basismix


Gebruikersavatar
Sjoerd Bakker
Berichten: 293
Lid geworden op: 27-02-2003 01:00

23-10-2005 20:27

hoi,

aangezien ik in de winter niet vis maar toch wel bezig wil zijn met vissen wil ik deze winter boilies gaan maken. Ik wil dan een goede basismix die:
goed draait
goed uithard
goed vangt
simpel is
en nog goed draait als er iets bijgaat wat niet zo goed draait
ik heb hiervoor al veel de search gebruikt en niet alleen hier op het board maar ook met bijvoorbeeld google. En toen heb ik zelf een mixje kunnen samenstellen, door naar andere te kijken, naar eigenschappen te kijken van de ingredienten en door op mijn gevoel te vertrouwen.
ik ben dus laatst naar de viswinkel gegaan en heb
1 kg maisbloem-polentabloem
1 kg griesmeel kk(waar staat kk eigenlijk voor?)
1 kg sojabloem ontvet(of is vet beter?)
gehaald.
ik wilde eerst alles bij elkaar gooien en dan gewoon wat eieren erbij en nog een ander ingredient om de smaak en geur te bepalen.
maar nou ben ik toch een beetje aan het twijfelen omdat ik laatst weer wat rondgekeken heb.want kan ik in plaats van polenta niet beter gewoon maismeel nemen? of iets met tarwemeel erbij? of toch vet sojameel?
en eerlijk gezegt heb ik niet te tijd om alles uit te proberen. Dus hierbij vraag ik aan julie om een goede basismix te geven.
(kan ook via PB)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-10-2005 20:41

KK is kosten koper. 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

23-10-2005 20:54

Griesmeel kk is de Kempisch Kanaal variant :lol: Deze is extra dressuurdoorbrekend. :wink: Of staat het voor Keiharde Knikkers?

Mijn basis is meestal:

1 deel tarwemeel
1 deel soyabloem ontvet
1 deel polentabloem

Een andere goede basis kan zijn:

1 deel griesmeel
1 deel soyabloem
1 deel polenta
Gebruikersavatar
Sjoerd Bakker
Berichten: 293
Lid geworden op: 27-02-2003 01:00

23-10-2005 21:08

Rick,
die tweede mix is dus hetzelfde als mijn mix. maar heb jij hem wel eens gebruikt? en zo ja wat vond je er dan van?
en die griesmeel die ik heb is van Wielco maar het is niet echt poeder. het lijkt meer op heeeele kleine korreltjes, een soort droog strandzand zegmaar. dit lijkt mij eigenlijk niet echt lekker draaien.

groeten sjoerd
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

23-10-2005 21:21

Ja deze basis heb ik heel veel gebruikt Sjoerd. Dit is ook de basismix die Luc De Baets in zijn boek noemt (als dat voor enige toename van vertrouwen kan zorgen). Die gries-soya-polenta diende dus ook als basis voor al zijn boillies. Soms alleen griesmeel en soyabloem.
Toen ik jaren terug dat boek las ben ik die ook als basis gaan gebruiken, al was de basis die ik zelf voor die tijd gebruikte al bijna hetzelfde weet ik nog wel.
Griesmeel is inderdaad van die korrels. Deze witte korreltjes zie je ook terug in je boilies als ze gedraaid zijn. Op zich draait het wel goed hoor. Maar ik was toen niet echt fan van dat grove, niet in die zin van die witte puntjes. Toen ben ik overgestapt op tarwemeel. Was destijds puur een vertrouwenkwestie. Griesmeel blijft een heel goed basisingredient. Er is een fijne variant van griesmeel te krijgen: griesmeel semolina. Deze is veel fijner van korrel, meer "meelachtig". Als die in de buurt te krijgen is bij jou zou ik zeker deze prefereren boven de gewone griesmeel.
Gebruikersavatar
Sjoerd Bakker
Berichten: 293
Lid geworden op: 27-02-2003 01:00

23-10-2005 22:04

bedankt voor de reactie,
maar hoe zit het dan eigenlijk met sojameel? verschil tussen vet of ontvet? en het verschil tussen maisbloem(polenta) en maismeel?

