Dynamite Baits, Boosted fluo pop-ups


edwin mulder
Berichten: 8
Lid geworden op: 03-09-2002 02:00

04-09-2002 13:07

Ik heb ook zo'n potje (green zing) getest op de rivier en kreeg in 1 uur 4 karpers op het droge. En allemaal 20+. Ik wil niet gelijk zeggen dat dit aan de boilie ligt, want ik heb al eens eerder gekke dingen op de rivier gehad, maar toch je gaat denken!!
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

04-09-2002 23:09

Wel leuk en aardig die fluo-ballen maar heeft er weleens iemand stil gestaan bij het feit dat karper helemaal geen kleuren kunnen zien?? Dus al die mooie commerciele praatjes over de meerwaarde van felle fluoriseerende kleuren kunnen ook gelijk de vuilnisbak in want een karper ziet in grijstinten en niet in kleur, daar is z'n hersencapaciteit simpelweg niet groot genoeg voor.

Wanneer gaan mensen eens beseffen dat een karper een DIER is wat reageert op instinct en een beetje op ervaring. En dus niet denkt als een mens... Niet eet als een mens.... En zeker niet de hersencapaciteit van een mens heeft en dus maar zeer beperkt verbanden kan leggen tussen bepaalde zaken. En zeker niet het verschil kan zien tussen fel groen of fel oranje.

Dat neemt niet weg dat ze in sommige gevallen zeer succesvol kunnen zijn maar of dat door die felle kleuren komt...? Ik betwijfel het.

Met vriend.groet Niels
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-09-2002 23:18

Niels,

Karpers kunnen de laatste tijd wel degelijk kleuren zien. :smile: Inmiddels wetenschappenlijk vastgesteld. Eén ander wordt wel beïnvloed door helderheid en diepte van het water, maar zelfs dan zijn er nuance verschillen. Geeft dus een heel scala aan nieuwe opties waaronder de bollen Warwick. Maar die is de enige niet.

Kees
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

05-09-2002 00:05

Beste Kees,
Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik met deze info aan moet. Heb je er een url over die info?? Niet dat ik zo wantrouwend ben maar ik ben in het bezit van verschillende rapporten en onderzoeken (vnl universiteit van Wageningen, denk aan Loeb-rapport) waarin dit volledig wordt tegengesproken. En die lui zijn ook niet de domste lijkt me...
Maar goed, misschien zijn er nieuwe ontwikkelingen op dit gebied. Zo ja, hoor ik het graag.
Met vriend.groet Niels
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

05-09-2002 03:10

Beste medevissers,

ook ik kijk scepties naar dat soort aasontwikkelingen.

Kleur onder water en dat soort dingen.

Single hookbait...huh?

dan komt die maffe Warwick met zoiets...?

Ik raad jullie ten strengste af om zoiets te proberen!

Zeker als je dit boven een bedje van pellets of tigers doet.

Dit is de reinste kolder dat 1 zo'n bolletje karpers kan vangen. Zeker aangezien volgens de meeste vissers hier karpers geen kleuren kunnen onderschijden.

Dat lego verhaal of zelfs dat van Cor met zijn kurkenballetje(geflavourd of niet :smile:) vergeet het allemaal maar.

Die Warwick bollen zijn zwaar klote!!!

Met dubbelliggggggggende groet, MB :smile: :smile: :smile:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-09-2002 12:32

hmm je bent er zo negatief over dat ik argwaan krijg misschien vang je er zo goed op dat je het geheim wil houden? toch maar es proberen :smile:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-09-2002 13:30

Nee Niels,

Ik moet bekennen dat ik alleen de opmerkingen over dit recent onderzoek heb gelezen in karperartikelen, en niet de referentie van het onderzoek zelf ken. Werd in het verleden door Douwe op de (type) vingers getikt hierover toen ik net als jou beweerde dat het onderscheiden van kleuren onmogelijk was. Ik weet slechts van een onderzoek waarbij ze karpers konden conditioneren met behulp van kaarten met verschillende kleuren. Maar onderzoekers spreken zichzelf ook wel eens tegen. Wellicht dat een ander een referentie weet?

