LT Fishmeal


Chris Gabriele

11-09-2005 20:00

Hoi Frank,

De nuttige darmbacterien hebben ze in hun darmen.
Wist je dat boterzuur voeding is voor deze bacterien?

Niet dat de karper dat weet of merkt.

Wat jij oa doet met je aas is: kwalitatief goed aas voor de vis maken dat zeker verantwoord is.
Ik let niet op voedingswaarde, maar kwalitatief en verantwoord vind ik belangrijk.
Yes, hobby blijft hobby Frank....aas.

gr Chris.
Jan Jongen
Berichten: 97
Lid geworden op: 25-04-2003 02:00
Locatie: Zwijndrecht, Nederland
Contacteer:

11-09-2005 20:22

Leuke discussies, over aas, we zullen het nooit met elkaar eens worden, dat is ook het leuke ervan.
Het mooie is dat we elkaar stimuleren en wellicht van elkaar wat kunnen opsteken. (Chris, ik ben benieuwd naar het antwoord op jou vraag v.w.b. koken van diverse vismelen, door die procesoperator)

Mijn criteria bij het samenstellen van een mix:

Versheid van de redelijk exclusieve produkten.
Anders zijn dan doorsnee qua produkten en samenstelling.
Betaalbaarheid van de mix.

Als het werkt werkt het, het waarom hoef ik niet echt te doorgronden of te beredeneren, daar is vriend karper te wispelturig voor.

De karper zal het allemaal weinig uitmaken ik hoop dat hij m'n bollen pakt als hij eigenlijk niet zoveel trek heeft...:)


Vind het nog een beetje vroeg voor uitgebreide aasdiscussies, hoewel ik niets echt veel vis momenteel, gebruik het winterseizoen veelal voor eens rond te kijken en dan een idee vormen voor de bol van het nieuwe seizoen (de hobby Aas binnen de hobby Karpervissen wordt dan vervanging van het daadwerkelijke vissen)
Jan Jongen
Berichten: 97
Lid geworden op: 25-04-2003 02:00
Locatie: Zwijndrecht, Nederland
Contacteer:

11-09-2005 20:29

Nutrient requirements of common carp, ga er maar aan staan ;)

http://books.nap.edu/books/0309048915/h ... 9960063001

Groetjes,

RedB
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-09-2005 21:34

Natuurlijk is er meer Chris en dat het een meer aantrekkingskracht heeft dan het ander daar zijn we het ook gauw over eens. Dat is ook dé reden van het experimenteren wat jij en vele anderen zo leuk vinden maar jij weet ook dat ik mij erger aan uitspraken zoals goed voer of goede boilies daar dat alleen maar betrekking heeft op vangsten en beslist niet op het feit of dat voer of die boilies al of niet gezond voor het beestje zijn en dat wordt vaak verward.
Die Nash bollen zijn mij veel te zacht en bovendien is zo goed mogelijk voer (zie hierboven) wat in ieder geval gezonder is voor een karper veel en veel goedkoper :lol:
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

11-09-2005 22:54

Misschien een domme vraag,

maar zou het werkelijk zo belangrijk zijn dat ons aas zo gezond mogelijk is? De karper eet naast onze boillies nog veel meer natuurlijk voedsel, en zou op die manier toch ook genoeg gezonde voedingsstoffen binnen krijgen? Nu wil ik daarmee niet zeggen dat je ook met bollen mag vissen die zelfs door ratten niet gegeten zullen worden, maar toch ...

Groet,
Stefan
Chris Gabriele

12-09-2005 01:27

Hoi Stefan,


Voor mijn gevoel is een crap boilie ook goede voeding voor de vis.
Verantwoord wil voor mijn gevoel zeggen dat er geen echte troep in zit.

Jan,

Welke proces oparator?

Ik stelde de vragen volgensmij aan jou ;-)

Zou karper gaan voor makkelijk verteerbaar voedsel, een voorkeur geven daaraan en het überhaupt meteen merken na het eten van wat boilies en een mix van natuurlijk voedsel??

Gaat het niet om de voedingswaarde maar om wateroplosbare atractors, zoals bij gehydrolyseerde vismelen, dan is koken en zeker lang koken niet wenselijk

Vismeel met THT wil ik ook hebben Jan, dat lukt mij alleen via de fabrieken.

