moeilijk te vangen karper om deze tijd van het jaar bij ons


jan van der molen
Berichten: 53
Lid geworden op: 05-08-2005 11:49
Locatie: soesterberg

13-10-2005 18:03

goedendag mede karpervissers.
een probleem,waar wij altijd gaan vissen,vang je vanaf begin september de karpers zeer slecht.
wij vissen meestal in vijvers de grote is zo,n beetje275 meter lang en zo,n60- 70 meter breed de diepte varieert van 1,5 tot 3.oo meter
bodem niet helemaal schoon op alle plekken,we vangen ze wel,maar het blijft meestal bij 1 0f 2 twee op een sessie va gemiddeld 8uur.
dat gaat al jaren zo,we vissen met zoet en vis en gemengt dus ja hebben jullie een idee hoe je dit nu eens verbeteren kan er zit van alles van 10 tot 25 pond, maar nu het vangen,ik dacht een leuke vraag voor de profs.
wist ook niet pecies waar ik deze vraag moest plaatsen vandaar.
ik hoop dat jullie met ideeen komen,bvb dank jan van der molen. :o :wink:
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

13-10-2005 18:15

Jan, als het op de boillies niet goed wil momenteel zou ik iets anders proberen... Blijkbaar heeft de vis geen behoefte meer aan jullie boillies, probeer eens tijgernootjes of een stringetje mais, wie weet helpt het
Ik zet mijn huupie in
jan van der molen
Berichten: 53
Lid geworden op: 05-08-2005 11:49
Locatie: soesterberg

13-10-2005 18:19

hallo arjen bedankt voor de reactie.
het probleem zit niet alleen in de bolies maar in het algemeen.
ze zijn gewoon daar om die tijd van het jaar moeilijk te vangen vandaar de vraag.
maar in iedergeval bedankt.groeten jan :wink: :roll:
Ron Som
Berichten: 328
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Berkel
Contacteer:

13-10-2005 18:25

2 karpers op een sessie van 8 uur zou ik al blij mee zijn :-)
Heeft natuurlijk ook zijn charme zo'n moeilijk water.
Is het alleen jouw ervaring, Jan?
Zitten er meer mensen te vissen die hetzelfde meemaken?
Probeer het eens anders te doen als andere.
Pellets, bonen, worst verzin het maar.
Wie niet waagt die niet wint, toch :wink:

Ron
Is het internet ook op zondag open?????
jan van der molen
Berichten: 53
Lid geworden op: 05-08-2005 11:49
Locatie: soesterberg

13-10-2005 19:06

ha die ron bedankt voor de info ook dat ga ik eens uitproberen
dat ze moeilijk te vangen zijn is is voor ieder daar die daar vist, vandaar de vraag,maaar dedankt alvast groeten jan
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

13-10-2005 19:09

Het is heel het jaar al moeilijk!!! :lol:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
jan van der molen
Berichten: 53
Lid geworden op: 05-08-2005 11:49
Locatie: soesterberg

13-10-2005 19:13

ha die koen.
bedankt voor jou opmerking dacht dat wij alleen waren die ze moeilijk konden vangen. groeten jan
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

13-10-2005 20:53

Misschien moet je es flink hoesten, liggen ze allemaal op de kant :P

Daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

13-10-2005 21:47

Ik zou experimenteren met aas en aasaanbiedingen.

Een karper eet het hele jaar door, dus zijn ze ook het hele jaar door te vangen.

Kan zijn dat ze rond deze tijd van het jaar een voorkeur hebben voor een ander aas. Experimenteer gewoon met aas een aasaanbiedingen.

Als je toch persé met boilies wil gaan vissen, probeer eens een popupboilie EN een gewone boilie aan 1 hair.. Of probeer eens met wat duivenvoer en tijgernoten te voeren en dan aan je hair 1 tijgernootje te zetten. Of voer met kippenmais en vis met 1 graantje mais.

Probeer altijd met ander aas te vissen als de gemiddelde karpervisser van dat water. Dit is heel belangrijk.

Experimenteer ook met kurk op je hair, dit is een wondermiddel. Je aas gaat zich veel natuurlijker gedragen onder water, wat vertrouwen wekt bij de karper.

Probeer het eens op andere stekken en evt. andere dieptes. Met andere onderlijnen, korter, langer, stugger of soepeler dan waar de meeste vissers mee zitten te vissen.

Probeer een klein/groot voercampagne op te zetten.

Dit zijn allemaal dingen die een heel groot verschil kunnen betekenen in je vangsten.
jan van der molen
Berichten: 53
Lid geworden op: 05-08-2005 11:49
Locatie: soesterberg

13-10-2005 22:14

hallo mourad.
bedankt voor de goede informatie.
hier kun je wat mee neem dit zeker mee in ons expiriment.
altijd mooi als je wat goede info krijgt van de serieuze mede karpervissers.
nogmaals bedankt jan :wink: :o
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

14-10-2005 00:27

Jan,

Juist in deze tijd van het jaar doen ze het enorm goed, de puls naar de naderende winter is namelijk in gang gezet. De karper gaat ook lichtelijk meer natuurlijk voedsel tot zich nemen. Ik ben momenteel ook van de boilie overgestapt op de partikel, en je merkt dat het aantal aanbeten nog steeds erg goed is in tegenstelling tot de boilie. Mijn advies luid dan ook, gewoon even anders dan anderen en je zult zien dat het tegendeel bewezen wordt.