Hg Kees
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-09-2002 14:12

verschillende kleuren geven verschilende grijstinten!!! en trouwens het meeste water is zo troebel dat deen vis onder water geen reet ziet!!

mvg martijn
Rob Trommelen
Berichten: 74
Lid geworden op: 26-06-2002 02:00
Locatie: Tilburg

05-09-2002 14:36

JOngens,....
...het verheugt me te lezen dat 90 % van jullie niets in die warwick pop-ups ziet.
houden zo.
Des te langer werk het voor mij.(yippie)
Vanmorgen weer 2 karpers op gevangen. (in 4,5 visuur) En dat karpers geen onderscheid tussen kleuren zien????? lulkoek. Ze zien zeker de kleuren niet als wij ze zien, maar dat ze geen onderscheid in nuances zien is klets. Ook al zien ze volgens somige alleen in grijs tinten, weten jullie hoeveel die er zijn???
Goed, jullie hoeven Warwick niet te spekken, helaas gebeurd dit rondom Tilburg nu wel (mede door vangsten van mijn maten en ik)
Enjoy it while it lasts!
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

05-09-2002 14:47

hoy,

hoe dat nou zit met die kleuren weet ik niet maar, en intereseert me ook geen hol.

ik weet wel dat ik in frankrijk met een enkele dynamite baits pop up op een handje pellets beter succes had als met gewone boilies of wat dan ook.

het kan ook zijn die dingen zo effectief zijn door de smaak !!!!

ik heb met de squid en octopus gevist en bevallen me echt super alle andere smaken zal ik vast en zeker ook nog gaan proberen.

heeft er iemand ervaring met andere smaken zoals green zing??????

groeten rob
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

05-09-2002 16:45

Niels, hoe weet jij dat een karper geen kleuren kan zien? Heb jij daar bewijs voor? Zelf gezien?
Weleens karper zien wegschieten wanneer ze een bed gele mais tegenkwamen..? Kleur die mais eens zwart je zult zien dat die zelfde vissen totaal anders reageren??

Kees ik heb idd ook in één van de laatste Crafty Carpers gelezen dat karpers wel degelijk kleuren kunnen onderscheiden.. Dit was wetensachappelijk onderzocht. En waarom niet?

Maar het ging over pop ups, ik ben het met Eus eens dat het waardelooze troep is :smile: Hoe kan die Warwick (de meest creatieve karpervisser van de laatste jaren) nu zulke troep op de markt brengen :smile:
Advies is om er echt niet mee te gaan vissen.

Vr.Gr.

Bertil
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

05-09-2002 19:27

Hahahahaha :smile:
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

05-09-2002 19:37

Beste Bertil,
Als je m'n berichtje goed had gelezen had je gezien dat ik dat vernomen heb uit de diverse rapporten en studies van de universiteit van Wageningen. En ik neem niet aan dat die lui onzin verkondigen (al lijkt het er af en toe wel op...:smile:

Dat karper wegschiet bij de aanblik van een 'veld' gele mais en niet bij zwarte lijkt me nogal logisch. Je creeert op die manier een totaal nieuwe situatie voor een karper waar die waarschijnlijk geen ervaring mee heeft. En op die manier nooit kan weten dat er weer een scherp prikding (haak) tussen ligt. Hij of zij is namelijk geconditioneerd op een licht vlak onderwater wat maar een ding kan betekenen: GEVAAR! en hem dus als de bliksem smeert.
Met vriend.groet Niels
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

05-09-2002 20:18

Integendeel, denk zelfs dat dit een zeer goed aas is. Vooral om het feit dat je met een enkele boilie vist en dus een nieuwe situatie creeert voor karper. Maar of de felle kleuren daar een bijdrage aan leveren... ik ben er niet van overtuigd.

Maar denk wel dat dit snel conditionering in de hand werkt.
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-09-2002 03:34

Die conditionering is toch zeker wel afhankelijk van het water dat je bevist? Een putje van 2 hectare waar dagelijks 40 lijnen uitliggen of een water van ruim 100 ha waar 6 vissers zitten.......

Met Warwickende groet, MB
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

06-09-2002 09:02

Hallo Niels e.a.,

Ik ben wel benieuwd hoe het dan zo kan zijn dat blijkbaar de Nederlandse en Engelse wetenschap zoveel van elkaar verschilt van elkaar?
Ik zal proberen erachter te komen of dat onderzoek ergens te krijgen is, want het kan best belangrijk zijn voor onze visserij.

Cor knoop er maar eens 1 aan, dan zal je zien waarom het zulk slecht aas is :smile: Het is slecht voor je hengel want die krijgt veel te verduren door het vele drillen, is slecht voor je rug door het vele tillen voor de fotocameras en kost je veel geld voor het afdrukken van je foto's.

Vr.Gr.

Bertil
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

06-09-2002 13:45

Wat is het nou kan een karper kleur zien en in welke opzichte van herkennen en onderscheiden van kleuren of zijn er maar een bepaald aantal kleuren die mijn vriendjes in het water kunnen zien

kevin
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-09-2002 15:58

Gezien de bouw van het oog kan een karper goed zien en ook kleuren zien.
Blijft de vraag wat kan/doet hij ermee??
Zijn leefgebied is vaak heel troebel, en als het helderder is heeft hij geen ooglid om het oog "schoon" te maken.
Voor de rest is dit item al ruimschoots aan bod geweest op de diverse boards, zoek er maar eens om.
Maar het is blijkbaar te veel werk om eerst de zoekfunctie te gebruiken op de sites.

