaad zelfs 20% gaat op een vismix nog goed!! maar dat is maar net wat je wil
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

29-10-2005 19:23

Rene,

Iet wat je niet kent, wil niet zeggen dat het niet bestaat!?

Oudewijvenkruiden heb je nodig voor het maken van oudewijvenkoek..en bestaat hoofdzakelijk uit steranijs.

Koekie maken?
Met oudewijvenkruiden??

http://www.meneba.nl/ambacht/recepten/30.htm
Groet'n Henk..

still growing Old.
Rene de vries

29-10-2005 19:37

Henk,

Klopt, ik twijfelde ook niet aan het bestaan van ouwewijvenkruid..... ik had er nog nooit van gehoord en kon me er ook geen voorstelling van maken....

Maar eh... ziet er lekker uit hoor, laat je effe weten wanneer het klaar is.

Ik begrijp dat het een samengesteld kruid is, dus meerdere kruiden vormen dit kruid of niet soms?
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

29-10-2005 20:49

Rene,

Het is inderdaad samengesteld uit verschillende kruiden en specerijen, de samenstelling geeft men echter niet gemakkelijk prijs.. :o
Wanneer mijn reuk en smaakvermogen mij niet bedriegt dan bestaat het dus hoofdzakelijk uit gemalen steranijs.

Onder andere Polak in Steenwijk produceert het.

http://www.polak.nl/_dutch/
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

30-10-2005 18:39

... een baantje bij de bakker heeft zeker zijn voordelen. :wink:
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

17-11-2005 19:09

Martijn de Groot schreef:Bedankt voor de reacties!

maar zoals ik het dus begrijp pleuren de meeste mensen dus op gevoel een paar kruiden door elkaar, kijken of het vangt, zo ja: jippie! zo nee: andere kruiden door elkaar gooien....

ik ben momenteel mijn boilie mix aan het samenstellen en wil nu kruiden gaan gebruiken, maar kan niet goed beslissen welke kruiden ik wil gebruiken. en in welke mate ik ze zou moeten toevoegen.

momenteel wil ik zout, kerrie, robinred, knoflook, koriander, en misschien nog wat gaan gebruiken maar weet dus niet hoeveel ik op een kilo zou moeten toevoegen. Ach, 5% tot 10% lees ik in de meeste posts. Dat zal dan wel naar ervaring van de meeste genoeg zijn. Is een goeie richtlijn maar zelf doe ik alleen al 15% tot 20% robinred in mijn boilie mix, ook op het jippie gevoel.

Blijf ik alleen nog over met de vraag hoe je bepaald of de kruiden mengelmoes hoofdzakelijk uit BV kerrie of zout moet bestaan?

Maar het antwoord daarop is waarschijnlijk ook ervaring en gevoel.


Je schrijft in je bericht:'Ach, 5% tot 10 % dat zal wel naar ervaring van de meeste genoeg zijn'.
Je moet zelf die ervaring op doen, je kan moeilijk alles klakkeloos overnemen. Tuurlijk moet je ervaringen van andere vissers serieus nemen. Maar zorg ervoor dat je zelf er ervaring mee krijgt. Als je gaat draaien maak dan een portie 5% en een portie 20% vis het tegen elkaar aan. Snap je waar ik naartoe wil?
Op die manier kom je er zelf achter wat voor jou op dat desbetreffende water beter werkt. Op dat andere water werkt misschien weer 5% beter. Je hebt gemiddeld bijna altijd 3 hengels in het water. Ruimte zat of niet?

Groetjes
Plaats reactie