Boterzuur, looizuur, citroenzuur, pinneappel..kortom ZUUR


Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

04-09-2005 22:20

Om een andere topic (Freezerbaits ) niet te verpesten (we gaan teveel off topic) probeer ik het e.e.a. hierheen te copieren met een nieuwe topic.
ZUUR

copie relevante berichten omtrent zuur hieronder..hopenlijk lukt het? :P



--------------------------------------------------------------------------------
Chris Gabriele schreef:
Hoi Jan,

Met Betaine bedoel ik Betaine HCL.

Betaïne HCL (hydrochloride) - Het belangrijkste spijsverteringsenzym wordt in de alvleesklier geproduceerd. Soms is dat enzym in een te beperkte mate aanwezig. Betaïne HCL maakt de maaginhoud voldoende zuur om de alvleesklier te prikkelen om enzymen uit te scheiden. Daardoor wordt het voedsel goed verteerd.

Een andere oorzaak van verteringsproblemen kan zijn dat een antibioticakuur de 'goede bacteriën' gedood heeft.
De goede bacterienen kunnen bij ons ook doodgaan als het voedsel bepaalde conserveringsmiddelen bevat in een te hoge dosis .

Alleen karper heeft geen maag, wel een lekkere lange darm waar de goede bacterien een duidelijk doel hebben.

Zelf ben ik in aardig sceptisch geweest over het gebruik van Betaine HCL in het karper aas.
Een karper heeft geen maag, dus wat moet het helpen bij de vertering of wat voor doel moet het hebben in je aas?
Ik heb hierover met menigeen gemaild, met Willem Peeters, met mensen uit Engeland.
Maar goed dat is een andere Topic.
Wel gebruik ik het nu vaak.

gr Chris.


Hans Brinkel schreef;

Gokje...het zit hem puur in het zuur van dit product waarmee je je aas kunt onderscheiden van andere aassoorten.....right?
Hans Brinkel
_________________
Just..go for it and have a nice day!


Naar boven


kevin diederen

In het beter kunnen verteren lijkt mij.
_________________
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen


Hans Brinkel schreef :

Nee Kevin, in een hogere zuurgraad (PH waarde)...het is volgens mij de zuurggraad wat afwijkend is waardor de karper dit als lokstof beter kan opmerken.
Voorbeelden: Looizuur in Thee & Citroenzuur & pineappel & Boterzuur en verder als je particles een tijdje laat staan totdat deze gaat gisten waarmee deze dus volgens mij ook zuur gaat worden vangt ook beter.
Kortom...ZUUR is volgens mij het toverwoord
Helaas kan ik dit niet staven met eigen vangsten daar ik hiervoor gewoon te weinig vis. Echter ik kom het in de lectuur nu steeds vaker tegen dat het volgens mij geen toeval meer kan zijn.
Ben benieuwd..maaar inderdaad gaan we hiermee een beetje off topic?
gr
Hans Brinkel
_________________
Just..go for it and have a nice day!



kevin diederen schreef:

Misschien een combinatie van beide. Zowel het zure als het beter verteren? Misschien iets voor de aas-kenners om antwoord op te geven.
_________________
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen




Kees Ouwehand schreef:
Moderator

Eén van de functies als medicijn bij mensen is het bevorderen van de spijsvertering. Geneesmiddelen schrijft de dokter voor als je een kwaal hebt. Mensen gaan bij een kwaal niet vanzelf naar de apotheek om medicijnen in te slaan en karpers ook niet naar je mag aannemen. Als Betaine HCL een bepaalde vangkracht heeft moet dit dus gezocht worden in de splitsing van ionen die de chemische potentiaal van het water licht verandert ten opzichte van de omgeving. In zoverre heeft Hans gelijk.

De pH is niets anders dan een maat om de concentratie van in water afgesplitste zuurionen aan te geven. Dit is amper meetbaar en aangezien bij andere toevoegingen ook niemand belang hecht aan bijvoorbeeld het aantal ppmw van de opgeloste stof (Weight Parts Per Million) is gebruik van de term pH in geval van karpervissers wat ver gezocht. Ik heb ook nog van niemand een duidelijke uitleg gezien over welke pH verandering hij in de directe omgeving van het aas nastreeft om een karper op het aas te krijgen.

