LT-vismeel


iba born
Berichten: 153
Lid geworden op: 22-08-2003 02:00
Locatie: den haag

23-03-2006 16:09

Ik ken wel iemand die hier het één en ander vannaf weet (amino's mbt verhitting) maar helaas zit ie niet meer hier op het board....... hopelijk zien we hem nog eens terug hier, dan krijgen we misschien weer antwoord op onze vragen grt iba
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

23-03-2006 17:05

Kees Ouwehand schreef:Vismeel is altijd afkomstig van restanten. Er worden echt geen kostbare delen gebruikt die zo voor consumptie kunnen worden aangeboden. Dat levert namelijk meer op dan de puffabriek. Niettemin is er nog al wat verschil in de oorsprong, de bewerking en de kwaliteit van vismelen.

Waarmee ik niks wil toevoegen aan deze trend en het gebruik van exotische handelsnamen.

Groet, Kees


Dit is niet helemaal waar, in oa Namibie is een zeer grote vismeel industrie waar gericht voor wordt gevist, veelal worden hier goedkopere vissoorten als horsmakreel voor gevangen. De reden dat deze vis goedkoper is heeft niets te maken met de kwaliteit maar gewoon met de handelswaarde (aanbod e.d.)
In Nederland gefabriceerde vismeel zal idd voornamelijk gemaakt worden van visafval, de vis in onze Noordzee is nl duurder dan bv langs de westafrikaanse kust (heeft weer te maken met vetgehaltes en soorten etc etc).

ik ken ook voorbeelden van Nederlandse goedkope export vis (als blauwe wijting) die naar korea gaat en daar met toevoegingen van Vitamine e.d. machinaal wordt verwerkt tot Heilbotpellets, als voer dus voor de Heilbotkwekerijen.....
Ik heb overigens ook een beetje m'n twijfels of halibut pellets nu gemaakt zijn voor of van Heilbot :roll: vooral bedenkend dat Heilbot een matige tot matig vette vissoort is (rond de 2%vet) en de halibutpellets zoals wij ze in de winkel vinden zijn toch redelijk vettig.....

Heb ik nog een ideetje.... zal een vis (rauw) verwerkt in een boilie niet nog meer lok-kracht hebben dan LT vismeel of PD vismeel??? helemaal als je er wat eiwitverterende enzymen bij zal stoppen (of je neemt maatjesharing wat z'n smaak heeft dankzij het enzymatisch verteringsprocess in de emmertjes) Ok, ok ik geef toe het wordt dan wel een echte smerige teringzooi 8)

gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

23-03-2006 20:36

Goed idee Vinnie, maar je haalt dan echt nooit een eiwitgehalte dat boven de 15% uit komt.

Vismeel wordt helemaal niet altijd van afval gemaakt. Dat lijkt me een gokje.....

Dan wil ik nog even Squid Liver Powder in de strijd gooien als boegbeeld van effectieviteit in attractie. Karpers komen er bijna de kant voor op kruipen. Is ook van afval gemaakt.

Nee heren. je kunt goede en slechte zaken in je aas verwerken. LT en afval zijn goed :P
killian bruijne
Berichten: 553
Lid geworden op: 03-01-2006 00:43

23-03-2006 20:45

mitsz van der kamp schreef:Goed idee Vinnie, maar je haalt dan echt nooit een eiwitgehalte dat boven de 15% uit komt.

Vismeel wordt helemaal niet altijd van afval gemaakt. Dat lijkt me een gokje.....

Dan wil ik nog even Squid Liver Powder in de strijd gooien als boegbeeld van effectieviteit in attractie. Karpers komen er bijna de kant voor op kruipen. Is ook van afval gemaakt.

Nee heren. je kunt goede en slechte zaken in je aas verwerken. LT en afval zijn goed :P


omschrijving
Squid Liver Powder 1000 gram

prijs
€ 41,50



ZoZo, duur afval :lol:
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

23-03-2006 21:32

Hmmmm, Dus LT afval dan automatisch ook goed....

Zet vanavond de vuilniszakken in de vriezer, heb ik van het weekend top aas!! :D :-? :wink:

Mitzs, dat ik niet over die 15 kom heeft voornamelijk te maken met het % vocht in het visje ?... moet ik het dus indrogen... ehhhhmm, ja inderdaad, dan heb ik vismeel hmmmmm :P

moet wel zeggen dat het harinkje op zich een top atractor is (helaas voor alles wat een vin heeft, behalve VINcent), en dan nog al het kril uit het emmertje er bij, jummie jummie....

Gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
geert baillievier
Berichten: 62
Lid geworden op: 14-02-2006 12:33
Locatie: Zwevegem/ Belgie

23-03-2006 22:13

En , die wateroplosbaarheid dan!
Neem eens een beetje gewoon vismeel, dus van dat slechter meel zoals beweerd wordt en meng het eens met een grote hoeveelheid water.
Even goed schudden,dan efkes de brokskes uit zeven of filteren en bekijk dan eens de vloeistof die overschiet na eventueel nog eens bezinken. Of drink er eens van. Ge zou verschieten hoe goed dit vismeel wel oplost.
That's live!
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

23-03-2006 22:15

geert.. de geur en smaak komt in het water ja. maar het lost niet op. je mengt het alleen maar..

als je LT of PD vismeel hebt en je gooit het in het water dan zie je het gewoon oplossen!! net namelijk getest... en dan doet gewoon vismeel niet!!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

23-03-2006 23:11

Ga d'r nu eens gewoon mee vissen als je dit nog niet gedaan hebt. Kan toch geen kwaad? Merk je geen verschil dan is dat prima, maar die kans acht ik klein.

groetjes Mitsz

Trouwens Vincent, ik heb wel op één van de moeilijkste wateren gevist met een bol waarin verse (blik) vis. Na heeeeele lange tijd blanken begon ik toen pas te vangen.

Tis maar dat het gezegd is.....
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

23-03-2006 23:18

Kun je nagaan mitsz... blikvis wordt ook nog eens boven de 80 graden verhit.....(in de fabrieken die ik heb gezien) alleen wel voor een korte tijd...
Maar idd, vis op zich is een heel goed ingredient... ik hoop er snel achter te komen hoe goed LT en PD vismeelbollen werken :D 8)


Gr Vincent
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

23-03-2006 23:20

Jawel, maar die blikvis ligt in vocht. Water wordt NOOIT heter dan 100 graden Vincent. Slecht vismeel wel..... :P
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

23-03-2006 23:43

killian bruijne schreef:
mitsz van der kamp schreef:Goed idee Vinnie, maar je haalt dan echt nooit een eiwitgehalte dat boven de 15% uit komt.

Vismeel wordt helemaal niet altijd van afval gemaakt. Dat lijkt me een gokje.....

Dan wil ik nog even Squid Liver Powder in de strijd gooien als boegbeeld van effectieviteit in attractie. Karpers komen er bijna de kant voor op kruipen. Is ook van afval gemaakt.

Nee heren. je kunt goede en slechte zaken in je aas verwerken. LT en afval zijn goed :P


omschrijving
Squid Liver Powder 1000 gram

prijs
€ 41,50



ZoZo, duur afval :lol:


Is wel per kilo he :D
Niet goedkoop..maar
Volgens mij zit je met 2,5% in je mix al heel goed..maar dat kan Mitz beter beantwoorden
dus per kilo mix
2,5 % squid liver powder kost je dan 1,0375 per kilo mix
Echter 1 kilo mix droog levert gemiddeld 1 1/2 kilo boillies op dus de werkelijke prijs wordt dan 0,6916
dan valt het wel weer mee toch :D
5 % in je mix wordt dan 1,38 per kilo droge mix
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-03-2006 09:02

kan je nagaan mark als wij als een uitgebreid stelsel hebben en verhitte eiwitten beter opnemen dan niet verhitte eiweiiten hou zou het dan met de karper moeten?? Let wel ik beweer hier niet dat lt vismeel niet goewd zou zijn, ik probeer alleen een nuance aan te brengen in deze discussie en mensen te laten nadenken over wat ze beweren. Eskimos eten idd rauwe vis maar dat wil niet zeggen dat ze het beter verteren!

mvg martijn
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

24-03-2006 09:28

Martijn Nederpel schreef:kan je nagaan mark als wij als een uitgebreid stelsel hebben en verhitte eiwitten beter opnemen dan niet verhitte eiweiiten hou zou het dan met de karper moeten?? Let wel ik beweer hier niet dat lt vismeel niet goewd zou zijn, ik probeer alleen een nuance aan te brengen in deze discussie en mensen te laten nadenken over wat ze beweren. Eskimos eten idd rauwe vis maar dat wil niet zeggen dat ze het beter verteren!

mvg martijn


japanners eten ook al jaren rauwe vis, echt groter zij ze er niet van geworden :D