Overigens, ik kan wel eea uitzoeken voor je:

Geef mij een speciaficatie van gehydrolyseerd vismeel dat jij gebruikt of wil gebruiken.
Ik heb nodig iets mix van je, deze analyseer ik voor koken en na koken.

gr Chris.
Chris Gabriele

12-09-2005 01:38

Aart,

Goed voer of goede boilies, dat alleen maar betrekking heeft op vangsten en beslist niet op het feit of dat voer of die boilies al of niet gezond voor het beestje zijn en dat wordt vaak verward.

Verward?

Aart, daar kan toch niemand omheen meer lijkt mij.
Door al de jaren heen vang je nog met bepaalde wateroplosbare konserveringsmiddelen die in boilies zitten.
Als karper zout en suiker al zoveel maal sterker kan waarnemen als de mens, dan is dat ook herkenbaar voor deze door ervaringen.

Toch vang je erop.

De ene visser heeft een methode met crap boilies (bepaalde manier van voeren ed) en vangt zich gek.
Ik doe moeilijk en vang en Pietje koopt een kant en klare mix en vangt en de ander vangt goed met paricels.

Wie heeft de waarheid in pacht Aart, ik denk Pietje...want die heeft de zwaarste karper...

gr Chris.

Ik denk ik, want ik heb de grootste vis....dat bedoel je toch Aart?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

12-09-2005 09:21

Nee Chris, dat bedoel ik niet! Dat niemand de waarheid in pacht heeft qua karpervoer weten we allebei wel en dat heeft niks met de grootste te maken. En dat vrijwel alles vangt weten we ook wel. Ik ben ook zeer geinteresseerd in de aquacultuur en met name in de opkweek van karper voor zowel consumptie als uitzettingen (logisch met alle SKP's, niet?) en vandaar ook een frequente bezoeker van het Viskweekcentrum Valkenswaard. Bovendien kweken we, als KSN regio Zwolle zelf, als proef, ook zo'n 400 spiegeltjes op, die ik als jongbroed bij Valkenswaard heb opgehaald. Wat ik hierover allemaal gelezen, van kwekers (naast Valkenswaard ook in Frankrijk en Duitsland) gehoord en zelf gezien heb maakt dat je toch een stuk voorzichtiger wordt t.a.v. wat je als visser voor boilies of ander voer gebruikt. En daarom ben ik niet zo weg van al die lukrake voer experimenten door karpervissers die, niet gehinderd door enige kennis, maar vanalles in het water gooien en als het ook nog redelijk of goed vangt dit meteen maar als topaas beschouwen. Sommigen gaan er nog steeds ten onrechte vanuit dat als iets goed vangt c.q. aantrekkelijk is voor een karper dit ook goed is (qua voeding en t.o.v. de gezondheid) voor een karper, helaas is niks minder waar daar het beestje simpelweg vrijwel alles vreet, hetzij goed hetzij slecht zoals je zelf ook al hebt aangegeven.
Chris Gabriele

12-09-2005 09:33

Aart,

Je weet hoe ik het bedoelde....de grootste dus die heeft gelijk.

Helaas Aart, het beestje vreet alles...gelukkig is er toch net iets meer op het gebied van atractoren.

gr Chris.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

12-09-2005 09:51

Chris, 'ze' hebben dus allemaal gelijk gezien de grote vissen in alle folders en advertenties van de aasfabrikanten :roll:
Chris Gabriele

12-09-2005 09:58

Natuurlijk Aart, het is wat men wil geloven.

Maar er zijn ook echt aasfabrikanten die goed aas leveren.
Het goed voor hebben met de vis en geld verdienen met eerlijke waar.
Die geen gelijk hoeven en gewoon een prettige bal op de markt zetten.

Die hebben meer gelijk voor mij.

gr Chris.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

12-09-2005 11:01

Aart, wat bedoel met :

Wat ik hierover allemaal gelezen, van kwekers (naast Valkenswaard ook in Frankrijk en Duitsland) gehoord en zelf gezien heb maakt dat je toch een stuk voorzichtiger wordt t.a.v. wat je als visser voor boilies of ander voer gebruikt. En daarom ben ik niet zo weg van al die lukrake voer experimenten door karpervissers die, niet gehinderd door enige kennis, maar vanalles in het water gooien en als het ook nog redelijk of goed vangt dit meteen maar als topaas beschouwen.

Kun je hierin iets specifieker zijn, over het horen en zien?

gr Harnold
Chris Gabriele

12-09-2005 11:06

Goede vraag Harold, was net de vraag aan het formuleren.