Maar we dwalen wat af.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

04-09-2005 22:29

poeh...dat knip en plakwerk ging niet zonder slag of stoot :P
Om het e.e.a. wat duidelijker te maken heb ik de tekstkleur gewijzigd zodat goed duidelijk is wat een ieder geschreven heeft
Gr
Hans
Chris Gabriele

04-09-2005 23:41

Kevin,

Geen combinatie van beide.
Bij mensen wordt het maagzuur versterkt en een karper heeft geen maag.

Hans, het kan het zuur zijn...wie zal het zeggen.
Voordeel is dat de ph van mijn boilies iets lager ligt en misschien minder snel bederft (afhankelijk van meer factoren uiteraard)

Ach, kost weinig en vertrouwen in je aas is leuk.

gr Chris.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-09-2005 00:20

OK..nieuwe vraag dan.

Vandaag de dag hoor je veel over L-zero 30 en producten met vrije oplosbare amino's (Zeg ik dit goed zo?...zou eigenlijk even moeten zoeken :oops: )
Bevatten deze producten ook enige zuren?
mvg
Hans Brinkel
Chris Gabriele

05-09-2005 07:22

Goedemorgen Hans,

Ik kan je op dit moment weinig vertellen over L-zero 30.
Niemand kan mij vertellen wat voor product het precies is en wat de specificatie is.

Vanuit mijn hobby ben ik bezig een leverancier te vinden die mij info kan geven over deze.

Van Betaine, boterzuur, LT Fishmeal, flavours en enkele andere producten heb ik een specificatie.

Overigens, amino(zuren), dus de naam zegt het al, maar niet alle eigenschappen zijn gelijk van de amino's.

gr Chris.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-09-2005 08:12

Hoi chris,
We zouden eens een bakkie moeten doen bij elkaar...je woont practisch om de hoek :D
Wil graag met jou eens van gedachten wisselen voor wat betreft mijn
" geheime " aas, wil deze graag optimaliseren :P

OK..boodschap begrepen, antwoord omtrent die L-zero 30 moeten we dan nog maar even afwachten (Wellicht weet Mitz het wel?)

Een ander populair product zoals LT fishmeal...bevat dit iets van zuur???
(Ik zal echt niet de hele lijst met producten afgaan hoor :D )

Vrije amino(zuren)....toch ook wel opvallend dat hier ook zuren inzitten! :wink:

Het is waar wat je zegt Chris...vertrouwen in je aas is leuk.
Bedankt wederom voor je bijdrage.
gr
Hans
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

05-09-2005 08:51

Het grote verschil met LT en gewone vismeel is de temperatuur waarop alles bereid is.
De gewone standaard vismeel is op veel hogere temperatuur bereid, en is eigenlijk 'verbrand'...
Hierdoo zijn ook de aminozuur ketens kapotgemaakt zeg maar, bij de LT vismeel heb je betere amino zuur ketens omdat de vismeel op lagere temp. is bereid.

Het proeft in ieder geval bniet zuur, maar ja... er zitten dus aminozuren in.

Zo ook bij de predigested fishmeal, ook een erg mooi product.
Deze is al voorverteerd en beter opneembaar en verteerbaar voor de vis, ook dit product is wateroplosbaar en laat vrije aminozuren achter in het water.

L-zero kan ik je niks over vertellen...
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

05-09-2005 09:28

Waar staat de L voor in L zero 30 ? Lactic??

gr gerrit
Chris Gabriele

05-09-2005 09:31

Hoi Martijn,

Het verschil tussen Low Heat en gewoon vismeel is mij bekend.
Het normale vismeel is niet echt verbrand, maar je behoudt meer voedingsstoffen met Low Heat.

Ik heb een specificatie van LH Fishmeal omdat ik kan zien welke amino's erin zitten en wat de eigenschappen zijn.
LH klikt leuk, maar je kookt je bol ;-)
Overigens denk ik wel dat LH Fishmeal een aanwinst is.

En wateroplosbaar, klikt mooi...maar wat hou je over...vandaar specificatie's.

Mooiste is als je de boilie kan laten analyseren.

Overigens, aminozuren hoeven niet persee zuur te proeven, ik gebruikte ereen die zoet smaakte, een die basisch is en een lage ph heeft.

gr Chris.
Wat zit er nog in, wat bleef er nog over.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

05-09-2005 09:34

Chris,

Ik denk dat ik wel aan de specificaties kan komen, maar ik kom er niet altijd goed uit...
Ik gebruik ook diverse hoogwaardige soja producten in mix waarbij ik tal van PDF'en heb met analyses en uitleg van de producten, alleen alles in het Engels.
Ik gebruik ook soja lecithine, mooi spul. Maar uit de specificaties wordt je weinig wijs.
Gelukkig weet ik wat de eigenschappen zijn en wat het in je boilie doet en daar gaat het mij om.

Overigens kook ik mijn boilies onder het kookpunt, hierdoor kook je de eiwitstructuren niet kapot en blijven de geuren en attractros beter bespaard.

Dan is de LT (LH) Vismeel absoluut een meerwaarde.
Chris Gabriele

05-09-2005 09:48

Hoi Martijn,

Leuk, nog een aasfreak op het board.

Soya lecithine is geen onbekend product voor mij.. dit ivb mijn werk.
Geef maar een pb-tje als je er meer over wilt weten en wat je wilt weten.

Koken onder het kookpunt noem ik garen..heel verstandig trouwens.

Je schrijft:

Gelukkig weet ik wat de eigenschappen zijn en wat het in je boilie doet en daar gaat het mij om.

Top vind ik dat, zoiets denk ik ook.

gr Chris.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

05-09-2005 09:59

Chris,

Ik heb hele waslijsten aan info over de lecithine, zelfs tot onderzoeken aan toe hoe een schub en spiegelkarper verschillend reageren op op de lecithine.

Ook zie je de voedingswaarde die ze eruit halen en hoe de vis groeit op het product, leuke dingen om te zien.

Overigens is het Marijn, geen Martijn... :wink:

Maakt niet uit, gebeurd vaker!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

05-09-2005 11:12

marijn ham schreef:
Overigens kook ik mijn boilies onder het kookpunt,


Koken onder het kookpunt :wink:

Als de ph-waarde van de boilie onder de ph-waarde van het water ligt,kan dat de karper lokken.
Er is eens een stuk van verschenen in een De Karper van de KSN, ik dacht o.a. van Willem Peters ook over looizuur.
Men gebruikt dan voornamelijk citroen en thee, maar als ik me niet vergis vwb de thee moet je op een pond mix zo'n 50 gram thee doen.

het is het proberen waard...

gr Harnold
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

05-09-2005 11:21

OK....

Bereid ik mijn boilies onder het kookpunt :wink:
Jan Jongen
Berichten: 97
Lid geworden op: 25-04-2003 02:00
Locatie: Zwijndrecht, Nederland
Contacteer:

05-09-2005 11:25

Hallo Chris,

Betaine HCL is algemeen bekend v.w.b. het gebruik bij de mens.

De toepassing van betaine in karpervoer is natuurlijk niet uit de lucht komen vallen, de definitie voor het gebruik bij mensen is natuurlijk niet de definitie waarvoor wij het toepassen in visvoer.

Betaine wordt namelijk ook toegepast in de Aquacultuur, onder andere om de aantrekkelijkheid van het voer te verhogen Finnstim is zo'n product . Mocht de definitie van betaine bij mensen vragen opwerpen voor het gebruik bij karpers , die geen maag hebben zoals wij, is bij deze het gebruik van betaine hcl in karpervoer verklaard.
Jan Jongen
Berichten: 97
Lid geworden op: 25-04-2003 02:00
Locatie: Zwijndrecht, Nederland
Contacteer:

05-09-2005 11:37

L-zero-30

Ik heb thuis een analyse liggen van dit produkt in pastavorm, het is in ieder geval de uitkomst van een fermentatieproces , het is dus in pricipe voorverteerd.... het barst van de (vrije) Amino's

Affijn vroeger was het allemaal zo simpel, met roggebrood met stroop enzo....
Chris Gabriele

05-09-2005 11:39

Hoi Jan,

Finnstim is betaine met aminozuren, dit wordt oa in de zalmkwekerijen gebruikt.
Finnstim is een ander product dan alleen betaine.

Betaine wordt inderdaad ook gebruikt voor het aantrekkelijk maken van visvoeders.
Zelf lees ik dat en relativeer ik zoiets omdat ik niet helemaal begrijp waarom.
Staat nergens waarom het aantrekkelijker wordt.

Van Finnstim kan ik het begrijpen en ik heb er ook de specificaties van ivb verhitting en houdbaarheid.
Ik kan dus 5kg afvoeren ;-)

gr Chris.
Jan Jongen
Berichten: 97
Lid geworden op: 25-04-2003 02:00
Locatie: Zwijndrecht, Nederland
Contacteer:

05-09-2005 11:50

Is altijd nog goed voor 500kg boilliepellets....

Het gebruik van spullen als finnstimm om de attractie van een voer te verhogen heeft een economische achtergrond:
Door de attractie van een voer te verhogen kunnen ze dus bijvoorbeeld een gedeelte (duur) vismeel vervangen door iets anders.
Chris Gabriele

05-09-2005 12:40

klopt Jan, snel groeien en gezond blijven en tegen zo min mogelijk kosten.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-09-2005 18:24

Chris, vraag omtrent de zo vaak aangehaalde voedingswaarden van diverse producten/ingrediënten en iets waar heel veel karpervissers heilig in geloven. Een mens is geen karper (en andersom:)) en hebben een heel verschillend spijsverteringsorgaan (organen). Wat de voedingswaarde voor de één is betekent niet dat dit hetzelfde is voor de ander. Waarom blijven dan toch zoveel vissers 'zweren' bij voedingswaarden terwijl dit van een groot aantal producten/ingrdiënten nog nooit m.b.t. de karper is onderzocht?
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

05-09-2005 18:32

Netjes van je Hans, om mijn topicje niet te willen 'vervuilen' :wink:


Maar nu je toch begint over zuur, hier ben ik een tijd terug ook over aan het denken geweest.

Wat is in deze context dan ook het belang van citroenzuur? De kleine gele flesjes dus. Is dit hetzelfde soort zuur als bijv. in thee e.d. , of is dit puur gebaseerd op smaak, en heeft dit bijvoorbeeld niets te maken met de PH-waarde van het aas?
Heb het zelf nooit geprobeerd wegens de smaak, lijkt me niet dat de karper dit op prijs kan stellen.

--------------

En dan nog even iets, heb het al een keer in de grote aasuitdaging proberen aan te kaarten. Helaas was er toen niemand die het de moeite waard leek, naar mijn mening wel onterecht, maargoed.....

Het ging over een verhaal in het VBK blad van een jaar of zes terug. De maat van Alijn Danau, Sven Hoebeeck, heeft toen echte mega-vangsten geboekt op Cassien.
Met de mix waar ze mee visten hadden ze ongelooflijk veel last van poison chat, katvis, mini meerval. Oui?
Maar toen besloot Sven te gaan vissen met de Whisky flavour van Nash. Et voila! De poison chat bleef weg, bliefte het niet meer, en de op zich niet zo geweldige whisky flavour zorgde toen voor extreme vangsten! Vele doodgewaande cassien biggen werden ineens wel gevangen....

Een tijd later schrijft frank warwick in een artikel over het overdoseren van flavours. Degenen met een hoge PH-waarde komen hier absoluut niet voor in aanmerking, maar degenen met een hele lage wel. Frank raadt dan ook aan: WHISKY van NASH......

Vatten jullie hem?

In dit geval lijkt het me tamelijk duidelijk waar het hier om draaide: Of de poison-chat gaat veel minder fel tekeer op aas met een lage PH-waarde, of door de klei bodem (de zuurtegraad van het water dus) werd het aas voor de karper ontzettend makkelijk te vinden.
Zelf neig ik naar het eerste. Anti Katvis aas? Geef je aas een lekker lage PH-waarde!

Gat in markt mijn heren? ALsteblief! :wink:

Gr, Erik!
Chris Gabriele

05-09-2005 20:09

Aart,

Voedingswaarde interesseert mij niet erg.
Wel iets niets wat instant kan zijn en misschien een signaal geeft.
Met amino's is dit uitgetest, wetenschappelijk.
Gaat mij alleen om signaal werking.

Ander punt, als ik goed voer met een aso smakende meuk, bv gehydrolyseerde why eiwitten (...man man wat bitter smaakt dat) kan het gebeuren dat ik op klein water lekker vang en de meeste blanken.
10 hectare water en ik voer dan niet stek gericht.

Het is een boilie die absoluut niet instant is, maar na voeren gewoon vangt en je hebt een label.
Overigens, deze eiwitten heb ik via mijn werk, dus kost geen euro's extra.


Zuren:

Citroenzuur is iedergeval geen afschrikkend middel.
Ik heb er vaker mee gevist en leuk op gevangen.

Overigens, wat schrikt een vis af,...kijk naar sommige ready mades.

gr Chris.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-09-2005 22:18

[quote="marijn ham"]

Overigens kook ik mijn boilies onder het kookpunt, hierdoor kook je de eiwitstructuren niet kapot en blijven de geuren en attractros beter bespaard.
quote]
Marijn,
Hoe doe je dit? met ik dan denken aan b.v...80 of 90 graden combi-steamer?
gr
Hans
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-09-2005 22:21

Harnold Kikkert schreef:
marijn ham schreef:
Overigens kook ik mijn boilies onder het kookpunt,


Koken onder het kookpunt :wink:

Als de ph-waarde van de boilie onder de ph-waarde van het water ligt,kan dat de karper lokken.
Er is eens een stuk van verschenen in een De Karper van de KSN, ik dacht o.a. van Willem Peters ook over looizuur.
Men gebruikt dan voornamelijk citroen en thee, maar als ik me niet vergis vwb de thee moet je op een pond mix zo'n 50 gram thee doen.

het is het proberen waard...

gr Harnold

Harnold..ik denk dat je je vergist, er heeft in de karperwereld nummer 15 pagina 45 en verder een artikel gestaan over zuren....waaronder ook de veilige suggestie van thee van de hand werd gedaan, dit artikel is van de hand van Rene van Venrooij
gr
Hans
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-09-2005 22:29

Erik Rozen schreef:Netjes van je Hans, om mijn topicje niet te willen 'vervuilen' :wink:


Maar nu je toch begint over zuur, hier ben ik een tijd terug ook over aan het denken geweest.

Wat is in deze context dan ook het belang van citroenzuur? De kleine gele flesjes dus. Is dit hetzelfde soort zuur als bijv. in thee e.d. , of is dit puur gebaseerd op smaak, en heeft dit bijvoorbeeld niets te maken met de PH-waarde van het aas?
Heb het zelf nooit geprobeerd wegens de smaak, lijkt me niet dat de karper dit op prijs kan stellen.
Gr, Erik!

Hoi Erik...een beetje mijn topic vervuilen door ineens over fucking Nash :evil: te beginnen en over whisky :P (geintje!)

Die kleine gele flesjes is volgens mijn citroensap..deze bavat waarschijnlijk ook (citroen)zuur, maar is niet hetzelfde als citroenzuur.
Citroenzuur vindt je in veel producten waaronder in limonades om een product langer houdbaar te maken.
Er zijn zoveel soorten zuren, citroenzuur is dan ook niet hetzelfde als looizuur wat in thee zit.
Overigens kan ik het niemand aanraden om zonder kennis zomaar met zuren aan de slag te gaan..bezin eer U begint!.
Voor de rest van jou inhoud kan ik niet veel op ingaan daar ik daarop het antwoord gewoon niet weet.
gr
Hans