Mitzs, idd daar heb je een punt, heter dan 100 graden wordt het niet nee, tenzij afgesloten, maar de blikjes worden open verhit. weer een punt voor mitzs :lol:

gr vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-03-2006 10:16

mitz

Water kan wel degelijk heter worden dan 100 graden denk aan een snelkookpan. Onder druk heeft water een hoger kookpunt dan 100 graden op lage druk ligt het kookpunt lager dan 100 graden iemand die op de mount everest een eitje wil koken zal hem langer in het water moeten leggen

mvg martijn
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

24-03-2006 11:17

Martijn Nederpel schreef:mitz

Water kan wel degelijk heter worden dan 100 graden denk aan een snelkookpan. Onder druk heeft water een hoger kookpunt dan 100 graden op lage druk ligt het kookpunt lager dan 100 graden iemand die op de mount everest een eitje wil koken zal hem langer in het water moeten leggen

mvg martijn


Volgens mij verdampt water als het heter wordt dan 100 C...

En Martijn, je bedoelt natuurlijk: zal hem langer in het water moeten laten liggen :wink:

gr Harnold
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

24-03-2006 11:41

Martijn, het kookpunt van water is toch blijvend 100gr lijkt mij? hetzelfde als dat het altijd zal bevriezen onder 0gr??


Water kan in vloeibare toestand een temperatuur bereiken van 100gr, daarna zal het in vluchtige toestand varanderen.. een snelkookpan stoomt het eten... water in vluchtige toestand dus, dan kan de temperatuur veel hoger oplopen.....

Een eitje koken op de mount everest in kokend water (van 100gr dus) zal net zo lang moeten duren dus....

gr Vincent
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-03-2006 11:57

Dus niet Vinnie,

Op grotere hoogte kan water al koken bij b.v. 80-90 graden.
Onder grote druk bij b.v. 110-120 graden.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-03-2006 12:09

Squid Liver Powder:

Logisch dat dat duur is. Je moet nog al een aantal squids hebben om een kilo levertjes te krijgen.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

24-03-2006 12:23

Henk ter Maat schreef:Dus niet Vinnie,

Op grotere hoogte kan water al koken bij b.v. 80-90 graden.
Onder grote druk bij b.v. 110-120 graden.


Ok dan, leer toch elke dag nog wat bij :D
Wist ik dus werkelijk niet, wist wel dat hoge druk meewerkt aan temperatuursverhoging...

Maar, dat eitje gaart bij een bepaalde temperatuur toch? (stollen van eiwit) dan kan water wel niet koken bij 100 graden (in hoger gelegen gebied/lagere druk) maar het stolt dan wel op die temperatuur net zo snel neem ik aan??

terug naar het vismeelverhaal...



Heb ik nog een kleine aanvulling op het vismeelgebeuren (puur zoals ik het zie in de internationale handel in de zooi):
uitzonderingen daar gelaten is donker vismeel vaak afkomstig van (goedkopere)pelagische vissoorten (vaak vette (8%+) vis zoals horsmakreel en andere vissoorten die in scholen zwemmen op verschillende dieptes) . wit vismeel komt meestal van witvis en dus vaak van afval van de witvis (te duur om speciaal te vangen voor de verwerking tot meel) witvis is minder vet, wit vismeel vaak dus ook.....
Verder hoe hoger het percentage proteine, hoe duurder de meel... ik neem aan dat LT vismeel ook de proteine beter behoudt en dus duurder is,( ik ken het principie LT vismeel echter alleen vanuit de hengelsportwereld....)

Gr Vincent
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Ive Van Aelst
Berichten: 4
Lid geworden op: 23-11-2005 01:36

24-03-2006 14:06

Squid liver powder. Van welk merk gebruiken jullie dit poeder dan?
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

24-03-2006 16:06

denk dat Mitzs het spul van Waterlandbaits gebruikt :D
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

24-03-2006 17:03

:D :D :D :D :D :D :D
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

24-03-2006 18:36

Klopt..... :D
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

24-03-2006 21:04

Klaas van den Herik schreef:Squid Liver Powder:

Logisch dat dat duur is. Je moet nog al een aantal squids hebben om een kilo levertjes te krijgen.

MVG

Klaas

Squid liver powder bevat niet enkel levertjes , maar de complete ingewanden van de inktvis...staat tenminste zo in De Karper :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-03-2006 10:11

Nou, als het toch nergens meer over gaat gooi ik de Crabmeat & lobster ook maar even in de strijd.

Hittebestendig en een topattractor. We vingen hiermee de topvis van het kanaal. En die was er al jaren niet uit gekomen.

Kees