Bij deze Aart.
Jan Jongen
Berichten: 97
Lid geworden op: 25-04-2003 02:00
Locatie: Zwijndrecht, Nederland
Contacteer:

12-09-2005 11:30

Chris even antwoord op wat vragen van je,

-Welke proces oparator?
-Ik heb een proces technoloog ook mijn vraag voor gelegd over LT en koken en de klasieke vismelen. gr Chris.

-Zou karper gaan voor makkelijk verteerbaar voedsel, een voorkeur geven daaraan en het überhaupt meteen merken na het eten van wat boilies en een mix van natuurlijk voedsel??
-Een karper is een een opportunist, eet wat voorhanden is (makkelijk voedsel), als hij daar geen negatieve gevolgen van ondervind zal hij het blijven eten denk ik. Negatieve ervaringen, tsja het vangen zal er behoorlijk inhakken denk ik, dat het beestje dan op een andere manier ons aas bekijkt moge duidelijk zijn.

-Kan je mij vertellen waarom het meer waarde zou moeten hebben in je aas dan tov bv verse Deense Haringmeel met een goede specificatie?
-LT vismelen hebben een aanzienlijk hoger zoutgehalte dan klassiek bereide vismelen. De verteerbaarheid is hoger. Ze zijn ze echter minder wateroplosbaar (beter om te koken?) is dit beter of slechter? Bovendien is LT vismeel veelal haringmeel, alleen het productieproces verschilt.

Karpers in een kweek/tuinvijversituatie hebben geen vrije keuze in hun voedsel(alle het goede komt van boven), geen negatieve conditionering (het vangstproces)

Karpers in tegenstelling tot mensen kunnen minieme toevoegingen in hun voedsel waarnemen, ze kunnen het simpelweg waarnemen, of dit leidt tot het onderzoeken van of opnemen van het aas, is nog maar de vraag. Uit een onderzoek naar het vervangen van een % vismelen door dieren meel bleek dat toevoeging van aller ons bekende attractoren amino's,betaine,squidextract(hoogste response) alleen in het voer met deels toegevoegd dierenmeel invloed had.
"Some substances that exist in the fishmeal of the FM diet problably act as feeding stimulants themselves,and the fish were insensitive to additional stimulants"

Oke het gaat weer niet om vrije karpers maar, het gaf mij wel "food for thought"

Mvg,

Jan
Jan Jongen
Berichten: 97
Lid geworden op: 25-04-2003 02:00
Locatie: Zwijndrecht, Nederland
Contacteer:

12-09-2005 11:57

Quote Chris : "Natuurlijk Aart, het is wat men wil geloven.

Maar er zijn ook echt aasfabrikanten die goed aas leveren.
Het goed voor hebben met de vis en geld verdienen met eerlijke waar."


Eerlijke waar/misleiding of eerlijke voorlichting?

Gedurende vorig winterseizoen was ik op zoek naar exclusieve melen/extracten, voor in mijn vismeel bol, zag toevallig in belgie bij proline zalmmeel/squidmeel en andere melen liggen, qua looks,reuk en (syntetische)smaak klopte het echter totaal niet met wat ik eerder had gezien. Stond wel gewoon Zalmmeel of Squidmeel op de zak.

In een latere topic hier op het board reageerde Bart vd Hurk:

Trouwens even iets rechtzetten, ik heb het vermoeden dat jullie in de veronderstelling zijn dat het de pure melen zijn (echt gemalen squid, crab, haring/makreel, zalm). Het zijn mengelingen op een basis van diverse vismelen, eetlustopwekkers, met daarbij smaaktoevoegingen van de diverse vissmaken op een natuurlijke basis, dit om verdere misverstanden te voorkomen.
_________________
mvg

Bart van den Hurk
Chris Gabriele

12-09-2005 12:05

Hoi Jan,

Begreep het ff niet over proces oparator, je bedoelde proces technoloog.

Van hem kwam de vraag of hij het mocht analyseren.
En wel de LT die gangbaar is, dus een boilie voor koken en na.
Dus als je een antwoord wilt wat er met je boilie gebeurd na koken en wat er van over blijft, altijd interessant.

Hoger zout gehalte, that's no probleem.
Neem kelp, een goede vismeel en ik vind het best.
Zout is een goede trigger.

