hoeveel eiwitten in een boily?


ed santbergen
Berichten: 30
Lid geworden op: 27-09-2005 11:23
Locatie: etten-leur

29-09-2005 01:42

Nou heb ik zitten lezen dat je in de winter met wat eiwitrijkere boily`s moet vissen, maar hoe weet ik nou precies hoeveel eiwitten erin zitten?
Vaak staat er op de verpakkingen wel aangegeven hoeveel eiwit een bepaals produkt bezit maar moet ik de eieren nou ook nog meerekenen want die hebben toch ook nog eiwitten, zo ja hoeveel eiwit bevat een ei dan precies?Misschien weet iemand een antwoord voor mij of heeft iemand een recept welke basis produkten ik nou het best daarvoor kan gebruiken waarvan het eiwitgehalte al bekend is. Ik heb nu alles al afgezocht daarover maar ze gooien met zoveel produkten rond me oren dat ik het nu helemaal niet meer weet.
bart pieck
Berichten: 302
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: kampen
Contacteer:

29-09-2005 12:18

ik zou toch als je op voerplekken vist met een wat meer koolydraat rijke mix gaan vissen met ook wat meer meervoudig onverzadigde vetzuren errin instant maakt het geen vlous ous
ed santbergen
Berichten: 30
Lid geworden op: 27-09-2005 11:23
Locatie: etten-leur

29-09-2005 15:42

Maar een karper krijgt toch een langzamere spijsvertering in de winter en nou heb ik gelezen dat een karper niet zo snel verzadigd raak van een eiwitrijkere boillie is dat niet zo dan?Ik wil namelijk zelf ergens een voerplek maken waar nog niet of zeer weinig gevist is en ik weet wel dat ik niet te veel moet voren `s winters maar is het niet zo dat de karper die koolhydraat rijke boillie`s eet eerder verzadigd is?
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

29-09-2005 15:57

Ed,

Als je een bol wil draaien die in e winter lekker doorgaat en de vis een beetje op gang hout zou ik een niet al te eiwitrijke bol maken, al hebben ze de eiwitten wel nodig.
Je kan een beetje een compromis sluiten...

Momenteel gebruik ik 35-40% eiwitten in mijn boilie, maar vanaf november ga ik terug naar 25-30% en dit hou ik aan voor de winter.
Je kan in de winter veentueel wat extra verzels toevoegen in de vorm van bijvoorbeed rogge, waardoor de spijsvertering wort gestimuleerd.

Ee bol uit voornamelijk of alleen maar koolhydraten heeft m.i. weinig nut, want daar halen ze bijna geen voeding uit.
bart pieck
Berichten: 302
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: kampen
Contacteer:

29-09-2005 16:05

kijk je moet kijken naar een volwaardigge voeding kijk maar naar koi voer maar wat ik wel overtrokken vind om een bol te maken waar een kaprer helemaal van kan leven wat dat is bullshit want natuurlijk voedsel blijft nummero uno voor onze vriend karper
ed santbergen
Berichten: 30
Lid geworden op: 27-09-2005 11:23
Locatie: etten-leur

29-09-2005 16:41

hoi marijn,

ik ben het zeker met je eens vooral dat er minder koolhydraten in zitten en het eiwit gehalte wat jij geeft van20%-30% lijkt me ook perfect, maar ik ben er nog steeds niet aan uit hoe ook dat eiwitgehalte moet berekenen want ik ben nog nooit zo bezig geweest met zelf me boillie`s maken.Moet ik dat nou berekenen zonder dat de eieren er al bijzitten want daar zitten toch ook nog eiwitten in?heb jij niet een recept met basismiddelen die ik daar voor kan gebruiken?Ik ben namelijk al aan het zoeken geweest op internet maar ze beginnen elke keer over zoveel produkten dat ik alleen maar meer in de war raak.
Chris Gabriele

29-09-2005 16:58

kijk eens wat ze koi's eten in de winter....laat de eiwitten er maar lekker uit.
al pak je ze gewoon nog op eiwitjes...
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

29-09-2005 17:12

Ed,

Simpele mix die je goed in de winter kan gebruiken:
- 1 deel soja ontvet
- 1 deel maismeel
- 1 deel griemseel
- 1/2 deel rogge
- 1 deel tarwebloem
- 1 deel vismeel


Deze mix is erg simpel en kan je goed gebruiken in de winter.
Eventueel per kilo boilies 20 mm visolie gebruiken.


Chris,

Over het algemeen zal je een voerstek onderhouden tijdens het wintervissen, met een bol bestaande uit pakg 90% koolhydraten zal je de vis niet lang tevreden houden, want veel voeding halen ze niet uit de koolhydraten, wel korte en snelle energie.

Maar de benodigde eiwitten zullen ze dan elders zoeken, of ze stoppen met vreten en gaan lekker in winterslaap...

Maar dit is tenminste mijn ervaring, geen wetenschappelijk onderzocht verhaal.

groenten!
Chris Gabriele

29-09-2005 17:22

Marijn,

De enzymen die voor het knippen van de eiwitjes verantwoordelijk zijn werken trager naarmate het kouder wordt.
Vandaar trage vertering.

Mocht het water onder de, ik dacht, 7 graden gaan dan worden de enzymen inaktief.
Dit betekent dat ze de eiwitjes niet verteren.
Zo bewaren wij de enzymen op het werk ook, onder de 7 graden.

Dat je ze nog vangt aan eiwitrijker aas is wat anders.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

29-09-2005 17:29

De bedoeling is toch om de vis juist actief te houden in de winter?
Door ze actief te houden blijven ze zwemmen, al is het niet veel.
Doordat ze blijven bewegen zullen ze de eiwitten wel verbranden..

voor mij is het nieuw dat de enzymen bij 7 graden stoppen met werken...
Heb het niet op die manier gezien...

Wel merk je dat als het water rond de 7 graden komt, je juist weer een opleving krijgt in je aanbeten!

Waarschijnlijk een teken voor de vis om nog snel even de vetreservers tot zijn nok toe te vullen, alvorns de enzymen stoppen met werken...??
Chris Gabriele

29-09-2005 17:36

Ik denk dat het een impuls is en een beetje energy.
Wen je ze aan voer dan kan een gedeelte van de vissen nog azen, andere juist weer niet.

Koi's krijgen geloof ik onder de 10graden geen voedsel meer of wheat germ.
Koi's kunnen zelfs sterven door eiwitrijk voer, onze karpers zijn gelukkig resistenter.

dat ze zich volproppen bij temperaturen van rond de 7 graden twijvel ik aan, ze hebben moeite al met verteren...lange reistijd van bek tot aars.

gr Chris.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

29-09-2005 17:52

Mijn ervaring van de laatste 2 jaar is dat ze onder 10 graden watertemperatuur al een stuk rustioger worden en minder eten.

Bij 7 graden lijkt het namelijk alsof er een soort opleving komt en de aanbeten weer aantrekken.

Als het onder de 7 graden gaat, dan houd je de boel alleen nog aan de gang door dagelijks of om de dag te voeren, anders houd het op...
Gebruikersavatar
Sander van Schelven
Berichten: 114
Lid geworden op: 09-05-2004 23:02
Locatie: Spijkenisse

29-09-2005 19:54

Misschien een tip, veel zelfdraaiers zullen het wel kennen, maar op http://www.karperstek.be en dan rechts boven bij boiliemix validator kan je door het invullen van je mix kijken hoeveel eiwitten, koolhydraten en vetten je bol bevat
'instinct'
ed santbergen
Berichten: 30
Lid geworden op: 27-09-2005 11:23
Locatie: etten-leur

29-09-2005 20:46

Ik ben het met marijn eens dat een karper zeker nog eet ook al is het onder de 7graden, maar het schijnt dat he zon beetje vanaf de 4graden toch echt een beetje in zijn winterslaap gaat, dat wil niet zeggen dat hij niet meer eet maar de karper trekt niet meer rond maar vind je de winterstek van een karper schijn je toch nog redelijk te kunnen vangen dus hij eet nog wel degelijk.

marijn,
ik ben niet zo thuis in het zelf bollen maken kan je me misschien uitleggen wat je met een deel bedoeld en is dat dan al een kant en klaar recept of moet ikzelf nog iets erbij toevoegen?
ed santbergen
Berichten: 30
Lid geworden op: 27-09-2005 11:23
Locatie: etten-leur

29-09-2005 20:48

ik ga gelijk kijken sander.
jacco noordermeer

29-09-2005 20:52

Sander van Schelven schreef:Misschien een tip, veel zelfdraaiers zullen het wel kennen, maar op http://www.karperstek.be en dan rechts boven bij boiliemix validator kan je door het invullen van je mix kijken hoeveel eiwitten, koolhydraten en vetten je bol bevat


yeh wrigt sander!

handig als de helft van je ingrediënten er niet bij staan in de lijst :-?

nee daar hebben we andere formule's voor jong :lol:
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

29-09-2005 21:47

Ed,

Met een deel bedoel ik dat jezelf de hoeveelheid kan invullen.
Bijvoorbeeld:
1 deel = 1 kilo

Of 1 deel = 500 gram

Als je alles met elkaar mengt in deze verhouding, dan moet het goedkomen.
je hebt dan geen super deluxe boilie met een scala aan extra's, maar we een boilie waar je zeker vis mee gaat vangen.

Als je de vis blijft voeren, zal je ook bij een temp van 3 graden nog vis vangen, al wordt het wel moeilijker.
Maar belangrijk is dat je echt of dagelijks, of om de dag de dubbele hoeveelheid voert.

Een dag overslaan omdat het klote weer is kan betekenen dat de vis stopt met azen en is dus dodelijk!

Wintervissen is toch de mooiste tijd van het jaar om te vissen, de vissen zijn op hun mooist!
ed santbergen
Berichten: 30
Lid geworden op: 27-09-2005 11:23
Locatie: etten-leur

29-09-2005 23:00

ok bedankt marijn ik ben al een hoop wijzer nu maar is het waar wat klaas zegt moet ik de maateenheid aanhouden want dat scheelt wel wat ja.
Ik heb die bol ook nog door de validator gedaan uit het bericht van sander en hij kwam er heel goed uit moet ik zeggen.

bvd en vriendelijke groet ed
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-09-2005 23:14

Marijn,

Deel is zeker geen gewichtseenheid. Delen zijn maateenheden. Neem een beker van een liter.

1kilo eialbukmine is veeeeel meer dan een kilo griesmeel


MVG

Klaas
ed santbergen
Berichten: 30
Lid geworden op: 27-09-2005 11:23
Locatie: etten-leur

29-09-2005 23:48

mooie vis trouwens op je foto marijn, hoeveel pondjes zijn dat als ik het vragen mag
ed santbergen
Berichten: 30
Lid geworden op: 27-09-2005 11:23
Locatie: etten-leur

30-09-2005 10:54

waar kan ik die spullen die ik nodig heb het best halen, bij een viszaak of moet ik dan ergens anders zijn?
ed santbergen
Berichten: 30
Lid geworden op: 27-09-2005 11:23
Locatie: etten-leur

30-09-2005 18:44

marijn is vissen denk ik, heeft er iemand anders nog een antwoord op mij vragen?
alvast bedankt
jacco noordermeer

30-09-2005 18:54

ligt eraan wat je nodig hebt ed

maismeel en dergelijke kan je prima in de hengelsport winkel kopen
soms betaal je dan wel iets meer
vloeibare ingrediënten hebben ze ook zat en zal je bij de boeren bond niet vinden

goede vismelen tsja dan moet je connecties hebben
of ff hier kijken

http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... highlight=
ed santbergen
Berichten: 30
Lid geworden op: 27-09-2005 11:23
Locatie: etten-leur

30-09-2005 19:34

bedankt voor de reactie jacco,

heeft er misschien ook nog iemand antwoord op de bovenstaande berichten van marijn en klaas. Wat moet ik nou aan houden als maatstaaf voor me bollen want marijn zegt namelijk dat ik 1 deel als gewichtseenheid moet aanhouden en klaas zegt als inhoudseenheid moet aanhouden, kan iemand mij daar nog mee helpen dan ben ik er helemaal uit volgens mij.
Frank de Haan
Berichten: 25
Lid geworden op: 11-09-2005 11:24
Locatie: Bodegraven

30-09-2005 21:00

3 graden dat is koud