Invloed van gekleurd aas?


Plaats reactie
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

11-10-2005 16:16

stel je voor:

je hebt een boilie waar je mee goed mee vangt. deze is donkerbruin van kleur. en zal dus niet echt opvallen op een donkere bodem..

wat nou als je deze boilie geel maakt maar de samenstelling en de smaak is hetzelfde.. alleen de kleur is anders..

zou je op dezelfde bodem (donker) beter gaan vangen omdat het aas meer opvalt qua contrast? of is dit maar onzin?

ik weet dat karpers geen kleur kunnen zien en alleen contrasten kunen waarnemen. maar was benieuwd hoe jullie erover denken..

Gr. Remko
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

11-10-2005 16:31

Gideon,

klopt wel dat ze er gevaar in kunnen gaan zien als ze er vaak mee gevangen worden. dit heeft ook te maken met dressuur..

dit zul je ook hebben als er een heel seizoen door iedereen met dezelfde boilie vist.


Maar ik heb gelezen over die fluo popups dat die goed werken juist omdat ze zo opvallen.. nu was ik benieuwd of hetzelfde aas maar dan in een andere kleur juist een ander effect zal hebben op de karper zonder dat dressuur erbij komt kijken..
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

11-10-2005 16:39

maar dit heb alleen maar 'voordeel' als je overdag vist want voor snachts maakt het tog niet uit want dan azen ze tog alleen maar op geur en ook op hele troebele plassen en heel diepen.

gr ...
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

11-10-2005 17:05

Hoe vaak heb ik midden in de nacht op een fluo pop-up vis gevangen...
Gebruikersavatar
Rick van Meegen
Berichten: 225
Lid geworden op: 15-10-2004 21:49
Locatie: Valkenswaard, Velp

11-10-2005 20:17

Remco, ik ben het met Gideon eens dat karpers het mischien gaan zien als gevaar dus ik denk dat je gewoon met je donkere boillie door kunt vissen, karpers in het wild zoeken naar kleine wormpjes enzo in de blubber dus dan zullen ze jou boillie ook wel vinden :lol:
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

11-10-2005 21:17

marijn , fluo pop-ups geven ook een hele sterke geur af dus het hoeft niet persé te zijn dat die op de kleur is afgekomen.
Maar nou geef ik ook toe , hoe komen karpers aan die wormpjes dan ? dan geuren ook niet tog .
Dus daar ben ik wel benieuwd naar.

gr ...
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

11-10-2005 21:44

marijn ham schreef:Hoe vaak heb ik midden in de nacht op een fluo pop-up vis gevangen...


Idd, een maat van mij ving tijdens zijn vakantie op een kanaal waaraan zijn camping lag 11 van de 12 vissen die daar gevangen werden, waarvan 5 twintigers aan een fluo pop-up!

Ik daarentegen nog enkele op een fluopopup :oops:

gr Harnold
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-10-2005 21:48

Heeft die maat van jou vast duurdere spullen. :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

11-10-2005 21:52

Douwe Bijlsma schreef:Heeft die maat van jou vast duurdere spullen. :D


Moet jij niet gaan slapen :-?

Nee, hij vist met het zelfde materiaal als ik :wink:

Welterusten Douwe!

gr Harnold
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

11-10-2005 21:53

Die fluo's zijn hele aparte dingen met een bepaalde aantrekkingskracht.
Wel moet je vertrouwen hebben in die dingen, anders vang je er geen moer op en dat vind ik juist het meest bizarre!

Ik en mijn vismaat hebben er altijd erg goed op gevangen, ook grote vissen mee gevangen. Gewoon single vissend zonder wat dan ook bijgevoerd...

De ander heeft er nog nooit een vis op gevangen en vraagt zich af waarom hij geld heeft uitgegeven aan die klote pop-ups...

Dus ja, vertel mij het maar!

Ik geloof echt in die krengen, er gaat vaak een hengel single het water met zo'n pop-up eraan... En sommige bonusvissen komen toch van die maffe pop-ups af...
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

11-10-2005 21:54

Jah Douwe,

En morgen gezond weer op! :lol:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

12-10-2005 16:36

Ik heb die fluo's ( opvallend gekleurd aas ) 's winters wel met succes gebruikt met een een pva zakje pellets erbij. Liep goed kwam ook wel omdat ik op de vis zat en de aanbeten waren ten alle tijde 's nachts.....
Ik viste ze dus single.
Het succes dank ik niet aan de geur/kleur maar simpelweg omdat ze gewoon anders(!) worden/werden aangeboden dan normaal gesproken wordt gevist ( minimaal vaak 20/30 knikkers erbij )
Ik heb zelf ook de zelfde sessies 's winters ook een niet opvallend gekleurd aas aangeboden ( pop up ) ook met alleen een pva zakje erbij en dat liep precies hetzelfde als met de fluo's...
Hebben andere vissers hier hetzelfde uitgetest. Marijn jij zegt dat je altijd minimaal 1 hengel single met een fluo aanbied, doe je dat ook wel eens met een "normale"boilie/pop up?
Ik denk ook dat zeker kennis van het water zeer belangrijk is. Plaats jij je fluo/single op een plateau waar alleen maar met een zw wind en zon een vis op te vangen is of doe je dat op een trekroute waar geregeld karpers langs trekken..
Remko wil vissen met een zelfde boilie alleen ze kleur veranderen, opvallender.
Ik zelf heb alleen ervaringen om ze donkerder te maken. Ik viste een tijdje met tutti fruttí boilies en die zijn zo oranje als wat. Ving wel redelijk ermee en heb ze toen zwart gemaakt en ving minder kleine vis(asen kleinere vissen meer op zicht???). Dus minder runs maar wel wat grotere vissen..... en dubbelde ook meer vissen. Het is toch anders voor die vis, wie niet waagt die niet wint.