Het hele verhaal LT vind ik prima, maar als het zo telt moet erinderdaad een THT opstaan.
Nogmaals, waar kunnen wij consumenten dat krijgen.
Of is dat alleen voor ingewijden, dan moeten wij vertrouwen op de leverancier (zoals nu altijd het geval is)

Wateroplosbaar vind ik trouwens in bijna elk geval een pre'.
Maar aminol of melase is echt top, ik kies er denk eerder voor den voor voorverteerd vismeel.

Wist je dat je pellets kan binden met melase?
Ach, laat ik niet vooruit lopen op de zaken, ik zou dat liever gebruiken dan eieren in boilies.

gr Chris.
Chris Gabriele

12-09-2005 12:15

Jan,

Ingewijden weten welke leverancier oke is.
Ik noem zelf nooit namen, niet over ready mades, niet over ingredienten.

Proline is een merk waar ik redelijk wat van weet.
Door info van derden en eigen analyses.

Wat Bart van den Hurk schreef was eerlijke voorlichting.

Maar de de THT en mag ik een bol laten analyseren?

gr Chris.
Jan Jongen
Berichten: 97
Lid geworden op: 25-04-2003 02:00
Locatie: Zwijndrecht, Nederland
Contacteer:

12-09-2005 14:32

Wat ik probeerde aan te geven met dat voorbeeld van Proline, dat het een kwestie is van vertrouwen aangezien er geen wettelijke verplichting is voor het vermelden van een houdbaarheids datum of wat er in een zak enkelvoudig voer zit.

Knollen voor citroenen verkopen is niet de bedoeling, iedereen weet hoe die eruit zien, met sommige andere zaken is dat niet het geval.

Bart heeft dat in dat topic opgepikt en toen eerlijke voorlichting gegeven, van kwade opzet was waarschijnlijk geen sprake, maar wat meer info op een etiket pleit ik dus in genoemd geval wel voor.
Chris Gabriele

12-09-2005 15:04

Jan,

Het is een kwestie van vertrouwen en dat blijft het.
Jij hebt het over Proline en Bart.

Een aasleverancier kan zeggen wat hij wilt.

Het zijn mengelingen op een basis van diverse vismelen, eetlustopwekkers, met daarbij smaaktoevoegingen van de diverse vissmaken op een natuurlijke basis.

Ik kan ook deze bij een leverancier bestellen Jan, kan hem ook verrijken met atractors.

Men kan alles zeggen en vertellen, vetrouwen...dat woord zegt het al. je gaf dat ook zelf aan.
Mij zegt het weinig als een grote aasfabriekant iets verteld, maar dan ook echt niets, of ik moet de persoon in kwestie ook echt goed kennen.

Overigens voor de goede orde, ik zeg niet dat Proline dat doet, vandaar dat ik nooit namen noem omdat men zich aangevallen kan voelen.

Proline staat te boek als prima firma en ik heb gezien in France dat de bollen goed vingen bij een collega visser.

Hier bij mij op de plas heeft iemand met bollen van deze firma de top van het water gevangen en veel mooie vissen.

gr Chris.
Jan Jongen
Berichten: 97
Lid geworden op: 25-04-2003 02:00
Locatie: Zwijndrecht, Nederland
Contacteer:

12-09-2005 15:21

Heb niks tegen Proline, laat dat duidelijk zijn, ze brengen goed spul voor goede prijzen op de markt , ook ingredienten.
Zodra er dus onduidelijkheid was, over hoe of wat, is dit door Bart op dit forum opgehelderd, dit zegt genoeg.
Ik wilde met een voorbeeld aangeven waarom ik denk dat een beetje meer aandacht aan de etiketering op een produkt wenselijk is.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

12-09-2005 15:23

Heel duidelijk Jan J. ben het helemaal met je eens.
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Chris Gabriele

12-09-2005 17:18

ik begreep het Jan, hoop dat men mijn vb ook begrijpt ;-)
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-09-2005 01:12

Harnold, Chris, gezien de tijd kom ik er later op terug.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-09-2005 14:12

Ik ken er, die al een jaar of 5 met lt vismeel vissen, terwijl ze zich er niet van bewust zijn.
:lol:

Het wordt pas echt shit als je dan overweegt om lt vismeel in je aas te gaan verwerken.
:roll:

MVG

Klaas

Aart eigenlijk nog langer toch?
jacco noordermeer

13-09-2005 14:17

goeie klaas :wink: :lol: