Discussie ! vismeel en de winter


Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

02-10-2005 21:48

Beste heren,

Mijn intresse is gewekt door de reactie van Benny v/d werffhost over vismeel in de winter.
Hij schrijft weinig of liever geen vismeel in de winter, i.v.m de dierlijke eiwitten want deze verzadigen de vis.

Mijn probleem :
Eiwitten verzadigen niet de vis, maar vet zodra een boilie een goede doorloopeigenschap heeft, kan er in je boilie eiwit zitten als je wilt, de darm kan helemaal vol zijn, maar als er geen vet in zit raakt de vis niet verzadigd en blijft hij honger hebben.
Door de goede doorloop eigenschappen raakt de vis de boilie weer kwijt.
In vismeel zitten wel weer een zooi vetten dat is waar
(Bedankt R. d. J. )

Maar er zijn genoeg mensen die wel doorvissen met vismeel.


Wie vist er wel met vismeel door in de winter en waarom ? wie niet en waarom niet ?
Waar vis je dan wel mee door in de winter, mischien zelfs een voorbeeld van een mix en waarom die mix :wink:

En dan geen bullshit discussie gaan voeren omdat Rini groothuis, Luc de beats, Evert aalten of welke 'grote' visser ooit dan schreef dat het niet goed is, want dat intereseerd me geen reet !
Maar jullie ervaringen, en dan niet gaaan roepen van nee het is niet goed omdat Bart v/d Hurk of welke andere dope visser van tegenwoordig, schrijft dat het niet goed is voor de vis o.i.d en dan gaan lopen meelullen met hem of haar want dat gebeurd al genoeg hier op het board !!
Dus niet A roepen omdat piet of henk of klaas A roept, dat gebeurd te vaak !

Maar echt jullie ervaring en voorbeelden hiervan, heb je die niet en heb je geen nuttige informatie toe te voegen aan deze topic, klik dan snel weer door, want dan hoef ik niets van je te lezen.



Oowja, ik ben ook een mens kan dus ook wel eens fout zitten :wink:
Walter de Wit
Berichten: 102
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

02-10-2005 22:33

Beste Bart-Jaap.

Ik weet niet of je er wat aan hebt, mijn mening en aanpak is zo dat ik de winter doorvis met vismeel boilies welke een hoge (biologische) voedingswaarde hebben.
Dit omdat het aas gedurende de rest van het eerder seizoen nadrukkelijk is geintroduceerd en de karpers er "bekend" mee zijn.
Eventueel kun je de gebruikte visolie welke voedingsrijk is weglaten en natuurlijk wel de hoeveelheid voer s'winters drastisch naar beneden schroeven!

Suc6.
Walter.
Gebruikersavatar
Daan de Lange
Berichten: 92
Lid geworden op: 18-07-2005 19:51
Locatie: Hillegom

02-10-2005 22:57

Beste Bart-Jaap,

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik weet wel dat vetten en koolhydraten eerder aangesproken worden voor het verbranden. In een vetarme boilie met 50/50 aan koolhydraten en eiwitten zullen dus eerst de koolhydraten het eerst aangesproken worden als verbrander, en dan het vet, als dat niet genoeg is wordt er gewoon van de eiwitten gesnoept.

Daarbij komt nog dat eiwitten ook als laatste worden aangesproken om als vet opgeslagen te worden. Vetten en koolhydraten zorgen dus meer voor het ''verzadigen'' van de karper. Eiwitten worden bij overschot vaak gewoon uitgescheten en het verzadigd de karper nauwelijks.

Mijn theorie voor de aankomende winter is als volgt:

Ik maak een mix (die ik overigens nog niet bedacht heb.) Met simpele koolhydraten, die dus zeer makkelijk te verteren zijn. In de boilie mogen niet al te veel vetten zitten, eiwitten kan me weinig boeien, zo rond de 25 % moet voldoen. Hiermee hoop ik een succesvolle voercampgne op te zetten.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, Daan
Herfst!
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

02-10-2005 23:01

Daan niets wat ik niet wist, dus ook niets nieuws, heb er dus ook niets aan, maar wel bedankt voor je reactie !

Walter hoge biolosche voedingswaarde ? hoe of met wat bereik je het ?
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

02-10-2005 23:11

Hallo Bart-jaap

In jou verhaaltje zie ik nog niet zoveel feiten terugkomen die toch handig zijn voor de discussie wat een goede voedingswaarde voor een winterboilie kan zijn.