Hij kan zien, hij kan kleuren onderscheiden, alleen zijn de plaats van de ogen en het beperkte zicht een enorm beperkende factor.
Als ik met robin red in de boilies of het deeg vis, weten de vissen door de kleur dat het aardbeien zijn of door de smaak dat het geen aardbeien zijn!!!!!!!!!!!

Still confused?????
So am I!!!!!!!!
Met een vlammende groet.

Douwe

_________________
Vissen is een hobby, geen religie!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Douwe Bijlsma op 2002-09-06 15:59 ]</font>
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

06-09-2002 18:34

Nu weet ik het zelf ook niet meer... Vertelt de ene knappe kop me dat karpers slecht kleuren kunnen onderscheiden en voornamelijk in grijstinten ziet lees ik net in een boek van Rini Groothuis en ik citeer:

"...Het gezichtsvermogen van karpers is eveneens prima ontwikkeld. En ze zijn zeker niet kleurenblind. Niettemin is het zicht nogal eens belemmerd door de omgeving en vervagen kleuren op grote diepte als de lichtintensiteit vermindert. Een vergelijking met de mens gaat hier wel op. Is het zonnig en helder weer dan kunnen we behoorlijk ver kijken, tenminste als obstakels ons uitzicht niet belemmeren. Bij dichte mist of in het duister is ons zicht zeer beperkt. Karpers kunnen weliswaar goed zien, maar de afstand en scherpte hangt sterk af van de helderheid van het water, van licht en donker, en van de diepte. Op ruime afstand zijn de meeste binnenwateren erg wazig, ondoorzichtig, om niet meteen van troebel te spreken; ver kunnen karpers dan gewoonlijk ook niet zien. Dichtbij -pakweg een meter- is het zicht daarentegen subliem. Vooral met de bodem contrasterende zaken -bijvoorbeeld een zwarte antitangle tube- vallen karpers meteen op. Of ze dit soort zaken dan ook meteen naar gevaar vertalen is een andere vraag. Veel karpervissers zouden de laatste meter van hun systeem beslist beter camoufleren als ze wisten dat karpers inderdaad opvallende zaken in het tuig mettertijd aan gevaar gaan koppelen...."
(bron: Grote karperboek)

Tja, om nu maar even de godfather van de nederlandse karpervisserij opzij te schuiven.....Denk dat ik het zelf de waarheid maar in het midden hou :smile:
Mijn eerdere opmerking over het loebrapport klopt trouwens niet; Loeb gebruikte blinde karpers om smaakstoffen te testen.... en heeft dus weinig met popups te maken :roll:

Met verbaasde groet,
Niels


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Niels Hofman op 2002-09-06 18:35 ]</font>
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-09-2002 19:49

Kees, het gaat je lukken, :smile:
Karpervissers van tegenwoordig laten dingen na die bij ons er in zijn geslopen merk ik op nav jou reactie.
Zelf vis ik vrijwel nooit op een afstand meer dan 50 60 meter.
Nog vaker onder eigen kant, of als de andere kant aan een heel rustige weg of een bosrand oid ligt aan die kant en dan het liefst onder struiken.
Simpel te verwezelijken door je worp laag in te zetten, in feite net even te laat dus, en niet afremmen als het lood het water raakt.

Karper die uit de kant wegvlucht neemt ook op grotere afstand de vissen mee.
Of dat nu komt door het verspreiden van chemische stoffen die hij uitscheid bij een vlucht.
Of door de trillingen laat ik maar in het midden.
Waarschijnlijker acht ik het dat het een combinatie zal zijn.

Zwaaiende hengels en zwaaiende werppijpen; als men inwerpt op enige afstand van het water.
Of zittend of hurkend aan het bijvoeren is met een katapult en/of een werppijp.
Zal het voorkomen dat iemand aan de rand van het water gaat staan en je gaat vragen waarom je zit of zo ver van het water staat.

Zolang dat er nog inzit, is het begrip over wat jij bedoelt er nog niet.
Het komt met de jaren of helemaal niet.

Is het ouwerwets en echt niet nodig, of schuilt hier een stukje begrip over wat er zich af "kan" spelen onder water.

Still confused.

Douwe


_________________
Vissen is een hobby, geen religie!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Douwe Bijlsma op 2002-09-07 19:51 ]</font>