Deze periode van het jaar neem ik altijd als de periode van het testen en ondervinden. Momenteel heb ik een enorme goed vangende attractor gevonden, die zich manifesteert in een hoop vissen. Het gaat er dus om dat je afwijkt, hetzij in de manier van visserij als zijnde van aas. Ga eens onder de kant vissen, of neem eens een partikel met een extra substantie (kerrie of legio andere ). Je zult echt zien dat de vissen het gewoon goed doen, alleen staar je niet dood op een blank, of je aas. Soms pakken ze je boilie prima, de andere dag kun je er gewoon keihard op blanken. Neem veel aassoorten mee, en wijk eens af van je vertrouwde visserij.

Een tip dat nu ook een extra visje kan leveren is, single hook. Gewoon een klein hoopje aas, of een enkele boilie met een handvol boilie kruimel er omheen, kan ook heel goed werken. Ze moeten niet twijfelen of heen en weer van aas naar aas zwemmen, maar in één keer goed je aas pakken.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

14-10-2005 07:53

jan van der molen schreef:hallo mourad.
bedankt voor de goede informatie.
hier kun je wat mee neem dit zeker mee in ons expiriment.
altijd mooi als je wat goede info krijgt van de serieuze mede karpervissers.
nogmaals bedankt jan :wink: :o


Ajb jongen

En neem die tip van Jeroen op t Hof ook serieus. Een single hook bait, gepaard met wat losse kruimels en voer zou ik ook aanraden. Gewoon één iets aan je hair, meer niet.

Ga eens naar http://www.korda-developments.com/, dan naar "Rigs" en linksonder op "Shot Rig" klikken. Dit is iets wat ik je aan zou raden. Omdat deze aasaanbieding zeer effectief is, als de karper het aas opzuigt, komt de haak (door het gewichtje) al tegen het vlees aan te liggen. Karper hoeft zich maar eventjes te bewegen (paar cm) en je hebt em. En ook is het aan te raden omdat heel weinig mensen met zo'n aasaanbieding vissen.

Wat ik persoonlijk zou doen is hiervan een combi-rig maken, dat maakt het de karper extra lastig.

Of juist een stiff-rig. Mag dit eigenlijk niet doen, omdat de website nog in een testfase is en nog niet online is, maar ga anders eventjes kijken naar:
http://members.lycos.nl/karpervissenadam/nieuw/rigs.html

Daar staat voorlopig alleen hoe ik mijn stiffrig maak, werkt voor mij prima. Probeer ook zo iets. Het gaat er gewoon om dat je je moet onderscheiden van andere karpervissers, en aangezien de meeste karpervissers met een gevlochten onderlijn vissen, krijgt zoiets mijn voorkeur. Wel altijd eventjes voeren zodat de vis wat vertrouwen krijgt in je aas met deze rig.

Het zijn de kleine dingetjes die het em doen.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

14-10-2005 09:46

Combi-rigs... hype van de moderne karpervisserij. Ook mensen die er echt voordeel mee hebben behaald? Polonaise achter elkaar aan he.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

14-10-2005 09:53

Hier hebben we ook zo'n water, Jan. Vanaf halverwege de zomer begint het en het wordt alleen maar slechter. Dit heeft volgens mij alles te maken met de waterkwaliteit. Zodra het water namelijk groenig begint te worden (blauwalg), nemen de vangsten af. Zodra het wat opklaart (en er waarschijnlijk ook meer zuurstof in komt) gaan de vangsten weer omhoog.

Wat ik nu doe? Op een ander water vissen in de moeilijke tijd. Ik heb toendertijd ook van alles geprobeerd en niets helpt. Als je niet of weinig azen, wordt het moeilijk om grote aantallen te vangen!

Dat de karpers het juist in deze tijd van het jaar goed doen, gaat niet voor alle wateren op. En ook het argument dat men moet experimenteren met aas en rigs, gaat naar mijn ervaring ook niet altijd op. Soms is er niets aan te doen...
Laatst gewijzigd door Bas Hofkens op 14-10-2005 09:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

14-10-2005 09:55

Kevin,

Jij moet nog een hoop leren voordat je oordeelt. Een combi rig kan zeer zeker bijdragen aan een goed resultaat. Ik bevis hem vrijwel altijd in combinatie met een deel stiff. Hetzij het onderste deel het zij het bovenste (boven de knoop)deel.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

14-10-2005 09:56

kevin diederen schreef:Combi-rigs... hype van de moderne karpervisserij. Ook mensen die er echt voordeel mee hebben behaald? Polonaise achter elkaar aan he.