Hoeveel calorische waarde haalt een karper uit

koolhydraten, vetten en eiwitten?

In hoeverre kan een karper koolhydraten, vetten en eiwitten bij bepaalde watertemperaturen uberhaubt nog omzetten naar voedingswaarden?

Voorbeeldje wat ik tegen kwam over eiwitrijk voer voor koi's in de winter, dit stukje is misschien ook toepasbaar bij gewone karpers. En wanneer begint de winter?? gaat niet om seizoenen maar om watertemperaturen. In oktober kan een ondiep water al erg koud zijn terwijl een 30meter diepe zandput de warmte van het water veel langer kan vast houden. Hier moet terdege rekening mee gehouden worden bij de keuze van het voer.

WAAROM IN DE WINTER DAN NIET BLIJVEN VOEREN MET EEN DIEET WAT WEL VEEL ENERGIE GEEFT
Een voer met een hoog energie gehalte bevat een hoog gehalte aan eiwitten en vet. Eiwitten worden door de spijsvertering omgezet in aminozuren welke worden opgenomen in het bloed. Jammer genoeg zijn aminozuren giftig. Het lichaam van de vis zal er dus ter alle tijden aan moeten werken dat het niveau aminozuren in het lichaam zo laag mogelijk blijft. Zodra de temperatuur gaat dalen kan de vis deze taak niet meer afdoende uitvoeren met als gevolg dat de vis wordt vergiftigd.

Ook het wel of niet constant doorvoeren heeft vrij veel invloed op de te kiezen voedingswaarden vind ik.

Voer je constant door richting en in de winter dan blijft de vis gewoon langer actief en verbruikt daardoor dus ook meer calorieen.

Kortom nogal wat dingen die voor veel mensen nog een grijs gebied zijn en waar gewoon maar wat gegist wordt naar wat wel en niet goed is in bepaalde perioden.

Praktijk wijst soms zeker dingen uit, maar ook een degelijke theorie welke op wetenschappelijk onderzoek gebasseerd is kan helpen in de zoektocht naar de ideale voedingswaarde voor wintervoer.

Trouwens leuke discussie! hoop dat er nog meer mensen zijn die hier hun mening over willen geven

Mvg Ulco,
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

03-10-2005 00:29

Ulco,

[quote]Ook het wel of niet constant doorvoeren heeft vrij veel invloed op de te kiezen voedingswaarden vind ik.

Voer je constant door richting en in de winter dan blijft de vis gewoon langer actief en verbruikt daardoor dus ook meer calorieen. [/quote]

Ze nemen dan toch ook weer veel meer calorieen op.

Ik weet niet of ik het volgende in dit topic mag neerpennen, want het staat namelijk in het boek van Groothuis en is pas geleden in een ander topic genoemd. Het enzym voor eiwitvertering stopt bij een lage watertemperatuur. Of andere onderdelen van de spijsvertering nog wel werken kan ik niet met zekerheid zeggen en of eiwitten daarbij ongedeerd blijven ( voor energiedoeleinden bijvoorbeeld) weet ik niet. Ik neem aan van wel, anders zou 1 keer voeren aan het begin van de wintergenoeg zijn voor de hele winter. De karper zou dan elke keer z'n eigen onverteerde stront vreten. Iemand die meer weet over de spijsvertering in de winter?

Nog wat van mezelf dan. Je ziet dat op wateren die in de winter nog veel natuurlijk voedsel bevatten de vissen veel makkelijker en vaker aan het azen te krijgen zijn. Die beesten die vreten dus nog steeds. Niet omdat ze moeten maar gewoon puur omdat ze die prikkel krijgen van het aanwezige voedsel. Denk je dat ze daarbij bijv. de garnaaltjes uitzoeken met minste eiwitten of dat het natuurlijke voedsel qua samanstelling veranderd? Nee dus, waarom zou je dan wel je boiliesamenstelling veranderen?