Groetjes
Gebruikersavatar
levi janssens
Berichten: 36
Lid geworden op: 26-08-2005 23:06
Locatie: schaffen belgie

12-10-2005 22:54

marijn,

wat dacht je nu tuurlijk moet je er ook vertrouwe in hebben anders vang je niets ik denk dat dat nog het beste aas is een bolleke vertrouwen (met een beetje fluo erop) :D trustbaits company of flashbaits voor de fluo's
-flauw he ? ja dacht ik ook

ik heb er nog nooit geprobeerd maar ga toch stilaan is een potteke moete kopen om een echte karpervisser te worden .

zal ik toch één zinnig ding hierop zetten , heren hoe zit dat dan met plastieke fluo bollen deze geven geen geur af denk ik toch (tenzij je ze volspuit of met zo'n pilletje) maar als je dit niet doet en ze zo gewoon zonder toevoeging bevist dan ontdek je misschien of ie gaat voor de kleur of de geur ? klinkt dom maar ja ...

mvg, vang ze
als de visser van het water is dansen de karpers
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

12-10-2005 23:00

Vissen die mensen ze single? of op een bed pellets/particels tussen boilies... Een vis is een super nieuwsgierig best en pakt/proeft dingen vaak uit nieuwsgierigheid. Aast de vis op de pellets waar je op ligt dan gaat het gewoon mee en krijg je de run. Ik heb zelf ook wel eens met zo een breekstaafje gevist op me hair maar nooit extra vangsten erdoor kunnen bijschrijven want al me hengels gingen die nacht...
Met de pen vis ook vaak gewoon zinkend op een zo compact mogelijk gevoerde plekken met hennep. De vis aast op de hennep dus het maakt niet uit wat ik erop doe een stukje kurk/een rijgertnooitje/pinda maiskorreltje de vis neemt het simpelweg mee.
Groetjes
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

12-10-2005 23:21

Marijn, mag ik vragen wat voor geur en kleyr die fluro pop-ups hadden?

Heb zelf namelijk het vreemde meegemaakt dat een roze pop-up (squid en octopus) single niet vangt maar op een bedje van hennep en pellets een echte killer is, terwijl de gele (pine-apple) beter single is.

m.v.g. Stefan Gooijert
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

13-10-2005 08:43

Wij hebben het ebste single gevangen met die paarse, maar die zijn nergens meer te krijgen (dus als iemand ze nog heeft, hier is een klant!)

Momenteel gebruik ik de oranje pop-ups, strawberry nog wat, gaat ook erg goed single.
Zonder bedje van hennep of wat dan ook.

Wat de kracht van die dingen is weet ik niet, maar ik liet ze ook vaak in een extra dip liggen, dan trok je at potje open en verging je van de stank...
Maar goed, die vis reageerde daar heel snel op.

Op een water waar wij in Frankrijk zaten dit jaar...
Alle vissen werden op een pop-up gevangen (de paarde) em ale uitgeblanceerde boilies werden genegeerd, net als de tijgernoten en de pinda's...

Alleen die pop-ups brachten vis op de kant.
Gebruikersavatar
arjan teunis
Berichten: 187
Lid geworden op: 24-09-2005 23:38
Locatie: twente

19-10-2005 00:14

Ik heb de witte (milk-cream?) en de paarse allebei geprobeerd,allebei single gevist maar heb op de paarse nog nooit wat gevangen (heb trouwens geen extra flavour toegevoegd).
Op de witte daarentegen heb ik wel goed gevangen
Zal binnenkort die paarse toch nog eens proberen(met extra flavour)want ik heb nog een half bakje staan.
doe maar normaal we doen al gek genoeg.
Gebruikersavatar
Rick van Meegen
Berichten: 225
Lid geworden op: 15-10-2004 21:49
Locatie: Valkenswaard, Velp

19-10-2005 11:46

ik heb ook met allemaal die pop ups gevangen ik viste ze ook single met beetje pellets maar de enige waar ik niks me ving waren ook de paarse :-?
Gebruikersavatar
Marco Kroez
Berichten: 207
Lid geworden op: 19-10-2005 11:00
Locatie: merkelbeek

19-10-2005 14:09

single vissen in de winter. dat werkt het best. ik heb zo op 5 en een half uur vissen 15 karpers gevangen. en toen was het water pas twee dagen ijsvrij. ik vist toen met squid. roze pop ups in veertien en zestien mm.

gewoon wachten tot er een sprong. op zijn kop gooien, twintig minuten laten liggen en dan weer in halen en opnieuw uitgooien.

mijn vismaat die naast me zat viste met een zakje pellets en een zinker. die kreeg die dag maar 2 runs.

de rig is veel belangrijker met popups vindt ik daarom zullen er meer mensen zijn die er niets mee vangen en andere die er wel mee vangen.




als ik even terug kom op de oorspronkelijke vraag. of kleur iets uitmaakt. ik vis op water met een zachte zwarte prutbodem. ik ving het best op blauwe en bruine boilies. ik heb hier ook met de zelfde mix in het geel gevist ving 50% minder.
ik zou je bollen donker laten als ik jou was.

ik hoop dat je er iets aan hebt. groetjes marco
Plaats reactie