Oh ja hoor, vorig jaar heb ik het hele jaar door op 1 hengel een combi rig gehad.

ving er over het hele jaar 50% meer vis mee dan op de andere hengel(s)

Maarja, zo te zien ben jij iemand die overal zijn antwoord klaar voor heeft staan. Zeker nooit een combi rig gebruikt?
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

14-10-2005 10:02

Hey mannen, houdt het een beetje gezellig, hè? :wink:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-10-2005 10:24

Hallo Jan,

Natuurlijk kan je allerlei hutsiefrutsie rigs eraan gaan knopen. Als er al verschillende jaren van het ene op het andere moment minder of geen aanbeten meer volgen, lijkt mij de kans niet groot, dat dit aan de aasaanbieding ligt.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

14-10-2005 10:35

Klaas van den Herik schreef:Hallo Jan,

Natuurlijk kan je allerlei hutsiefrutsie rigs eraan gaan knopen. Als er al verschillende jaren van het ene op het andere moment minder of geen aanbeten meer volgen, lijkt mij de kans niet groot, dat dit aan de aasaanbieding ligt.

MVG

Klaas


dus de karper stopt dan gewoon met eten?

anorexiakarpers? :lol:

karper vangen kan altijd, op ieder water waar ze zitten, het hele jaar door.
je moet alleen weten waar ze op dat moment azen, wat op dat moment "hun hoofdgerecht" is, en daarop inspelen.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

14-10-2005 10:38

Natuurlijk kan een combi-rig hier en daar meer vissen opleveren. Maar hier en daar kan een combi-rig je ook wel eens een visje kosten.

Jaren geleden was het braid dat de klok sloeg, langzaamaan kwam amnesia en nu moet het allemaal gecoat materiaal zijn. Lijkt wel een hype he?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

14-10-2005 11:02

kevin diederen schreef:Natuurlijk kan een combi-rig hier en daar meer vissen opleveren. Maar hier en daar kan een combi-rig je ook wel eens een visje kosten.

Jaren geleden was het braid dat de klok sloeg, langzaamaan kwam amnesia en nu moet het allemaal gecoat materiaal zijn. Lijkt wel een hype he?


Karpervissen draait om experimenteren en verbeteren.

Als materiaal zoals hengels en molens worden verbeterd, waarom zouden de onderlijnen niet verbeterd moeten worden?

En tuurlijk, je hebt ook gelijk. Het is een hype. Maar het is niet voor niets een hype geworden. Het is niet alleen een marketingstunt van de fabrikanten, maar de kwaliteit wordt ook inderdaad verbeterd.

Neem nu bijvoorbeeld Dacron (wat vroeger de hype was, en ik geloof ook 1 van de eerste braids en vergelijk het nu met de braids van tegenwoordig. Ze zijn veel soepeler geworden, hebben een kleur gekregen wat beter wegvalt tegen iedere soorten bodems (dacron was alleen maar zwart) en zijn veel en veel dunner geworden met dezelfde slijtvastheid en trekkracht.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

14-10-2005 11:15

Misschien een onderwerp voor een andere discussie.

Dus als het een coating heeft is het beter dan normaal?

Loodje hoeft maar raar te landen of de onderlijn hoeft maar even over een stukje rommel te liggen en je stijve onderlijn steekt mooi omhoog. :wink:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

14-10-2005 11:33

kevin diederen schreef:Misschien een onderwerp voor een andere discussie.

Dus als het een coating heeft is het beter dan normaal?

Loodje hoeft maar raar te landen of de onderlijn hoeft maar even over een stukje rommel te liggen en je stijve onderlijn steekt mooi omhoog. :wink:


Nee hoor, coating is een optie, meer niet..

Heeft er niks mee te maken of het beter is of niet, het gaat erom hoe men het gebruikt..

Je kan iets aanprijzen als de beste onderlijn ooit gemaakt, maar als het niet juist wordt gebruikt, is niks effectief..
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-10-2005 12:58

Nee, Wie zegt dat dat beestje stopt met vreten?

Wat er bij mij niet in gaat is

water 18 gr. Vis vangen met een soepel onderlijntje 25 cm. Maatje 4 of 6 haak.

Water 16 graden ( bijna )geen beet meer mee te krijgen.

Je hoeft voor mij geen hoetsiefroetsie rigs te verdedigen hoor.

De mooiste rigs zijn die je niet zelf jeer kan knopen. Nog mooier is het dat er niet mee te werpen is. Commercieel dan he.


MVG

Klaas
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

14-10-2005 13:02

Jan,

Ik ken jouw probleem maar al te goed. Tot 2001 had ik ook altijd grote moeite om de vissen na half september aan de schubben te komen, totdat.......ik in plaats van 's ochtendsvroeg of 's avonds laat gewoon midden op de dag ging vissen! Lekker uitslapen en pas om een uur of 10, 11 inwerpen en dan tot een uur of drie, vier vissen. Ideaal.
Het ging meteen geweldig! Wellicht helpt je dit verder.

Succes!

Met vriendelijke groet,

Frank Huisman