alvast bedankt,
sjoerd
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

24-10-2005 10:25

Op deze site staat veel informatie over verschillende boilie-ingredienten. Staat trouwens sowieso veel informatie. Kijk hier maar eens. Er staan voor veel meelsoorten beschrijvingen bij.

members.rott.chello.nl/tmarapengopie/boilie.htm

Wat betreft de mais meelsoorten. Je noemd maisbloem (polenta) en maismeel. Maar polenta is niet maisbloem. Polenta is vrij grof van structuur. En er is het fijnere polentabloem. Daarnaast is er dus ook nog maismeel en maisgluten :)

kijk maar even op de link voor omschrijvingen.
Gebruikersavatar
Rick van Meegen
Berichten: 225
Lid geworden op: 15-10-2004 21:49
Locatie: Valkenswaard, Velp

26-10-2005 19:17

Rick,

Die basismix van Luc de beats die jij gebruikte harde die ook goed uit ?
Of hard deze ook goed uit ? :

1 deel Griesmeel
1 deel Maismeel
1 deel Sojameel

Of heeft iemand anders mischien nog een andere want ik wil er een hebben die goed hard wordt :oops:

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

26-10-2005 21:06

Baismix hardt goed uit hoor. Maar bij mij harden de meeste boilies wel goed uit. Gewoon goed lang laten drogen dan worden ze steeds harder. Ik heb zelf nog nooit ei-albumine of eipoeder of iets anders hoeven gebruiken omdat de boilies te zacht waren. Door ze goed te drogen waren ze voor mij altijd hard genoeg. Je kunt ze ook langer koken, maar ik kook ze liever niet langer dan nodig is. Zo hou je meer smaakstoffen, vloeibare attractors behouden in de boilie.
janwillem hilverts

26-10-2005 22:09

Bij dezen zal ook ik maar even meedelen...


Mijn oude basismix bestaat uit:
1 kilo maismeel
1 kilo vol vette getoaste soya (niet makkelijk in nederland te verkrijgen)
1 kilo griesmeel
750 gram tarwebloem

Het is meer een taaie basismix maar hard verder heel goed uit en vangt ook goed door alleen al een flavour aan toe te voegen. Verder kan je hier ook bijna alles bij doen en blijft het draaien. Ik nam meestal 1 kilo basis mix en daarmee verder experimenteren.

Bijv 1 kilo basismix + 10% cacaopoeder (blooker) en daarop nog is
30% vismeel ging perfect en zo zijn er nog vele varianten en dergelijke dingen die je erop kan doen...

groeten
Roy Vergauwen
Berichten: 208
Lid geworden op: 25-02-2003 01:00
Locatie: Zundert
Contacteer:

27-10-2005 19:34

Lijkt mij een goede basismix sjoerd
Size doesn't matter
Derk Roelsen

28-10-2005 17:13

Hallo

mijn mix is gewoon de basismix.

1 deel maismeel
1 deel soyameel
1 deel griesmeel

ik heb een paar dagen geleden ook boilies gedraaid. ze zijn nu al 3 dagen aan het drogen en zijn al kei hard.
ik laat ze dan wel altijd van de grond af drogen zodat de lucht er goed onder door kan waaien.

groetjes roel
Gebruikersavatar
pim starreveld
Berichten: 897
Lid geworden op: 22-09-2005 10:00
Locatie: zaandam

28-10-2005 17:33

gebruiken jullie allemaal sojabloem vet of onvet,
ik kan vet namelijk bijna nergens meer krijgen
Derk Roelsen

28-10-2005 17:47

gebruik meestal onvet.

groetjes roel
Gebruikersavatar
pim starreveld
Berichten: 897
Lid geworden op: 22-09-2005 10:00
Locatie: zaandam

28-10-2005 17:52

is de bindkracht nog wel goed dan of gooi je er ook nog iets extra's bij?
Gebruikersavatar
Sjoerd Bakker
Berichten: 293
Lid geworden op: 27-02-2003 01:00