mvg,
Kees
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

03-10-2005 09:13

Als "koudwatervisser" dien je volgens mij met 2 dingen rekening te houden, door de koude watertemperaturen (neem maar even voor het gemak <10C) zal de uitlekking van je boilie minder zijn door dat de aanwezige vetten/olien stollen dan wel stroperiger worden. De uitlekking wordt ook beinvloed door de mantel van de boilie, hoe meer "stollende eiwitten" (voornamelijk afkomstig van eieren/eialbumine/eipoeder in de boilie) en hoe langer de boilie gekookt is, des te moeilijker zal de boilie uitlekken. Bovenstaande is vooral van belang voor de attractiviteit van de boilie en daarmee dus ook de instant vangeigenschappen van de boilie. In de wintermaanden ben ikzelf dan ook voorstander van een minderlang gekookte boilie waarin ik ook de "bindende en stollende eiwitten" terugschroef tot acceptabel minimum (de boilie moet nog wel te draaien zijn). Ook beperk ikzelf dus ook de olierijke grondstoffen en voeg verder ook geen olien toe aan de mix, dus voor mij geen visolie, notenmeel of te veel hennepzaad in mijn boilie. Door bovenstaande aanpassingen probeer ik dus mijn boilie attractiever te maken in de hoop dat hij eerder opgemerkt zal worden door de karper. Tegenovergesteld van de zomermaanden, waarin ik juist een boilie prefereer met een hardere, dikkere mantel en meer olien om de boilie langer attractiever te houden in het water, zou ik dan met het bovenstaande vissen heb ik teveel last van witvis en zijn de lokstoffen te snel uit mijn boilie gelekt door de warmere temperaturen.

Ook is het verteringsproces van een karper vele malen langer als er uberhaupt al iets verteerd wordt, door het dus stilvallen van die enzympjes. Zou je dan ook nog eens vissen met een boilie die de darm geheel niet stimuleerd om die zooi weer naar buiten te gooien, dan zit je te kijken met een karper die voor de komende tijd nog wel even vol zit. Bovenstaande is dus vooral van belang bij het voorvoeren in de winter, maar kan ook helpen natuurlijk bij het instant vissen. Aangezien voedingsvezels de darm stimuleren, dus producten als tarwekiemen en zemelen, bestaat een groter percentage van mijn mix uit deze producten. Bijkomend voordeel is dat de boilie wat grover wordt van structuur en ook weer die uitlekking van lokstoffen gemakkelijker gaat. Ook vogelzaden, heel dan wel gemalen, maken die uitlekking makkelijker omdat de structuur van de boilie minder vast is en "gaten" bevat.

Bovenstaande zijn dus de aanpassingen die ik maak in mijn winterboilie

Het vismeel dat ik gebruik schroef ik wel terug tot ongeveer de helft a 3/4 van wat ik gedurende de andere maanden gebruik, maar ik laat het er weldegelijk inzitten voor de smaak van de boilie. Maar dit heeft niet zozeer met de eiwitten te maken dan wel met de vetten die het in mijn geval bevat (trouvit achtige samenstelling). Het heeft namelijk een hoger vetpercentage door vooraf toegevoegde olien. Verder ben ik er wel van overtuigd dat wanneer een karper iets van de voedingsstoffen in de boilie op zou nemen gedurende de wintermaanden, dat hij vismeel qua eiwitten makkelijker op zal nemen dan andere eiwitbronnen. Omdat vismeel nu eenmaal dichter zit bij de lichaamseigen eiwitten dan de andere eiwitbronnen. Gebruik je niet vette vismelen (zoals wit-vismeel bijvoorbeeld), dan zie ik het probleem niet zo om hetzelfde percentage te gebruiken in je boilie.

Bevredigend antwoord Bart-Jaap van een "Dope" karpervisser? :wink: :lol:
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

03-10-2005 09:54

Zelf blijf ik gedurende de winter ook met vismeelbollen vissen, al zal de bol inderdaad worden aagepast.
Er zullen minder vismelen inkomen, want onder de 7 graden zullen de enzymen de eiwitten niet meer kunnen verwerken.

De bol wordt verde gevuld door rogge en zemelen, veel evzels zoals Bart dat ook al aangaf.
Olie gebruik ikzelf nog wel, maar halveer ik t.o.v. de warmere maanden.

Vedrer zal de mix grover zijn en minder klang worden gelkookt, de boilie bevat nu ook geen ei albuminne meer .
Maismeel wordt vervangend oor grove polenta en de formaat van de boilie wordt naar 16 mm gebracht.

Verder voer ik om de dag gedurende de winter om de vis toch op gang te houden en actief te houden.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

03-10-2005 09:55

:D Wow, jij bent echt wel dope man!! 8)

Even wat gedachten, zonder wetenschappelijke kennis over enzymen, vetten, eiwitten enz. Stel je gaat er vanuit dat karpers verzadigd raken door de vismeelballen... Alleen al door simpelweg de hoeveelheid boillies die je voert terug te schroeven verminder je de hoeveelheid vetten die beschikbaar komen voor de karpers.
Wanneer ook in het najaar gevoerd is met vismeel en je gaat hiermee in de koudere maanden door, zij het in beperktere hoeveelheden boillies en minder vismeel, dan lijkt mij dit alleen maar gunstig.
Ik zelf ga van de winter (als ik met boillies vis) een mix gebruiken MET vismeel. Wel gemiddeld minder dan in warmer water. Zo'n 100 gram per kilo droge mix. Verder zit er vogelvoer in de boillie, een flavour en standaard tarwemeel, soyabloem, polentabloem. Dus wat betreft grofheid door vogelvoer zat ik aardig goed :wink:
Nu heb ik de mogelijkheid om goedkoop kalver-opfokmelk te gebruiken, maar dit lijkt me i.c.m de vismeel iets te veel van het goeie wat betreft voedzaamheid??
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

03-10-2005 09:55

Oh ja...

De vismeel laat je erin zitten omdat de vis ermee vertrouwd is en het lekker vind.
Hierdoor heb je meer kans dat de vis het zal pakken, vooral als je instant gaat vissen.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

03-10-2005 09:59

Precies, dat bedoel ik ook te zeggen bij wanneer er in het najaar gevoerd is met vismeelballen. Of als er ook door andere vissers vismeel wordt gebruikt. Als je er goed mee gevangen hebt geeft het je wel wat extra vertrouwen wanneer je hetzelfde aas in het water hebt liggen. En vertrouwen is vooral in de koude wintermaanden een belangrijk punt.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

03-10-2005 10:23

Rick,

Waarom vismeel en sojameel bij elkaar in 1 bol??

En... Waarom extra kalver opfokmeel?
Is ook een product met veel soja... en veel eiwitten.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

03-10-2005 10:29

Ja daarom zeg ik dat die kalvermeel teveel van het goeie wordt. Dat is dan ook iets voor 't voorjaar enz. Kalvermelkpoeder zou ik, in het algemeen, voornamelijk voor de smaak toepassen. Vismeel geeft met wat extra vertrouwen.
De soyabloem is onderdeel van mijn basismix die bestaat uit tarwemeel, soyabloem en maisbloem (of polenta).
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

03-10-2005 10:34

Bart van den Hurk schreef:Bevredigend antwoord Bart-Jaap van een "Dope" karpervisser? :wink: :lol:


Absoluut bevredigend Bart :wink:

Probleem waarom ik zoiets neerzet is dat een aantal mensen zelf niets kunnen toevoegen en heel wijs woorden van jou of weet ik veel wie gaan overnemen en doen alsof ze het zelf hebben uitgevonden.
Als ze dat al niet doen gaan ze precies hetzelfde roepen wat jij of welke andere visser die in de boekies staat met een rits 40ers en 50ers, zuiver omdat jij of wie dan ook het roept.
Let maar op Roep jij 3 keer Heel hard dat het antwoord A is, lopen er zo 20 man achter je reet aan van Nee hoor het is antwoord A
Zelf iets uitvinden hebben ze nog nooit gedaan en kunnen daardoor ook niets toevoegen aan een discussie, dat zie ik de laatste tijd heel vaak/veel te vaak gebeuren hier, en daar heb ik een hekel aan :wink:
Ik bedoel als je het niet weet of niet snapt, hou dan je mond dicht en ga niet de mening van een ander kopieren omdat je toch even wa wil neerzetten, om mischien wel meer 'respect' te krijgen van andere :o
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

03-10-2005 10:52

Bart-Jaap,

Snap jij het wel dan?
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

03-10-2005 11:10

Marijn,

Beetje domme vraag he ? als ik het allemaal zou snappen zou ik deze topic niet hoeven te openen he !! plus dat ik nooit de mening van een ander zal kopieren, of A zal roepen omdat mijnheer de Beats of welke andere dan ook A heeft geroepen !
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

03-10-2005 11:58

Bart-jaap, beetje minder arrogant overkomen mag ook wel hoor :)

Een ander die het nog niet helemaal snapt mag niet reageren en zelf snap je ook lang nog niet alles en jij mag wel reageren...


Maaruh beetje arrogant is niet erg, en misschien doe je dit wel om te voorkomen dat er teveel niets zeggende reacties geplaatst worden.

Maar Heren gewoon doorgaan met de discussie wat mij betreft!

Wat doen de volgende stoffen in koude perioden en het darmstelsel van de karper en hoeveel calorieen haalt de vis hier uit?

Veel mensen schrijven vet verzadigd in de winter, kun je hier uit concluderen dat karpers in koude perioden vet wel kunnen verteren?? hoe wordt vet afgebroken ook met enzymen? en welke enzymen overleven bij welke temperaturen?

Wanneer je een bol maakt met ingredienten welke grotendeels allemaal net zo hard weer uitgescheten worden zal dit waarschijnlijk na een tijdje averechts gaan werken omdat de karper dan merkt dat hij te weinig voedingstoffen opneemt ten aanzien van de moeite die hij hier voor moet doen. Dus schakkelt over naar een passieve houding en verbruikt daardoor minder energie dan wanneer hij "slechte" bollen zou eten.

Bart attractie op een goed onderhouden voerplek is wel nodig? misschien is het juist beter om de vis meer te laten zoeken en daardoor meer energie te laten verbruiken? zomaar een ideetje hoor

Valt er te achterhalen wat de calorische behoefte ongeveer is van een karper tijdens de winter? zo ja kunnen we dan ook bereken hoeveel calorieen hij uit onze bollen Kan halen? en zo ja dan ongeveer afstemmen hoeveel voer optimaal?? beetje afhankelijk van hoeveel karpers je natuurlijk weet te bereiken op je voerstek.

Kunnen we stoffen toevoegen die de spijsvertering optimaliseren? dus bijvoorbeeld stimalanten voor de soms nog enigsinds aanwezige enzymen??

Welke enzymen maakt de karper zelf aan en welke krijgt hij binnen via de voeding? moeten we hier ook rekening mee houden in de winter.

Zo dit waren eerst nog weer even een paar vraagjes dus kom maar op met de reacties zou ik zeggen!

Mvg Ulco,
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

03-10-2005 12:00

Bart,

Dat gebeurd echt minder vaak als jezelf suggereerd.
uurlijk, er zijn er genoeg die Jantje en Pietje napraten.

Ik zie 15 en 16-jarigen uitspraken doen waarvan ik weet dat ze het nooit zelf hebben getest of geprobeerd.

Het is leuk om karperboeken te lzen, maar om vervolgens Luc de Beats te kopieren... En doen alsof je de hele tactiek hebt uitgeprobeerd... Dt gaat ij ook te veer.

En ja, er zijn mensen die Bart na zullen praten, maar als ik het niet eens was geweest met zijn betooig, was ik er zeker tegenin gegaan, maar sorry...

Mijn boilie pas ik eenmaal op een soortgelijke wijze aan voor de winter.
Als hjij had vermeld met 30% vismeel te vissen... Dan zou je wel een andere reactie hebben gekregen :)

Maar goed, Bart snapt heel goed waar ie mee bezig is, maar ik ben het niet met alles eens wat hij neerzet,.
Net als meerdere mensen die weleens een paar dikke vissen vangen.

Grote vissen vangen zegt mij namelijk niks...
Al zijn er natuurlijk een paar die wel degelijk veel waterkennis hebben en het fingerspitzengefuhl.

Maar als Jantje naar putje A gaat en hij vangt 3 40-ers, is hij dan opeens een goede visser?
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

03-10-2005 12:22

Heren,

Ik las dat eiwiten niet goed zijn voor de vis, nou doet het volgende zich voor, een kenis van mij vist veel, zeer veel, zomer of winter maakt niets uit en heeft daardoor dus de nodige winteruren gedraaid.
Hij heeft op meerdere wateren (dus niet 1 water !!!) meegemaakt dat hij na het zakken van een vis, mossels in de zak terug vond.
Een mossel heeft dierlijke eiwitten in zich, waarom (als het dan zo slecht is voor de karper) dat hij er voor kiest om mossles te eten, die dus eiwitten bevatten ??
De vissen die hij ving zijn gevangen op een flinke vismeel boilie, en dat niet 1 keer maar veel vaker :wink:

Wel even het volgende verschil vismeel wel of niet bij instant of voeren, indien er instant word gevist denk ik dat vismeel idd niet zoveel kwaad kan, voeren met een vismeelboilie ? heb ik ook zo mn bedenkingen over !


Dan het volgende :
Vet stolt, vismeel bevalt veel vet, deze vetten stollen dus.
Wat gebeurd er dan in het lichaam van een karper bij een water temptratuur van +/- 5 graden, zijn lichaams tempratuur is dan dus ook 5 graden, en dus stollen de vetten.
Wat gebeurd er in het lichaam met die vetten, ze worden niet opgenomen door de karper, want gestolde vetten zijn niet te verwerken en dus ook neit op te nemen
Er word (volgens mij) dus ook niets met die vetten gedaan ??
Schijt de vis dan na de doorloop van +/- 20 uur de vetten weer gewoon uit ?????


En waardoor krijgt de vis honger ? doordat zijn darm leeg is of door een vet tekort ?? :wink: 8)

En geen of weinig vet in de winter ? hoe zit dat dan met sojameel ? veel eiwitten en een redelijk hoog vetgehalte !
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

03-10-2005 12:29

marijn ham schreef:Maar als Jantje naar putje A gaat en hij vangt 3 40-ers, is hij dan opeens een goede visser?


Er zijn weinig jantjes die geen dikke nek ervan krijgen :wink:

Gelukkig ben je het met mijn visie eens over het 'kopieer' gedrag van een aantal mensen, daarom hoop ik ook dat die mensen weg blijven bij deze discussie :roll:

Ik zal de laatste zijn die zal zeggen dat Bart v/d H niet weet waar hij over praat, dat zul je nooit uit mijn mond horen komen of van mijn toetsenbord af zien komen :wink:

Anyway Back on topic please 8)
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

03-10-2005 13:00

Bart-jaap

Sommige soorten vet stollen idd bij lage temperaturen, de meeste olie soorten daarintegen niet!! zet je gebruikte olie in de koelkast en kijk of deze stolt.

De zogenaamde harde vetten ''verzadigde" vetten stollen ook al bij hogere temperaturen. Onverzadigde of meervoudig onverzadigde vetten stollen veelal niet ook niet bij lage temperaturen. Vismeel bevat als ik me niet vergis veel onverzadigde vetten! dus deze stollen niet bij koudere temperaturen, worden misschien wel iets dikker maar stollen niet.

Natuurlijk voedsel bevat idd een redelijk aandeel eiwitten maar verder ook veel vocht/water.

P.s. als het water zeg 5 graden is, is het dan in het lichaam van de karper ook altijd 5 graden? is dit antwoord ja dan is dat vrij makkelijk hoeven we er verder ook niet geen rekening mee te houden.

Maar stel het water is 5 graden en lichaamstemperatuur is 7of 8 graden dan blijven opeens die enzymen wel actiever, meeste actieve enzymen gaan verloren bij een temperatuur beneden de 7 graden meende ik.

P.s. instant vissen in de winter is alleen succescol als je of een overwinteringsplaatsen hebt gevonden voor de vissen of de vissen enigsinds actief hebt kunnen houden door met regelmaat te voeren volgens mij. Wateren met hoge(re) bezetting gaat dit verhaal waarschijnlijk iets minder op.

Indien je niet met regelmaat voert, wordt de vis pasief in de winter en zwemt nog maar ERG weinig. En vindt jou boilie dus ook niet, tenzij je de bol dus bijna bovenop zijn knar gooit.

Wie volgt met een reactie...

Mvg Ulco,
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

03-10-2005 13:10

Bart-Jaap,

Ik bedoel inderdaad het voor voeren met vismeel!
Ook in het najaar moet je uit kijken met hoge percentages vismeel en
veel (olien) vetten. Wil je door blijven vangen tijdens de winter, dan zul je
in het najaar al GEEN vette vismeel bollen meer moeten voeren. Dit van-
wege dat de karper dan eerder aan z'n vet reserve zit. En je dan hele ma-
gere resultaten in de winter zult krijgen! Een voorbeeld: Op een water
waar ik in de winter regelmatig viste, kon je in de winter regelmatig een
karper op de kant brengen. Tot dat iemand in het najaar volle bak ging
dumpen met vette vismeel boilies. Resultaat die winter opdat water: Het
ging om 1 karper....
Dan vetten: In mijn ogen ( b.v. sojabloem vet) zijn plantaardige vetten
beter in de winter. De verzadigings factor is hier minder van. Voeg je ook
olien toe, dan zou ik het bij plantaardige olien (vetten) houden. Denk aan
b.v. olijfolie en maiskiemolie. En als ik het goed heb!? Stollen plantaardige
vetten ook minder in koud water...
Wat er volgens mij gebeurd met VERKEERDE vetten in de winter? Deze
zullen worden opgeslagen in het lichaam, en niet worden verbrand. Aan-
gezien de karper in de winter weinig beweegd, en dus de opgeslagen vet-
ten niet verbrand.
Mosselen bevatten inderdaad dierlijke eiwitten, maar dat is volgens mij
nooit hoger dan 30%!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-10-2005 13:21

Eiwitten zijn bouwstoffen voor een lichaam, oudere mensen en dieren hebben minder nodig dan mensen/dieren in de groei.
Je kunt ervan uitgaan dat een karper eiwitten kan herkennen zeker lichaamseigen en eiwitten die van nature in zijn leefomgeving voorkomen.
Dit zijn dan ook de eiwitten die hij optimaal kan benutten.
Een kippenei wordt als eiwitnorm aangehouden, Sojameel is het plantaardige eiwit waar daar het dichtst bij in de buurt komt.
Waarschijnlijk ligt daar het succes ook in een boilie, eiwitherkenbaarheid.

Koolhydraten en vetten zijn energieleveranciers, het vervelende is dat eiwitten ook aangewend kunnen worden als energieleverancier wel in mindere mate maar toch.
Energie heeft het dier nodig om de dagelijkse gang van zaken op peil te houden, verbrand hij weinig - koud(er) water- heeft hij er minder behoefte aan.
Energie wat overblijft zet zich om in vet, weten de afvalzwoegers alles van af.
Dit vet kan weer aangewend worden om in de energiebehoefte te voorzien, een karper hoeft dus niet persé te eten om aan zijn energiebehoefte te voldoen hij kan interen op zijn vet.

Zodra de watertemp. daalt zal het verteringsproces steeds langzamer gaan tot hij bij een bepaalde temp. helemaal tot stilstand komt.

Er zijn ideeën om in de winter de eiwitten hoog te laten of te verhogen in mijn gedachten is het beter om die te verlagen om verzadiging zo veel mogelijk te voorkomen.

Een vis die verzadigd is zal niet gaan zoeken om voedsel.

Eiwitten zijn absoluut niet slecht voor een vis het zijn de bouwstenen om het wezen in stand te houden, dus absoluut noodzakelijk.
Er zijn wel slechte eiwitten, slecht in de vorm van nutteloos voor een vis.
Warmbloedig eiwit is hier een voorbeeld van, vlees en bloedmeel bv.
Je kunt het als attractor gebruiken, bloedmeel bv maar als eiwitleverancier heeft het vrijwel geen nut.

Al met al argumenten om in de winter eiwitten en vetten zoveel mogelijk te vermijden.
De attractie zal ergens anders gezocht moeten worden.
Wat is attractie, volgens mij is dat; smaak - uitwazeming, wat is er beschikbaar - keuze mogelijkheden, behoefte, wat heeft de vis nodig - herkenbaarheid.

Zomaar wat hersenspinsels als toevoeging.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

03-10-2005 13:31

Douwe,
Je hebt het over herkenbaarheid van eiwitten in de boili.
Is dat ook niet gewoon het succes van de vrije aminozuren.

De vis kan deze aminozuren van grote afstand waarnemen en zal hierdoor geprikkeld worden om te gaan vreten.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-10-2005 13:37

Ik denk het wel, zeker de essentiele aminozuren de vis kan die niet in voldoende mate of helemaal niet zelf aanmaken.
Het zijn essentiele voedingsstoffen die herkend worden door de vis, hij kan geen bijsluiter lezen 8)
Vissen is een hobby, geen religie!