17-11-2005 13:40

mensen,

ik heb de basismix gebruikt die ik al eerder noemde.
ik heb 33.3m% griesmeel
33.3m% soyabloem(ontvet)
33.3m% polentabloem gebruikt.
ik heb hier verder niks aan toegevoegd, behalve dan de benodigde eitjes.
maar ik ben eigenlijk wel ontevreden over de mix. want hij plakte echt heel erg. ik kon eigenlijk niet eens ballen rollen op de boilietafel omdat het gewoon aan de boilietafel bleef plakken. en ook is hij op de een of andere manier heel luchtig. zodat hij heel snel uiteenvalt. als je bijvoorbeeld heel de mix oppakt dat dan het onderste stuk er heel gemakkelijk afvalt. net of hij niet bind.

dus mijn vraag. wat zouden jullie aan deze mix veranderen?
het liefst houd ik mijn mix zo simpel mogelijk.

mvg sjoerd
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

17-11-2005 13:59

Jongens

Ik lees veel dat vette soja ( sunsoy 20 ) moeilijk te krijgen is?

Hoeveel willen jullie hebben, ik heb altijd verse staan.

geef maar een gil.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

17-11-2005 14:01

kosten...??
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

17-11-2005 14:04

Marijn

je hebt pb
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

17-11-2005 18:16

Gebruikt u Soja?
Neem dan de getoaste vanwege betere verteerbaarheid.

Ruwe sojabonen worden met stoom geïnjecteerd, waardoor de hullen van de bonen worden gescheiden. De onthulde bonen worden gewalst tot 'flakes'. Hieruit wordt vervolgens via een hexaan extractie de ruwe soja-olie geëxtraheerd. De resterende hoeveelheid soja-olie in de flakes wordt middels persen uit de flakes verwijderd. De flakes worden vervolgens door een vacuümverdamper geleid waar de nog resterende hoeveelheid hexaan uit het product wordt verdampt. De nu ontstane 'white flakes' worden via een alcohol / water extractie ontdaan van niet verteerbare polysacharriden en de anti-nutritionele factoren worden hierdoor geïnactiveerd. Het product wordt vervolgens getoast waarmee de trypsineremmers worden gedeactiveerd en vervolgens gedroogd en gemalen.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

17-11-2005 21:32

Dat is een heel proces. Er moet dus heel wat gebeuren om van die ruwe sojabonen een goed verteerbaar en waardevol product te maken? Mag je daarmee concluderen dat de eigenlijke sojaboon een niet erg waardevol product is voor de visserij en slecht te verteren is?

Over sojabloem vet en ontvet.... Zelf gebruik ik altijd de ontvette, deze is namelijk iets goedkoper :wink: :lol: Ik weet zo niet waar de getoaste versie hier in de buurt verkrijgbaar is.

Henk, wet ie da toevallig?
bart pieck
Berichten: 302
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: kampen
Contacteer:

17-11-2005 22:32

dit word mijn bassis mix allemaal verkrijgbaar op t werk :D

1 deel rijste bloem
1 deel tarwe gries
1 deel vol vette getoaste soya
1 deel tarwe meel

eventueel 1 deel lacto pro of magere melk poeder

en volgend jaar de combie kerrie robinred black pepper pine apple banaan :P
Gebruikersavatar
Sjoerd Bakker
Berichten: 293
Lid geworden op: 27-02-2003 01:00

18-11-2005 18:16

hey bedankt voor de mix, alleen wat is het verschil tussen tarwemeel en tarwegries?

mvg sjoerd
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

18-11-2005 19:32

Tarwemeel is wat grover/zitten wat meer vezels in, is wat vetter en bak je brood van, hoelanger het bewaard wordt hoe ranziger het wordt.

Tarwebloem is fijner als griesmeel/je kunt hier ook iets meer van gebruiken zonder dat het deeg meteen hard wordt/dit heb je met griesmeel..de korrels zuigen het vocht op.


Mvg Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

18-11-2005 19:35

Tarwegries dus..


Draait goed/hard goed uit
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep